W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi
REKLAMA
REKLAMA
- Profilograf laserowy sprawdza stan nawierzchni
- Jak działa profilograf laserowy?
- Najpierw testy profilografów laserowych. Później wejście do służby
GDDKiA zapowiada w oficjalnym komunikacie, że "wzorem poprzednich lat przeprowadzi przedsezonowe pomiary porównawcze mobilnych profilografów laserowych". Nazwa urządzenia brzmi mocno zaawansowanie. I sprzęt rzeczywiście zaawansowany jest. Na razie będzie jednak przede wszystkim testowany.
REKLAMA
Profilograf laserowy sprawdza stan nawierzchni
REKLAMA
Najogólniej rzecz ujmując, profilograf laserowy służy do badania równości podłużnej (wskaźnik IRI) i poprzecznej (wskaźnik głębokości koleiny) oraz makrotekstury nawierzchni drogowej (wskaźnik MPD). Istotą badania jest laserowy pomiar odległości pomiędzy samochodem a nawierzchnią. Praca 21. czujników laserowych monitorowana jest przez akcelerometr, a pomiaru odległości dokonuje dystansomierz. Co ważne, profilograf korzysta również z danych GPS. Zna zatem dokładne lokalizacje ewentualnych uszkodzeń.
W skrócie ocenia stan drogi, fakt występowania kolein i innych uszkodzeń oraz ich zakres i pilność koniecznej do wykonania naprawy. Skanowanie profilografem może stanowić zatem prostą metodę diagnostyczną, która niejako automatycznie pozwoli na zakwalifikowanie danych szlaków drogowych do remontu. Choć to nie koniec. Próby są wykonywane również na etapie budowy w celach odbiorowych.
Jak działa profilograf laserowy?
Zasada pomiaru tak właściwie jest prosta. Pojazd musi poruszać się ze stałą prędkością wynoszącą 80 km/h. I to akurat żaden problem. Szczególnie że GDDKiA zarządza drogami krajowymi, ekspresowymi i autostradami. Podczas przejazdu 21-czujnikowa aparatura wykonuje tzw. pomiar równości podłużnej. Kontrolowane jest położenie w prawym oraz lewym śladzie koła. Pomiary są wykonywane na podstawie pracy zawieszenia pojazdu pomiarowego w umownie przyjętym obliczeniowym modelu pojazdu.
Wykorzystywanie profilografów laserowych nie jest niczym nowym w Polsce. Te zaczęły pojawiać się już w 2019 r. Wtedy były wykorzystywane np. przez kielecki Oddział GDDKiA.
Najpierw testy profilografów laserowych. Później wejście do służby
23 kwietnia 2024 r. rozpoczną się badania profilografów laserowych. Pomiary próbne będą realizowane na odcinkach testowych o zróżnicowanym stanie technicznym, zlokalizowanych na drogach publicznych w okolicy Otwocka (woj. mazowieckie). Jak można przeczytać w komunikacie GDDKiA "celem pomiarów jest sprawdzenie kompetencji ekip pomiarowych oraz oszacowanie powtarzalności i odtwarzalności wyników pomiarów każdej z powyższych cech eksploatacyjnych nawierzchni".
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.