REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak uszczelnić układ wydechowy?

Jakubowski Ryszard
Fot. newspress
Fot. newspress

REKLAMA

REKLAMA


Czasami dochodzi do rozszczelnienia układu wydechowego i wówczas wzrasta poziom hałasu, do wnętrza kabiny pasażerskiej mogą się przedostawać spaliny.

Uszkodzone elementy powinno się wymienić w specjalistycznej stacji obsługi na nowe, oryginalne. Doraźnie można je nieraz naprawić, choć zwykle rezultaty takiej naprawy nie są trwałe.

REKLAMA

REKLAMA

Po podniesieniu i solidnym podparciu jednej strony pojazdu (np. bliższej wylotowi rury wydechowej) lub ustawieniu go na kanale rewizyjnym albo na przydrożnym najeździe należy uruchomić zimny silnik i spróbować zlokalizować nieszczelność. Zimny silnik lekko dymi i wówczas łatwiej znaleźć miejsce wydobywania się spalin.

Gdy nieszczelność została odnaleziona, trzeba przystąpić do naprawy. Przydadzą się: szczeliwo techniczne w postaci sznurka, pasta w tubie specjalna do uszczelniania kominków, trochę różnych objemek (tzw. cybantów), taśm zaciskowych i kawałki cienkiej blachy.

Zobacz również: Jak oczyścić gaźnik?

REKLAMA

Jeżeli otwór powstał w jednym z tłumików i jest niewielki, można go spróbować zatkać szczeliwem technicznym nasyconym pastą do uszczelniania kominków. Pasta ta jest czarna i bardzo brudząca, a plamy jakie pozostawi na rękach i ubraniu są bardzo trudne do usunięcia. Dlatego trzeba pracować w ochronnych rękawicach, zachowując ostrożność.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie wciskać zbyt mono szczeliwa do wnętrza tłumika, aby go nie zatkać. Wystarczy 2-3 cm z dużą ilością pasty. Pasta ta zasycha „na kamień” po kilku godzinach, a tak zreperowany tłumik wytrzyma co najmniej kilkaset kilometrów, pod warunkiem że szczeliwo będzie wciśnięte siłą w otwór. Sznur z niego wykonany można złożyć na pół, gdyby pojedynczo okazał się cienki.

Zobacz również: Jak naprawić uszkodzony zbiornik paliwa?

Jeżeli nieszczelne są miejsca połączenia tłumików z odcinkami rury wydechowej, czasem wystarczy mocniejsze dociągnięcie nakrętek cybantów. Gdy podczas tej czynności zerwie się gwint, można dołożyć drugą z dobrym gwintem, nie zdejmując uszkodzonej. Zadziała ona wówczas jak podkładka dystansowa. Można dołożyć obok drugi cybant, gdyby samo dokręcenie jednego nie pomogło i też bardzo mocno go dokręcić. Powinien on wgnieść się w rurę wydechową. Do dokręcania stosować klucz nasadowy lub oczkowy. Zwykły jest zbyt słaby.

Jeżeli dwa cybanty nie spowodowały uszczelnienia, oznacza to, iż trzeba wymienić rurę wydechową, gdyż procesy korozyjne zniszczyły ją zbyt mocno. Można tymczasowo nałożyć na nie grubą warstwę pastu uszczelniającej, ale ona prawdopodobnie po kilku godzinach odpadnie. Rzadziej korozja dotyka króćce tłumików, wykonywane najczęściej z grubszej blachy, niż rura wydechowa.

Jeżeli nieszczelność powstała w wyniku korozji rury wydechowej gdzieś pomiędzy tłumikami, miejsce to po oczyszczeniu z błota należy pokryć obficie pastą do uszczelniania kominków, następnie okręcić szczeliwem technicznym zwój przy zwoju. Powinno przykleić się do pasty. Wówczas jego powierzchnię pokryć równie obficie tą samą pastą, a następnie okręcić kawałkiem cienkiej blachy i zamocować ją przy pomocy objemek taśmowych, takich jak stosuje się do węży ogrodniczych czy do mocowania gumowych osłon przegubów napędowych.

Zobacz również: Jak usunąć kamień kotłowy z układu chłodzenia?

Zamiast objemek można użyć miękkiego stalowego lub miedzianego drutu i po kilku godzinach schnięcia pasty można kontynuować podróż. Taki prowizoryczny plaster na rurze wydechowej, jeżeli jest wykonany starannie, z dużą ilością pasty uszczelniającej, może wytrzymać nawet kilka miesięcy.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA