REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja
Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

Temat paliw jest w Polsce w ostatnich miesiącach dość elektryzujący. 1 stycznia 2024 r. polskie stacje, ku niezadowoleniu części kierowców, przeszły bowiem na benzynę Pb 95 E10. Później zaczął się galop cenowy. Teraz czas na kolejną zmianę.

REKLAMA

Jakie paliwo pojawi się na stacjach 1 maja 2024 r.?

Paliwa to nie tylko benzyna, olej napędowy i LPG. To także paliwa w specyfikacjach sezonowych. 1 maja na stacjach benzynowych w Polsce zacznie się zatem pojawiać paliwo letnie. I będzie ono dostępne mniej więcej do 30 września. To właśnie o tej zmianie mówi ten materiał. Jakie jeszcze są typy paliwa w Polsce? A więc wyróżniamy:

  • paliwo przejściowe – dostępne od 1 marca do 30 kwietnia i od 1 do 31 października,
  • paliwo zimowe – dostępne od 1 listopada do ostatniego dnia lutego.

Paliwo przejściowe, zimowe a letnie. Jakie są różnice?

Różnice dotyczące paliw letnich, przejściowych i zimowych odnoszą się do ich wytrzymałości temperaturowej. Bez względu na warunki pogodowe nadal muszą pozwalać na rozruch silnika. W praktyce i w przypadku oleju napędowego odnosi się to np. do zawartości węglowodorów parafinowych. Im mniej ich jest, tym niższa okazuje się temperatura blokady zimnego filtra. W przypadku benzyny różnice rozbijają się o tzw. prężność par, a LPG zawartość gazu lotnego, czyli propanu.

Czy można mieszać paliwo zimowe z paliwem letnim?

REKLAMA

Załóżmy taką sytuację. Kierowca dawno nie tankował auta. Ma zatem w baku jeszcze paliwo zimowe. Czy może do niego dolać po 1 maja nowego paliwa letniego? Odpowiedź może być jedna. Tak, bez żadnych problemów. Silnik nadal będzie w stanie odpalić, napędzać koła i nie będzie wykazywał błędów. Zmiany praktycznie nie odczuje wcale. Szczególnie że zmiana parametrów nie dotyczy np. kaloryczności paliwa. Odnosi się głównie do łatwości rozruchu w zależności od warunków temperaturowych.

Unikać należy jedynie scenariusza odwrotnego, a więc takiego, w którym na początku zimy kierowca ma w baku paliwo letnie i dolewa do niego zimowe. W takim przypadku zimowe może stracić część parametrów. Skutek? "Zamarznie" podczas mrozów i uniemożliwi rozruch silnika. Z uwagi na wystąpienie takiej możliwości, na stacjach stosowane jest jednak paliwo przejściowe. Ma dać płynne przejście benzynie i olejowi napędowemu między niskimi temperaturami a mrozami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy nowe paliwo nadal będzie paliwem E10?

Parametry dotyczące sezonowości odnoszą się do składu paliwa, ale głównie do tych składników, które mogą zadecydować o rozruchu silnika przy niskich lub wysokich temperaturach. Dla nich żadnego znaczenia nie ma skład biokomponentów. Zatem paliwo letnie dostępne w Polsce od 1 maja 2024 r. nadal będzie paliwem E10 (z maksymalnie 10-proc. dodatkiem etanolu). Przynajmniej w przypadku benzyny Pb 95. Bo przecież na rynku nadal dostępne są paliwa z mniejszym składem biokomponentów. Dobry przykład dotyczy m.in.:

  • benzyny Pb 98 – ta ma oznaczenie E5, a więc zawiera do 5 proc. biokomponentów.
  • benzyny Pb 100 – ta ma oznaczenie E5, a więc zawiera do 5 proc. biokomponentów.
  • oleju napędowego – ten ma oznaczenie B7, a więc zawiera do 7 proc. biokomponentów.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA