REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik z systemem Start-Stop. Awaria akumulatora to pewnik?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
akumulator
akumulator

REKLAMA

REKLAMA

Inżynierowie szukają rozlicznych sposobów obniżania emisji szkodliwych związków w silnikach. Jednym z bardziej popularnych jest system Start-Stop. Czy jednak nie przyspiesza on awarii akumulatora?

Zasada działania systemu Start-Stop jest dość prosta. W momencie, w którym auto zatrzymuje się, elektronika sterująca unieruchamia silnik. W ten sposób nie spala on paliwa i tym samym nie emituje do atmosfery szkodliwych związków. Z drugiej strony zachowane jest zasilanie urządzeń pokładowych - nawiewów, radia czy wspomagania układu kierowniczego. W jaki sposób się to odbywa? Odbiorniki są cały czas zasilane z akumulatora, ewentualnie w układach bardziej skomplikowanych z systemów bateryjnych. Jednostka napędowa jest ponownie uruchamiana w sytuacji, w której kierowca musi ruszyć, ewentualnie skończą się zapasy prądu.

REKLAMA

Klasyczny akumulator nie miałby żadnych szans…

Duża ilość cykli ładowania i rozładowania oraz konieczność np. magazynowania prądu pochodzącego z rekuperacji sprawiają, że akumulatory w samochodach wyposażonych w system Start-Stop są poddawane dużym i cyklicznym obciążeniom. A te niestety w przypadku klasycznych baterii kwasowych skończyłyby się awarią już po kilku miesiącach eksploatacji. Właśnie dlatego w dużej mierze na potrzeby ekologicznego układu producenci stworzyli nowe typy baterii. EFB mają płyty dodatnie pokryte powłoką poliestrową. Przez to są bardziej odporne na częste rozładowanie i ładowanie prądem o dużym natężeniu.

Zobacz również: Układ start-stop – czy jest bezpieczny dla silnika?

REKLAMA

Akumulatory AGM mają zamontowane między płytami włókno szklane - to wchłania elektrolit. W ten sposób urządzenia tego typu są bardzo odporne na głębokie rozładowanie. Bardziej zaawansowana konstrukcja akumulatorów do systemów Start-Stop sprawia, że są one w pierwszej kolejności droższe w zakupie. Ich ceny poza ASO zazwyczaj zawierają się w przedziale wynoszącym od 200 (15Ah, 200A) do 1160 złotych (105Ah, 1000A). To jednak nie koniec problemów. Bo dopasowanie nowych baterii do nowych warunków pracy jeszcze nie oznacza, że urządzenia są w stanie pracować bezawaryjnie długimi latami.

Swojego czasu branżowy portal MotoFocus.pl postanowił zapytać mechaników o działanie systemu Start-Stop. Aż 67,4 proc. z nich powiedziało, że układ szczególnie przyspiesza zużycie akumulatora.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ile wytrzymują nowoczesne akumulatory?

Intensywna eksploatacja odbija się na stanie współczesnych akumulatorów dość szybko. Praktyka dość jasno wskazuje, że na ogół baterie nie wytrzymują więcej niż 5 - 6 lat eksploatacji. Po tym czasie efektywność ich pracy staje się niska. Skutek? System Start-Stop zostaje dezaktywowany, na ekranie komputera pokładowego pojawia się błąd oraz mogą się zdarzyć problemy z rozruchem silnika. Wprowadzenie systemów Start-Stop i nowoczesnych akumulatorów sprawia, że opowieści o zakupie 20-letniego Golfa z fabryczną baterią już niedługo przejdą do historii.

Zobacz również: Akumulatory dla samochodów z systemami Start&Stop

Wymiana akumulatora dostosowanego do pracy systemu Start-Stop, to nie tylko zakup specjalnej i często droższej wersji urządzenia. To też - a może nawet przede wszystkim - adaptacja systemowa. Akumulator jest bowiem podłączony z silnikiem kablami i... oprogramowaniem. BMS (Battery Management System) lub IBS (Intelligent Battery Sensor) monitorują poziom naładowania baterii i odpowiadają za jej współpracę z pozostałymi urządzeniami w aucie w sytuacji, w której silnik pozostaje wyłączony. A to sprawia, że w czasie wymiany konieczne jest "przedstawienie" nowego zasobnika komputerowi.

Akumulator AGM i EFB - pamiętaj o adaptacji systemowej!

Bez adaptacji systemowej akumulator nie będzie w stanie prawidłowo pracować, a do tego jego obecność może powodować wyświetlanie komunikatów o błędach na ekranie komputera. Z jej wykonaniem na szczęście nie ma dużego problemu. Skomunikowaniem baterii i sterownika powinien zająć się praktycznie każdy elektronik samochodowy. Cena jego ingerencji? Koszty usługi są zróżnicowane. Na ogół jednak poza ASO wgranie łatki systemowej nie powinno kosztować więcej niż 50 czy 100 złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Taniej na stacjach! Już w przyszłym tygodniu kierowcy zatankują wyraźnie taniej – znamy nowe ceny paliw

Nadchodzą spadki cen paliw, które wielu kierowców przyjmie z ulgą. Analitycy portalu e-petrol.pl prognozują wyraźne obniżki cen benzyny 95-oktanowej oraz autogazu, które pojawią się już w nadchodzącym tygodniu. Dobra wiadomość dla wszystkich wybierających się w wakacyjne podróże – będzie taniej przy dystrybutorze.

Prawie ⅓ osób sprzedających używane samochody spotkała się z próbą oszustwa. Na co zwracać uwagę i jak się chronić przed nieuczciwymi praktykami?

Rynek sprzedaży samochodów używanych coraz częściej staje się polem działania oszustów, którzy wykorzystują zaufanie czy determinację sprzedających. Z raportu CARFAX wynika, że w Polsce aż 30 proc. sprzedawców zetknęło się z podejrzanymi zachowaniami, jak próba skopiowania dokumentów pojazdu, czy z kradzieżą samochodu. By zminimalizować prawdopodobieństwo strat, warto stosować odpowiednie środki ostrożności i zasadę ograniczonego zaufania wobec potencjalnych klientów.

Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

REKLAMA

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

REKLAMA

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA