REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W202: wymiana lub naprawa alternatora

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Awaria alternatora w Mercedesie W202 może unieruchomić nasze auto
Awaria alternatora w Mercedesie W202 może unieruchomić nasze auto

REKLAMA

REKLAMA

Awaria alternatora w Mercedesie W202 może unieruchomić nasze auto. W poradniku tym pokażemy jak samemu wymienić alternator w Mercedesie klasy C W202.

Jeśli podejrzewamy, że alternator nie generuje odpowiedniego napięcia ładowania, warto jest go sprawdzić. Będzie nam do tego potrzebny woltomierz. Możemy również posłużyć się uniwersalnym miernikiem. Jest on do kupienia w sklepach motoryzacyjnych i serwisach aukcyjnych. Podłączamy go pod akumulator i uruchamiamy silnik. Podczas rozruchu napięcie nie powinno się obniżyć do mniej niż 9.5V. Ustawiamy obroty na 3000 obr/min i sprawdzamy jaką wartość podaje miernik. Jeżeli alternator pracuje prawidłowo to powinno być około 13 – 14.5 V.

REKLAMA

Jeżeli uzyskaliśmy niższą wartość to należy wymienić alternator. Cała operacja nie jest trudna i nie wymaga od nas demontażu dużej ilości podzespołów. Na początku należy odłączyć ujemną klemę akumulatora. Następnie trzeba poluzować pasek klinowy. Robimy to poprzez wykonanie kilku czynności. Na początku musimy zdemontować sprzęgło wentylatora.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana żarówek

W silniku 2.0 należy dodatkowo odpiąć zaczepy sprężyste od owiewki wentylatora. Następnie podnosimy ją delikatnie do góry i ustawiamy nad wentylatorem.

W silnikach 604 i 605 (2.2 i 2.5) należy zdemontować sprzęgło Visco razem z owiewką wentylatora. Owiewkę demontujemy poprzez wyjęcie jej z zaczepów. Jeśli chodzi o sprzęgło Visco w silniku 2.2 odkręcamy nakrętkę mocującą sprzęgło. Najlepiej przytrzymać koło pasowe pompy cieczy chłodzącej. Należy zwrócić uwagę, że jest to lewy gwint. Możemy teraz zdjąć sprzęgło Visco wraz z wentylatorem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz odkręcamy trzy śruby mocujące i rozłączamy wentylator od sprzęgła.

REKLAMA

W silniku 2.5 najpierw demontujemy owiewkę wentylatora i opieramy ją nad nim. Następnie odkręcamy śrubę sprzęgła Visco. Możemy teraz odkręcić nakrętkę wieńcową. W kolejnym kroku wkładamy trzpień w otwór dźwigni napinające po czym dociskamy go kierunku bagnetu oleju. Teraz zdejmujemy pasek tylko z kółka alternatora. W tym momencie należy podnieść samochód.

Warto skorzystać z platformy warsztatowej, jeśli mamy do niej dostęp, lub tradycyjnego lewarka razem z „kobyłkami”. Po uniesieniu samochodu demontujemy dolną osłonę silnika. Ściągamy nakładkę ochronną z zacisku alternatora i odkręcamy przewody. Wykręcamy śruby ze wspornika i wyjmujemy całkowicie alternator z samochodu. Mając alternator w ręku należy się zastanowić co dalej z nim zrobić.

Najczęściej pomaga wymiana szczotek i regulatora napięcia. Jeżeli te elementy są oryginalne to ich wytrzymałość powinna wynieść około 130 000 kilometrów. Sama wymiana nie jest skomplikowana. Po wyjęciu alternatora odkręcamy śruby mocujące pokrywę i zdejmujemy ją. Możemy też zlecić taką naprawę w dowolnym zakładzie zajmującym się elektryką.

REKLAMA

Wykręcamy dwie śruby trzymające regulator napięcia i wyjmujemy go. Teraz odlutowujemy plecione przewody i wymieniamy szczotki węglowe. Na samym końcu sprawdzamy zużycie pierścieni ślizgowych. Jeżeli będą stawiały opór to należy je delikatnie przekręcić i wypolerować. Tę czynność najlepiej zlecić warsztatowi. Montaż przebiega w odwrotnej kolejności.

Na początku montujemy nowe szczotki oraz sprężyny w szczotkotrzymaczu. Następnie lutujemy przewody. Kolejnym krokiem jest przykręcenie regulatora napięcia. W tym momencie należy uważać, żeby końcówka masy nie wpadła nam do regulatora. Jeśli mamy zamontowane już te elementy to kontrolujemy czy szczotki mogą poruszać się w szczotkotrzymaczu bez żadnego oporu.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana rozrusznika

Jeżeli nie stwierdzamy nieprawidłowości to montujemy pokrywę alternatora i przykręcamy ją.

W przypadku kiedy nie mamy pewności co do swoich umiejętności manualnych z lutownicą lub nasz alternator doznał innej usterki to należy zadecydować o jego dalszym losie. Można zdecydować się na regenerację alternatora, kupno nowego lub używanego.

Kupna nowego zdecydowania odradzamy. Model W202 został wycofany z produkcji ponad 10 lat temu. Wszystkie alternatory, które są dostępne na rynku, w cenie regeneracji to najczęściej chińskie zamienniki.  Oczywiście na takie alternatory jest gwarancja (najczęściej 12 miesięcy). W praktyce większość z nich nie dotrwa nawet do końca okresu gwarancyjnego.

Należy uważać na warunki gwarancji. Podstawa do reklamacji to montaż w warsztacie specjalizującym się w montażu alternatorów. W naszym przypadku samodzielny montaż automatycznie pozbawia nas gwarancji.

Dobrą alternatywą jest również zakup używanego alternatora. Jednak tutaj zakup dobrego egzemplarza może okazać się wyjątkowo trudny z racji wieku auta. Jeżeli mamy dostęp do sprawdzonych używek to należy skorzystać z tej oferty.

Po samodzielnej lub zleconej naprawie przechodzimy do montażu alternatora. Odbywa się on w odwrotnej kolejności do demontażu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat CANARD: e-Doręczenia w sprawach o wykroczenia dopiero od 1 października 2029 r.

Mimo postępującej cyfryzacji administracji publicznej, w sprawach o wykroczenia nadal nie obowiązują przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) przypomina, że wdrożenie e-Doręczeń w tym obszarze nastąpi dopiero 1 października 2029 roku.

Już 60 proc. używanych aut w Polsce pochodzi z importu. Dlaczego Polacy wciąż tak chętnie kupują samochody używane z zagranicy?

Ponad połowa używanych samochodów na polskim rynku pochodzi z zagranicy – a liczby te wciąż rosną, zbliżając się do rekordowych poziomów sprzed kilku lat. Prym w imporcie wiodą auta z Niemiec, ale to import z USA notuje najbardziej dynamiczny wzrost. Jednocześnie przeciętny wiek i przebieg sprowadzanych pojazdów są wyraźnie wyższe niż w przypadku transakcji na autach krajowych, co może stanowić wyzwanie dla nabywców.

Przestarzałe przepisy taxi blokują rozwój nowoczesnej mobilności w Europie

Do 2030 roku nawet 190 milionów Europejczyków – niemal 40 proc. populacji – może regularnie korzystać z usług taksówkarskich zamawianych za pośrednictwem aplikacji mobilnych. W ocenie koalicji Shared Mobility Europe, dynamiczny rozwój sektora nowoczesnych przejazdów taksówkarskich jest skutecznie hamowany przez przestarzałe, rozdrobnione i często sprzeczne przepisy krajowe.

Spłata mandatu karnego na raty, a wygaszenie punktów karnych. Resort infrastruktury zajmie się tematem

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił z pismem do ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka ws. kierowców, którzy podejmują się spłaty mandatu karnego na raty. Choć działają zgodnie z prawem, są traktowani mniej korzystnie niż ci, którzy opłacili grzywnę jednorazowo.

REKLAMA

KGP: 111 890 interwencji, 440 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 111 890 interwencji. Byli wzywani do 440 wypadków drogowych.

Karta parkingowa w 2025 roku [FAQ]

Kto może otrzymać kartę parkingową w 2025 roku? Co daje taka karta osobie z niepełnosprawnością? Oto kilka odpowiedzi na często zadawane pytania!

Zielone strzałki wracają do gry – czas skończyć z absurdami, które blokują miasta

W ostatnich latach wiele polskich miast zdecydowało się na masowe usuwanie zielonych strzałek warunkowego skrętu. Efekt? Większe korki, mniejsza przepustowość skrzyżowań i rosnąca frustracja kierowców. Tymczasem te niepozorne zielone strzałki mogłyby i powinny poprawiać płynność ruchu, usprawniać komunikację w centrach miast i ograniczać emisję spalin. Pora na zdroworozsądkową korektę.

KGP: 107 596 interwencji, 356 wypadków drogowych, 30 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 107 596 interwencji. Byli wzywani do 356 wypadków drogowych.

REKLAMA

Autogaz mimo wzrostu cen nic nie traci na popularności. Czy Polska pod względem samochodów napędzanych gazem jest wyjątkiem w Europie

Polska jest największym rynkiem autogazu w Europie, z ponad 3,5 milionami pojazdów zasilanych gazem płynnym, wyprzedzając Włochy. Jak wynika z danych rynkowych, autogaz pozostaje jednym z najtańszych i najpowszechniej dostępnych paliw w kraju, oferowanym na 7,4 tys. stacji.

Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

REKLAMA