Mercedes W202: wymiana oleju silnikowego, jednostki Diesla
REKLAMA
REKLAMA
Wymianę oleju w Mercedesie W202 zalecamy wykonywać co roku lub co 15 000 kilometrów lub co roku. W silnikach 2.0 i 2.2 wymagane jest 6L oleju natomiast w jednostkach 2.5 o litr więcej. Zaleca się stosowanie oleju wskazywanego przez producenta. Zbyt częste zmiany oleju mogą doprowadzić do usterki silnika oraz powstania nieszczelności. Pomimo, że silniki Mercedesa uważane są za niezawodne nie należy poddawać ich takim próbom.
REKLAMA
Do przeprowadzenia całej operacji będzie nam potrzebny kanał, podnośnik warsztatowy lub tradycyjny lewarek. Zalecamy skorzystanie z pierwszych dwóch wariantów są one znacznie bezpieczniejsze. Wykorzystując lewarek z podstawkami należy zachować szczególną ostrożność. Będzie nam również potrzebny komplet kluczy nasadowych do demontażu pokrywy filtra oraz odkręcenia korka spustowego.
Zobacz też: Mercedes W202: kontrola układu chłodzącego – silniki Diesla
Z materiałów eksploatacyjnych należy kupić:
- Olej silnikowy – w zależności od silnika od 6 do 7 litrów, koszt uzależniony od producenta oleju
- Filtr oleju – koszt około 20- 30 złotych
- Pierścień pod korek spustowy – najczęściej w zestawie z filtrem, w innym przypadku musimy dobrać na wymiar ze starego.
- Puste naczynie na przepracowany olej silnikowy
REKLAMA
Przy zakupie filtra należy uważać, żeby kupić odpowiedni dla naszego rocznika i silnika. Warto podać sprzedawcy rok produkcji, pojemność oraz numer nadwozia. Mamy wtedy pewność, że zostanie on dobrze dopasowany. Przed wymianą należy dobrze rozgrzać silnik, mamy wtedy pewność, że spuścimy cały olej (minimalna ilość zawsze zostanie) razem z zanieczyszczeniami.
Unosimy samochód i przystępujemy do wymiany. W silniku CDI należy zdjąć górną osłonę silnika. Przedstawimy wymianę dwóch typów filtrów. Pierwszy tyczy się następujących roczników:
- C 200 D czerwiec 1993 do grudzień 1994
- C 220 D wrzesień 1993 do maj 1994
- C 250 D czerwiec 1993 do czerwiec 1994
Drugi typ filtra był stosowany w następujących rocznikach:
- C 200 D styczeń 1995 do sierpień 1995
- C 220 D od czerwca 1994
- C 250 D lipiec 1994 do sierpień 1995
- C250 TD od września 1995
REKLAMA
W pierwszej odmianie należy odkręcić pokrywę filtra oleju. Spowoduje to zlanie całego oleju do miski olejowej. Możemy teraz swobodnie wyjąć filtr. W drugim typie musimy zdemontować pokrywę za pomocą klucza nasadowego. Wyjmujemy ją razem z filtrem. W silniku CDI musimy odkręcić pokrywę kluczem do filtrów. Dostępny jest w sklepach motoryzacyjnych lub serwisach aukcyjnych za około 20 - 40 złotych.
Kolejne czynności są identyczne dla każdego z silników. Demontujemy dolną osłonę silnika i odkładamy ją na bok. Podstawiamy puste naczynie pod korek spustowy i odkręcamy go. Czekamy aż spłynie cały olej. Warto przyjrzeć się w jakim stanie jest zlany olej. Nie powinno w nim być żadnych opiłków. Jeżeli są widoczne i występują w bardzo dużej ilości to znak, że trzeba zlokalizować usterkę i jak najszybciej ją usunąć.
Dokręcamy korek spustowy razem z nowym pierścieniem uszczelniającym. Przechodzimy do montażu nowego filtru. W pierwszym typie należy sprawdzić czy otwór w rurze olejowej pokrywy filtra nie jest zanieczyszczony. Jeżeli tak jest należy wyczyścić go ręcznie oraz za pomocą sprężonego powietrza. Powinniśmy wyczuwać uciekające powietrze w dolnym otworze w rurce. W przypadku braku takiego efektu czeka nas wymiana pokrywy filtra razem z rurką.
Zobacz też: Mercedes W202: wymiana tulei mechanizmu zmiany biegów
Obydwa filtry przykręcamy tym samym momentem – 25Nm. Przechodzimy do nalewania świeżego oleju. Odkręcamy korek wlewu i zalewamy silnik na około ¾ nominalnej objętości oleju. Teraz opuszczamy samochód. W silniku 2.2 CDI montujemy górną osłonę silnika. Uruchamiamy silnik i czekamy około minuty aż olej w silniku zostanie prawidłowo rozprowadzony.
Następnie unieruchamiamy auto i kontrolujemy poziom oleju. Jeżeli jest mniejszy od wymaganego to dolewamy brakującą ilość. Teraz udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie ponownie sprawdzamy jaki jest stan oleju. Ewentualne różnice uzupełniamy. Warto sprawdzić czy nie występują wycieki. W przypadku korka spustowego jest konieczność uniesienia samochodu.
Zużytego oleju nie wylewamy w dowolne miejsce. Pojemnik, w którym się znajduje należy oddać do punktu utylizacji razem z filtrem oleju.
Wszelkie potrzeby dolewki, które mogą wyniknąć podczas eksploatacji auta powinny być wykonywane tym samym olejem. Nie należy mieszać różnych gatunków. Jeżeli pojawi się wyciek spod filtra należy starać się go docisnąć bardzo mocno.
Rzadko zdarzają się przypadki, że filtr nie daje się odkręcić. W takiej sytuacji najczęściej pęka obudowa i jesteśmy zmuszeni kupić nową.
REKLAMA
REKLAMA