REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Alternator, pasek Fot. Fotolia
Alternator, pasek Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pasek klinowy być może kosztuje zaledwie kilka złotych, jego rola jest jednak ważniejsza niż kierowca mógłby się spodziewać!

Jest co najmniej kilka układów, bez których nie ma mowy o prawidłowej pracy samochodu i silnika. Przykład? To dotyczy chociażby systemu chłodzenia jednostki napędowej, układu ładowania akumulatora, wspomagania układu kierowniczego czy klimatyzacji wentylującej kabinę pasażerską. Każde z tych rozwiązań ma jeden punkt wspólny. Otóż gwarantem ich pracy staje się pasek klinowy. Co to takiego? To gumowy element, który na jednej ze stron jest gładki, a na drugiej posiada kliny ułożone w kształt litery V. Jego zadanie jest proste. Przekazuje ruch kołowy z silnika wprost na rolki napędzające poszczególne układy.

REKLAMA

Pasek klinowy ma bardzo wiele nazw. Można go określać jako:

  • pasek wielorowkowy,
  • pasek wieloklinowy,
  • pasek wielożebrowy,
  • pasek zewnętrzny,
  • pasek osprzętu.

Układ paska klinowego składa się z co najmniej kilku kluczowych elementów. Tak, to gumowy element przenosi w nim ruch obrotowy. Do tego konieczne są jednak również rolki prowadzące - które wyznaczają kierunek przebiegu paska, sprzęgiełka jednokierunkowe w alternatorach, napinacze, dbające o właściwe naciągnięcie paska czy tłumiki drgań skrętnych - amortyzujące ruchy i drgania silnika. Pasek klinowy może napędzać poszczególne elementy osprzętu silnika za pomoc strony gładkiej, jak i wielorowkowej. Z uwagi na rolę którą pełni, w przypadku motorów montowanych poprzecznie, na ogół jest lokowany po prawej lub lewej stronie komory silnika.

Pasek klinowy wymieniaj… okresowo!

REKLAMA

Pasek klinowy jest poddawany wysokim obciążeniom. A to oznacza, że czas jego życia nie jest długi. Producenci zalecają wymianę elementu co 30 tysięcy kilometrów, ewentualnie 4 lata. Montaż nowego paska wielorowkowego można połączyć np. z procedurą wymiany oleju w silniku. Jakie są objawy zużycia paska osprzętu? Podstawę stanowią dziwne dźwięki występujące podczas pracy jednostki napędowej. Pisk oznacza, że pasek rozciągnął się lub ma zbyt słabe napięcie, a szum może zwiastować zużycie jednego z łożysk występujących w układzie. Jak określić stan paska? Czasami wystarczy go obejrzeć - poszukiwać uszkodzeń czy wystrzępionych krawędzi. Kierowca na wyłączonym silniku może np. sprawdzić ręką czy rowki znajdujące się po wewnętrznej stronie paska nie są popękane.

Koszt wymiany samego paska nie jest wysoki. Ceny nowych części zaczynają się już od kilku złotych. Dużo większy problem zaczyna się w sytuacji, w której wymiany wymaga nie tylko pasek, ale i elementy jego osprzętu. W takim przypadku w sklepie motoryzacyjnym można zostawić od 130 do nawet 400 - 500 złotych. A do kwoty tej trzeba doliczyć jeszcze cenę robocizny - przeciętnie 150 - 300 złotych. Warto zaznaczyć, że wycena pracy mechanika będzie w dużej mierze zależeć od konstrukcji silnika. W niektórych motorach pasek klinowy może być na tyle skutecznie schowany, że dostanie się do niego wcale nie będzie prostym zadaniem.

Pasek klinowy - a co w razie zerwania?

Zerwanie paska klinowego oznacza tak naprawdę koniec jazdy. W aucie przestanie działać wspomaganie układu kierowniczego, ustanie krążenie płynu w układzie chłodzenia, a do tego akumulator przestanie być ładowany. Kontynuowanie jazdy po zerwaniu paska osprzętu będzie zatem możliwe do momentu, w którym w silniku nie skończy się prąd, ewentualnie nie dojdzie np. do przegrzania jednostki. Pasek klinowy po zerwaniu można wymienić na nowy. Mechanik podczas wykonywania procedury powinien jednak upewnić się, że zerwanie nie było wynikiem chociażby zatarcia któregoś z łożysk rolek lub napinacza. W takim przypadku bez wymiany uszkodzonych części nie ma co montować nowego paska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    Przypomnij sobie o tym pokrętle. Na zapominalskich już czeka patrol i mandat

    Motoryzacja XXI wieku oznacza elektroniczną wygodę. Bo np. samochód automatycznie włącza światła. Tyle że automat nie zawsze działa prawidłowo. Kierowca powinien kontrolować jego zachowania. W przeciwnym razie to on dostanie mandat.

    392 zł zamiast dotychczasowych 98 zł? Kierowców może czekać bolesna podwyżka

    Po raz kolejny wraca temat podwyżek cen przeglądów technicznych w Polsce. Tym razem interweniują senatorowie. Ile mógłby kosztować przegląd w 2024 r.? 392 zł zamiast 98 zł w przypadku osobówki i 644 zł zamiast 161 zł w przypadku osobówki z LPG.

    Pogoda się poprawiła? A więc... nie myj samochodu. Przynajmniej nie w pełnym słońcu

    Słoneczna pogoda to idealny moment na mycie samochodu? Właśnie, że nie. Rozgrzany lakier "nie przepada" za polewaniem zimną wodą. A to dopiero początek długiej listy problemów. O czym jeszcze musi pamiętać kierowca?

    REKLAMA

    Transport do Wielkiej Brytanii stał się ogromnym wyzwaniem. Po brexicie pojawił się szereg nowych procedur

    Wyjście Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej sprawiło, że branża transportowa działająca na tej trasie stanęła przed nowymi wyzwaniami. A procedury celne oraz wzmożenie kontroli granicznych to dopiero początek listy.

    W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

    Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

    Kara za radio w samochodzie? Rekordzista zapłacił w tym roku 187 tys. zł. To nie żart!

    187 tys. zł. Dokładnie tyle wynosi rekordowa kara za brak abonamentu RTV, która właśnie została ściągnięta w Polsce. Na kierowców padł zatem blady strach. Tylko czy taka kwota jest w ogóle możliwa w przypadku samochodu? Niestety po części tak...

    Opel Frontera 2024. To będzie crossover, a nie SUV. Niemiecka legenda schodzi o segment niżej

    Po 20. latach na rynek powróci Opel Frontera. Nowy model nie powróci jednak do segmentu D. "Spadnie" do klasy pojazdów o oczko niższej. Czy to oznacza degradację modelu? Zdaniem Niemców daje raczej nowe możliwości.

    REKLAMA

    Droższe OC za punkty karne. Ubezpieczyciele coraz chętniej pytają o wykroczenia kierowców

    W 2023 r. ubezpieczyciele podczas kalkulowania składek OC aż 283 mln razy pytali UFG o wykroczenia i uprawnienia kierowców. To oznacza, że hasło droższe OC za punkty karne wcale nie jest hasłem pustym. Zachowania kierowców już dziś mają wpływ na wysokość składki.

    Podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Wpadł na przekroczeniu prędkości. Teraz grozi mu więzienie i 8,5 tys. zł kary za brak OC

    50-latek podmienił tablice rejestracyjne w aucie. Chciał bowiem "przyprowadzić Opla od mechanika po wykonanej naprawie". Teraz jego sprawa trafi do sądu. Nowe przepisy sprawiają, że grozi mu do 5 lat więzienia. A to jeszcze nie koniec kar dla kierowcy.

    REKLAMA