REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi
W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Pod koniec kwietnia na polskich drogach pojawią się dziwnie wyglądające vany. Te nie będą jednak kolejną formą pułapki założonej na kierowców popełniających wykroczenia. One będą sprawdzać stan nawierzchni po zimie. A właściwie to badać sposób prowadzenia takich kontroli.

GDDKiA zapowiada w oficjalnym komunikacie, że "wzorem poprzednich lat przeprowadzi przedsezonowe pomiary porównawcze mobilnych profilografów laserowych". Nazwa urządzenia brzmi mocno zaawansowanie. I sprzęt rzeczywiście zaawansowany jest. Na razie będzie jednak przede wszystkim testowany.

REKLAMA

Profilograf laserowy sprawdza stan nawierzchni

REKLAMA

Najogólniej rzecz ujmując, profilograf laserowy służy do badania równości podłużnej (wskaźnik IRI) i poprzecznej (wskaźnik głębokości koleiny) oraz makrotekstury nawierzchni drogowej (wskaźnik MPD). Istotą badania jest laserowy pomiar odległości pomiędzy samochodem a nawierzchnią. Praca 21. czujników laserowych monitorowana jest przez akcelerometr, a pomiaru odległości dokonuje dystansomierz. Co ważne, profilograf korzysta również z danych GPS. Zna zatem dokładne lokalizacje ewentualnych uszkodzeń.

W skrócie ocenia stan drogi, fakt występowania kolein i innych uszkodzeń oraz ich zakres i pilność koniecznej do wykonania naprawy. Skanowanie profilografem może stanowić zatem prostą metodę diagnostyczną, która niejako automatycznie pozwoli na zakwalifikowanie danych szlaków drogowych do remontu. Choć to nie koniec. Próby są wykonywane również na etapie budowy w celach odbiorowych.

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

W Polsce będą prześwietlać... drogi. GDDKiA chce sprawdzać stan nawierzchni i koleiny profilografami laserowymi

GDDKiA

Jak działa profilograf laserowy?

Zasada pomiaru tak właściwie jest prosta. Pojazd musi poruszać się ze stałą prędkością wynoszącą 80 km/h. I to akurat żaden problem. Szczególnie że GDDKiA zarządza drogami krajowymi, ekspresowymi i autostradami. Podczas przejazdu 21-czujnikowa aparatura wykonuje tzw. pomiar równości podłużnej. Kontrolowane jest położenie w prawym oraz lewym śladzie koła. Pomiary są wykonywane na podstawie pracy zawieszenia pojazdu pomiarowego w umownie przyjętym obliczeniowym modelu pojazdu.

Wykorzystywanie profilografów laserowych nie jest niczym nowym w Polsce. Te zaczęły pojawiać się już w 2019 r. Wtedy były wykorzystywane np. przez kielecki Oddział GDDKiA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najpierw testy profilografów laserowych. Później wejście do służby

23 kwietnia 2024 r. rozpoczną się badania profilografów laserowych. Pomiary próbne będą realizowane na odcinkach testowych o zróżnicowanym stanie technicznym, zlokalizowanych na drogach publicznych w okolicy Otwocka (woj. mazowieckie). Jak można przeczytać w komunikacie GDDKiA "celem pomiarów jest sprawdzenie kompetencji ekip pomiarowych oraz oszacowanie powtarzalności i odtwarzalności wyników pomiarów każdej z powyższych cech eksploatacyjnych nawierzchni".

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA