REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik z systemem Start-Stop. Awaria akumulatora to pewnik?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
akumulator
akumulator

REKLAMA

REKLAMA

Inżynierowie szukają rozlicznych sposobów obniżania emisji szkodliwych związków w silnikach. Jednym z bardziej popularnych jest system Start-Stop. Czy jednak nie przyspiesza on awarii akumulatora?

Zasada działania systemu Start-Stop jest dość prosta. W momencie, w którym auto zatrzymuje się, elektronika sterująca unieruchamia silnik. W ten sposób nie spala on paliwa i tym samym nie emituje do atmosfery szkodliwych związków. Z drugiej strony zachowane jest zasilanie urządzeń pokładowych - nawiewów, radia czy wspomagania układu kierowniczego. W jaki sposób się to odbywa? Odbiorniki są cały czas zasilane z akumulatora, ewentualnie w układach bardziej skomplikowanych z systemów bateryjnych. Jednostka napędowa jest ponownie uruchamiana w sytuacji, w której kierowca musi ruszyć, ewentualnie skończą się zapasy prądu.

REKLAMA

Klasyczny akumulator nie miałby żadnych szans…

Duża ilość cykli ładowania i rozładowania oraz konieczność np. magazynowania prądu pochodzącego z rekuperacji sprawiają, że akumulatory w samochodach wyposażonych w system Start-Stop są poddawane dużym i cyklicznym obciążeniom. A te niestety w przypadku klasycznych baterii kwasowych skończyłyby się awarią już po kilku miesiącach eksploatacji. Właśnie dlatego w dużej mierze na potrzeby ekologicznego układu producenci stworzyli nowe typy baterii. EFB mają płyty dodatnie pokryte powłoką poliestrową. Przez to są bardziej odporne na częste rozładowanie i ładowanie prądem o dużym natężeniu.

Zobacz również: Układ start-stop – czy jest bezpieczny dla silnika?

REKLAMA

Akumulatory AGM mają zamontowane między płytami włókno szklane - to wchłania elektrolit. W ten sposób urządzenia tego typu są bardzo odporne na głębokie rozładowanie. Bardziej zaawansowana konstrukcja akumulatorów do systemów Start-Stop sprawia, że są one w pierwszej kolejności droższe w zakupie. Ich ceny poza ASO zazwyczaj zawierają się w przedziale wynoszącym od 200 (15Ah, 200A) do 1160 złotych (105Ah, 1000A). To jednak nie koniec problemów. Bo dopasowanie nowych baterii do nowych warunków pracy jeszcze nie oznacza, że urządzenia są w stanie pracować bezawaryjnie długimi latami.

Swojego czasu branżowy portal MotoFocus.pl postanowił zapytać mechaników o działanie systemu Start-Stop. Aż 67,4 proc. z nich powiedziało, że układ szczególnie przyspiesza zużycie akumulatora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wytrzymują nowoczesne akumulatory?

Intensywna eksploatacja odbija się na stanie współczesnych akumulatorów dość szybko. Praktyka dość jasno wskazuje, że na ogół baterie nie wytrzymują więcej niż 5 - 6 lat eksploatacji. Po tym czasie efektywność ich pracy staje się niska. Skutek? System Start-Stop zostaje dezaktywowany, na ekranie komputera pokładowego pojawia się błąd oraz mogą się zdarzyć problemy z rozruchem silnika. Wprowadzenie systemów Start-Stop i nowoczesnych akumulatorów sprawia, że opowieści o zakupie 20-letniego Golfa z fabryczną baterią już niedługo przejdą do historii.

Zobacz również: Akumulatory dla samochodów z systemami Start&Stop

Wymiana akumulatora dostosowanego do pracy systemu Start-Stop, to nie tylko zakup specjalnej i często droższej wersji urządzenia. To też - a może nawet przede wszystkim - adaptacja systemowa. Akumulator jest bowiem podłączony z silnikiem kablami i... oprogramowaniem. BMS (Battery Management System) lub IBS (Intelligent Battery Sensor) monitorują poziom naładowania baterii i odpowiadają za jej współpracę z pozostałymi urządzeniami w aucie w sytuacji, w której silnik pozostaje wyłączony. A to sprawia, że w czasie wymiany konieczne jest "przedstawienie" nowego zasobnika komputerowi.

Akumulator AGM i EFB - pamiętaj o adaptacji systemowej!

Bez adaptacji systemowej akumulator nie będzie w stanie prawidłowo pracować, a do tego jego obecność może powodować wyświetlanie komunikatów o błędach na ekranie komputera. Z jej wykonaniem na szczęście nie ma dużego problemu. Skomunikowaniem baterii i sterownika powinien zająć się praktycznie każdy elektronik samochodowy. Cena jego ingerencji? Koszty usługi są zróżnicowane. Na ogół jednak poza ASO wgranie łatki systemowej nie powinno kosztować więcej niż 50 czy 100 złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA