REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawór EGR – co to jest, dlaczego się psuje i jak go wymienić

Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Zawór EGR pozwala wykorzystać część spalin do poprawy wydajności silnika.
Zawór EGR pozwala wykorzystać część spalin do poprawy wydajności silnika.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest zawór EGR? Jak działa zawór EGR? Oraz co sprawia, że ulega awarii? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w poniższym artykule.

Do czego służy zawór EGR?

Zawór recyrkulacji spalin zwany w skrócie EGR zamontowany jest na kolektorze wydechowym. Odpowiada za regulowanie ilości spalin, które docierają z powrotem do kolektora dolotowego, skąd są ponownie zasysane przez silnik. Ma to na celu ocieplenie zasysanego powietrza, co w konsekwencji da lepsze odparowanie paliwa, a także powoduje spadek temperatury spalania. Jednak najważniejszą funkcją jest zmniejszenie ilości szkodliwych substancji wydobywających się w spalinach. Zawór EGR sterowany jest przez komputer silnika.

REKLAMA

Zobacz też: Zawór EGR - koszt wymiany na nowy

Dlaczego zawór EGR się psuje?

Najczęstszą przyczyną usterki zaworu recyrkulacji spalin jest nagromadzenie się w nim sadzy oraz cząstek stałych. Zawór może się nawet zaciąć, gdy na ściankach wydechu nagromadzi się za dużo osadu. W większości przypadków dzieje się tak wtedy, gdy samochodem podróżujemy głównie w mieście, gdzie zawór nie ma możliwości samooczyszczenia się. Czasami zdarza się, że zawór zacina się z powodu nieszczelnych przewodów doprowadzających podciśnienie lub spaliny. Trzeba również zaznaczyć, że w silnikach diesla zawór EGR częściej ulega awarii.

Objawy niesprawnego zaworu EGR

Najłatwiejszym do zauważenia objawem towarzyszącym zużyciu zaworu jest nierówna praca silnika na wolnych obrotach oraz wtedy, kiedy obciążenie jest niewielkie. W zaawansowanym stadium silnikowi zdarza się zgasnąć, a na desce rozdzielczej pojawia się świecąca na żółto kontrolka „check engine”. W turbodieslach nadmierne dymienie może oznaczać usterkę zaworu EGR.

Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencje jazdy z niesprawnym zaworem EGR

  • może doprowadzić do ograniczenia przepustowości kolektora ssącego
  • zwiększa spalanie
  • prowadzi do zapchania się filtra cząstek stałych
  • zablokowany EGR może doprowadzić do unieruchomienia silnika
  • może prowadzić do uszkodzenia sondy lambda

Jak wymienić zawór recyrkulacji spalin EGR?

Usterkę możemy usunąć we własnym zakresie, należy jednak pamiętać, że będzie ona się pojawiała systematycznie po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana zaworu. Wymiana zaworu EGR jest zasadniczo prosta – poradzi sobie z nią każdy kierowca posiadający podstawowy zestaw narzędzi. Największym problemem podczas wymiany może okazać się trudny dostęp do zaworu. Często należy zdemontować niektóre elementy silnika, w zależności od umieszczenia zaworu w danym modelu samochodu. Kolejną przeszkodą mogą być trudno dostępne śruby oraz trudności w ich odkręceniu, ponieważ często są mocno zapieczone. Po zdemontowaniu uszkodzonego zaworu trzeba pozbyć się resztek starej uszczelki oraz starannie oczyścić miejsce w którym zamontujemy nowy zawór. Odkręcone śruby warto zabezpieczyć środkiem zapobiegającym ich zapiekaniu.

Zobacz też: Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ceny samochodów elektrycznych wciąż odstraszają Polaków. Kiedy należy Ci się 27 000 zł dopłaty do elektryka?

W marcu 2024 roku zarejestrowano w Polsce 1 700 samochodów w pełni elektrycznych. To więcej o 300 sztuk niż w lutym tego samego roku. Niemniej jednak, w porównaniu do roku poprzedniego, liczba rejestracji spadła o 10,9%. Wynika to z danych przedstawionych w raporcie firmy Rankomat.pl, powołującej się na najnowsze dane Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA).

Cud na rynku nowych samochodów w kwietniu 2024: sprzedaż rośnie, auta tanieją

Zazwyczaj zwiększony popyt na określony towar winduje jego cenę w górę. Tymczasem na rynku nowych samochodów, zwłaszcza dostawczych i z segmentu premium, mimo dużej dynamiki sprzedaży obserwujemy obniżkę cen.

Zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Polacy zdecydowali

Według badania przeprowadzonego przez SW Research dla "Wprost", prawie połowa Polaków (48,1 proc.) popiera zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach paliw. Jednakże, 35 proc. respondentów jest przeciwnego zdania, a niespełna 17 proc. nie ma wyrobionego zdania na ten temat.

Prawo jazdy dla czternastolatka? Tak, ale tylko kategorii AM: na jakie pojazdy

Prawo jazdy kategorii AM to pierwszy krok dla młodzieży do aktywnego uczestnictwa w ruchu drogowym. Dzięki odpowiedniemu przygotowaniu młodzi ludzie mogą nie tylko czerpać korzyści z nowych form transportu, ale również robić to w sposób bezpieczny i świadomy.

REKLAMA

Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

REKLAMA