REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Awaria alternatora? To oznacza brak prądu w samochodzie!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Awaria alternatora? To oznacza brak prądu w samochodzie! fot. Newspress
Awaria alternatora? To oznacza brak prądu w samochodzie! fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Brak prądu to czarny scenariusz nie tylko w domu, ale i… samochodzie. Bardzo często o problemach z zasilaniem urządzeń decyduje awaria alternatora. Co o niej decyduje?

REKLAMA

Układ elektryczny w samochodzie odgrywa niezwykle ważną rolę. To on zasila nie tylko urządzenia znajdujące się na pokładzie pojazdu (np. klimatyzacja czy radio), ale również za jego sprawą odbywa się rozruch jednostki napędowej. Układ elektryczny w teorii powinien być samowystarczalny. To oznacza mniej więcej tyle, że alternator jest dobierany do samochodu w taki sposób, aby był w stanie wytworzyć ilość energii konieczną do zasilenia wszystkich urządzeń i zmagazynowania prądu w akumulatorze.

REKLAMA

W jakim przypadku może zabraknąć prądu w aucie? Powodów może być kilka. Pierwszym jest zwarcie. To prowadzi do wyładowania zapasów energii. Drugim usterka dotycząca akumulatora. W miarę jego zużywania zmniejsza się pojemność energetyczna Z czasem bateria może zmagazynować na tyle mało prądu, że nie starcza go nawet do odpalenia silnika. Trzeci z powodów dotyczy alternatora. Jego usterka sprawia, że podczas jazdy nie jest wytwarzana wystarczająca ilość energii elektrycznej. Ujemny bilans tak naprawdę już w ciągu jednego dnia może prowadzi do niedoboru prądu.

Zobacz również: Pękające alternatory Fiat. Z czego wynika ta usterka?

Awaria alternatora: jakie są powody?

REKLAMA

Problem z alternatorem najczęściej ma trzy podłoża. W pierwszej kolejności słaba praca prądnicy może wynikać ze zużycia tzw. paska zewnętrznego. W takim przypadku nie przekazuje on wystarczającego napędu na łożysko alternatora (bo np. ślizga się) i nie może być mowy o prawidłowym uzupełnianiu zapasów prądu. Niesprawność prądnicy może też wynikać ze zużycia elementów zastosowanych wewnątrz urządzenia - najczęściej szczotek, łożyska lub regulatora napięcia.

W przypadku zużycia szczotek podstawowym objawem jeszcze kilka lat temu było sprawdzenie sposobu, w jaki świeci kontrolka ładowania na tablicy zegarów. Objaw? Po przekręceniu stacyjki pomarańczowa lampka świeci się bardzo słabo. Obecnie sytuacja jest nieco trudniejsza - szczególnie w przypadku scenariusza, w którym w aucie zamiast klasycznych zegarów zastosowano ekran. Zużyte szczotki alternatora należy wymienić. Fachowy warsztat powinien wykonać procedurę mniej więcej za 100 - 150 złotych. To raczej mało wygórowany koszt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Regeneracja alternatora - czy warto?

Awaria alternatora. Ile kosztuje wymiana łożysk?

Kolejną awarią alternatora może być zużycie łożyska. W tym przypadku objawem staje się hałas pracy. Ten rośnie wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika. Do naprawy konieczna jest wymiana łożyska wraz z paskiem napędzającym (tzw. paskiem zewnętrznym). Łożysko samo w sobie nie jest drogie. Jego ceny startują już od 28 złotych i na ogół nie przekraczają kwoty na poziomie 300 złotych. Co z regulatorem napięcia? To niewielki obwód, który odpowiada za utrzymanie stałego napięcia ładowania. Jego ceny startują już od 15 złotych.

Dużo poważniejsza awaria alternatora dotyczy pęknięcia obudowy. To popularne przypadki chociażby w samochodach marki Fiat. W takiej sytuacji kierowcę czeka wymiana - może zdecydować się na część nową, używaną lub regenerowaną. Najlepszy wybór? Nowa prądnica lub dobrze zregenerowana - te mają właściwie podobną jakość. Element używany to wybór podwyższonego ryzyka. Kierowca tak właściwie nigdy nie będzie wiedział w jakim jest stanie.

Wymiana alternatora stanowi największy wydatek. Nowa część do Fiata Pandy II kosztuje już 340 złotych. W przypadku BMW serii 5 generacji F10 ceny startują od jakiś 1230 złotych! Rozstrzał cenowy jest zatem potężny. Dla porównania używane prądnice kosztują minimum 45 - 50 złotych, podczas gdy za regenerowane trzeba zapłacić od co najmniej 200 do nawet 1000 złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA