REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W202: kontrola układu chłodzącego – silniki Diesla

Robert Kuśpiel
Dotykając przewody możemy ocenić w jakiej kondycji znajduje się układ chłodzenia
Dotykając przewody możemy ocenić w jakiej kondycji znajduje się układ chłodzenia

REKLAMA

REKLAMA

Kontrola układu chłodzącego jest bardzo ważna w eksploatacji auta. W poradniku tym dokonamy przeglądu układu chłodzenia w Mercedesie klasy C W202 z silnikiem Diesla.

Naszym celem będzie skontrolowanie całego układu chłodzenia pod względem szczelności oraz działania poszczególnych elementów. Dodatkowo przeprowadzimy wymianę płynu chłodniczego. Zaczniemy od kontroli układu chłodzenia. W przypadku wykrycia usterki będziemy mogli ją wyeliminować zanim dokonamy wymiany płynu chłodniczego. Na początku przeprowadzimy zewnętrzne oględziny, zalecamy wykonywać je co roku o tej samej porze.

REKLAMA

Sprawdzamy dokładnie opaski mocujące. Małe wycieki mogą być trudne do zlokalizowania dlatego należy oglądać bardzo dokładnie miejsca łączeń jak i same przewody.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana filtru powietrza, przeciwpyłkowego i paliwa w silniku Diesla

REKLAMA

Dotykając je możemy ocenić w jakiej kondycji znajduje się nasz układ chłodzenia. Sprawdzamy czy nie są widoczne żadne przetarcia, pęknięcia lub nadpalenia. Jeżeli przewód jest miękki to świadczy o wewnętrznym uszkodzeniu. Jest to dosyć poważna usterka. Jego cząstki mogą zanieczyścić cały układ i co gorsza skutecznie zapchać chłodnicę. Jeżeli wyczuwamy, że jest stwardniały to istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia w każdej chwili. Nawet solidne dokręcenie obejmy nie zatrzyma wszelkiego rodzaju wycieków. Tak jak w powyższym przypadku konieczna jest wymiana. W przypadku kiedy mamy spuchnięty przewód lub nasiąknięte olejem końcówki świadczy to o zanieczyszczeniu olejem lub smarem. Podobnie jak wyżej istnieje bardzo duże ryzyko uszkodzenia.

Samą kontrolę cieczy chłodzącej zalecamy wykonywać raz w miesiącu. Unosimy maskę i sprawdzamy jego stan w zbiorniczku. Do uzupełniania ewentualnej różnicy stosujemy płyn tego samego rodzaju. W przypadku wyraźnego ubytku w celu kontynuacji jazdy, w okresie letnim możemy użyć wody. Przy zimnym silniku poziom cieczy chłodzącej powinien się znajdować na wysokości oznaczenia MAX. W innym przypadku konieczne jest uzupełnieni cieczy chłodzącej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli kolor cieczy jest rdzawego koloru oznacza to, że nasz układ potrzebuje przepłukania. Do płukania polecamy użyć czystej wody. Pamiętajmy, że robimy to do momentu aż nie zacznie wypływać z korka spustowego ciecz bez przebarwień.

Płyn może być zalewany tylko na zimny silnik. W innym przypadku może dojść do jego uszkodzenia Odkręcając pokrywę wlewu należy zachować szczególną ostrożność. Istnieje ryzyko poparzenia. Po wykonaniu zewnętrznych oględzin można przejść do sprawdzenia pozostałych elementów.

REKLAMA

Zaczynamy od korka zbiorniczka wyrównawczego. Znajduje się tam specjalny zawór, który jest odpowiedzialny za upuszczanie nadmiaru płynu chłodniczego. W przepadku Mercedesa W202 otwiera się on przy ciśnieniu około 0.14MPa. Jeżeli nie ma żadnej reakcji to pozostaje nam wymienić korek. W warunkach domowych przeprowadzenie takiego testu jest trudne do wykonania. W serwisach stosowane jest do tego specjalne narzędzie.

Nam pozostaje przeczyścić zaworek z zanieczyszczeń i zakręcić korek. Jeżeli podejrzewamy go o wadliwe działanie to należy dokonać wymiany. Warto również sprawdzić zawór podciśnienia w korku zbiorniczka. Rozciągamy go tak, żeby się otworzył. Po spuszczeniu go powinien całkowicie się zamknąć.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana płynu hamulcowego

Kolejnym punktem jest czujnik poziomu cieczy chłodzącej. Czujnik znajduje się w zbiorniczku wyrównawczym. Daje on sygnał o niskim stanie cieczy chłodzącej co się objawia odpowiednią kontrolką na desce rozdzielczej. W celu sprawdzenia musimy wyjąć wtyk czujnika poziomu cieczy chłodzącej. Podłączamy pod jego dwa styki omomierz pod dwa styki czujnika. W przypadku kiedy poziom płynu chłodzącego jest przy znaku MAX omomierz pokaże nam znak ∞.

Kiedy mamy pusty zbiornik powinniśmy uzyskać wartość na poziomie 5Ω w innym przypadku należy wymienić czujnik gdyż będzie nam podawał błędne wskazania. Demontaż czujnika nie jest skomplikowany. Jeżeli zajdzie taka potrzeba należy zlać trochę cieczy chłodzącej. Za pomocą śrubokręta podważamy pierścień sprężynujący i wyjmujemy go. Nowy montujemy w odwrotnej kolejności. Na koniec dolewamy brakującą ilość cieczy.

Po takiej kontroli możemy przejść do wymiany płynu chłodzącego. Przeprowadzamy ją co 3 okres serwisowy (co 3 lata). Na początku należy przygotować odpowiednią ilość płynu.

  • Silnik 2.5 – 7.5L
  • Silnik 2.2 (611) z układem klimatyzacji – 7L
  • Silnik 2.2 (604) – 6.0L
  • Silnik 2.0 z układem klimatyzacji – 8.5L
  • Silnik 2.0, 2.2 (611) – 8.0L

Odkręcamy korek na zbiorniczku wyrównawczym w celu zredukowania ciśnienia. Następnie musimy wymontować dolną osłonę silnika. W celu ułatwienia zadania możemy podnieść samochód do góry za pomocą lewarka. Nakładamy na króciec spustowy kawałek przewodu gumowego o odpowiedniej średnicy (silniki 2.2 i 2.5). W 2.0 nie ma takiej konieczności. Odkręcamy korek spustowy i zlewamy ciecz chłodząca.

Zakręcamy korek i instalujemy dolną osłonę. Nalewamy nowy płyn i uruchamiamy silnik. Rozgrzewamy go do około 70 stopni, wtedy zakręcamy korek zbiorniczka wyrównawczego. Po nagrzaniu silnika do temperatury roboczej sprawdzamy poziom płynu. Ewentualne braki uzupełniamy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA