REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi
W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

GDDKiA zapowiada w oficjalnym komunikacie, że "wzorem poprzednich lat przeprowadzi przedsezonowe pomiary porównawcze mobilnych profilografów laserowych". Nazwa urządzenia brzmi mocno zaawansowanie. I sprzęt rzeczywiście zaawansowany jest. Na razie będzie jednak przede wszystkim testowany.

REKLAMA

Profilograf laserowy sprawdza stan nawierzchni

REKLAMA

Najogólniej rzecz ujmując, profilograf laserowy służy do badania równości podłużnej (wskaźnik IRI) i poprzecznej (wskaźnik głębokości koleiny) oraz makrotekstury nawierzchni drogowej (wskaźnik MPD). Istotą badania jest laserowy pomiar odległości pomiędzy samochodem a nawierzchnią. Praca 21. czujników laserowych monitorowana jest przez akcelerometr, a pomiaru odległości dokonuje dystansomierz. Co ważne, profilograf korzysta również z danych GPS. Zna zatem dokładne lokalizacje ewentualnych uszkodzeń.

W skrócie ocenia stan drogi, fakt występowania kolein i innych uszkodzeń oraz ich zakres i pilność koniecznej do wykonania naprawy. Skanowanie profilografem może stanowić zatem prostą metodę diagnostyczną, która niejako automatycznie pozwoli na zakwalifikowanie danych szlaków drogowych do remontu. Choć to nie koniec. Próby są wykonywane również na etapie budowy w celach odbiorowych.

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

GDDKiA

Jak działa profilograf laserowy?

Zasada pomiaru tak właściwie jest prosta. Pojazd musi poruszać się ze stałą prędkością wynoszącą 80 km/h. I to akurat żaden problem. Szczególnie że GDDKiA zarządza drogami krajowymi, ekspresowymi i autostradami. Podczas przejazdu 21-czujnikowa aparatura wykonuje tzw. pomiar równości podłużnej. Kontrolowane jest położenie w prawym oraz lewym śladzie koła. Pomiary są wykonywane na podstawie pracy zawieszenia pojazdu pomiarowego w umownie przyjętym obliczeniowym modelu pojazdu.

Wykorzystywanie profilografów laserowych nie jest niczym nowym w Polsce. Te zaczęły pojawiać się już w 2019 r. Wtedy były wykorzystywane np. przez kielecki Oddział GDDKiA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najpierw testy profilografów laserowych. Później wejście do służby

23 kwietnia 2024 r. rozpoczną się badania profilografów laserowych. Pomiary próbne będą realizowane na odcinkach testowych o zróżnicowanym stanie technicznym, zlokalizowanych na drogach publicznych w okolicy Otwocka (woj. mazowieckie). Jak można przeczytać w komunikacie GDDKiA "celem pomiarów jest sprawdzenie kompetencji ekip pomiarowych oraz oszacowanie powtarzalności i odtwarzalności wyników pomiarów każdej z powyższych cech eksploatacyjnych nawierzchni".

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

REKLAMA

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

REKLAMA