REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Alternator, pasek Fot. Fotolia
Alternator, pasek Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pasek klinowy być może kosztuje zaledwie kilka złotych, jego rola jest jednak ważniejsza niż kierowca mógłby się spodziewać!

Jest co najmniej kilka układów, bez których nie ma mowy o prawidłowej pracy samochodu i silnika. Przykład? To dotyczy chociażby systemu chłodzenia jednostki napędowej, układu ładowania akumulatora, wspomagania układu kierowniczego czy klimatyzacji wentylującej kabinę pasażerską. Każde z tych rozwiązań ma jeden punkt wspólny. Otóż gwarantem ich pracy staje się pasek klinowy. Co to takiego? To gumowy element, który na jednej ze stron jest gładki, a na drugiej posiada kliny ułożone w kształt litery V. Jego zadanie jest proste. Przekazuje ruch kołowy z silnika wprost na rolki napędzające poszczególne układy.

REKLAMA

REKLAMA

Pasek klinowy ma bardzo wiele nazw. Można go określać jako:

  • pasek wielorowkowy,
  • pasek wieloklinowy,
  • pasek wielożebrowy,
  • pasek zewnętrzny,
  • pasek osprzętu.

Układ paska klinowego składa się z co najmniej kilku kluczowych elementów. Tak, to gumowy element przenosi w nim ruch obrotowy. Do tego konieczne są jednak również rolki prowadzące - które wyznaczają kierunek przebiegu paska, sprzęgiełka jednokierunkowe w alternatorach, napinacze, dbające o właściwe naciągnięcie paska czy tłumiki drgań skrętnych - amortyzujące ruchy i drgania silnika. Pasek klinowy może napędzać poszczególne elementy osprzętu silnika za pomoc strony gładkiej, jak i wielorowkowej. Z uwagi na rolę którą pełni, w przypadku motorów montowanych poprzecznie, na ogół jest lokowany po prawej lub lewej stronie komory silnika.

Pasek klinowy wymieniaj… okresowo!

Pasek klinowy jest poddawany wysokim obciążeniom. A to oznacza, że czas jego życia nie jest długi. Producenci zalecają wymianę elementu co 30 tysięcy kilometrów, ewentualnie 4 lata. Montaż nowego paska wielorowkowego można połączyć np. z procedurą wymiany oleju w silniku. Jakie są objawy zużycia paska osprzętu? Podstawę stanowią dziwne dźwięki występujące podczas pracy jednostki napędowej. Pisk oznacza, że pasek rozciągnął się lub ma zbyt słabe napięcie, a szum może zwiastować zużycie jednego z łożysk występujących w układzie. Jak określić stan paska? Czasami wystarczy go obejrzeć - poszukiwać uszkodzeń czy wystrzępionych krawędzi. Kierowca na wyłączonym silniku może np. sprawdzić ręką czy rowki znajdujące się po wewnętrznej stronie paska nie są popękane.

Koszt wymiany samego paska nie jest wysoki. Ceny nowych części zaczynają się już od kilku złotych. Dużo większy problem zaczyna się w sytuacji, w której wymiany wymaga nie tylko pasek, ale i elementy jego osprzętu. W takim przypadku w sklepie motoryzacyjnym można zostawić od 130 do nawet 400 - 500 złotych. A do kwoty tej trzeba doliczyć jeszcze cenę robocizny - przeciętnie 150 - 300 złotych. Warto zaznaczyć, że wycena pracy mechanika będzie w dużej mierze zależeć od konstrukcji silnika. W niektórych motorach pasek klinowy może być na tyle skutecznie schowany, że dostanie się do niego wcale nie będzie prostym zadaniem.

REKLAMA

Pasek klinowy - a co w razie zerwania?

Zerwanie paska klinowego oznacza tak naprawdę koniec jazdy. W aucie przestanie działać wspomaganie układu kierowniczego, ustanie krążenie płynu w układzie chłodzenia, a do tego akumulator przestanie być ładowany. Kontynuowanie jazdy po zerwaniu paska osprzętu będzie zatem możliwe do momentu, w którym w silniku nie skończy się prąd, ewentualnie nie dojdzie np. do przegrzania jednostki. Pasek klinowy po zerwaniu można wymienić na nowy. Mechanik podczas wykonywania procedury powinien jednak upewnić się, że zerwanie nie było wynikiem chociażby zatarcia któregoś z łożysk rolek lub napinacza. W takim przypadku bez wymiany uszkodzonych części nie ma co montować nowego paska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA