REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja
Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

Temat paliw jest w Polsce w ostatnich miesiącach dość elektryzujący. 1 stycznia 2024 r. polskie stacje, ku niezadowoleniu części kierowców, przeszły bowiem na benzynę Pb 95 E10. Później zaczął się galop cenowy. Teraz czas na kolejną zmianę.

REKLAMA

Jakie paliwo pojawi się na stacjach 1 maja 2024 r.?

Paliwa to nie tylko benzyna, olej napędowy i LPG. To także paliwa w specyfikacjach sezonowych. 1 maja na stacjach benzynowych w Polsce zacznie się zatem pojawiać paliwo letnie. I będzie ono dostępne mniej więcej do 30 września. To właśnie o tej zmianie mówi ten materiał. Jakie jeszcze są typy paliwa w Polsce? A więc wyróżniamy:

  • paliwo przejściowe – dostępne od 1 marca do 30 kwietnia i od 1 do 31 października,
  • paliwo zimowe – dostępne od 1 listopada do ostatniego dnia lutego.

Paliwo przejściowe, zimowe a letnie. Jakie są różnice?

Różnice dotyczące paliw letnich, przejściowych i zimowych odnoszą się do ich wytrzymałości temperaturowej. Bez względu na warunki pogodowe nadal muszą pozwalać na rozruch silnika. W praktyce i w przypadku oleju napędowego odnosi się to np. do zawartości węglowodorów parafinowych. Im mniej ich jest, tym niższa okazuje się temperatura blokady zimnego filtra. W przypadku benzyny różnice rozbijają się o tzw. prężność par, a LPG zawartość gazu lotnego, czyli propanu.

Czy można mieszać paliwo zimowe z paliwem letnim?

REKLAMA

Załóżmy taką sytuację. Kierowca dawno nie tankował auta. Ma zatem w baku jeszcze paliwo zimowe. Czy może do niego dolać po 1 maja nowego paliwa letniego? Odpowiedź może być jedna. Tak, bez żadnych problemów. Silnik nadal będzie w stanie odpalić, napędzać koła i nie będzie wykazywał błędów. Zmiany praktycznie nie odczuje wcale. Szczególnie że zmiana parametrów nie dotyczy np. kaloryczności paliwa. Odnosi się głównie do łatwości rozruchu w zależności od warunków temperaturowych.

Unikać należy jedynie scenariusza odwrotnego, a więc takiego, w którym na początku zimy kierowca ma w baku paliwo letnie i dolewa do niego zimowe. W takim przypadku zimowe może stracić część parametrów. Skutek? "Zamarznie" podczas mrozów i uniemożliwi rozruch silnika. Z uwagi na wystąpienie takiej możliwości, na stacjach stosowane jest jednak paliwo przejściowe. Ma dać płynne przejście benzynie i olejowi napędowemu między niskimi temperaturami a mrozami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czy nowe paliwo nadal będzie paliwem E10?

Parametry dotyczące sezonowości odnoszą się do składu paliwa, ale głównie do tych składników, które mogą zadecydować o rozruchu silnika przy niskich lub wysokich temperaturach. Dla nich żadnego znaczenia nie ma skład biokomponentów. Zatem paliwo letnie dostępne w Polsce od 1 maja 2024 r. nadal będzie paliwem E10 (z maksymalnie 10-proc. dodatkiem etanolu). Przynajmniej w przypadku benzyny Pb 95. Bo przecież na rynku nadal dostępne są paliwa z mniejszym składem biokomponentów. Dobry przykład dotyczy m.in.:

  • benzyny Pb 98 – ta ma oznaczenie E5, a więc zawiera do 5 proc. biokomponentów.
  • benzyny Pb 100 – ta ma oznaczenie E5, a więc zawiera do 5 proc. biokomponentów.
  • oleju napędowego – ten ma oznaczenie B7, a więc zawiera do 7 proc. biokomponentów.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA