REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik z systemem Start-Stop. Awaria akumulatora to pewnik?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
akumulator
akumulator

REKLAMA

REKLAMA

Inżynierowie szukają rozlicznych sposobów obniżania emisji szkodliwych związków w silnikach. Jednym z bardziej popularnych jest system Start-Stop. Czy jednak nie przyspiesza on awarii akumulatora?

Zasada działania systemu Start-Stop jest dość prosta. W momencie, w którym auto zatrzymuje się, elektronika sterująca unieruchamia silnik. W ten sposób nie spala on paliwa i tym samym nie emituje do atmosfery szkodliwych związków. Z drugiej strony zachowane jest zasilanie urządzeń pokładowych - nawiewów, radia czy wspomagania układu kierowniczego. W jaki sposób się to odbywa? Odbiorniki są cały czas zasilane z akumulatora, ewentualnie w układach bardziej skomplikowanych z systemów bateryjnych. Jednostka napędowa jest ponownie uruchamiana w sytuacji, w której kierowca musi ruszyć, ewentualnie skończą się zapasy prądu.

REKLAMA

Klasyczny akumulator nie miałby żadnych szans…

Duża ilość cykli ładowania i rozładowania oraz konieczność np. magazynowania prądu pochodzącego z rekuperacji sprawiają, że akumulatory w samochodach wyposażonych w system Start-Stop są poddawane dużym i cyklicznym obciążeniom. A te niestety w przypadku klasycznych baterii kwasowych skończyłyby się awarią już po kilku miesiącach eksploatacji. Właśnie dlatego w dużej mierze na potrzeby ekologicznego układu producenci stworzyli nowe typy baterii. EFB mają płyty dodatnie pokryte powłoką poliestrową. Przez to są bardziej odporne na częste rozładowanie i ładowanie prądem o dużym natężeniu.

Zobacz również: Układ start-stop – czy jest bezpieczny dla silnika?

REKLAMA

Akumulatory AGM mają zamontowane między płytami włókno szklane - to wchłania elektrolit. W ten sposób urządzenia tego typu są bardzo odporne na głębokie rozładowanie. Bardziej zaawansowana konstrukcja akumulatorów do systemów Start-Stop sprawia, że są one w pierwszej kolejności droższe w zakupie. Ich ceny poza ASO zazwyczaj zawierają się w przedziale wynoszącym od 200 (15Ah, 200A) do 1160 złotych (105Ah, 1000A). To jednak nie koniec problemów. Bo dopasowanie nowych baterii do nowych warunków pracy jeszcze nie oznacza, że urządzenia są w stanie pracować bezawaryjnie długimi latami.

Swojego czasu branżowy portal MotoFocus.pl postanowił zapytać mechaników o działanie systemu Start-Stop. Aż 67,4 proc. z nich powiedziało, że układ szczególnie przyspiesza zużycie akumulatora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wytrzymują nowoczesne akumulatory?

Intensywna eksploatacja odbija się na stanie współczesnych akumulatorów dość szybko. Praktyka dość jasno wskazuje, że na ogół baterie nie wytrzymują więcej niż 5 - 6 lat eksploatacji. Po tym czasie efektywność ich pracy staje się niska. Skutek? System Start-Stop zostaje dezaktywowany, na ekranie komputera pokładowego pojawia się błąd oraz mogą się zdarzyć problemy z rozruchem silnika. Wprowadzenie systemów Start-Stop i nowoczesnych akumulatorów sprawia, że opowieści o zakupie 20-letniego Golfa z fabryczną baterią już niedługo przejdą do historii.

Zobacz również: Akumulatory dla samochodów z systemami Start&Stop

Wymiana akumulatora dostosowanego do pracy systemu Start-Stop, to nie tylko zakup specjalnej i często droższej wersji urządzenia. To też - a może nawet przede wszystkim - adaptacja systemowa. Akumulator jest bowiem podłączony z silnikiem kablami i... oprogramowaniem. BMS (Battery Management System) lub IBS (Intelligent Battery Sensor) monitorują poziom naładowania baterii i odpowiadają za jej współpracę z pozostałymi urządzeniami w aucie w sytuacji, w której silnik pozostaje wyłączony. A to sprawia, że w czasie wymiany konieczne jest "przedstawienie" nowego zasobnika komputerowi.

Akumulator AGM i EFB - pamiętaj o adaptacji systemowej!

Bez adaptacji systemowej akumulator nie będzie w stanie prawidłowo pracować, a do tego jego obecność może powodować wyświetlanie komunikatów o błędach na ekranie komputera. Z jej wykonaniem na szczęście nie ma dużego problemu. Skomunikowaniem baterii i sterownika powinien zająć się praktycznie każdy elektronik samochodowy. Cena jego ingerencji? Koszty usługi są zróżnicowane. Na ogół jednak poza ASO wgranie łatki systemowej nie powinno kosztować więcej niż 50 czy 100 złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA