REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Wodorowanie silnika - cud techniki czy nabijanie w butelkę?
Wodorowanie silnika - cud techniki czy nabijanie w butelkę?
Osram

REKLAMA

REKLAMA

Opinie kierowców w Polsce są różne. Część twierdzi, że wodorowanie silnika to cud techniki, który pozwala na bezinwazyjne usunięcie nagarów. Część porównuje go jednak do działania... wody święconej. Gdzie leży prawda?

Zbieranie się nagaru w silniku (w tym np. w dolocie, na zaworach, pierścieniach tłokowych, katalizatorze, turbosprężarce czy zaworze EGR) jest zjawiskiem dość popularnym - szczególnie w motorach z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jak się go pozbyć? Do tej pory kierowcy mieli dostępne przede wszystkim dwie metody. Pierwszą jest płukanka - chemiczne oczyszczenie układu za pomocą kupionego w sklepie motoryzacyjnym środka wartego jakieś 60 - 70 złotych. Druga metoda zakłada rozebranie dolotu i demontaż głowicy. To rozwiązanie sporo droższe i mocno inwazyjne. Procedura trwa kilka godzin i potrafi kosztować nawet ponad 1000 złotych.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Silnik 2.0 FSI VAG - awarie, problemy, opinie

Wodorowanie silnika - procedura prosta i ponoć skuteczna

Jakiś czas temu na rynku zaproponowana została trzecia metoda. Chodzi o tzw. wodorowanie silnika. Na czym ono polega? Mechanik przy pomocy specjalnego urządzenia - które na marginesie kosztuje jakieś 21 tysięcy złotych - wprowadza do dolotu pracującego silnika mieszaninę wodoru i tlenu. Jak przebiega karbonizacja? W pierwszej kolejności podnoszona jest temperatura spalin. Następnie wodór reaguje z nagarem, rozpuszcza go i zamienia w gaz, który zostaje wydalony przez układ wydechowy. Co ważne, po wykonaniu procedury nie ma konieczności wymiany filtrów - w przeciwieństwie np. do stosowania środka chemicznego. Oczyszczony silnik jest gotowy do dalszej pracy.

Skutki wodorowania silnika zdaniem zwolenników rozwiązania są oczywiste. Benzyniak lub diesel odzyskuje pierwotną moc, poprawia się jego kultura pracy, a do tego spada zapotrzebowanie na paliwo, zadymienie spalin i emisja szkodliwych związków do atmosfery. Jeżeli chodzi o cenę wodorowania silnika, ta w przypadku aut osobowych na ogół waha się w okolicy 250 złotych. Karbonizacja silnika jest zalecane w przypadku wszystkich sprawnych technicznie jednostek napędowych. Tak naprawdę warsztaty wykonujące usługę mówią tylko i wyłącznie o jednym przeciwwskazaniu. To dotyczy wieku motoru. W przypadku konstrukcji, które są eksploatowane dłużej niż 20 lat, może dojść do rozszczelnienia.

REKLAMA

Zobacz również: Najczęstsze usterki silnika

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wodorowanie silnika - wątpliwości są przede wszystkim dwie!

Na koniec zasadnicze pytanie: czy wodorowanie silnika rzeczywiście jest skuteczne? No i tutaj zaczynają się wątpliwości. I te dotyczą przede wszystkim dwóch kwestii. Po pierwsze chodzi o warunki opisywane przez warsztaty realizujące usługę. Wodór być może podnosi temperaturę, jednak bez wątpienia nie we wszystkich układach jednostki napędowej. Nie ma możliwości, aby wygenerował większą ilość stopni Celsjusza w zaworze EGR czy chociażby układzie ssącym - który znajduje się przed komorą spalania. A to tam najczęściej zbiera się sadza i to tam powoduje skutkujące awariami jednostek napędowych osady. Może w jakimś stopniu działać głównie w komorze spalania czy układzie wydechowym i filtrze DPF.

Po drugie szkodzą sobie same warsztaty reklamujące karbonizację jednostki napędowej. Pokazują zdjęcia, które mają przedstawiać elementy silnika przed i po wykonaniu zabiegu. Po wodorowaniu elementy stają się błyszcząco czyste nawet w miejscach mocowań i pod uszczelkami. A to oznacza, że z mechanicznego punktu widzenia spokojnie można mówić o… prawdziwym cudzie! Skutek? Wodorowanie silnika pewnie przynosi jakieś skutki. Te z pewnością nie są jednak tak spektakularne jak opisują to warsztaty wykonujące usługę. W efekcie wodorownie raczej nie da silnikowi nowego życia, z drugiej strony też nie powinno mu zasadniczo zaszkodzić.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy Prezydent Karol Nawrocki podpisze tę nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym? Jest ważny głos sprzeciwu: Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina Prezydentowi o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz skąd apel o weto prezydenta?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA