REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Awaria alternatora? To oznacza brak prądu w samochodzie!

Awaria alternatora? To oznacza brak prądu w samochodzie! fot. Newspress
Awaria alternatora? To oznacza brak prądu w samochodzie! fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Brak prądu to czarny scenariusz nie tylko w domu, ale i… samochodzie. Bardzo często o problemach z zasilaniem urządzeń decyduje awaria alternatora. Co o niej decyduje?

REKLAMA

Układ elektryczny w samochodzie odgrywa niezwykle ważną rolę. To on zasila nie tylko urządzenia znajdujące się na pokładzie pojazdu (np. klimatyzacja czy radio), ale również za jego sprawą odbywa się rozruch jednostki napędowej. Układ elektryczny w teorii powinien być samowystarczalny. To oznacza mniej więcej tyle, że alternator jest dobierany do samochodu w taki sposób, aby był w stanie wytworzyć ilość energii konieczną do zasilenia wszystkich urządzeń i zmagazynowania prądu w akumulatorze.

REKLAMA

W jakim przypadku może zabraknąć prądu w aucie? Powodów może być kilka. Pierwszym jest zwarcie. To prowadzi do wyładowania zapasów energii. Drugim usterka dotycząca akumulatora. W miarę jego zużywania zmniejsza się pojemność energetyczna Z czasem bateria może zmagazynować na tyle mało prądu, że nie starcza go nawet do odpalenia silnika. Trzeci z powodów dotyczy alternatora. Jego usterka sprawia, że podczas jazdy nie jest wytwarzana wystarczająca ilość energii elektrycznej. Ujemny bilans tak naprawdę już w ciągu jednego dnia może prowadzi do niedoboru prądu.

Zobacz również: Pękające alternatory Fiat. Z czego wynika ta usterka?

Awaria alternatora: jakie są powody?

REKLAMA

Problem z alternatorem najczęściej ma trzy podłoża. W pierwszej kolejności słaba praca prądnicy może wynikać ze zużycia tzw. paska zewnętrznego. W takim przypadku nie przekazuje on wystarczającego napędu na łożysko alternatora (bo np. ślizga się) i nie może być mowy o prawidłowym uzupełnianiu zapasów prądu. Niesprawność prądnicy może też wynikać ze zużycia elementów zastosowanych wewnątrz urządzenia - najczęściej szczotek, łożyska lub regulatora napięcia.

W przypadku zużycia szczotek podstawowym objawem jeszcze kilka lat temu było sprawdzenie sposobu, w jaki świeci kontrolka ładowania na tablicy zegarów. Objaw? Po przekręceniu stacyjki pomarańczowa lampka świeci się bardzo słabo. Obecnie sytuacja jest nieco trudniejsza - szczególnie w przypadku scenariusza, w którym w aucie zamiast klasycznych zegarów zastosowano ekran. Zużyte szczotki alternatora należy wymienić. Fachowy warsztat powinien wykonać procedurę mniej więcej za 100 - 150 złotych. To raczej mało wygórowany koszt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Regeneracja alternatora - czy warto?

Awaria alternatora. Ile kosztuje wymiana łożysk?

Kolejną awarią alternatora może być zużycie łożyska. W tym przypadku objawem staje się hałas pracy. Ten rośnie wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika. Do naprawy konieczna jest wymiana łożyska wraz z paskiem napędzającym (tzw. paskiem zewnętrznym). Łożysko samo w sobie nie jest drogie. Jego ceny startują już od 28 złotych i na ogół nie przekraczają kwoty na poziomie 300 złotych. Co z regulatorem napięcia? To niewielki obwód, który odpowiada za utrzymanie stałego napięcia ładowania. Jego ceny startują już od 15 złotych.

Dużo poważniejsza awaria alternatora dotyczy pęknięcia obudowy. To popularne przypadki chociażby w samochodach marki Fiat. W takiej sytuacji kierowcę czeka wymiana - może zdecydować się na część nową, używaną lub regenerowaną. Najlepszy wybór? Nowa prądnica lub dobrze zregenerowana - te mają właściwie podobną jakość. Element używany to wybór podwyższonego ryzyka. Kierowca tak właściwie nigdy nie będzie wiedział w jakim jest stanie.

Wymiana alternatora stanowi największy wydatek. Nowa część do Fiata Pandy II kosztuje już 340 złotych. W przypadku BMW serii 5 generacji F10 ceny startują od jakiś 1230 złotych! Rozstrzał cenowy jest zatem potężny. Dla porównania używane prądnice kosztują minimum 45 - 50 złotych, podczas gdy za regenerowane trzeba zapłacić od co najmniej 200 do nawet 1000 złotych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu już działa!

Odcinkowy pomiar prędkości we Wrocławiu już działa! Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, tym razem został uruchomiony we Wrocławiu.

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc

Nowy fotoradar sieje postrach w Warszawie. Ponad 7840 zarejestrowanych wykroczeń w niecały miesiąc. Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o najświeższych statystykach dotyczących wykroczeń przekroczenia dozwolonej prędkości.

Uwaga kierowcy! Jest ostrzeżenie przed opadami śniegu i ślizgawicą

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej ostrzega: dziś w nocy i jutro rano opady deszczu będą zamarzały. Jest duże prawdopodobieństwo oblodzenia. Należy więc zachować szczególną ostrożność na drodze i nie tylko. Śnieg spadnie w niedzielę.

Jakiego samochodu szukają Polacy, gdy chcą wymienić pojazd [RAPORT]

Polacy planujący wymianę samochodu rozglądają się raczej za opcją używaną z silnikiem spalinowym. Tak deklaruje 55 proc. ankietowanych raportu Santander Consumer Multirent. Jakie kwoty mają w planach przeznaczyć?

REKLAMA

Nie słabnie popyt na nowe samochody. W listopadzie do grona liderów, w tym Toyoty, dołączył nieoczekiwanie Ford

Popyt na nowe auta – zarówno osobowe jak i dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej 3,5 tony nie słabnie. W tej drugiej kategorii listopad przyniósł niespodziankę – Renault na fotelu lidera zajmowanym przez tę markę od niepamiętnego czasu zastąpił Ford.

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

REKLAMA

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

REKLAMA