REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Alternator, pasek Fot. Fotolia
Alternator, pasek Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pasek klinowy być może kosztuje zaledwie kilka złotych, jego rola jest jednak ważniejsza niż kierowca mógłby się spodziewać!

Jest co najmniej kilka układów, bez których nie ma mowy o prawidłowej pracy samochodu i silnika. Przykład? To dotyczy chociażby systemu chłodzenia jednostki napędowej, układu ładowania akumulatora, wspomagania układu kierowniczego czy klimatyzacji wentylującej kabinę pasażerską. Każde z tych rozwiązań ma jeden punkt wspólny. Otóż gwarantem ich pracy staje się pasek klinowy. Co to takiego? To gumowy element, który na jednej ze stron jest gładki, a na drugiej posiada kliny ułożone w kształt litery V. Jego zadanie jest proste. Przekazuje ruch kołowy z silnika wprost na rolki napędzające poszczególne układy.

REKLAMA

Pasek klinowy ma bardzo wiele nazw. Można go określać jako:

  • pasek wielorowkowy,
  • pasek wieloklinowy,
  • pasek wielożebrowy,
  • pasek zewnętrzny,
  • pasek osprzętu.

Układ paska klinowego składa się z co najmniej kilku kluczowych elementów. Tak, to gumowy element przenosi w nim ruch obrotowy. Do tego konieczne są jednak również rolki prowadzące - które wyznaczają kierunek przebiegu paska, sprzęgiełka jednokierunkowe w alternatorach, napinacze, dbające o właściwe naciągnięcie paska czy tłumiki drgań skrętnych - amortyzujące ruchy i drgania silnika. Pasek klinowy może napędzać poszczególne elementy osprzętu silnika za pomoc strony gładkiej, jak i wielorowkowej. Z uwagi na rolę którą pełni, w przypadku motorów montowanych poprzecznie, na ogół jest lokowany po prawej lub lewej stronie komory silnika.

Pasek klinowy wymieniaj… okresowo!

REKLAMA

Pasek klinowy jest poddawany wysokim obciążeniom. A to oznacza, że czas jego życia nie jest długi. Producenci zalecają wymianę elementu co 30 tysięcy kilometrów, ewentualnie 4 lata. Montaż nowego paska wielorowkowego można połączyć np. z procedurą wymiany oleju w silniku. Jakie są objawy zużycia paska osprzętu? Podstawę stanowią dziwne dźwięki występujące podczas pracy jednostki napędowej. Pisk oznacza, że pasek rozciągnął się lub ma zbyt słabe napięcie, a szum może zwiastować zużycie jednego z łożysk występujących w układzie. Jak określić stan paska? Czasami wystarczy go obejrzeć - poszukiwać uszkodzeń czy wystrzępionych krawędzi. Kierowca na wyłączonym silniku może np. sprawdzić ręką czy rowki znajdujące się po wewnętrznej stronie paska nie są popękane.

Koszt wymiany samego paska nie jest wysoki. Ceny nowych części zaczynają się już od kilku złotych. Dużo większy problem zaczyna się w sytuacji, w której wymiany wymaga nie tylko pasek, ale i elementy jego osprzętu. W takim przypadku w sklepie motoryzacyjnym można zostawić od 130 do nawet 400 - 500 złotych. A do kwoty tej trzeba doliczyć jeszcze cenę robocizny - przeciętnie 150 - 300 złotych. Warto zaznaczyć, że wycena pracy mechanika będzie w dużej mierze zależeć od konstrukcji silnika. W niektórych motorach pasek klinowy może być na tyle skutecznie schowany, że dostanie się do niego wcale nie będzie prostym zadaniem.

Pasek klinowy - a co w razie zerwania?

Zerwanie paska klinowego oznacza tak naprawdę koniec jazdy. W aucie przestanie działać wspomaganie układu kierowniczego, ustanie krążenie płynu w układzie chłodzenia, a do tego akumulator przestanie być ładowany. Kontynuowanie jazdy po zerwaniu paska osprzętu będzie zatem możliwe do momentu, w którym w silniku nie skończy się prąd, ewentualnie nie dojdzie np. do przegrzania jednostki. Pasek klinowy po zerwaniu można wymienić na nowy. Mechanik podczas wykonywania procedury powinien jednak upewnić się, że zerwanie nie było wynikiem chociażby zatarcia któregoś z łożysk rolek lub napinacza. W takim przypadku bez wymiany uszkodzonych części nie ma co montować nowego paska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zima zaskoczyła? Czyli śniegowy chaos obnażył urzędnicze zaniedbania

Intensywne opady śniegu w sobotę 11 i niedzielę 12 stycznia, które sparaliżowały wiele regionów naszego kraju, obnażyły braki w przygotowaniu do zimy. Choć meteorolodzy ostrzegali przed trudnymi warunkami, które nadchodzą, rzeczywistość okazała się jeszcze bardziej dotkliwa. Zamiast cieszyć się zimowymi krajobrazami, kierowcy zmagali się z nieodśnieżonymi drogami.

Rekordowa sprzedaż samochodów w grudniu. Toyota i Renault wciąż obiektami największego pożądania

Specjalne oferty na koniec roku oraz widmo wyższych cen od nowego roku spowodowały historyczny miesiąc w polskim przemyśle motoryzacyjnym. Zarejestrowano najwięcej samochodów od początku notowań, a wszystkie marki samochodów osobowych z TOP 20 odnotowały wzrost rejestracji.

Problemy z serwisem odstraszają Polaków od zakupu samochodów elektrycznych

Obawy dotyczące kosztów serwisowania i dostępności odpowiednich usług skłaniają część Polaków do odkładania decyzji o zakupie samochodu elektrycznego. Jak wynika z Barometru Nowej Mobilności, co 11. Polak podziela te wątpliwości. Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair, podkreśla, że serwis samochodów elektrycznych, mimo początkowych obaw, nie różni się znacząco od serwisu aut spalinowych, a często bywa tańszy.

43 nowe urządzenia odcinkowego pomiaru prędkości. Gdzie? Od kiedy? [LISTA]

Główny Inspektorat Transportu Drogowego poinformował, że projekt rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym wchodzi w kolejny etap. Podpisano umowę na dostawę i montaż 43 nowych urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości.

REKLAMA

KGP: 92 589 interwencji, 311 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 92 589 interwencji. Byli wzywani do 311 wypadków drogowych.

Bierz 40 tysięcy złotych dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego i premię za zezłomowanie starego auta

Program Mój Elektryk wkracza w nową fazę. Już za kilka tygodni, począwszy od 1 lutego można na zakup samochodu elektrycznego otrzymać bezprecedensową dotację. Dodatkową premią objęta jest też czynność zezłomowania starego auta.

Prowadzisz samochód w okularach? Zapłacisz mandat od 1,5 tys. do nawet 5 tys. zł [i możesz stracić uprawnienia], jeżeli masz to w swoim prawie jazdy. To samo tyczy się soczewek kontaktowych

Osoby mające wadę wzroku, w stosunku do których lekarz – w orzeczeniu lekarskim – stwierdził konieczność korekty lub ochrony wzroku podczas prowadzenia pojazdów mechanicznych – na rewersie swojego prawa jazdy (w rubryce nr 12) – mają wpisany specjalny kod, który wprowadza dla nich ściśle określone ograniczenie w korzystaniu z uprawnienia do kierowania pojazdami. Kierowcę niewłaściwie stosującego się do ww. ograniczenia – czekają poważne konsekwencje.

W 2024 r. wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Podsumowanie roku na polskich drogach

Komenda Główna Policji opublikowała wstępne dane dotyczące roku 2024 na polskich drogach. Wzrosła ilość wypadków drogowych, kolizji drogowych oraz osób rannych w wypadkach. Liczba ofiar śmiertelnych zmalała.

REKLAMA

Jak odpalić samochód z kabli rozruchowych? Czy ważna jest kolejność?

Chyba większość kierowców spotkała sytuacja, w której nie mogli odpalić auta z powodu rozładowanego akumulatora. Czasem wystarczy noc z przymrozkami, aby samochód przestał współpracować. Z pomocą przychodzą wtedy kable rozruchowe i pojazd "dawca". Jak prawidłowo podłączyć kable, aby bezpiecznie odpalić auto? Podpowiadamy.

Rok 2024 w motoryzacji. Zmiany, wyzwania i przełomowe momenty

Rok 2024 przyniósł kluczowe zmiany i wyzwania dla przemysłu motoryzacyjnego. Zaostrzone regulacje, jak Fit for 55 i AFIR, przyspieszają przejście na elektromobilność, podczas gdy spadające zainteresowanie elektrykami, rosnąca konkurencja z Chin i niedostateczna infrastruktura ładowania utrudniają rozwój tego sektora. Eksperci podsumowują najważniejsze wydarzenia i trendy, które ukształtowały rynek motoryzacyjny w minionym roku, oraz dzielą się prognozami na przyszłość.

REKLAMA