REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czujnik położenia wału, czyli czemu twoje auto gaśnie!

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czujnik położenia wału, czyli czemu twoje auto gaśnie!
Czujnik położenia wału, czyli czemu twoje auto gaśnie!

REKLAMA

REKLAMA

Silnik w samochodzie bez wyraźnej przyczyny zaczyna gasnąć podczas jazdy? A być może winna temu jest awaria czujnika położenia wału korbowego…

Jednym z ważniejszych kroków w historii silników benzynowych było zastosowanie elektronicznego sterowania - rozwiązania, które zaczęło się popularyzować jeszcze w latach osiemdziesiątych. Komputer wykonuje dwie funkcje. Najpierw sprawdza parametry pracy silnika, a następnie kontroluje oczekiwania kierowcy. Otrzymując informacje dotyczące położenia przepustnicy dobiera np. dawkę paliwa do aktualnego obciążenia. Oczywiście sterownik nie byłyby w stanie pracować prawidłowo sam z siebie. Dlatego został wyposażony przez inżynierów w elektroniczne "oczy".

REKLAMA

REKLAMA

"Oczami" silnika są czujniki stosowane w okolicy podstawowych układów. A jednym z kluczowych jest czujnik położenia wału. Jaką pełni rolę? Podczas pracy jednostki napędowej sprawdza ustawienie wału korbowego i kontroluje prędkość obrotową, z którą element obraca się. To dane są konieczne m.in. do precyzyjnego ustalenia momentu, w którym wtrysk paliwa jest konieczny oraz do sterowania zmiennymi fazami rozrządu czy nawet sposobem otwarcia zaworu EGR.

Co może uszkodzić czujnik położenia wału?

Czujnik położenia wału korbowego wygląda dość niepozornie. To w większości przypadków krótki przewód, który na jednym końcu ma wtyczkę pozwalającą na wpięcie go do układu elektrycznego, a na drugim posiada miernik indukcyjny, hallotronowy lub tzw. inteligentny wraz z gniazdem dla śruby mocującej. Najczęściej sondy tego typu montuje się w dwóch miejscach - przy kole zamachowym silnika, ewentualnie kole pasowym. Czujnik położenia wału korbowego jest elementem dość delikatnym, a w efekcie w czasie eksploatacji może ulec uszkodzeniu. W takim przypadku albo zacznie wysyłać do sterownika impulsy nieprawidłowe, albo zamilknie na dobre.

Powodów awarii czujnika położenia wału korbowego może być kilka. Bardzo często o niesprawności sondy decyduje np. zwarcie pojawiające się z uwagi na występowanie wilgoci. Dodatkowo znane są przypadki uszkodzeń mechanicznych przewodu elektrycznego - chociażby w wyniku ataku gryzonia, zanieczyszczenia głowicy pomiarowej czy śniedzienia elementów wtyczki. Czasami zdarza się też, że przyczyna usterki może jest niezależna od samej sondy. Dzieje się tak chociażby w przypadku, w którym uszkodzona została tarcza pomiarowa, na której miernik dokonuje pomiaru.

REKLAMA

Awaria czujnika położenia wału? Pojawi się check engine

Objawów awarii czujnika położenia wału korbowego może być dużo. Najczęściej jednak silnik zaraz po rozgrzaniu zaczyna gasnąć. Poza tym jednostka napędowa może nierównomiernie pracować czy mieć poważny problem z rozruchem. Niesprawność związaną z pracą sondy dość szybko wyłapie komputer sterujący pracą silnika. W takim przypadku na ogół wyrzuca kontrolkę check engine na tablicy zegarów. W przypadku usterki ignorowanej przez kierowcę sterownik może nawet wprowadzić jednostkę w tryb awaryjny oraz sygnalizować problemy z pracą zaworu EGR.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Naprawa czujnika położenia wału korbowego polega w dużej mierze na jego wymianie na nowy. Cena samej sondy zależy przede wszystkim od modelu samochodu i producenta. Zamiennik dedykowany Oplowi Vectrze B potrafi kosztować zaledwie 57 złotych, podczas gdy czujnik wyprodukowany przez Boscha będzie kosztować już nawet 455 złotych. Czy wymiana czujnika położenia wału jest trudna? Nie zawsze. Zazwyczaj jednak dostęp do sondy jest utrudniony. A dodatkowo sam montaż nie wystarczy. W nowoczesnych autach do prawidłowej pracy czujnika konieczna jest komputerowa adaptacja. A to sprawia, że wykonanie naprawy najlepiej zlecić fachowemu warsztatowi. Szczególnie że cena robocizny w przypadku tej procedury startuje już od 40 - 50 złotych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyszłość elektromobilności w Polsce – chińskie marki, auta poflotowe i konieczność dopłat do używanych elektryków

Polska elektromobilność rozwija się w tle dominacji rynku wtórnego. Choć obecność aut elektrycznych z drugiej ręki jest dziś w naszym kraju marginalna, sytuacja może się zmienić dzięki napływowi pojazdów z Europy Zachodniej i rosnącej obecności marek chińskich – nowoczesne systemy zasilania, konkurencyjne ceny i warunki gwarancji zwiększają ich atrakcyjność. Niezbędne jest też rozszerzenie programu dopłat do aut elektrycznych na pojazdy używane, co mogłoby przyspieszyć transformację rynku i zwiększyć dostępność elektryków dla szerszej grupy nabywców.

Amortyzacja samochodu a podatki – jak przedsiębiorca może skorzystać?

Zakup samochodu firmowego to nie tylko kwestia wygody i prestiżu, ale przede wszystkim decyzja finansowa, która ma bezpośredni wpływ na podatki. Amortyzacja pojazdu pozwala przedsiębiorcy na stopniowe rozliczanie kosztów związanych z jego nabyciem. Warto wiedzieć, jakie zasady obowiązują przy samochodach osobowych i dostawczych, ponieważ różnice mogą być znaczące.

KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

REKLAMA

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA