Mercedes W202: wymiana filtru powietrza, przeciwpyłkowego i paliwa w silniku Diesla
REKLAMA
REKLAMA
W przypadku filtru paliwa i powietrza producent zaleca wymianę co 4 lata lub co 80 000 kilometrów. Można zastosować się do zalecenia producenta lub dokonywać wymiany co roku. W silniku Diesla jest to nawet wskazane. Koszt zakupu filtru paliwa to wydatek zaczynający się od około 50 złotych. Wkładka powietrza jest trochę tańsza i można ją nabyć już za 30 złotych.
REKLAMA
Zobacz też: 25-letni Mercedes jak nowy
Filtr paliwa
REKLAMA
W Mercedesie W202 do wymiany będziemy potrzebować dwóch filtrów paliwa – głównego i wstępnego. Przed zakupem należy się upewnić czy dany model będzie pasować do naszej wersji silnikowej. Zaczynamy od głównego filtra paliwa, który był montowany w silnikach 601, 604 i 605. Najpierw odkręcamy śrubę mocującą filtr i wyjmujemy go do dołu. Teraz instalujemy nowy filtr i przykręcamy śrubę mocującą. Pamiętajmy o nowym pierścieniu uszczelniającym.
W silniku 611 czeka nas trochę więcej pracy. Na początku musimy wymontować osłonę przewodu powietrza doładowującego. Następnie demontujemy z pokrywy filtra dwa przewody, dolotowy i wylotowy. Teraz wykręcamy pierścień gwintowany i zdejmujemy go razem z pokrywą filtra. Wyjmujemy stary filtr razem z uszczelką. Zalecamy wyczyścić wnętrze obudowy jeśli jest zabrudzona.
Instalujemy nowy filtr razem z nową uszczelką. Obudowę filtru napełniamy świeżym olejem napędowym aż sięgnie krawędzi. Zakładamy pierścień gwintowany, należy zwrócić uwagę na poprawność montażu. Dokręcamy go do obudowy i podpinamy przewody paliwowe. Odpalamy auto i sprawdzamy czy nie ma żadnych wycieków bezpośrednio przy filtrze paliwa. Jeżeli nie stwierdzamy to w silniku 2.2 CDI montujemy ponownie osłonę powietrza doładowującego.
Przechodzimy do wymiany wstępnego filtru paliwa. W silniku 601 i 605 proces wymiany przebiega w taki sam sposób. Pierwszy krok to demontaż wspornika. Następnie odłączamy przewód paliwa. W tym momencie możemy wyjąć stary filtr wstępny. W jego miejsce instalujemy nowy i przykręcamy do wspornika. Podpinamy przewód paliwa i uruchamiamy silnik. Utrzymujemy obroty na poziomie 1500 obr/min.
W ten sposób cały układ odpowietrzy się. Należy zwrócić uwagę na to, żeby silnik nie zgasł. Jeżeli tak się stanie będzie bardzo ciężko ponownie go uruchomić.
Przechodzimy do silnika 604. Filtr umiejscowiony jest obok zbiornika paliwa, w podłodze. Na początku należy zdemontować pokrywę filtra wstępnego. Za pomocą zacisków blokujemy przewód ssący i tłoczący.
Odpinamy opaski mocujące i zsuwamy je z przewodów, po czym odłączamy je od filtra wstępnego. Wyjmujemy go a w jego miejscu montujemy nowy filtr wstępny razem z folią z tworzywa sztucznego. Należy zwrócić uwagę na to, żeby folia wystawała po obu stronach wspornika. Zakładamy przewody paliwa na filtr i zaciskamy je za pomocą opasek zabezpieczających.
Zdejmujemy zaciski z przewodów i uruchamiamy silnik. Kontrolujemy czy nie ma żadnych wycieków przy filtrze głównym jak i wstępnym. Pozostaje nam założyć pokrywę.
Filtr powietrza
REKLAMA
Kolejne zadanie to wymiana filtra powietrza. Podobnie jak w filtrze paliwa należy dobrać je odpowiednio do naszej wersji silnikowej. Demontujemy pokrywę filtra poprzez odpięcie klamer zabezpieczających. Wyjmujemy wkład filtra i czyścimy dokładnie wnętrze obudowy. Najlepiej robić to za pomocą szmatki. Montaż przeprowadzamy w odwrotnej kolejności. Instalujemy wkład i nakładamy pokrywę oraz zapinamy klamry mocujące.
Oczywiście istnieje możliwość przeczyszczenia filtra powietrza. Nie należy tego robić za pomocą benzyny bądź rozpuszczalnika. Najlepiej użyć do tego sprężonego powietrza o niezbyt dużym ciśnieniu, żeby nie uszkodzić papierowych żeberek. Jednak stosowność takiej operacji trzeba ocenić samemu. Cena nowego filtra nie jest zaporowa i najlepiej od razu wymienić na nowy.
Zobacz też: Lancia Thesis czy Mercedes E W210?
Filtr przeciwpyłkowy
W przypadku filtra przeciwpyłkowego zalecamy wymianę co roku. W głównej mierze od jego stanu zależy jakość powietrza jaka jest tłoczona do wnętrza naszego auta. Wkładki przeciwpyłkowej nie wolno czyścić. W każdym przypadku należy stosować nową. Filtr umiejscowiony jest za dmuchawą. W celu wymiany należy przekręcić zaczep mocujący o ¼ obrotu w prawo a następnie wyjąć boczną osłonę nawiewu. Znajduje się on w podnóżku pasażera.
W kolejnym kroku odkręcamy osłonę pod schowkiem i wyjmujemy ją do tyłu. Teraz odpinamy zaczepy i odchylamy pokrywę do dołu. Wyjmujemy stary filtr przeciwpyłkowy i w jego miejsce montujemy nowy. Montaż pozostałych elementów prowadzimy w odwrotnej kolejności. W przypadku filtra przeciwpyłkowego można zdecydować się na zakup modelu z aktywnym węglem.
Warto poszukać zestawów filtrów. Zazwyczaj ich cena jest znacznie niższa niż przy zakupie każdego z osobna.
REKLAMA
REKLAMA