REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W202: przegląd hamulca postojowego

Robert Kuśpiel
Regularne przeglądy hamulca postojowego w Mercedesie W202 zapewnią nam jego prawidłowe działanie
Regularne przeglądy hamulca postojowego w Mercedesie W202 zapewnią nam jego prawidłowe działanie

REKLAMA

REKLAMA

Regularne przeglądy hamulca postojowego zapewnią nam jego prawidłowe działanie. W poradniku tym pokażemy jak wymienić szczęki hamulca postojowego (zwanego też ręcznym) i dokonać jego regulacji.

W Mercedesie W202 – nazwa hamulec ręczny nie odzwierciedla autentycznego położenia i zastosowań tego urządzenia. Zastosowany został specjalny pedał po lewej stronie, który naciskamy chcąc aktywować hamulec. Najlepszym określeniem jakie możemy zastosować dla takiego rozwiązania to hamulec postojowy. Na początku pokażemy jak prawidłowo wymienić szczęki hamulca postojowego.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes W202: kontrola i wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Pierwszy krok jaki musimy wykonać to demontaż tarczy hamulcowej. Do przeprowadzenia tej operacji wystarczy nam tradycyjny lewarek razem z podstawkami. Luzujemy śruby koła i unosimy samochód. Zdejmujemy koło i mamy dostęp do tarczy hamulcowej. Na początku odkręcamy śruby korpusu zacisku. Następnie podwieszamy go do sprężyny zawieszenia tak, żeby nie wisiał na przewodach hamulcowych.

Nie ma potrzeby rozpinania przewodów. Kolejny krok to odkręcenie śrub trzymających tarczę. Robimy to za pomocą klucza imbusowego. Zdejmujemy tarczę i odkładamy ją na bok. Teraz należy zdemontować tylną kanapę. W tym celu naciskamy dwie dźwignię odblokowujące i unosimy siedzenie. Następnie wyjmujemy je zwracając uwagę na zapięcia pasów bezpieczeństwa. Pozostaje nam wykręcić śruby mocujące po obu stronach oraz na samym środku. Unosimy do góry oparcie i wyjmujemy z auta.

REKLAMA

W tym momencie należy napiąć pokrętło odpowiedzialne za regulacje długości linki. Robimy to za pomocą klucza imbusowego. Wkładamy go w trzpień zapadkowy i przekręcamy go w prawo. Jednocześnie należy przesuwać go do tyłu w widocznym rowku. Robimy to do momentu aż nie usłyszymy, że zatrzasnął się w klamrze sprężystej. Następnie obracamy kołnierz półosi do momentu aż otwór gwintowany znajdzie się bezpośrednio nad sprężyną.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Teraz należy docisnąć delikatnie sprężynę dociskową po czym obrócić o około ¼ obrotu a następnie odczepić. W identyczny sposób demontujemy sprężynę dociskową w drugiej szczęce. Za pomocą śrubokręta odczepiamy sprężynę powrotną. Odciągamy szczęki i zdejmujemy je poprzez kołnierz półosi. Odczepiamy sprężynę powrotną ze szczęki i wyjmujemy cały mechanizm regulacyjny. Wciskamy sworzeń, który znajduje się na rozpieraczu i zdejmujemy go z linki hamulcowej.

Przechodzimy do montażu. W przypadku kiedy okładziny były mocno zużyte należy wymienić sprężynę powrotną szczęk. Na początku smarujemy wszystkie elementy, które się poruszają za pomocą smaru odpornego na wysokie temperatury. Na rynku jest duży wybór takich preparatów, więc nie będzie problemu z zakupem. Następnie mocujemy linkę hamulcową na rozpieraczu i dociskamy go do pierścienia ochronnego.

Sam mechanizm regulacyjny również warto nasmarować. Chodzi tutaj dokładnie o gwint elementu dociskowego oraz o elementy kółka nastawnego. Możemy wykorzystać taki sam smar, co ostatnio – odporny na wysokie temperatury. Montujemy element dociskowy a następnie wkręcamy w kółko nastawcze. Teraz możemy całość zamontować w tulejce. Mechanizm instalujemy pomiędzy szczękami. Musi być zamontowany w ten sposób, żeby kółko nastawcze było skierowane do kierunku jazdy.

Kolejnym krokiem jest zamocowanie górnych sprężyn powrotnych w szczękach. Następnie odciągamy od siebie obie szczeki hamulca w ten sposób, żeby można było je założyć poprzez kołnierz półosi i zamocować w rozpieraczki. Montujemy sprężynę dociskową poprzez otwór gwintowany w szczęce. Instalujemy sprężynę dociskową drugiej szczęki i sprawdzamy czy zostały dobrze się trzyma.

Teraz zakładamy dolne ucho (krótkie) sprężyny powrotnej na przedniej szczęce. Większe ucho mocujemy na tylnej szczęce za pomocą śrubokręta. Odkręcamy pokrętło regulacji długości linki. Chcąc to zrobić należy odbezpieczyć klamrę sprężystą. Doprowadzi to do automatycznego ustawienia pokrętła. Zakładamy pokrywę ochronną pokrętła regulacji długości linki i montujemy tylną kanapę. Pozostaje nam zamontować tylne tarcze a następnie przykręcić koła.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana żarówek

Przechodzimy do regulacji hamulca postojowego. Unosimy tył auta i zdejmujemy koła. Następnie obracamy koło tak, żeby otwór śruby był skierowany do góry i odchylony do tyłu o kąt 45˚. Wkładamy śrubokręt w otwór gwintowany i zaczynamy obracać koło. Jednocześnie obracamy kółko nastawcze. Robimy tak do momentu aż koło się zablokuje. W przypadku koła prawego, wykonujemy ruch od góry do dołu. W kole lewym – z dołu do góry.

Teraz przekręcamy koło nastawcze w odwrotnym kierunku tak, żeby dało się poruszyć ręcznie koło samochodu. Wykonujemy to do momentu aż szczęki przestaną ocierać o bęben.

Następnie zaciągamy kilka razy hamulec postojowy i zwalniamy go. Na końcu sprawdzamy czy koła samochodu obracają się swobodnie.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA