REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W202: wymiana tarcz i klocków hamulcowych

Robert Kuśpiel
Przed rozpoczęciem wymiany należy zakupić odpowiednie klocki i tarcze do Mercedesa W202
Przed rozpoczęciem wymiany należy zakupić odpowiednie klocki i tarcze do Mercedesa W202

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana klocków i tarcz to podstawowe czynności w eksploatacji każdego auto. W poradniku tym zaprezentujemy wymianę klocków i tarcz hamulcowych w Mercedesie W202.

Na początku wymienimy przednich i tylnych klocków hamulcowych. W drugiej części wymienimy tarcze hamulcowe - nie trzeba ich wymieniać za każdym razem, jeśli jednak jest taka potrzeba, to zalecamy poszukać zestawów klocki + tarcze. Zazwyczaj cena takiego kompletu jest znacznie mniejsza niż przy zakupie każdego elementu osobno.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana rozrusznika

REKLAMA

Zasada postępowania jest praktycznie taka sama dla każdej wersji silnikowej. Różnice występują w modelach C230, C280, C250TD od września 1995 oraz CLK. Auta te wyposażone są w hamulce innego typu. Wszelkie różnice zostaną przedstawione w tym poradniku. Zaczynamy od przednich klocków hamulcowych. Do wymiany będzie nam potrzebny tradycyjny lewarek razem z „kobyłkami” lub platforma warsztatowa.

Luzujemy śruby kół i unosimy samochód. Podpieramy go na podstawkach i zdejmujemy koło. Teraz podważamy za pomocą śrubokręta zaczepy mocujące pokrywę złącza wtykowego i otwieramy całą pokrywę. Teraz możemy wyjąc złącze czujnika zużycia klocków. Pamiętajmy, żeby nie ciągnąć za przewód. Teraz odciągamy na zewnątrz korpus zacisku, jednocześnie wciskając tłoczek hamulca.

Odkręcamy dolną śrubę mocującą z obudowy tłoczka korpusu. W autach wyprodukowanych do sierpnia 1995 roku, unosimy do góry obudowę tłoczka i zabezpieczamy ją poprzez przywiązanie do sprężyny. Robimy to bardzo delikatnie, żeby nie doszło do uszkodzenia prowadników. W modelach wyprodukowanych od września 1995 roku odkręcamy górną śrubę mocującą z obudowy tłoczka korpusu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Następnie demontujemy całą obudowę i podwieszamy ją do sprężyny zawieszenia za pomocą drutu. W tym momencie możemy wyjąc klocki hamulcowe z zacisku. Wyjmujemy czujnik zużycia klocków. W zależności od rodzaju obudowy, znajduje się on we wkładce wewnętrznej lub zewnętrznej. Zdarzają się również modele, które miały czujnik we wszystkich wkładkach. Tyczy się to egzemplarzy przeznaczonych na taksówki – do sierpnia 1995.

Wszelkie zamiany wkładek miejscami albo wymiana klocków tylko po jednej stronie auta jest zabronione. Wpłynie to na nierównomierne hamowanie. Przy dużych prędkościach może to być tragiczne w skutkach. Przechodzimy do montażu nowych klocków. Póki nie są zamontowane nie można naciskać pedału hamulca. Doprowadzi to do wysunięcia tłoczków z zacisku.

Przed montażem zalecamy wyczyścić dokładnie powierzchnie prowadzące i miejsce montażu klocków. Najlepiej wykonać to za pomocą miękkiej szczotki drucianej lub szmatką nasączoną w spirytusie. Kontrolujemy w jakim stanie znajduje się osłona przeciwpyłowa. Jeżeli jest popękana należy ją jak najszybciej wymienić. Przystępujemy do montażu klocków hamulcowych.

Na początku należy wcisnąć tłoczek hamulcowy. W warsztatach stosowany jest do tego specjalny przyrząd. My posłużymy się drewnianym trzonkiem od młotka. Robimy to bardzo ostrożnie ponieważ może dojść do uszkodzenia osłony przeciwpyłowej lub ukośnego ustawienia tłoczka. Warto wiedzieć, że podczas wciskania tłoczka, poziom płynu hamulcowego podnosi się.

Przed wciskaniem tłoczka zalecamy odciągnąć ze zbiorniczka nadmiar płynu. Robimy to za pomocą strzykawki. Odciągnięty płyn wlewamy do czystego pojemnika. Po zamontowaniu klocków należy sprawdzić stan płynu, ewentualne braki uzupełniamy nowym płynem hamulcowym. W ostateczności można użyć wcześniej zlany -  jeśli znajdował się w naczyniu wolnym od zanieczyszczeń.

Montujemy klocki w zacisku. Warto sprawdzić, czy sprężyny ustalające były ustawione równolegle do górnej krawędzi wkładki. Teraz instalujemy czujnik zużycia klocków do wkładki wewnętrznej lub zewnętrznej. W przypadku kiedy mamy go w dwóch wkładkach to wkładamy go po każdej stronie, ponieważ wtyk jest podwójny. Następnie opuszczamy obudowę tłoczka i przykręcamy ją do obudowy zacisku. Zaleca się użycie nowej śruby samokontrującej.

Jeżeli nasze auto zostało wyprodukowane po sierpniu 1995 roku to mamy do wkręcenia dwie śruby. Kolejny krok to zwinięcie czujnika zużycia klocków i zainstalowanie go w gniazdo wtykowe, które umiejscowione jest w korpusie zacisku. Zakładamy koło i przykręcamy je. Opuszczamy samochód i przechodzimy na drugą stronę auta. Po wymianie klocków naciskamy kilkakrotnie pedał hamulca. Na końcu sprawdzamy poziom płynu hamulcowego. Ewentualne braki uzupełniamy.

Tak jak zostało wspomniane na początku artykułu różnice pojawiają się w modelu 230, 280, 250TD od września 1995 roku oraz CLK. Egzemplarze te wyposażone są w sprężynę mocującą na korpusie zacisku. Wyjmujemy ją za pomocą śrubokręta. Dodatkowo prowadniki zabezpieczone są dwoma zaślepkami. Same prowadniki odkręcamy za pomocą klucza imbusowego.

Zdejmujemy zacisk i podwieszamy go na drucie do sprężyny zawieszenia. Wyjmujemy najpierw klocek wewnętrzny a następnie zewnętrzny. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Przed tym zalecamy wyczyścić dokładnie powierzchnie stykowe i prowadzące. Wykonujemy to za pomocą szczotki drucianej lub szmatki nasączonej w spirytusie. Wszelkiego rodzaju oleje są niedozwolone.

Przechodzimy do wymiany tylnych klocków hamulcowych. Zasada postępowania jest podobna. Na początku należy poluzować śruby koła i unieść samochód. Wykorzystujemy do tego podnośnik warsztatowy lub lewarek z podstawkami. Jeżeli nasze auto wyposażone jest w układ ASR to należy wyjąć złącze czujnika zużycia klocków. Nie należy ciągnąć za przewód. Modele wyprodukowane po sierpniu 1995 mają jeden czujnik. Wyjątek stanowi C280, który od września 1995 został pozbawiony czujników.

Następnie należy wybić kołki mocujące z korpusu zacisku. Teraz wyjmujemy sprężynę i możemy zdemontować wkładki. Robimy to za pomocą szczypiec, montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności na takich samych zasadach jak w przypadku przednich klocków hamulcowych.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana alternatora

Druga część poradnika poświecona jest wymianie tarcz hamulcowych. Zaczynamy od przodu auta. Na początku odkręcamy śruby korpusu zacisku. Następnie podwieszamy go do sprężyny zawieszenia tak, żeby nie wisiał na przewodach hamulcowych. Nie ma potrzeby rozpinania przewodów. Kolejny krok to odkręcenie śrub trzymających tarczę. Robimy to za pomocą klucza imbusowego.

Zdejmujemy tarczę i odkładamy ją na bok. Przed zamontowaniem nowej zalecamy dokładnie wyczyścić całą powierzchnię montażu. Najlepiej posłużyć się szczotką drucianą. Od tego jak przygotujemy powierzchnię montażową zależy praca naszej tarczy. Czyścimy powierzchnię tarczy za pomocą rozpuszczalnika np. Nitro i osadzić je na piaście koła. Przykręcamy śruby mocujące, zakładamy zacisk i dokręcamy koło. Po drugiej stronie auta postępujemy w taki sam sposób.

Z tylnymi tarczami postępujemy podobnie. Na początku odkręcamy śruby mocujące zacisk i podwieszamy go do sprężyny za pomocą drutu. Wykręcamy śruby tarczy za pomocą klucza imbusowego i zdejmujemy ją. W razie problemów można uderzyć w nią kilka razy młotkiem. Jeśli nasza tarcza nie będzie ponownie zakładana, nie ma obaw co do uszkodzenia.

Przebieg montażu jest taki sam jak w przypadku tarcz przednich. Pamiętajmy, że montując nowe tarcze należy również wymienić klocki hamulcowe. Po wymianie unikamy gwałtownego hamowania przez około 300 kilometrów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA