REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Laguna I: regeneracja kolektora wydechowego

Robert Kuśpiel
Układ wydechowy, naprawa
Układ wydechowy, naprawa

REKLAMA

REKLAMA

Naprawa kolektora wydechowego w Renault Lagunie I jest czasochłonna. Przede wszystkim wymaga demontażu kolektora, a potem jego regeneracji.

Operację demontażu kolektora wydechowego oraz regeneracji kolektora wdechowego opisujemy na przykładzie Renault Laguna I z silnikiem benzynowym. Na początku należy przygotować odpowiednie narzędzia i części do przeprowadzenia tej naprawy.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zabezpieczyć tłumik przed korozją?

Co będzie nam potrzebne do demontażu kolektora wydechowego?

  • Zestaw narzędzi (najlepiej skorzystać z zestawu kluczy)
  • Smar miedziowy
  • Papier ścierny
  • WD40
  • Benzyna ekstrakcyjna
  • 12 sztuk śrub M8 z podkładkami pod M8
  • 8 sztuk śrub M6 z podkładkami pod M6
  • Uszczelka pod kolektor wydechowy do naszej wersji silnikowej

Zobacz też: Jak samemu naprawić spryskiwacze szyb?

Demontaż kolektora wydechowego – Renault Laguna I

REKLAMA

Pierwszy krok to odłączenie klemy akumulatora. Nie należy lekceważyć tej czynności ponieważ bezpośrednio pod kolektorem znajduje się rozrusznik i ma odsłonięte zasilanie. Kolejny krok to odkręcenie uchwytu silnika po czym demontujemy obudowę filtra powietrza razem z rurą. Teraz odkręcamy dwie śruby typu Torx na obudowie filtra powietrza i odpinamy kostkę elektryczną z czujnika położenia przepustnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypinamy wtyczkę z silnika krokowego po czym wykręcamy trzy śruby mocujące i wyjmujemy go z obudowy. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie zgubić gumowego oringu, który się tam znajduje. Następnie wykręcamy dwie szpilki na klucz Torx i wypinamy gumową rurkę z prawego górnego rogu kolektora dolotowego. Wyjmujemy obudowę filtra powietrza na przepustnicy.

Zobacz też: Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?

REKLAMA

W tym momencie mamy przed oczami osłonę termiczną, która pokrywa kolektor wydechowy. Przykręcona jest ona na 4 śruby typu M6, dodatkowo połączona jest nitami z małą osłoną. Obok znajduje się sonda lambda, od której odpinamy kostkę oraz wypinamy uchwyt na kabel od bloku silnika. Sondę wykręcamy kluczem 22, który należy uprzednio zmodyfikować tak, żeby można było go założyć na sondę poprzez przewód, który z niej wychodzi. W tym celu należy naciąć go wzdłuż.

Teraz wykręcamy trzy nakrętki M8 na połączeniu kolektora wydechowego i katalizatora. Szpile najlepiej odkręcać poprzez użycie dwóch skontrowanych nakrętek M8. Poprzez wykręcenie tych szpilek ułatwimy sobie wyjęcie kolektora. Pozostaje nam odkręcić 9 pozostałych nakrętek M8. Wyjmujemy kolektor i zdejmujemy uszczelkę. W tym momencie zatykamy otwory wylotowe z głowicy oraz wlot rury katalizatora oraz pozostałe miejsca, które są otwarte i istnieje ryzyko zabrudzenia.

Wykręcam dolną osłonę termiczną kolektora i zabieramy się za regenerację.

Zobacz też: Używany Golf VI: lepszy z dieslem!

Regeneracja kolektora wydechowego – Renault Laguna I

Pękający kolektor wydechowy to dosyć częsta bolączka Renault Laguny I. W przypadku pękniętego kolektora musimy go zespawać. Trudnym zadaniem może się również okazać znalezienie dobrego spawacza, który spawa żeliwo. Ewentualnie możemy zamontować zamiennik. W ostatnim przypadku należy zwrócić uwagę, żeby nie kupić uszkodzonego elementu.

Po odebraniu od spawacza warto sprawdzić, czy można wkręcić szpilki w kolektor, podczas spawania mógł się delikatnie zdeformować. Jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń to oddajemy kolektor do splanowania tak, żeby idealnie pasował do głowicy. Za pomocą papieru 400, a następnie 1000 przecieramy powierzchnie głowicy w miejscu montażu kolektora. Na końcu czyścimy wszystko szmatką namoczoną w benzynie ekstrakcyjnej.

Zobacz też: Test Peugeot 208 – inspirowany legendą

Przed montażem należy dokładnie umyć kolektor ze wszystkich opiłków i zanieczyszczeń, które powstały podczas obróbki.

Na początku montujemy na dole kolektora osłony termiczne za pomocą śrub M6. Warto je nasmarować za pomocą smaru miedziowego.

Wyjmujemy wszystkie kawałki szmat, którymi zatkaliśmy otwory w głowicy i rurze katalizatora. Montujemy nową uszczelkę pomiędzy kolektorem i głowicą. Nie powinno być żadnych problemów ponieważ pasuje tylko w jednym ułożeniu. Zakładamy kolektor, smarujemy dokładnie szpilki smarem miedziowym, zakładamy podkładki i wkręcamy nakrętki. Wkręcamy je solidnie, bez nadmiernej siły bo możemy je ukręcić.

Teraz skręcam wylot kolektora i rurę katalizatora. Pomiędzy te dwa elementy wsuwamy metalową podkładkę. Wkręcamy trzy szpilki do wylotu kolektora za pomocą dwóch skontrowanych nakrętek M8. Teraz montujemy górną osłonę termiczną, wkręcając wstępnie cztery śruby M6 (również je smarujemy).

Zobacz też: Jak ratować zerwane gwinty?

Kolejny krok to wkręcenie nasmarowanej sondy lambda. Na początku robimy to palcami a na końcu dociągamy delikatnie zmodyfikowanym kluczem. Należy robić to uważnie, żeby nie przerwać przewodu. Podpinamy wtyk sondy do gniazda i zapinamy metalowy uchwyt na kabel do bloku silnika. Pozostałe elementy montujemy w odwrotnej kolejności.

Po uruchomieniu silnika przez chwilę może być słyszalna nierównomierna praca. Po chwili powinniśmy usłyszeć cichą pracę silnika. Jeśli wszystko dobrze wykonaliśmy, efekt będzie słyszalny od razu.

Zobacz też: Jak naprawiać otarcia podwozia?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1

Nowy fotoradar w Warszawie już działa. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego fotoradaru na Al. Jerozolimskich. W zeszłym tygodniu uruchomiono także nowy odcinkowy pomiar prędkości na A1.

REKLAMA

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. [Nowelizacja]

Zmiany w prawie o ruchu drogowym: prawo jazdy od 17. roku życia, ograniczenia możliwości redukcji punktów karnych, okres próbny, odbieranie prawa jazdy za przekroczenie prędkości o 50 km/h poza obszarem zabudowanym. Resort Infrastruktury zaprezentował główne rozwiązania dotyczące nowelizacji przepisów na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

KGP: 94 973 interwencji, 352 wypadków drogowych, 25 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 94 973 interwencji. Byli wzywani do 352 wypadków drogowych.

Samochód elektryczny w firmie jak optymalizować koszty i sposób korzystania z ładowarek firmowych i publicznych

Z punktu widzenia zarządzania flotą, firmowe oraz publiczne stacje ładowania mają inne zadania, które są wobec siebie komplementarne. Ładowarki dostępne przy siedzibach firm służą pracownikom do codziennego użytku.

Polacy kupują coraz więcej samochodów z segmentu premium. Cena 222 tys. zł już nie zniechęca. Jakie marki są na topie

Polacy pokochali wręcz samochodowy segment premium. Wrzesień 2024 r. był najlepszym miesiącem pod względem liczby rejestracji nowych samochodów osobowych w Polsce od 19 lat. Rekordy notują auta segmentu premium, gdzie wzrost rejestracji jest sześć razy większy niż w przypadku aut popularnych.

REKLAMA

QUIZ Co oznaczają te znaki drogowe? Większość znasz na pewno, ale z niektórymi może być problem
Jesteś kierowcą? Sprawdź, czy na pewno znasz polskie znaki drogowe. Nie prowadzisz samochodu? Zobacz, czy dasz radę odpowiedzieć na pytania bezbłędnie.
Rynek nowych aut mocno przyspiesza, zwłaszcza samochodów premium. Rejestracje po październiku 2024 r.

Analiza danych rynku motoryzacyjnego za październik wskazuje na wyraźne ożywienie sektora, co potwierdza kontynuację trendu wzrostowego z ostatnich miesięcy. Pozycję lidera niezmiennie utrzymuje Toyota wśród nowych samochodów osobowych i Renault wśród nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej – dmc do 3,5 tony. 

 

REKLAMA