REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Awaria alternatora? To oznacza brak prądu w samochodzie!

Awaria alternatora? To oznacza brak prądu w samochodzie! fot. Newspress
Awaria alternatora? To oznacza brak prądu w samochodzie! fot. Newspress

REKLAMA

REKLAMA

Brak prądu to czarny scenariusz nie tylko w domu, ale i… samochodzie. Bardzo często o problemach z zasilaniem urządzeń decyduje awaria alternatora. Co o niej decyduje?

Układ elektryczny w samochodzie odgrywa niezwykle ważną rolę. To on zasila nie tylko urządzenia znajdujące się na pokładzie pojazdu (np. klimatyzacja czy radio), ale również za jego sprawą odbywa się rozruch jednostki napędowej. Układ elektryczny w teorii powinien być samowystarczalny. To oznacza mniej więcej tyle, że alternator jest dobierany do samochodu w taki sposób, aby był w stanie wytworzyć ilość energii konieczną do zasilenia wszystkich urządzeń i zmagazynowania prądu w akumulatorze.

REKLAMA

REKLAMA

W jakim przypadku może zabraknąć prądu w aucie? Powodów może być kilka. Pierwszym jest zwarcie. To prowadzi do wyładowania zapasów energii. Drugim usterka dotycząca akumulatora. W miarę jego zużywania zmniejsza się pojemność energetyczna Z czasem bateria może zmagazynować na tyle mało prądu, że nie starcza go nawet do odpalenia silnika. Trzeci z powodów dotyczy alternatora. Jego usterka sprawia, że podczas jazdy nie jest wytwarzana wystarczająca ilość energii elektrycznej. Ujemny bilans tak naprawdę już w ciągu jednego dnia może prowadzi do niedoboru prądu.

Zobacz również: Pękające alternatory Fiat. Z czego wynika ta usterka?

Awaria alternatora: jakie są powody?

Problem z alternatorem najczęściej ma trzy podłoża. W pierwszej kolejności słaba praca prądnicy może wynikać ze zużycia tzw. paska zewnętrznego. W takim przypadku nie przekazuje on wystarczającego napędu na łożysko alternatora (bo np. ślizga się) i nie może być mowy o prawidłowym uzupełnianiu zapasów prądu. Niesprawność prądnicy może też wynikać ze zużycia elementów zastosowanych wewnątrz urządzenia - najczęściej szczotek, łożyska lub regulatora napięcia.

REKLAMA

W przypadku zużycia szczotek podstawowym objawem jeszcze kilka lat temu było sprawdzenie sposobu, w jaki świeci kontrolka ładowania na tablicy zegarów. Objaw? Po przekręceniu stacyjki pomarańczowa lampka świeci się bardzo słabo. Obecnie sytuacja jest nieco trudniejsza - szczególnie w przypadku scenariusza, w którym w aucie zamiast klasycznych zegarów zastosowano ekran. Zużyte szczotki alternatora należy wymienić. Fachowy warsztat powinien wykonać procedurę mniej więcej za 100 - 150 złotych. To raczej mało wygórowany koszt.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Regeneracja alternatora - czy warto?

Awaria alternatora. Ile kosztuje wymiana łożysk?

Kolejną awarią alternatora może być zużycie łożyska. W tym przypadku objawem staje się hałas pracy. Ten rośnie wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika. Do naprawy konieczna jest wymiana łożyska wraz z paskiem napędzającym (tzw. paskiem zewnętrznym). Łożysko samo w sobie nie jest drogie. Jego ceny startują już od 28 złotych i na ogół nie przekraczają kwoty na poziomie 300 złotych. Co z regulatorem napięcia? To niewielki obwód, który odpowiada za utrzymanie stałego napięcia ładowania. Jego ceny startują już od 15 złotych.

Dużo poważniejsza awaria alternatora dotyczy pęknięcia obudowy. To popularne przypadki chociażby w samochodach marki Fiat. W takiej sytuacji kierowcę czeka wymiana - może zdecydować się na część nową, używaną lub regenerowaną. Najlepszy wybór? Nowa prądnica lub dobrze zregenerowana - te mają właściwie podobną jakość. Element używany to wybór podwyższonego ryzyka. Kierowca tak właściwie nigdy nie będzie wiedział w jakim jest stanie.

Wymiana alternatora stanowi największy wydatek. Nowa część do Fiata Pandy II kosztuje już 340 złotych. W przypadku BMW serii 5 generacji F10 ceny startują od jakiś 1230 złotych! Rozstrzał cenowy jest zatem potężny. Dla porównania używane prądnice kosztują minimum 45 - 50 złotych, podczas gdy za regenerowane trzeba zapłacić od co najmniej 200 do nawet 1000 złotych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

REKLAMA

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

REKLAMA

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA