REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W202: kontrola układu chłodzącego – silniki Diesla

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Dotykając przewody możemy ocenić w jakiej kondycji znajduje się układ chłodzenia
Dotykając przewody możemy ocenić w jakiej kondycji znajduje się układ chłodzenia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola układu chłodzącego jest bardzo ważna w eksploatacji auta. W poradniku tym dokonamy przeglądu układu chłodzenia w Mercedesie klasy C W202 z silnikiem Diesla.

Naszym celem będzie skontrolowanie całego układu chłodzenia pod względem szczelności oraz działania poszczególnych elementów. Dodatkowo przeprowadzimy wymianę płynu chłodniczego. Zaczniemy od kontroli układu chłodzenia. W przypadku wykrycia usterki będziemy mogli ją wyeliminować zanim dokonamy wymiany płynu chłodniczego. Na początku przeprowadzimy zewnętrzne oględziny, zalecamy wykonywać je co roku o tej samej porze.

REKLAMA

Sprawdzamy dokładnie opaski mocujące. Małe wycieki mogą być trudne do zlokalizowania dlatego należy oglądać bardzo dokładnie miejsca łączeń jak i same przewody.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana filtru powietrza, przeciwpyłkowego i paliwa w silniku Diesla

REKLAMA

Dotykając je możemy ocenić w jakiej kondycji znajduje się nasz układ chłodzenia. Sprawdzamy czy nie są widoczne żadne przetarcia, pęknięcia lub nadpalenia. Jeżeli przewód jest miękki to świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę. Jeżeli wyczuwamy, że jest stwardniały to istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana. W przypadku kiedy mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

Samą kontrolę cieczy chłodzącej zalecamy wykonywać raz w miesiącu. Unosimy maskę i sprawdzamy jego stan w zbiorniczku. Do uzupełniania ewentualnej różnicy stosujemy płyn tego samego rodzaju. W przypadku wyraźnego ubytku w celu kontynuacji jazdy, w okresie letnim możemy użyć wody. Przy zimnym silniku poziom cieczy chłodzącej powinien się znajdować na wysokości oznaczenia MAX. W innym przypadku konieczne jest uzupełnieni cieczy chłodzącej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli kolor cieczy jest rdzawego koloru oznacza to, że nasz układ potrzebuje przepłukania. Do płukania polecamy użyć czystej wody. Pamiętajmy, że robimy to do momentu aż nie zacznie wypływać z korka spustowego ciecz bez przebarwień.

Płyn może być zalewany tylko na zimny silnik. W innym przypadku może dojść do jego uszkodzenia Odkręcając pokrywę wlewu należy zachować szczególną ostrożność. Istnieje ryzyko poparzenia. Po wykonaniu zewnętrznych oględzin można przejść do sprawdzenia pozostałych elementów.

REKLAMA

Zaczynamy od korka zbiorniczka wyrównawczego. Znajduje się tam specjalny zawór, który jest odpowiedzialny za upuszczanie nadmiaru płynu chłodniczego. W przepadku Mercedesa W202 otwiera się on przy ciśnieniu około 0.14MPa. Jeżeli nie ma żadnej reakcji to pozostaje nam wymienić korek. W warunkach domowych przeprowadzenie takiego testu jest trudne do wykonania. W serwisach stosowane jest do tego specjalne narzędzie.

Nam pozostaje przeczyścić zaworek z zanieczyszczeń i zakręcić korek. Jeżeli podejrzewamy go o wadliwe działanie to należy dokonać wymiany. Warto również sprawdzić zawór podciśnienia w korku zbiorniczka. Rozciągamy go tak, żeby się otworzył. Po spuszczeniu go powinien całkowicie się zamknąć.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana płynu hamulcowego

Kolejnym punktem jest czujnik poziomu cieczy chłodzącej. Czujnik znajduje się w zbiorniczku wyrównawczym. Daje on sygnał o niskim stanie cieczy chłodzącej co się objawia odpowiednią kontrolką na desce rozdzielczej. W celu sprawdzenia musimy wyjąć wtyk czujnika poziomu cieczy chłodzącej. Podłączamy pod jego dwa styki omomierz pod dwa styki czujnika. W przypadku kiedy poziom płynu chłodzącego jest przy znaku MAX omomierz pokaże nam znak ∞.

Kiedy mamy pusty zbiornik powinniśmy uzyskać wartość na poziomie 5Ω w innym przypadku należy wymienić czujnik gdyż będzie nam podawał błędne wskazania. Demontaż czujnika nie jest skomplikowany. Jeżeli zajdzie taka potrzeba należy zlać trochę cieczy chłodzącej. Za pomocą śrubokręta podważamy pierścień sprężynujący i wyjmujemy go. Nowy montujemy w odwrotnej kolejności. Na koniec dolewamy brakującą ilość cieczy.

Po takiej kontroli możemy przejść do wymiany płynu chłodzącego. Przeprowadzamy ją co 3 okres serwisowy (co 3 lata). Na początku należy przygotować odpowiednią ilość płynu.

  • Silnik 2.5 – 7.5L
  • Silnik 2.2 (611) z układem klimatyzacji – 7L
  • Silnik 2.2 (604) – 6.0L
  • Silnik 2.0 z układem klimatyzacji – 8.5L
  • Silnik 2.0, 2.2 (611) – 8.0L

Odkręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym w celu zredukowania ciśnienia. Następnie musimy wymontować dolną osłonę silnika. W celu ułatwienia zadania możemy podnieść samochód do góry za pomocą lewarka. Nakładamy na króciec spustowy kawałek przewodu gumowego o odpowiedniej średnicy (silniki 2.2 i 2.5). W 2.0 nie ma takiej konieczności. Odkręcamy korek spustowy i zlewamy ciecz chłodząca.

Zakręcamy korek i instalujemy dolną osłonę. Nalewamy nowy płyn i uruchamiamy silnik. Rozgrzewamy go do około 70 stopni, wtedy zakręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego. Po nagrzaniu silnika do temperatury roboczej sprawdzamy poziom płynu. Ewentualne braki uzupełniamy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

REKLAMA

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA