REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W202: wymiana lub naprawa alternatora

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Awaria alternatora w Mercedesie W202 może unieruchomić nasze auto
Awaria alternatora w Mercedesie W202 może unieruchomić nasze auto

REKLAMA

REKLAMA

Awaria alternatora w Mercedesie W202 może unieruchomić nasze auto. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić alternator w Mercedesie klasy C W202.

Jeśli podejrzewamy, że alternator nie generuje odpowiedniego napięcia ładowania, warto jest go sprawdzić. Będzie nam do tego potrzebny woltomierz. Możemy również posłużyć się uniwersalnym miernikiem. Jest on do kupienia w sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych. Podłączamy go pod akumulator i uruchamiamy silnik. Podczas rozruchu napięcie nie powinno się obniżyć do mniej niż 9.5V. Ustawiamy obroty na 3000 obr/min i sprawdzamy jaką wartość podaje miernik. Jeżeli alternator pracuje prawidłowo to powinno być około 13 – 14.5 V.

REKLAMA

Jeżeli uzyskaliśmy niższą wartość to należy wymienić alternator. Cała operacja nie jest trudna i nie wymaga od nas demontażu dużej ilości podzespołów. Na początku należy odłączyć ujemną klemę akumulatora. Następnie trzeba poluzować pasek klinowy. Robimy to poprzez wykonanie kilku czynności. Na początku musimy zdemontować sprzęgło wentylatora.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana żarówek

W silniku 2.0 należy dodatkowo odpiąć zaczepy sprężyste od owiewki wentylatora. Następnie podnosimy ją delikatnie do góry i ustawiamy nad wentylatorem.

W silnikach 604 i 605 (2.2 i 2.5) należy zdemontować sprzęgło Visco razem z owiewką wentylatora. Owiewkę demontujemy poprzez wyjęcie jej z zaczepów. Jeśli chodzi o sprzęgło Visco w silniku 2.2 odkręcamy nakrętkę mocującą sprzęgło. Najlepiej przytrzymać koło pasowe pompy cieczy chłodzącej. Należy zwrócić uwagę, że jest to lewy gwint. Możemy teraz zdjąć sprzęgło Visco wraz z wentylatorem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz odkręcamy trzy śruby mocujące i rozłączamy wentylator od sprzęgła.

REKLAMA

W silniku 2.5 najpierw demontujemy owiewkę wentylatora i opieramy ją nad nim. Następnie odkręcamy śrubę sprzęgła Visco. Możemy teraz odkręcić nakrętkę wieńcową. W kolejnym kroku wkładamy trzpień w otwór dźwigni napinające po czym dociskamy go kierunku bagnetu oleju. Teraz zdejmujemy pasek tylko z kółka alternatora. W tym momencie należy podnieść samochód.

Warto skorzystać z platformy warsztatowej, jeśli mamy do niej dostęp, lub tradycyjnego lewarka razem z „kobyłkami”. Po uniesieniu samochodu demontujemy dolną osłonę silnika. Ściągamy nakładkę ochronną z zacisku alternatora i odkręcamy przewody. Wykręcamy śruby ze wspornika i wyjmujemy całkowicie alternator z samochodu. Mając alternator w ręku należy się zastanowić co dalej z nim zrobić.

Najczęściej pomaga wymiana szczotek i regulatora napięcia. Jeżeli te elementy są oryginalne to ich wytrzymałość powinna wynieść około 130 000 kilometrów. Sama wymiana nie jest skomplikowana. Po wyjęciu alternatora odkręcamy śruby mocujące pokrywę i zdejmujemy ją. Możemy też zlecić taką naprawę w dowolnym zakładzie zajmującym się elektryką.

REKLAMA

Wykręcamy dwie śruby trzymające regulator napięcia i wyjmujemy go. Teraz odlutowujemy plecione przewody i wymieniamy szczotki węglowe. Na samym końcu sprawdzamy zużycie pierścieni ślizgowych. Jeżeli będą stawiały opór to należy je delikatnie przekręcić i wypolerować. Tę czynność najlepiej zlecić warsztatowi. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Na początku montujemy nowe szczotki oraz sprężyny w szczotkotrzymaczu. Następnie lutujemy przewody. Kolejnym krokiem jest przykręcenie regulatora napięcia. W tym momencie należy uważać, żeby końcówka masy nie wpadła nam do regulatora. Jeśli mamy zamontowane już te elementy to kontrolujemy czy szczotki mogą poruszać się w szczotkotrzymaczu bez żadnego oporu.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana rozrusznika

Jeżeli nie stwierdzamy nieprawidłowości to montujemy pokrywę alternatora i przykręcamy ją.

W przypadku kiedy nie mamy pewności co do swoich umiejętności manualnych z lutownicą lub nasz alternator doznał innej usterki to należy zadecydować o jego dalszym losie. Można zdecydować się na regenerację alternatora, kupno nowego lub używanego.

Kupna nowego zdecydowania odradzamy. Model W202 został wycofany z produkcji ponad 10 lat temu. Wszystkie alternatory, które są dostępne na rynku, w cenie regeneracji to najczęściej chińskie zamienniki.  Oczywiście na takie alternatory jest gwarancja (najczęściej 12 miesięcy). W praktyce większość z nich nie dotrwa nawet do końca okresu gwarancyjnego.

Należy uważać na warunki gwarancji. Podstawa do reklamacji to montaż w warsztacie specjalizującym się w montażu alternatorów. W naszym przypadku samodzielny montaż automatycznie pozbawia nas gwarancji.

Dobrą alternatywą jest również zakup używanego alternatora. Jednak tutaj zakup dobrego egzemplarza może okazać się wyjątkowo trudny z racji wieku auta. Jeżeli mamy dostęp do sprawdzonych używek to należy skorzystać z tej oferty.

Po samodzielnej lub zleconej naprawie przechodzimy do montażu alternatora. Odbywa się on w odwrotnej kolejności do demontażu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Turysto, płać i nie narzekaj! Urzędnik parkuje za darmo, Ty sponsorujesz – nawet w weekendy!

Czy właśnie staliśmy się świadkami kolejnego skoku na kieszeń zmotoryzowanych Polaków? Sejm w błyskawicznym tempie przegłosował zmiany w Ustawie o drogach publicznych, otwierając samorządom drogę do tworzenia śródmiejskich stref płatnego parkowania nawet w małych miejscowościach.

Weekendowy zlot fanów motoryzacji zakończył się interwencjami policji – funkcjonariusze odnotowali ponad 100 wykroczeń

Policjanci mieli ręce pełne roboty. Skontrolowanie fanów na zlocie motoryzacyjnym w Olsztynie w wielu przypadkach skończyło się zatrzymaniem praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i wlepieniem mandatów. Ponadto uczestnicy chcieli zorganizować nielegalny wyścig.

KGP: 110 856 interwencji, 350 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 856 interwencji. Byli wzywani do 350 wypadków drogowych.

Ubezpieczenie OC dla młodego kierowcy 4 razy droższe niż dla seniora. Jest na to pewien sprawdzony sposób

Młodzi kierowcy muszą więcej płacić za OC. W I kwartale 2025 roku średnia cena OC dla 19-latka wyniosła aż 2 619 zł, podczas gdy 61-latek zapłacił za to samo ubezpieczenie zaledwie 578 zł. To prawie czterokrotna różnica! Jak pokazuje najnowsze badanie Rankomat.pl, ponad połowa Polaków (55%) uważa, że młodzi kierowcy płacą za dużo. Tylko 23% badanych uznaje taką politykę firm ubezpieczeniowych za uzasadnioną. Jednym z najbardziej efektywnych sposobów na tańsze OC dla młodych kierowców jest rejestracja pojazdu wraz z osobą posiadającą wypracowane zniżki, np. z rodzicem.

REKLAMA

Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu? [Porady eksperta]

Zakup samochodu to poważna decyzja finansowa, wymagająca dokładnej analizy dostępnych opcji. Polacy chętnie wybierają auta z drugiej ręki – w bazie CARFAX, liczącej 23 mln używanych samochodów w Polsce, pojazdy pozostające własnością pierwszego właściciela stanowią 16 proc. Na co należy zwrócić uwagę przy zakupie używanego samochodu?

Kładki dla zwierząt – zielona moda czy tykająca bomba nad głowami kierowców?

Kładki dla zwierząt to ważny krok w kierunku ekologii i już obowiązkowy element infrastruktury. Ale, gdy nikt się nimi odpowiednio nie zajmie, mogą stanowić zagrożenie dla kierowców. Dlaczego? Jak to zmienić?

Ceny benzyny 95 spadną poniżej 6 zł za litr [Prognozy]

Gwałtowna obniżka cen ropy najprawdopodobniej przełoży się w przyszłym tygodniu na spadek cen benzyny 95 poniżej 6 zł za litr i diesla z ceną w okolicach 6 zł.

W Łodzi zrobią porządek z hulajnogami

Łódź chce zapanować nad hulajnogami. Źle zaparkowane, leżące na chodniku jednoślady utrudniają przejście pieszym, więc włodarze chcą uporządkować ich zwrot. Do końca maja w Śródmieściu powstanie 313 miejsc do parkowania hulajnóg - ich działania dopilnują operatorzy.

REKLAMA

Amerykańskie cła odbiją się na polskim przemyśle motoryzacyjnym

Jak to możliwe skoro w Polsce nie produkuje się samochodów, które trafiają na amerykański rynek? Ale wartość wytwarzanych w Polsce komponentów montowanych w tych pojazdach szacowana jest nawet na 350 mln euro rocznie. O tym, co nas czeka w branży w rozmowie z PAP mówi prezes PZPM, Jakub Faryś.

Jazda na rowerze staje się ulubionym sportem Polaków

Jazda na rowerze z każdym rokiem zyskuje na popularności. Kolarstwo uchodzi za ulubioną aktywność fizyczną Polaków. Rodacy nie zadowalają się już zwykłym "góralem". Ci, którzy planują w najbliższym czasie zaopatrzyć się w dwa kołka kupują kolejny rower albo wymieniają na lepszy.

REKLAMA