REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wodorowanie silnika - cud techniki czy nabijanie w butelkę?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wodorowanie silnika - cud techniki czy nabijanie w butelkę?
Wodorowanie silnika - cud techniki czy nabijanie w butelkę?
Osram

REKLAMA

REKLAMA

Opinie kierowców w Polsce są różne. Część twierdzi, że wodorowanie silnika to cud techniki, który pozwala na bezinwazyjne usunięcie nagarów. Część porównuje go jednak do działania... wody święconej. Gdzie leży prawda?

Zbieranie się nagaru w silniku (w tym np. w dolocie, na zaworach, pierścieniach tłokowych, katalizatorze, turbosprężarce czy zaworze EGR) jest zjawiskiem dość popularnym - szczególnie w motorach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jak się go pozbyć? Do tej pory kierowcy mieli dostępne przede wszystkim dwie metody. Pierwszą jest płukanka - chemiczne oczyszczenie układu za pomocą kupionego w sklepie motoryzacyjnym środka wartego jakieś 60 - 70 złotych. Druga metoda zakłada rozebranie dolotu i demontaż głowicy. To rozwiązanie sporo droższe i mocno inwazyjne. Procedura trwa kilka godzin i potrafi kosztować nawet ponad 1000 złotych.

REKLAMA

Zobacz również: Silnik 2.0 FSI VAG - awarie, problemy, opinie

Wodorowanie silnika - procedura prosta i ponoć skuteczna

REKLAMA

Jakiś czas temu na rynku zaproponowana została trzecia metoda. Chodzi o tzw. wodorowanie silnika. Na czym ono polega? Mechanik przy pomocy specjalnego urządzenia - które na marginesie kosztuje jakieś 21 tysięcy złotych - wprowadza do dolotu pracującego silnika mieszaninę wodoru i tlenu. Jak przebiega karbonizacja? W pierwszej kolejności podnoszona jest temperatura spalin. Następnie wodór reaguje z nagarem, rozpuszcza go i zamienia w gaz, który zostaje wydalony przez układ wydechowy. Co ważne, po wykonaniu procedury nie ma konieczności wymiany filtrów - w przeciwieństwie np. do stosowania środka chemicznego. Oczyszczony silnik jest gotowy do dalszej pracy.

Skutki wodorowania silnika zdaniem zwolenników rozwiązania są oczywiste. Benzyniak lub diesel odzyskuje pierwotną moc, poprawia się jego kultura pracy, a do tego spada zapotrzebowanie na paliwo, zadymienie spalin i emisja szkodliwych związków do atmosfery. Jeżeli chodzi o cenę wodorowania silnika, ta w przypadku aut osobowych na ogół waha się w okolicy 250 złotych. Karbonizacja silnika jest zalecane w przypadku wszystkich sprawnych technicznie jednostek napędowych. Tak naprawdę warsztaty wykonujące usługę mówią tylko i wyłącznie o jednym przeciwwskazaniu. To dotyczy wieku motoru. W przypadku konstrukcji, które są eksploatowane dłużej niż 20 lat, może dojść do rozszczelnienia.

Zobacz również: Najczęstsze usterki silnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wodorowanie silnika - wątpliwości są przede wszystkim dwie!

REKLAMA

Na koniec zasadnicze pytanie: czy wodorowanie silnika rzeczywiście jest skuteczne? No i tutaj zaczynają się wątpliwości. I te dotyczą przede wszystkim dwóch kwestii. Po pierwsze chodzi o warunki opisywane przez warsztaty realizujące usługę. Wodór być może podnosi temperaturę, jednak bez wątpienia nie we wszystkich układach jednostki napędowej. Nie ma możliwości, aby wygenerował większą ilość stopni Celsjusza w zaworze EGR czy chociażby układzie ssącym - który znajduje się przed komorą spalania. A to tam najczęściej zbiera się sadza i to tam powoduje skutkujące awariami jednostek napędowych osady. Może w jakimś stopniu działać głównie w komorze spalania czy układzie wydechowym i filtrze DPF.

Po drugie szkodzą sobie same warsztaty reklamujące karbonizację jednostki napędowej. Pokazują zdjęcia, które mają przedstawiać elementy silnika przed i po wykonaniu zabiegu. Po wodorowaniu elementy stają się błyszcząco czyste nawet w miejscach mocowań i pod uszczelkami. A to oznacza, że z mechanicznego punktu widzenia spokojnie można mówić o… prawdziwym cudzie! Skutek? Wodorowanie silnika pewnie przynosi jakieś skutki. Te z pewnością nie są jednak tak spektakularne jak opisują to warsztaty wykonujące usługę. W efekcie wodorownie raczej nie da silnikowi nowego życia, z drugiej strony też nie powinno mu zasadniczo zaszkodzić.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

REKLAMA

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA

Zmiany w OC od 10 września 2025 r. Jak będą działały nowe przepisy?

10 września 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dzięki nowym przepisom nabywca używanego pojazdu będzie mógł wypowiedzieć umowę OC komunikacyjnego ze wskazaniem daty jej rozwiązania.

Chińskie samochody w Polsce 2025 – które marki zdominowały rynek?

Jeszcze dwa lata temu chińskie samochody były w Polsce egzotyczną ciekawostką W 2023 sprzedano ich zaledwie 168 sztuk. Dziś mają już ponad 16 tysięcy rejestracji tylko w pierwszej połowie roku i zdobyły 5 proc. rynku. MG, Omoda i Jaecoo nie tylko depczą po piętach uznanym markom, ale w wielu salonach skutecznie je wypierają. Dzięki niskim cenom, dobremu wyposażeniu i wsparciu z programu „NaszEauto” ta ekspansja dopiero się rozpędza i wszystko wskazuje na to, że nie zwolni.

REKLAMA