REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W202: przegląd hamulca postojowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Regularne przeglądy hamulca postojowego w Mercedesie W202 zapewnią nam jego prawidłowe działanie
Regularne przeglądy hamulca postojowego w Mercedesie W202 zapewnią nam jego prawidłowe działanie

REKLAMA

REKLAMA

Regularne przeglądy hamulca postojowego zapewnią nam jego prawidłowe działanie. W poradniku tym pokażemy jak wymienić szczęki hamulca postojowego (zwanego też ręcznym) i dokonać jego regulacji.

W Mercedesie W202 – nazwa hamulec ręczny nie odzwierciedla autentycznego położenia i zastosowań tego urządzenia. Zastosowany został specjalny pedał po lewej stronie, który naciskamy chcąc aktywować hamulec. Najlepszym określeniem jakie możemy zastosować dla takiego rozwiązania to hamulec postojowy. Na początku pokażemy jak prawidłowo wymienić szczęki hamulca postojowego.

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes W202: kontrola i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

REKLAMA

Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż tarczy hamulcowej. Do przeprowadzenia tej operacji wystarczy nam tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło i mamy dostęp do tarczy hamulcowej. Na początku odkręcamy śruby korpusu zacisku. Następnie podwieszamy go do sprężyny zawieszenia tak, żeby nie wisiał na przewodach hamulcowych.

Nie ma potrzeby rozpinania przewodów. Kolejny krok to odkręcenie śrub trzymających tarczę. Robimy to za pomocą klucza imbusowego. Zdejmujemy tarczę i odkładamy ją na bok. Teraz należy zdemontować tylną kanapę. W tym celu naciskamy dwie dźwignię odblokowujące i unosimy siedzenie. Następnie wyjmujemy je zwracając uwagę na zapięcia pasów bezpieczeństwa. Pozostaje nam wykręcić śruby mocujące po obu stronach oraz na samym środku. Unosimy do góry oparcie i wyjmujemy z auta.

W tym momencie należy napiąć pokrętło odpowiedzialne za regulacje długości linki. Robimy to za pomocą klucza imbusowego. Wkładamy go w trzpień zapadkowy i przekręcamy go w prawo. Jednocześnie należy przesuwać go do tyłu w widocznym rowku. Robimy to do momentu aż nie usłyszymy, że zatrzasnął się w klamrze sprężystej. Następnie obracamy kołnierz półosi do momentu aż otwór gwintowany znajdzie się bezpośrednio nad sprężyną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Teraz należy docisnąć delikatnie sprężynę dociskową po czym obrócić o około ¼ obrotu a następnie odczepić. W identyczny sposób demontujemy sprężynę dociskową w drugiej szczęce. Za pomocą śrubokręta odczepiamy sprężynę powrotną. Odciągamy szczęki i zdejmujemy je poprzez kołnierz półosi. Odczepiamy sprężynę powrotną ze szczęki i wyjmujemy cały mechanizm regulacyjny. Wciskamy sworzeń, który znajduje się na rozpieraczu i zdejmujemy go z linki hamulcowej.

Przechodzimy do montażu. W przypadku kiedy okładziny były mocno zużyte należy wymienić sprężynę powrotną szczęk. Na początku smarujemy wszystkie elementy, które się poruszają za pomocą smaru odpornego na wysokie temperatury. Na rynku jest duży wybór takich preparatów, więc nie będzie problemu z zakupem. Następnie mocujemy linkę hamulcową na rozpieraczu i dociskamy go do pierścienia ochronnego.

Sam mechanizm regulacyjny również warto nasmarować. Chodzi tutaj dokładnie o gwint elementu dociskowego oraz o elementy kółka nastawnego. Możemy wykorzystać taki sam smar, co ostatnio – odporny na wysokie temperatury. Montujemy element dociskowy a następnie wkręcamy w kółko nastawcze. Teraz możemy całość zamontować w tulejce. Mechanizm instalujemy pomiędzy szczękami. Musi być zamontowany w ten sposób, żeby kółko nastawcze było skierowane do kierunku jazdy.

Kolejnym krokiem jest zamocowanie górnych sprężyn powrotnych w szczękach. Następnie odciągamy od siebie obie szczeki hamulca w ten sposób, żeby można było je założyć poprzez kołnierz półosi i zamocować w rozpieraczki. Montujemy sprężynę dociskową poprzez otwór gwintowany w szczęce. Instalujemy sprężynę dociskową drugiej szczęki i sprawdzamy czy zostały dobrze się trzyma.

Teraz zakładamy dolne ucho (krótkie) sprężyny powrotnej na przedniej szczęce. Większe ucho mocujemy na tylnej szczęce za pomocą śrubokręta. Odkręcamy pokrętło regulacji długości linki. Chcąc to zrobić należy odbezpieczyć klamrę sprężystą. Doprowadzi to do automatycznego ustawienia pokrętła. Zakładamy pokrywę ochronną pokrętła regulacji długości linki i montujemy tylną kanapę. Pozostaje nam zamontować tylne tarcze a następnie przykręcić koła.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana żarówek

Przechodzimy do regulacji hamulca postojowego. Unosimy tył auta i zdejmujemy koła. Następnie obracamy koło tak, żeby otwór śruby był skierowany do góry i odchylony do tyłu o kąt 45˚. Wkładamy śrubokręt w otwór gwintowany i zaczynamy obracać koło. Jednocześnie obracamy kółko nastawcze. Robimy tak do momentu aż koło się zablokuje. W przypadku koła prawego, wykonujemy ruch od góry do dołu. W kole lewym – z dołu do góry.

Teraz przekręcamy koło nastawcze w odwrotnym kierunku tak, żeby dało się poruszyć ręcznie koło samochodu. Wykonujemy to do momentu aż szczęki przestaną ocierać o bęben.

Następnie zaciągamy kilka razy hamulec postojowy i zwalniamy go. Na końcu sprawdzamy czy koła samochodu obracają się swobodnie.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
500 zł kary za przejazd autostradą. Ty też możesz dostać wezwanie

Choć system e-TOLL przeszedł już do historii, konsekwencje jego działania wciąż odczuwają tysiące kierowców. Od miesięcy z Izby Administracji Skarbowej w Łodzi wysyłane są pisma wzywające do zapłaty 500 zł kary za przejazd autostradą bez opłaty. Nie są to oszustwa, to realne działania urzędów skarbowych. Kogo dotyczą wezwania? Jak się odwołać? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

REKLAMA

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

REKLAMA