REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Mercedes W202: wymiana oleju silnikowego, jednostki Diesla

Robert Kuśpiel
Mercedes W202: wymiana oleju silnikowego, jednostki Diesla
Mercedes W202: wymiana oleju silnikowego, jednostki Diesla

REKLAMA

REKLAMA

Wymiana oleju to jedna z podstawowych czynności, które należy wykonywać regularnie. W poradniku tym pokażemy jak wymienić olej silnikowy w Mercedesie klasy C W202.

Wymianę oleju w Mercedesie W202 zalecamy wykonywać co roku lub co 15 000 kilometrów lub co roku. W silnikach 2.0 i 2.2 wymagane jest 6L oleju natomiast w jednostkach 2.5 o litr więcej. Zaleca się stosowanie oleju wskazywanego przez producenta. Zbyt częste zmiany oleju mogą doprowadzić do usterki silnika oraz powstania nieszczelności. Pomimo, że silniki Mercedesa uważane są za niezawodne nie należy poddawać ich takim próbom.

REKLAMA

REKLAMA

Do przeprowadzenia całej operacji będzie nam potrzebny kanał, podnośnik warsztatowy lub tradycyjny lewarek. Zalecamy skorzystanie z pierwszych dwóch wariantów są one znacznie bezpieczniejsze. Wykorzystując lewarek z podstawkami należy zachować szczególną ostrożność. Będzie nam również potrzebny komplet kluczy nasadowych do demontażu pokrywy filtra oraz odkręcenia korka spustowego.

Zobacz też: Mercedes W202: kontrola układu chłodzącego – silniki Diesla

Z materiałów eksploatacyjnych należy kupić:

REKLAMA

  • Olej silnikowy – w zależności od silnika od 6 do 7 litrów, koszt uzależniony od producenta oleju
  • Filtr oleju – koszt około 20- 30 złotych
  • Pierścień pod korek spustowy – najczęściej w zestawie z filtrem, w innym przypadku musimy dobrać na wymiar ze starego.
  • Puste naczynie na przepracowany olej silnikowy

Przy zakupie filtra należy uważać, żeby kupić odpowiedni dla naszego rocznika i silnika. Warto podać sprzedawcy rok produkcji, pojemność oraz numer nadwozia. Mamy wtedy pewność, że zostanie on dobrze dopasowany. Przed wymianą należy dobrze rozgrzać silnik, mamy wtedy pewność, że spuścimy cały olej (minimalna ilość zawsze zostanie) razem z zanieczyszczeniami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Unosimy samochód i przystępujemy do wymiany. W silniku CDI należy zdjąć górną osłonę silnika. Przedstawimy wymianę dwóch typów filtrów. Pierwszy tyczy się następujących roczników:

  • C 200 D czerwiec 1993 do grudzień 1994
  • C 220 D wrzesień 1993 do maj 1994
  • C 250 D czerwiec 1993 do czerwiec 1994

Drugi typ filtra był stosowany w następujących rocznikach:

  • C 200 D styczeń 1995 do sierpień 1995
  • C 220 D od czerwca 1994
  • C 250 D lipiec 1994 do sierpień 1995
  • C250 TD od września 1995

W pierwszej odmianie należy odkręcić pokrywę filtra oleju. Spowoduje to zlanie całego oleju do miski olejowej. Możemy teraz swobodnie wyjąć filtr. W drugim typie musimy zdemontować pokrywę za pomocą klucza nasadowego. Wyjmujemy ją razem z filtrem. W silniku CDI musimy odkręcić pokrywę kluczem do filtrów. Dostępny jest w sklepach motoryzacyjnych lub serwisach aukcyjnych za około 20 - 40 złotych.

Kolejne czynności są identyczne dla każdego z silników. Demontujemy dolną osłonę silnika i odkładamy ją na bok. Podstawiamy puste naczynie pod korek spustowy i odkręcamy go. Czekamy aż spłynie cały olej. Warto przyjrzeć się w jakim stanie jest zlany olej. Nie powinno w nim być żadnych opiłków. Jeżeli są widoczne i występują w bardzo dużej ilości to znak, że trzeba zlokalizować usterkę i jak najszybciej ją usunąć.

Dokręcamy korek spustowy razem z nowym pierścieniem uszczelniającym. Przechodzimy do montażu nowego filtru. W pierwszym typie należy sprawdzić czy otwór w rurze olejowej pokrywy filtra nie jest zanieczyszczony. Jeżeli tak jest należy wyczyścić go ręcznie oraz za pomocą sprężonego powietrza. Powinniśmy wyczuwać uciekające powietrze w dolnym otworze w rurce. W przypadku braku takiego efektu czeka nas wymiana pokrywy filtra razem z rurką.

Zobacz też: Mercedes W202: wymiana tulei mechanizmu zmiany biegów

Obydwa filtry przykręcamy tym samym momentem – 25Nm. Przechodzimy do nalewania świeżego oleju. Odkręcamy korek wlewu i zalewamy silnik na około ¾ nominalnej objętości oleju. Teraz opuszczamy samochód. W silniku 2.2 CDI montujemy górną osłonę silnika. Uruchamiamy silnik i czekamy około minuty aż olej w silniku zostanie prawidłowo rozprowadzony.

Następnie unieruchamiamy auto i kontrolujemy poziom oleju. Jeżeli jest mniejszy od wymaganego to dolewamy brakującą ilość. Teraz udajemy się na jazdę próbną. Po powrocie ponownie sprawdzamy jaki jest stan oleju. Ewentualne różnice uzupełniamy. Warto sprawdzić czy nie występują wycieki. W przypadku korka spustowego jest konieczność uniesienia samochodu.

Zużytego oleju nie wylewamy w dowolne miejsce. Pojemnik, w którym się znajduje należy oddać do punktu utylizacji razem z filtrem oleju.

Wszelkie potrzeby dolewki, które mogą wyniknąć podczas eksploatacji auta powinny być wykonywane tym samym olejem. Nie należy mieszać różnych gatunków. Jeżeli pojawi się wyciek spod filtra należy starać się go docisnąć bardzo mocno.

Rzadko zdarzają się przypadki, że filtr nie daje się odkręcić. W takiej sytuacji najczęściej pęka obudowa i jesteśmy zmuszeni kupić nową.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA