REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zawór EGR – co to jest, dlaczego się psuje i jak go wymienić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Jurczyk
Pasjonat motoryzacji
Zawór EGR pozwala wykorzystać część spalin do poprawy wydajności silnika.
Zawór EGR pozwala wykorzystać część spalin do poprawy wydajności silnika.
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Co to jest zawór EGR? Jak działa zawór EGR? Oraz co sprawia, że ulega awarii? Odpowiedzi na te pytania znajdziecie w poniższym artykule.

Do czego służy zawór EGR?

Zawór recyrkulacji spalin zwany w skrócie EGR zamontowany jest na kolektorze wydechowym. Odpowiada za regulowanie ilości spalin, które docierają z powrotem do kolektora dolotowego, skąd są ponownie zasysane przez silnik. Ma to na celu ocieplenie zasysanego powietrza, co w konsekwencji da lepsze odparowanie paliwa, a także powoduje spadek temperatury spalania. Jednak najważniejszą funkcją jest zmniejszenie ilości szkodliwych substancji wydobywających się w spalinach. Zawór EGR sterowany jest przez komputer silnika.

REKLAMA

Zobacz też: Zawór EGR - koszt wymiany na nowy

Dlaczego zawór EGR się psuje?

Najczęstszą przyczyną usterki zaworu recyrkulacji spalin jest nagromadzenie się w nim sadzy oraz cząstek stałych. Zawór może się nawet zaciąć, gdy na ściankach wydechu nagromadzi się za dużo osadu. W większości przypadków dzieje się tak wtedy, gdy samochodem podróżujemy głównie w mieście, gdzie zawór nie ma możliwości samooczyszczenia się. Czasami zdarza się, że zawór zacina się z powodu nieszczelnych przewodów doprowadzających podciśnienie lub spaliny. Trzeba również zaznaczyć, że w silnikach diesla zawór EGR częściej ulega awarii.

Objawy niesprawnego zaworu EGR

Najłatwiejszym do zauważenia objawem towarzyszącym zużyciu zaworu jest nierówna praca silnika na wolnych obrotach oraz wtedy, kiedy obciążenie jest niewielkie. W zaawansowanym stadium silnikowi zdarza się zgasnąć, a na desce rozdzielczej pojawia się świecąca na żółto kontrolka „check engine”. W turbodieslach nadmierne dymienie może oznaczać usterkę zaworu EGR.

Zobacz też: Czy warto zaślepić EGR? Co to daje?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konsekwencje jazdy z niesprawnym zaworem EGR

  • może doprowadzić do ograniczenia przepustowości kolektora ssącego
  • zwiększa spalanie
  • prowadzi do zapchania się filtra cząstek stałych
  • zablokowany EGR może doprowadzić do unieruchomienia silnika
  • może prowadzić do uszkodzenia sondy lambda

Jak wymienić zawór recyrkulacji spalin EGR?

Usterkę możemy usunąć we własnym zakresie, należy jednak pamiętać, że będzie ona się pojawiała systematycznie po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów. Dlatego najlepszym rozwiązaniem będzie wymiana zaworu. Wymiana zaworu EGR jest zasadniczo prosta – poradzi sobie z nią każdy kierowca posiadający podstawowy zestaw narzędzi. Największym problemem podczas wymiany może okazać się trudny dostęp do zaworu. Często należy zdemontować niektóre elementy silnika, w zależności od umieszczenia zaworu w danym modelu samochodu. Kolejną przeszkodą mogą być trudno dostępne śruby oraz trudności w ich odkręceniu, ponieważ często są mocno zapieczone. Po zdemontowaniu uszkodzonego zaworu trzeba pozbyć się resztek starej uszczelki oraz starannie oczyścić miejsce w którym zamontujemy nowy zawór. Odkręcone śruby warto zabezpieczyć środkiem zapobiegającym ich zapiekaniu.

Zobacz też: Jak działa układ recyrkulacji spalin EGR?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA