REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak odsiarczyć akumulator?

Jakubowski Ryszard
Warto zadbać o swój akumulator. Fot. newspress
Warto zadbać o swój akumulator. Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA

Choć dziś akumulatory są łatwo dostępne, a ich ceny nie są wygórowane, to warto troszczyć się o ich stan, choćby tylko po to, aby uniknąć przykrych niespodzianek podczas porannego uruchamiania silnika. Podpowiadamy, jak odsiarczyć akumulator?

Jak sprawdzić czy akumulator jest zasiarczony?

W procesie eksploatacji akumulatora następuje jego naturalne zużywanie się, wynikające z różnych reakcji chemicznych i fizycznych, jakie zachodzą w jego płytach i elektrolicie. Najgroźniejszym z nich jest zasiarczenie, czyli wytworzenie się kryształów siarczanu ołowiu, skutecznie zmniejszających czynną powierzchnię ołowianych płyt, tym samym znacznie zmniejszając jego pojemność elektryczną. Zjawisko to wywołane jest całkowitym lub bliskim całkowitego rozładowywaniem akumulatora np. podczas wielokrotnych bezskutecznych prób uruchamiania silnika lub pozostawianiem samochodu z włączonymi światłami na cały dzień. Zasiarczenie akumulatora skraca znacznie jego żywotność, w skrajnym przypadku nawet o 70 i więcej procent.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Jak wyjmować akumulator?

Odsiarczanie akumulatora. Sposób pierwszy

Zasiarczony akumulator nie nadaje się do dalszej eksploatacji i powinien zostać zastąpiony innym, sprawnym. Można go częściowo ratować przez tzw. odsiarczanie. Jest to proces długotrwały a skutki jego nie zawsze pewne.

Są dwa sposoby odsiarczania. Pierwszy polega na zastąpieniu elektrolitu w akumulatorze wodą destylowaną, a następnie na naładowaniu go do objawów pełnego naładowania. Wówczas opróżnia się go z cieczy, która powstała z wody destylowanej, ponownie napełnia nową porcją wody destylowanej, ponownie ładuje do pełna, opróżnia, napełnia nową porcją wody itd. Cykl można powtarzać kilka razy. Po ostatnim opróżnieniu i osuszeniu akumulatora np. przez pozostawienie w ciepłym miejscu na dobę lub dłużej, z otwartymi otworami do dołu (nad kuwetą lub innym naczyniem kwasoodpornym) dla odsączenia resztek wody destylowanej, napełnia się go elektrolitem o właściwej gęstości (1,14 g/cm3) i ładuje do pełna.

REKLAMA

W tym przypadku większego znaczenia nie ma gęstość elektrolitu wylewanego za pierwszym razem z cel. Odsiarczanie akumulatora ma bowiem za zadanie jego oczyszczenie. Stąd tak ważna jest wymiana elektrolitu w akumulatorze po każdym ładowaniu do pełna. Kolejnym kluczowym czynnikiem jest prąd ładowania. Dziś jednak prostownik dobiera go automatycznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: A Ty kiedy ostatnio sprawdzałeś akumulator?

Odsiarczanie akumulatora prostownikiem. Specjalnym prostownikiem!

Innym, nieco szybszym sposobem odsiarczania akumulatora jest ładowanie go prądem pulsującym, z równoczesnym częściowym rozładowaniem. Najprostszym sposobem jest zbudowanie specjalnego prostownika jednopołówkowego (półokresowego). Do jego budowy potrzebny jest transformator o przekładni 230/11V i o wydajności uzwojenia wtórnego co najmniej 3 ampery oraz dioda prostownicza wytrzymująca napięcie 50V i prąd co najmniej 10 amperów.

O zmontowanie takiego prostownika warto poprosić kogoś posiadającego podstawową wiedzę elektroniczną lub elektrotechniczna. Po podłączeniu takiego prostownika do akumulatora należy do jego biegunów podłączyć typową żarówkę samochodową o niewielkiej mocy, rzędu 5 W, np. używaną w światłach pozycyjnych. Dzięki niej akumulator będzie rozładowywany w chwilach gdy prostownik nie będzie dostarczał napięcia, czyli dokładnie 50 razy na sekundę.

Ładowania akumulatorów samochodowych bez wątpienia jest procesem wymagającym. Tu jednak pojawia się już zaawansowana elektryka. Wysycanie akumulatora jest procesem wymagającym choć podstawowej wiedzy. Inaczej nie uda się naprawić akumulatora kwasowego.

Zobacz również: Co zrobić, gdy zapali się kontrolka braku ładowania akumulatora?

Jak odsiarczyć akumulator? Pamiętaj o kilku rzeczach

Akumulator przed rozpoczęciem odsiarczania powinien być całkowicie lub prawie całkowicie rozładowany. Mniej więcej po dobie takiego przerywanego ładowania, będzie on w pełni naładowany i częściowo odsiarczony. Dzięki temu będzie mógł służyć przez kolejne kilka miesięcy.

Należy pamiętać, że żadne odsiarczanie nie przywróci nawet 50% sprawności nowego akumulatora. Jest to zabieg doraźny, pozwalający jedynie przedłużyć o kilka miesięcy jego eksploatację, na dodatek z niepewnym rezultatem. Bywa, że bardzo mocno zasiarczony akumulator nie odzyska nawet 10% pierwotnej sprawności mimo wielokrotnie powtarzanego odsiarczania.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA