Jak ratować zerwane gwinty?
REKLAMA
REKLAMA
Zerwany gwint: co zrobić?
REKLAMA
W przypadku śrub mocujących różne elementy ratowanie zerwanych gwintów nie ma sensu. Wymienia się taką śrubę razem z nakrętką na inną i problem przestaje istnieć. Gorzej, gdy zerwie się gwint w bloku silnika, obudowie skrzyni biegów lub innej istotnej i drogiej części. Jeżeli jest on w otworze nieprzelotowym, czyli ślepo zakończonym, a średnica współpracującej z nim śruby nie jest krytyczna, można próbować przegwintować go na większy „rozmiar” z typoszeregu. Tak więc zerwany gwint M 5 można przegwintować na M 6, M 6 na M 8, M 8 na M 10 itd. Ocenę czy jest to czynność, która nie przyniesie strat, należy powierzyć komuś doświadczonemu w naprawach pojazdów lub zaprzyjaźnionemu ślusarzowi.
REKLAMA
Nie wolno gwintować otworów przelotowych, takich jak służące do dolewania lub zlewania oleju ze skrzyni biegów, otworów do sprawdzania poziomu oleju w skrzyniach biegów i mechanizmach różnicowych (są takie w starszych modelach samochodów), otworów do spuszczania oleju z silnika itp. Powstające podczas gwintowania opiłki po przedostaniu się do wnętrza mogą spowodować poważne uszkodzenia.
Zobacz również: Jak sprawdzić poziom oleju w silniku i skrzyni biegów?
Zerwany gwint: jak naprawić?
Śruby i nakrętki, których nie można niczym zastąpić, np. z uwagi na ich specyficzny kształt lub zastosowanie (kontrola poziomu oleju, korki spustowe itp.) można ratować dwojako. Czasem u mechaników można zdobyć tzw śruby i nakrętki nadwymiarowe, których średnica części gwintowanej jest nieco większa, niż w normalnej śrubie. Tak więc gwint nadwymiarowej śruby M – 5 może mieć 5,5 mm, M – 6 – prawie 7 mm itd. Nakrętki nadwymiarowe z kolei mają mniejszą średnicę gwintowanego otworu. Zarówno śruby jak i nakrętki nadwymiarowe mają ten sam skok gwintu co normalne, można więc je więc stosować bez obaw. Wkręcając je trzeba robić to bardzo starannie, z wyczuciem, próbując trafić na resztki zerwanego gwintu. Najlepiej wkręcać je ręcznie, bez kluczy i innych narzędzi, aby czuć pod palcami, czy gwinty śruby i otworu trafiły na siebie. Jeżeli nie trafią, śruba nadwymiarowa może usunąć resztki zerwanego gwintu, powiększając tym samym otwór, a wówczas naprawa może być bardzo kosztowna. Przekonawszy się, że zwoje (nitki) gwintów trafiają na siebie, można dokończyć dokręcanie właściwym narzędziem. Należy robić to jednak z wielkim wyczuciem. Taka regeneracja gwintów nie jest dopuszczalna tam, gdzie śruba pracuje pod dużym obciążeniem, np. mocując poduszki, na których spoczywa silnik.
Zestawy narzędzi do gwintowania można kupić w każdym porządnym sklepie z narzędziami.
Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?
Zerwany gwint: jak odkręcić?
Innym sposobem ratowania zerwanych gwintów, zwłaszcza w korkach spustowych oleju, jest okręcenie resztek gwintu kilkoma warstwami taśmy teflonowej, stosowanej w uszczelnianiu instalacji gazowych i w hydraulice. Należy przy tym stosować grubszą z dostępnych taśm. Na gwint typowy, czyli prawoskrętny, należy nawijać ją w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Trzeba eksperymentalnie dobrać ilość warstw taśmy teflonowej, tak aby śruba wkręcała się w otwór z wyraźnie wyczuwalnym oporem. Po jej wykręceniu trzeba zmienić taśmę na nową. Stara nie nadaje się do ponownego użytku!
REKLAMA
REKLAMA