REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak ratować zerwane gwinty?

Jakubowski Ryszard
Zerwany gwint fot. Ryszard Jakubowski
Zerwany gwint fot. Ryszard Jakubowski

REKLAMA

REKLAMA

Nadmiar siły, zastosowany przy dokręcaniu śruby lub nakrętki, oraz nieumiejętne ich odkręcanie może zaowocować zniszczeniem gwintu. Co zrobić, by naprawić usterkę?

Zerwany gwint: co zrobić?

W przypadku śrub mocujących różne elementy ratowanie zerwanych gwintów nie ma sensu. Wymienia się taką śrubę razem z nakrętką na inną i problem przestaje istnieć. Gorzej, gdy zerwie się gwint w bloku silnika, obudowie skrzyni biegów lub innej istotnej i drogiej części. Jeżeli jest on w otworze nieprzelotowym, czyli ślepo zakończonym, a średnica współpracującej z nim śruby nie jest krytyczna, można próbować przegwintować go na większy „rozmiar” z typoszeregu. Tak więc zerwany gwint M 5 można przegwintować na M 6, M 6 na M 8, M 8 na M 10 itd. Ocenę czy jest to czynność, która nie przyniesie strat, należy powierzyć komuś doświadczonemu w naprawach pojazdów lub zaprzyjaźnionemu ślusarzowi.

REKLAMA

REKLAMA

Nie wolno gwintować otworów przelotowych, takich jak służące do dolewania lub zlewania oleju ze skrzyni biegów, otworów do sprawdzania poziomu oleju w skrzyniach biegów i mechanizmach różnicowych (są takie w starszych modelach samochodów), otworów do spuszczania oleju z silnika itp. Powstające podczas gwintowania opiłki po przedostaniu się do wnętrza mogą spowodować poważne uszkodzenia.

Zobacz również: Jak sprawdzić poziom oleju w silniku i skrzyni biegów?

Zerwany gwint: jak naprawić?

Śruby i nakrętki, których nie można niczym zastąpić, np. z uwagi na ich specyficzny kształt lub zastosowanie (kontrola poziomu oleju, korki spustowe itp.) można ratować dwojako. Czasem u mechaników można zdobyć tzw śruby i nakrętki nadwymiarowe, których średnica części gwintowanej jest nieco większa, niż w normalnej śrubie. Tak więc gwint nadwymiarowej śruby M – 5 może mieć 5,5 mm, M – 6 – prawie 7 mm itd. Nakrętki nadwymiarowe z kolei mają mniejszą średnicę gwintowanego otworu. Zarówno śruby jak i nakrętki nadwymiarowe mają ten sam skok gwintu co normalne, można więc je więc stosować bez obaw. Wkręcając je trzeba robić to bardzo starannie, z wyczuciem, próbując trafić na resztki zerwanego gwintu. Najlepiej wkręcać je ręcznie, bez kluczy i innych narzędzi, aby czuć pod palcami, czy gwinty śruby i otworu trafiły na siebie. Jeżeli nie trafią, śruba nadwymiarowa może usunąć resztki zerwanego gwintu, powiększając tym samym otwór, a wówczas naprawa może być bardzo kosztowna. Przekonawszy się, że zwoje (nitki) gwintów trafiają na siebie, można dokończyć dokręcanie właściwym narzędziem. Należy robić to jednak z wielkim wyczuciem. Taka regeneracja gwintów nie jest dopuszczalna tam, gdzie śruba pracuje pod dużym obciążeniem, np. mocując poduszki, na których spoczywa silnik.

REKLAMA

Zestawy narzędzi do gwintowania można kupić w każdym porządnym sklepie z narzędziami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Jak dbać o sprzęgło?

Zerwany gwint: jak odkręcić?

Innym sposobem ratowania zerwanych gwintów, zwłaszcza w korkach spustowych oleju, jest okręcenie resztek gwintu kilkoma warstwami taśmy teflonowej, stosowanej w uszczelnianiu instalacji gazowych i w hydraulice. Należy przy tym stosować grubszą z dostępnych taśm. Na gwint typowy, czyli prawoskrętny, należy nawijać ją w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Trzeba eksperymentalnie dobrać ilość warstw taśmy teflonowej, tak aby śruba wkręcała się w otwór z wyraźnie wyczuwalnym oporem. Po jej wykręceniu trzeba zmienić taśmę na nową. Stara nie nadaje się do ponownego użytku!

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

REKLAMA

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

REKLAMA

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA