REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W202: kontrola układu chłodzącego – silniki Diesla

Robert Kuśpiel
Dotykając przewody możemy ocenić w jakiej kondycji znajduje się układ chłodzenia
Dotykając przewody możemy ocenić w jakiej kondycji znajduje się układ chłodzenia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola układu chłodzącego jest bardzo ważna w eksploatacji auta. W poradniku tym dokonamy przeglądu układu chłodzenia w Mercedesie klasy C W202 z silnikiem Diesla.

Naszym celem będzie skontrolowanie całego układu chłodzenia pod względem szczelności oraz działania poszczególnych elementów. Dodatkowo przeprowadzimy wymianę płynu chłodniczego. Zaczniemy od kontroli układu chłodzenia. W przypadku wykrycia usterki będziemy mogli ją wyeliminować zanim dokonamy wymiany płynu chłodniczego. Na początku przeprowadzimy zewnętrzne oględziny, zalecamy wykonywać je co roku o tej samej porze.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawdzamy dokładnie opaski mocujące. Małe wycieki mogą być trudne do zlokalizowania dlatego należy oglądać bardzo dokładnie miejsca łączeń jak i same przewody.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana filtru powietrza, przeciwpyłkowego i paliwa w silniku Diesla

Dotykając je możemy ocenić w jakiej kondycji znajduje się nasz układ chłodzenia. Sprawdzamy czy nie są widoczne żadne przetarcia, pęknięcia lub nadpalenia. Jeżeli przewód jest miękki to świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę. Jeżeli wyczuwamy, że jest stwardniały to istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana. W przypadku kiedy mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

REKLAMA

Samą kontrolę cieczy chłodzącej zalecamy wykonywać raz w miesiącu. Unosimy maskę i sprawdzamy jego stan w zbiorniczku. Do uzupełniania ewentualnej różnicy stosujemy płyn tego samego rodzaju. W przypadku wyraźnego ubytku w celu kontynuacji jazdy, w okresie letnim możemy użyć wody. Przy zimnym silniku poziom cieczy chłodzącej powinien się znajdować na wysokości oznaczenia MAX. W innym przypadku konieczne jest uzupełnieni cieczy chłodzącej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli kolor cieczy jest rdzawego koloru oznacza to, że nasz układ potrzebuje przepłukania. Do płukania polecamy użyć czystej wody. Pamiętajmy, że robimy to do momentu aż nie zacznie wypływać z korka spustowego ciecz bez przebarwień.

Płyn może być zalewany tylko na zimny silnik. W innym przypadku może dojść do jego uszkodzenia Odkręcając pokrywę wlewu należy zachować szczególną ostrożność. Istnieje ryzyko poparzenia. Po wykonaniu zewnętrznych oględzin można przejść do sprawdzenia pozostałych elementów.

Zaczynamy od korka zbiorniczka wyrównawczego. Znajduje się tam specjalny zawór, który jest odpowiedzialny za upuszczanie nadmiaru płynu chłodniczego. W przepadku Mercedesa W202 otwiera się on przy ciśnieniu około 0.14MPa. Jeżeli nie ma żadnej reakcji to pozostaje nam wymienić korek. W warunkach domowych przeprowadzenie takiego testu jest trudne do wykonania. W serwisach stosowane jest do tego specjalne narzędzie.

Nam pozostaje przeczyścić zaworek z zanieczyszczeń i zakręcić korek. Jeżeli podejrzewamy go o wadliwe działanie to należy dokonać wymiany. Warto również sprawdzić zawór podciśnienia w korku zbiorniczka. Rozciągamy go tak, żeby się otworzył. Po spuszczeniu go powinien całkowicie się zamknąć.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana płynu hamulcowego

Kolejnym punktem jest czujnik poziomu cieczy chłodzącej. Czujnik znajduje się w zbiorniczku wyrównawczym. Daje on sygnał o niskim stanie cieczy chłodzącej co się objawia odpowiednią kontrolką na desce rozdzielczej. W celu sprawdzenia musimy wyjąć wtyk czujnika poziomu cieczy chłodzącej. Podłączamy pod jego dwa styki omomierz pod dwa styki czujnika. W przypadku kiedy poziom płynu chłodzącego jest przy znaku MAX omomierz pokaże nam znak ∞.

Kiedy mamy pusty zbiornik powinniśmy uzyskać wartość na poziomie 5Ω w innym przypadku należy wymienić czujnik gdyż będzie nam podawał błędne wskazania. Demontaż czujnika nie jest skomplikowany. Jeżeli zajdzie taka potrzeba należy zlać trochę cieczy chłodzącej. Za pomocą śrubokręta podważamy pierścień sprężynujący i wyjmujemy go. Nowy montujemy w odwrotnej kolejności. Na koniec dolewamy brakującą ilość cieczy.

Po takiej kontroli możemy przejść do wymiany płynu chłodzącego. Przeprowadzamy ją co 3 okres serwisowy (co 3 lata). Na początku należy przygotować odpowiednią ilość płynu.

  • Silnik 2.5 – 7.5L
  • Silnik 2.2 (611) z układem klimatyzacji – 7L
  • Silnik 2.2 (604) – 6.0L
  • Silnik 2.0 z układem klimatyzacji – 8.5L
  • Silnik 2.0, 2.2 (611) – 8.0L

Odkręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym w celu zredukowania ciśnienia. Następnie musimy wymontować dolną osłonę silnika. W celu ułatwienia zadania możemy podnieść samochód do góry za pomocą lewarka. Nakładamy na króciec spustowy kawałek przewodu gumowego o odpowiedniej średnicy (silniki 2.2 i 2.5). W 2.0 nie ma takiej konieczności. Odkręcamy korek spustowy i zlewamy ciecz chłodząca.

Zakręcamy korek i instalujemy dolną osłonę. Nalewamy nowy płyn i uruchamiamy silnik. Rozgrzewamy go do około 70 stopni, wtedy zakręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego. Po nagrzaniu silnika do temperatury roboczej sprawdzamy poziom płynu. Ewentualne braki uzupełniamy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA