REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Renault Laguna I: regeneracja kolektora wydechowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Robert Kuśpiel
Układ wydechowy, naprawa
Układ wydechowy, naprawa

REKLAMA

REKLAMA

Naprawa kolektora wydechowego w Renault Lagunie I jest czasochłonna. Przede wszystkim wymaga demontażu kolektora, a potem jego regeneracji.

Operację demontażu kolektora wydechowego oraz regeneracji kolektora wdechowego opisujemy na przykładzie Renault Laguna I z silnikiem benzynowym. Na początku należy przygotować odpowiednie narzędzia i części do przeprowadzenia tej naprawy.

REKLAMA

Zobacz też: Jak zabezpieczyć tłumik przed korozją?

Co będzie nam potrzebne do demontażu kolektora wydechowego?

  • Zestaw narzędzi (najlepiej skorzystać z zestawu kluczy)
  • Smar miedziowy
  • Papier ścierny
  • WD40
  • Benzyna ekstrakcyjna
  • 12 sztuk śrub M8 z podkładkami pod M8
  • 8 sztuk śrub M6 z podkładkami pod M6
  • Uszczelka pod kolektor wydechowy do naszej wersji silnikowej

Zobacz też: Jak samemu naprawić spryskiwacze szyb?

Demontaż kolektora wydechowego – Renault Laguna I

REKLAMA

Pierwszy krok to odłączenie klemy akumulatora. Nie należy lekceważyć tej czynności ponieważ bezpośrednio pod kolektorem znajduje się rozrusznik i ma odsłonięte zasilanie. Kolejny krok to odkręcenie uchwytu silnika po czym demontujemy obudowę filtra powietrza razem z rurą. Teraz odkręcamy dwie śruby typu Torx na obudowie filtra powietrza i odpinamy kostkę elektryczną z czujnika położenia przepustnicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypinamy wtyczkę z silnika krokowego po czym wykręcamy trzy śruby mocujące i wyjmujemy go z obudowy. Należy robić to bardzo ostrożnie, żeby nie zgubić gumowego oringu, który się tam znajduje. Następnie wykręcamy dwie szpilki na klucz Torx i wypinamy gumową rurkę z prawego górnego rogu kolektora dolotowego. Wyjmujemy obudowę filtra powietrza na przepustnicy.

Zobacz też: Jak przygotować auto do samodzielnych napraw?

REKLAMA

W tym momencie mamy przed oczami osłonę termiczną, która pokrywa kolektor wydechowy. Przykręcona jest ona na 4 śruby typu M6, dodatkowo połączona jest nitami z małą osłoną. Obok znajduje się sonda lambda, od której odpinamy kostkę oraz wypinamy uchwyt na kabel od bloku silnika. Sondę wykręcamy kluczem 22, który należy uprzednio zmodyfikować tak, żeby można było go założyć na sondę poprzez przewód, który z niej wychodzi. W tym celu należy naciąć go wzdłuż.

Teraz wykręcamy trzy nakrętki M8 na połączeniu kolektora wydechowego i katalizatora. Szpile najlepiej odkręcać poprzez użycie dwóch skontrowanych nakrętek M8. Poprzez wykręcenie tych szpilek ułatwimy sobie wyjęcie kolektora. Pozostaje nam odkręcić 9 pozostałych nakrętek M8. Wyjmujemy kolektor i zdejmujemy uszczelkę. W tym momencie zatykamy otwory wylotowe z głowicy oraz wlot rury katalizatora oraz pozostałe miejsca, które są otwarte i istnieje ryzyko zabrudzenia.

Wykręcam dolną osłonę termiczną kolektora i zabieramy się za regenerację.

Zobacz też: Używany Golf VI: lepszy z dieslem!

Regeneracja kolektora wydechowego – Renault Laguna I

Pękający kolektor wydechowy to dosyć częsta bolączka Renault Laguny I. W przypadku pękniętego kolektora musimy go zespawać. Trudnym zadaniem może się również okazać znalezienie dobrego spawacza, który spawa żeliwo. Ewentualnie możemy zamontować zamiennik. W ostatnim przypadku należy zwrócić uwagę, żeby nie kupić uszkodzonego elementu.

Po odebraniu od spawacza warto sprawdzić, czy można wkręcić szpilki w kolektor, podczas spawania mógł się delikatnie zdeformować. Jeśli nie mamy żadnych zastrzeżeń to oddajemy kolektor do splanowania tak, żeby idealnie pasował do głowicy. Za pomocą papieru 400, a następnie 1000 przecieramy powierzchnie głowicy w miejscu montażu kolektora. Na końcu czyścimy wszystko szmatką namoczoną w benzynie ekstrakcyjnej.

Zobacz też: Test Peugeot 208 – inspirowany legendą

Przed montażem należy dokładnie umyć kolektor ze wszystkich opiłków i zanieczyszczeń, które powstały podczas obróbki.

Na początku montujemy na dole kolektora osłony termiczne za pomocą śrub M6. Warto je nasmarować za pomocą smaru miedziowego.

Wyjmujemy wszystkie kawałki szmat, którymi zatkaliśmy otwory w głowicy i rurze katalizatora. Montujemy nową uszczelkę pomiędzy kolektorem i głowicą. Nie powinno być żadnych problemów ponieważ pasuje tylko w jednym ułożeniu. Zakładamy kolektor, smarujemy dokładnie szpilki smarem miedziowym, zakładamy podkładki i wkręcamy nakrętki. Wkręcamy je solidnie, bez nadmiernej siły bo możemy je ukręcić.

Teraz skręcam wylot kolektora i rurę katalizatora. Pomiędzy te dwa elementy wsuwamy metalową podkładkę. Wkręcamy trzy szpilki do wylotu kolektora za pomocą dwóch skontrowanych nakrętek M8. Teraz montujemy górną osłonę termiczną, wkręcając wstępnie cztery śruby M6 (również je smarujemy).

Zobacz też: Jak ratować zerwane gwinty?

Kolejny krok to wkręcenie nasmarowanej sondy lambda. Na początku robimy to palcami a na końcu dociągamy delikatnie zmodyfikowanym kluczem. Należy robić to uważnie, żeby nie przerwać przewodu. Podpinamy wtyk sondy do gniazda i zapinamy metalowy uchwyt na kabel do bloku silnika. Pozostałe elementy montujemy w odwrotnej kolejności.

Po uruchomieniu silnika przez chwilę może być słyszalna nierównomierna praca. Po chwili powinniśmy usłyszeć cichą pracę silnika. Jeśli wszystko dobrze wykonaliśmy, efekt będzie słyszalny od razu.

Zobacz też: Jak naprawiać otarcia podwozia?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
1500 zł mandatu i 10 punktów karnych za stłuczkę? Jak tego uniknąć? Wystarczy smartfon z aplikacją mObywatel

Kolizja na drodze to stres, mandaty, punkty karne i długie czekanie na patrol. Na szczęście już niedługo w niektórych przypadkach będzie można tego wszystkiego uniknąć. Legalnie, szybko i bez papierologii. Sprawdź, co się zmieni i jak wkrótce będziesz mógł oszczędzić nawet 1500 zł.

Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

REKLAMA

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

REKLAMA

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

REKLAMA