REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawór EGR – co to jest, dlaczego się psuje i jak go wymienić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Zawór EGR pozwala wykorzystać część spalin do poprawy wydajności silnika.
Zawór EGR pozwala wykorzystać część spalin do poprawy wydajności silnika.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest zawór EGR? Jak działa zawór EGR? Oraz co sprawia, że ulega awarii? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w poniższym artykule.

Do czego służy zawór EGR?

Zawór recyrkulacji spalin zwany w skrócie EGR zamontowany jest na kolektorze wydechowym. Odpowiada za regulowanie ilości spalin, które docierają z powrotem do kolektora dolotowego, skąd są ponownie zasysane przez silnik. Ma to na celu ocieplenie zasysanego powietrza, co w konsekwencji da lepsze odparowanie paliwa, a także powoduje spadek temperatury spalania. Jednak najważniejszą funkcją jest zmniejszenie ilości szkodliwych substancji wydobywających się w spalinach. Zawór EGR sterowany jest przez komputer silnika.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Zawór EGR - koszt wymiany na nowy

Dlaczego zawór EGR się psuje?

Najczęstszą przyczyną usterki zaworu recyrkulacji spalin jest nagromadzenie się w nim sadzy oraz cząstek stałych. Zawór może się nawet zaciąć, gdy na ściankach wydechu nagromadzi się za dużo osadu. W większości przypadków dzieje się tak wtedy, gdy samochodem podróżujemy głównie w mieście, gdzie zawór nie ma możliwości samooczyszczenia się. Czasami zdarza się, że zawór zacina się z powodu nieszczelnych przewodów doprowadzających podciśnienie lub spaliny. Trzeba również zaznaczyć, że w silnikach diesla zawór EGR częściej ulega awarii.

Objawy niesprawnego zaworu EGR

Najłatwiejszym do zauważenia objawem towarzyszącym zużyciu zaworu jest nierówna praca silnika na wolnych obrotach oraz wtedy, kiedy obciążenie jest niewielkie. W zaawansowanym stadium silnikowi zdarza się zgasnąć, a na desce rozdzielczej pojawia się świecąca na żółto kontrolka „check engine”. W turbodieslach nadmierne dymienie może oznaczać usterkę zaworu EGR.

REKLAMA

Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencje jazdy z niesprawnym zaworem EGR

  • może doprowadzić do ograniczenia przepustowości kolektora ssącego
  • zwiększa spalanie
  • prowadzi do zapchania się filtra cząstek stałych
  • zablokowany EGR może doprowadzić do unieruchomienia silnika
  • może prowadzić do uszkodzenia sondy lambda

Jak wymienić zawór recyrkulacji spalin EGR?

Usterkę możemy usunąć we własnym zakresie, należy jednak pamiętać, że będzie ona się pojawiała systematycznie po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana zaworu. Wymiana zaworu EGR jest zasadniczo prosta – poradzi sobie z nią każdy kierowca posiadający podstawowy zestaw narzędzi. Największym problemem podczas wymiany może okazać się trudny dostęp do zaworu. Często należy zdemontować niektóre elementy silnika, w zależności od umieszczenia zaworu w danym modelu samochodu. Kolejną przeszkodą mogą być trudno dostępne śruby oraz trudności w ich odkręceniu, ponieważ często są mocno zapieczone. Po zdemontowaniu uszkodzonego zaworu trzeba pozbyć się resztek starej uszczelki oraz starannie oczyścić miejsce w którym zamontujemy nowy zawór. Odkręcone śruby warto zabezpieczyć środkiem zapobiegającym ich zapiekaniu.

Zobacz też: Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA