Mercedes W202: kontrola układu chłodzącego – silniki Diesla
REKLAMA
REKLAMA
Naszym celem będzie skontrolowanie całego układu chłodzenia pod względem szczelności oraz działania poszczególnych elementów. Dodatkowo przeprowadzimy wymianę płynu chłodniczego. Zaczniemy od kontroli układu chłodzenia. W przypadku wykrycia usterki będziemy mogli ją wyeliminować zanim dokonamy wymiany płynu chłodniczego. Na początku przeprowadzimy zewnętrzne oględziny, zalecamy wykonywać je co roku o tej samej porze.
REKLAMA
Sprawdzamy dokładnie opaski mocujące. Małe wycieki mogą być trudne do zlokalizowania dlatego należy oglądać bardzo dokładnie miejsca łączeń jak i same przewody.
Zobacz też: Mercedes W202: wymiana filtru powietrza, przeciwpyłkowego i paliwa w silniku Diesla
REKLAMA
Dotykając je możemy ocenić w jakiej kondycji znajduje się nasz układ chłodzenia. Sprawdzamy czy nie są widoczne żadne przetarcia, pęknięcia lub nadpalenia. Jeżeli przewód jest miękki to świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę. Jeżeli wyczuwamy, że jest stwardniały to istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana. W przypadku kiedy mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.
Samą kontrolę cieczy chłodzącej zalecamy wykonywać raz w miesiącu. Unosimy maskę i sprawdzamy jego stan w zbiorniczku. Do uzupełniania ewentualnej różnicy stosujemy płyn tego samego rodzaju. W przypadku wyraźnego ubytku w celu kontynuacji jazdy, w okresie letnim możemy użyć wody. Przy zimnym silniku poziom cieczy chłodzącej powinien się znajdować na wysokości oznaczenia MAX. W innym przypadku konieczne jest uzupełnieni cieczy chłodzącej.
Jeżeli kolor cieczy jest rdzawego koloru oznacza to, że nasz układ potrzebuje przepłukania. Do płukania polecamy użyć czystej wody. Pamiętajmy, że robimy to do momentu aż nie zacznie wypływać z korka spustowego ciecz bez przebarwień.
Płyn może być zalewany tylko na zimny silnik. W innym przypadku może dojść do jego uszkodzenia Odkręcając pokrywę wlewu należy zachować szczególną ostrożność. Istnieje ryzyko poparzenia. Po wykonaniu zewnętrznych oględzin można przejść do sprawdzenia pozostałych elementów.
REKLAMA
Zaczynamy od korka zbiorniczka wyrównawczego. Znajduje się tam specjalny zawór, który jest odpowiedzialny za upuszczanie nadmiaru płynu chłodniczego. W przepadku Mercedesa W202 otwiera się on przy ciśnieniu około 0.14MPa. Jeżeli nie ma żadnej reakcji to pozostaje nam wymienić korek. W warunkach domowych przeprowadzenie takiego testu jest trudne do wykonania. W serwisach stosowane jest do tego specjalne narzędzie.
Nam pozostaje przeczyścić zaworek z zanieczyszczeń i zakręcić korek. Jeżeli podejrzewamy go o wadliwe działanie to należy dokonać wymiany. Warto również sprawdzić zawór podciśnienia w korku zbiorniczka. Rozciągamy go tak, żeby się otworzył. Po spuszczeniu go powinien całkowicie się zamknąć.
Zobacz też: Mercedes W202: wymiana płynu hamulcowego
Kolejnym punktem jest czujnik poziomu cieczy chłodzącej. Czujnik znajduje się w zbiorniczku wyrównawczym. Daje on sygnał o niskim stanie cieczy chłodzącej co się objawia odpowiednią kontrolką na desce rozdzielczej. W celu sprawdzenia musimy wyjąć wtyk czujnika poziomu cieczy chłodzącej. Podłączamy pod jego dwa styki omomierz pod dwa styki czujnika. W przypadku kiedy poziom płynu chłodzącego jest przy znaku MAX omomierz pokaże nam znak ∞.
Kiedy mamy pusty zbiornik powinniśmy uzyskać wartość na poziomie 5Ω w innym przypadku należy wymienić czujnik gdyż będzie nam podawał błędne wskazania. Demontaż czujnika nie jest skomplikowany. Jeżeli zajdzie taka potrzeba należy zlać trochę cieczy chłodzącej. Za pomocą śrubokręta podważamy pierścień sprężynujący i wyjmujemy go. Nowy montujemy w odwrotnej kolejności. Na koniec dolewamy brakującą ilość cieczy.
Po takiej kontroli możemy przejść do wymiany płynu chłodzącego. Przeprowadzamy ją co 3 okres serwisowy (co 3 lata). Na początku należy przygotować odpowiednią ilość płynu.
- Silnik 2.5 – 7.5L
- Silnik 2.2 (611) z układem klimatyzacji – 7L
- Silnik 2.2 (604) – 6.0L
- Silnik 2.0 z układem klimatyzacji – 8.5L
- Silnik 2.0, 2.2 (611) – 8.0L
Odkręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym w celu zredukowania ciśnienia. Następnie musimy wymontować dolną osłonę silnika. W celu ułatwienia zadania możemy podnieść samochód do góry za pomocą lewarka. Nakładamy na króciec spustowy kawałek przewodu gumowego o odpowiedniej średnicy (silniki 2.2 i 2.5). W 2.0 nie ma takiej konieczności. Odkręcamy korek spustowy i zlewamy ciecz chłodząca.
Zakręcamy korek i instalujemy dolną osłonę. Nalewamy nowy płyn i uruchamiamy silnik. Rozgrzewamy go do około 70 stopni, wtedy zakręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego. Po nagrzaniu silnika do temperatury roboczej sprawdzamy poziom płynu. Ewentualne braki uzupełniamy.
REKLAMA
REKLAMA