REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
oprac. Kuba Brzeziński
Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?
Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

W Polsce zatrudnionych jest ponad 700 tys. kierowców zawodowych. To oznacza, że blisko co 15. osoba w naszym kraju wykonuje ten właśnie zawód. A liczby mogłyby być jeszcze lepsze. Szacuje się, że brakuje od 150 do nawet 200 tys. kierowców.

REKLAMA

Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

REKLAMA

Zgodnie z badaniami Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, w 2023 r. średnia pensja netto dla tej grupy wzrosła o 2 proc. Oznacza to, że kierowcy mogli cieszyć się średnim wynagrodzeniem (obejmującym podstawę, diety, premie i inne dodatki) na poziomie ponad 7,5 tys. zł miesięcznie. Kwota nie jest porażająca. Szczególnie że w tym samym okresie średnie przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej wyniosło 7155,48 zł.

7,5 tys. zł to kwota zsumowana. Zalicza się do niej podstawa i wszystkie świadczenia dodatkowe. Ile wynosiła sama podstawa? Średnie podstawowe wynagrodzenie netto dla kierowców samochodów ciężarowych wyniosło w 2023 r. 5139 zł. Kierowcy autobusów mogli liczyć na 4737 zł.

Kierowca zawodowy a dodatki do pensji

REKLAMA

Wynagrodzenie kierowców zawodowych w Polsce to podstawa plus seria uprawnień płacowych. Co ważne, dodatki stanowią istotną część całkowitego wynagrodzenia dla 40 proc. kierowców. A przyjmują one formy m.in. diet czy premii. Dieta i ryczałt, stanowią 44 proc. całkowitego wynagrodzenia. Premie i dodatkowe bonusy odpowiadają z kolei za 39 proc. miesięcznego wynagrodzenia. Jeżeli chodzi o dodatkowe świadczenia, kierowcy najczęściej wymieniali dodatki za kilometrówkę, za frachty, nadgodziny oraz dodatek za wysługę lat. Co ciekawe, niektórzy informowali również o premiach za oszczędne zużycie paliwa.

Rok 2023 przyniósł istotne zmiany dla kierowców zawodowych. Zmiany związane z wprowadzeniem Pakietu Mobilności oraz ustawy dotyczącej delegowania kierowców w transporcie drogowym znacznie poszerzyły warsztat świadczeń dodatkowych, jakie można uzyskać w związku z ponoszonymi kosztami w trakcie podróży – podkreśla dr inż. Justyna Świeboda, prezes Instytutu Transportu Drogowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy kierowca zawodowy w Polsce może zarobić 9 tys. zł "na rękę"?

Profil kierowcy, który osiąga wynagrodzenie na poziomie 9000 zł miesięcznie, charakteryzuje się przewagą kierowców zestawów (95 proc.), zatrudnionych głównie w ruchu międzynarodowym (90 proc.). Większość z nich (95 proc.) pracuje na UoP. Najczęściej w wieku od 31 do 40 lat. Ponad 30 proc. najwięcej zarabiających kierowców ma staż pracy w branży transportowej przekraczający 10 lat, a większość z nich zna angielski (52 proc.) i niektórzy niemiecki (17 proc.).

Ile zarabia kierowca busa w Polsce?

W tym przypadku różnicowanie pensji jest jeszcze większe. Wpływają na to jednak spore rozbieżności w zakresie charakteru pracy. Na przykład, kierowcy busów wykonujący głównie transport lokalny, zarabiają znacznie mniej niż ich koledzy z samochodów ciężarowych. Wartość mediany, czyli środkowej wartości wynagrodzeń w próbie, wyniosła 5000 zł netto. Średnie zarobki kierowców busów w 2023 roku wzrosły średnio o 461 zł w porównaniu z rokiem poprzednim.

Średnia podstawowa kwota wynagrodzenia netto dla kierowców autobusów wzrosła aż o 54 proc.! W porównaniu, kierowcy ciężarówek zauważyli wzrost o niecałe 17 proc. w swoich podstawowych zarobkach.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA