REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

oprac. Kuba Brzeziński
AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców
AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

AFIR został przyjęty przez radę UE w lipcu 2023 r. Nowe prawo weszło w życie 13 kwietnia 2024 r. Rozporządzenie AFIR, czyli o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych, w telegraficznym skrócie odnosi się do zwiększenia liczby dostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, przyspieszenia procesu ładowania aut oraz ułatwienia rozliczania się za wykorzystaną energię.

REKLAMA

O połowę więcej ładowarek w... rok. To możliwe?

W chwili obecnej łączna moc ładowania samochodów elektrycznych w Polsce ma wartość 230 094 kW. AFIR wymaga jednak, aby do 2025 r., a więc w nieco ponad 12 miesięcy, zwiększyła się ona do 342 372 kW. To stanowi wzrost o jakieś 49 proc.

REKLAMA

Obecne średnie tempo wzrostu infrastruktury do ładowania jest blisko trzykrotnie niższe niż średnie tempo wzrostu rejestracji samochodów elektrycznych. Tak więc termin na wprowadzenie tych zmian jest bardzo ograniczony, a cele są wysoce wymagające – powiedział Piotr Staniewski, Head of Business Development w ALD Automotive i LeasePlan Polska.

AFIR sprawia, że nie wystarczy powiedzieć "budujemy więcej ładowarek". Bo to generalnie nie jest takie proste. Rozrost infrastruktury stanowi ogromne wyzwanie dla administracji. Bez usprawnienia procedur i większych nakładów finansowych na rozbudowę sieci przez Operatorów Systemów Dystrybucyjnych, Polska nie będzie w stanie zrealizować założeń tego rozporządzenia.

Rok 2025 to pierwszy z punktów. Później wymogi wzrosną 5-krotnie

REKLAMA

Plan jest ambitny nie tylko na bliski 2025 rok, ale także na kolejne lata, których perspektywy dzisiaj są trudne do oceny. Do 2030 roku minimalna moc ładowania będzie musiała ponownie wzrosnąć niemal pięciokrotnie, a w 2035 roku przekroczyć już ponad 3,5 mln kW – dodaje Piotr Staniewski z LeasePlan Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym punkcie ponownie powracamy zatem do ograniczeń. Obecnie uruchomienie ładowarki o mocy co najmniej 50 kW może oznaczać nawet dwuletni proces. Proces zdobywania pozwoleń i uzyskiwania koniecznych przyłączy. Termin ten musi ulec skróceniu i to drastycznemu. Inaczej cele AFIR pozostaną jedynie szczytnymi ideami.

Obecnie uruchomienie ładowarek w Polsce trwa najdłużej w Europie, nawet ponad dwa lata. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych we współpracy z ALD Automotive, LeasePlan Polska i ponad 250 innymi podmiotami z sektora e-mobility, opracowało "Białą Księgę Nowej Mobilności". Dokument ten zawiera ponad 120 propozycji zmian systemowych, mających na celu przyspieszenie rozwoju elektromobilności. Kilka rozwiązań ma na celu znaczące usprawnienie tych procedur – komentuje Piotr Staniewski z LeasePlan Polska.

AFIR skupia ładowarki wzdłuż sieci TEN-T

Nowe rozporządzenie o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych szczególnie ciepło patrzy w kierunku transeuropejskiej sieci transportowej. Założenie jest proste. Wzdłuż TEN-T mają być gęsto rozmieszczone ładowarki do samochodów elektrycznych. W przyszłości ma nie być odcinków dłuższych niż 60 km, na których kierowcy nie znajdą punktu z wtyczką. Cel jest jeden. Chodzi o to, aby planowanie podróży elektrykiem było łatwiejsze i bardziej przewidywalne.

Tu przy okazji pojawia się jeszcze jeden wymóg. Chodzi o to, aby ładowarki były wyposażone w terminale płatnicze lub serwisy płatnicze, w których nie trzeba zakładać konta użytkownika. Kierowca samochodu elektrycznego musi mieć możliwość autoryzowania transakcji bez dziesiątek kart, profili i aplikacji. System płatności ma być prosty i przejrzysty.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja dla kierowców. Google Maps wprowadza aktualizację

Mapy Google są na bieżąco udoskonalane. Google często wprowadza nowe, przydatne funkcje, w tym wiele udogodnień dla kierowców. Tym razem na użytkowników czekają aż dwie nowości. Na czym polegają te nowe funkcje Google Maps? Dowiesz się z tego artykułu.

Ten dokument będzie mógł mieć już 17-latek. Zaskakująca propozycja ministerstwa

Posiadanie prawa jazdy to dla wielu bardzo ważna kwestia. Możliwość prowadzenia samochodu przynosi wiele korzyści, zarówno w życiu codziennym i zawodowym. Coraz częściej z wybranych kategorii prawa jazdy (takich jak AM czy B1) korzystają już 14- czy 16-latkowie. Ministerstwo Infrastruktury zaproponowało zmiany w dostępie do prawa jazdy kat. B. Czego one dotyczą? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule.

KGP: 103 519 interwencji, 401 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała dane z ostatniego tygodnia dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci od poniedziałku do niedzieli przeprowadzili 103 519 interwencji. Od początku tegorocznych wakacji policjanci odnotowali 375 wypadków na drogach ze skutkiem śmiertelnym.

Kierowco, uważaj na to! Nowe przepisy przewidują konfiskatę pojazdu

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zaproponowało zaostrzenie kar za wjazd do lasu w miejscach niedozwolonych. Nowe przepisy znacząco zwiększyłyby kary za tego typu wykroczenia. Na co warto uważać, by uniknąć kłopotów i wysokiego mandatu? Kiedy kierowca mógłby stracić pojazd?

REKLAMA

Na drogach pojawią się młodsi kierowcy?

Na drogach pojawią się młodsi kierowcy? Wszystko na to wskazuje, bo ministerstwo infrastruktury poinformowało, że jest już gotowy projekt zmian pozwalający uzyskać prawo jazdy siedemnastolatkom.

Pierwszy przepadek pojazdu. Zapadł prawomocny wyrok

W Skierniewicach zapadł pierwszy w kraju prawomocny wyrok orzekający przepadek pojazdu, którego kierowca miał ponad 1,5 promila alkoholu w organizmie. Chodzi o przepisy, które weszły w życie 14 marca 2024 r. Kierująca miała ponad 2 promile.

Rozszerzenie strefy płatnego parkowania w Warszawie 3 lutego 2025 r.? Radni zadecydują już w najbliższy czwartek

W czwartek, 29 sierpnia warszawscy radni mają zadecydować, czy strefa płatnego parkowania niestrzeżonego w Warszawie zostanie rozszerzona. Zgodnie z projektem ustawy, rozszerzenie granic strefy płatnego parkowania niestrzeżonego ma nastąpić 3 lutego 2025 r. 

QUIZ Dopasuj model do marki samochodu. 12/12 tylko dla fanów motoryzacji
Dopasujesz poprawnie model do marki? Pytania dotyczą także modeli i marek, które już nie są produkowane.

REKLAMA

10 września 2024 r. wielkie zmiany dla kierowców. Chodzi o prawo jazdy

10 września 2024 r. wejdą w życie wielkie zmiany dla kierowców. Chodzi o zatrzymanie prawa jazdy. Czego konkretnie będą dotyczyły zmiany? Jakie rozwiązania wejdą w życie w pierwszej połowie września? Sprawdź szczegóły.

Konfiskata samochodu i mandat za brak OC. Na to muszą uważać kierowcy

Kierowcy muszą uważać na szereg przepisów drogowych. Wysokość mandatów znacząco wzrosła już od 2022 roku. Jednak to nie wszystko. Bowiem w 2024 roku zostały wprowadzone kolejne ważne zmiany. W niektórych sytuacjach sąd może podjąć decyzję o przepadku auta. Na co należy uważać, by nie dopuścić do takiej sytuacji?

REKLAMA