REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

oprac. Kuba Brzeziński
AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców
AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

AFIR został przyjęty przez radę UE w lipcu 2023 r. Nowe prawo weszło w życie 13 kwietnia 2024 r. Rozporządzenie AFIR, czyli o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych, w telegraficznym skrócie odnosi się do zwiększenia liczby dostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych, przyspieszenia procesu ładowania aut oraz ułatwienia rozliczania się za wykorzystaną energię.

REKLAMA

O połowę więcej ładowarek w... rok. To możliwe?

W chwili obecnej łączna moc ładowania samochodów elektrycznych w Polsce ma wartość 230 094 kW. AFIR wymaga jednak, aby do 2025 r., a więc w nieco ponad 12 miesięcy, zwiększyła się ona do 342 372 kW. To stanowi wzrost o jakieś 49 proc.

REKLAMA

Obecne średnie tempo wzrostu infrastruktury do ładowania jest blisko trzykrotnie niższe niż średnie tempo wzrostu rejestracji samochodów elektrycznych. Tak więc termin na wprowadzenie tych zmian jest bardzo ograniczony, a cele są wysoce wymagające – powiedział Piotr Staniewski, Head of Business Development w ALD Automotive i LeasePlan Polska.

AFIR sprawia, że nie wystarczy powiedzieć "budujemy więcej ładowarek". Bo to generalnie nie jest takie proste. Rozrost infrastruktury stanowi ogromne wyzwanie dla administracji. Bez usprawnienia procedur i większych nakładów finansowych na rozbudowę sieci przez Operatorów Systemów Dystrybucyjnych, Polska nie będzie w stanie zrealizować założeń tego rozporządzenia.

Rok 2025 to pierwszy z punktów. Później wymogi wzrosną 5-krotnie

REKLAMA

Plan jest ambitny nie tylko na bliski 2025 rok, ale także na kolejne lata, których perspektywy dzisiaj są trudne do oceny. Do 2030 roku minimalna moc ładowania będzie musiała ponownie wzrosnąć niemal pięciokrotnie, a w 2035 roku przekroczyć już ponad 3,5 mln kW – dodaje Piotr Staniewski z LeasePlan Polska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym punkcie ponownie powracamy zatem do ograniczeń. Obecnie uruchomienie ładowarki o mocy co najmniej 50 kW może oznaczać nawet dwuletni proces. Proces zdobywania pozwoleń i uzyskiwania koniecznych przyłączy. Termin ten musi ulec skróceniu i to drastycznemu. Inaczej cele AFIR pozostaną jedynie szczytnymi ideami.

Obecnie uruchomienie ładowarek w Polsce trwa najdłużej w Europie, nawet ponad dwa lata. Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych we współpracy z ALD Automotive, LeasePlan Polska i ponad 250 innymi podmiotami z sektora e-mobility, opracowało "Białą Księgę Nowej Mobilności". Dokument ten zawiera ponad 120 propozycji zmian systemowych, mających na celu przyspieszenie rozwoju elektromobilności. Kilka rozwiązań ma na celu znaczące usprawnienie tych procedur – komentuje Piotr Staniewski z LeasePlan Polska.

AFIR skupia ładowarki wzdłuż sieci TEN-T

Nowe rozporządzenie o Infrastrukturze Paliw Alternatywnych szczególnie ciepło patrzy w kierunku transeuropejskiej sieci transportowej. Założenie jest proste. Wzdłuż TEN-T mają być gęsto rozmieszczone ładowarki do samochodów elektrycznych. W przyszłości ma nie być odcinków dłuższych niż 60 km, na których kierowcy nie znajdą punktu z wtyczką. Cel jest jeden. Chodzi o to, aby planowanie podróży elektrykiem było łatwiejsze i bardziej przewidywalne.

Tu przy okazji pojawia się jeszcze jeden wymóg. Chodzi o to, aby ładowarki były wyposażone w terminale płatnicze lub serwisy płatnicze, w których nie trzeba zakładać konta użytkownika. Kierowca samochodu elektrycznego musi mieć możliwość autoryzowania transakcji bez dziesiątek kart, profili i aplikacji. System płatności ma być prosty i przejrzysty.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

Kontrole na granicy polsko-niemieckiej 2025 - do kiedy?

Do kiedy przewidywane są kontrole na granicy polsko-niemieckiej w 2025 roku? Okazuje się, że dłużej niż się spodziewano. Branża transportowa traci czas i pieniądze. Największe zatory są w lubuskim, ale zachodniopomorskie już obawia się poważnych utrudnień.

REKLAMA

Kto musi wymienić prawo jazdy w 2025 r.? Co z bezterminowymi prawami jazdy?

Część kierowców w 2025 r. będzie musiała wymienić prawa jazdy na nowe. Kto musi je wymienić jeszcze w tym roku? W jakich sytuacjach należy wymienić prawo jazdy? Co z bezterminowymi prawami jazdy, czy trzeba je wymieniać?

W pyle drogowym w centrum Warszawy wysokie stężenie rakotwórczych substancji. Nowatorskie badania PAN

Im większe natężenie ruchu, szczególnie w centrum miasta, tym wyższe stężenia wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych (WWA), które są substancjami rakotwórczymi – wynika z przeprowadzonych w Warszawie badań dr Sylwii Dytłow z Instytutu Geofizyki (IGF) Polskiej Akademii Nauk.

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości

Wyższe kary dla kierowców, dożywotnie zakazy prowadzenia samochodów, nowe wykroczenia. Propozycje resortu sprawiedliwości. Co jeszcze zawierają założenia projektu nowelizacji mające na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu?

Czym kierujemy się przy zakupie samochodu? Marką, ceną, rocznikiem, przebiegiem? Na co zwracamy uwagę w pierwszej kolejności? Przedstawiamy wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Grupy Cichy-Zasada.

REKLAMA

Strefy Czystego Transportu obowiązkowe. Przed jakimi wyzwaniami stoją polskie miasta?

Jeden z kluczowych zapisów nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, podpisanej w grudniu przez Prezydenta RP mówi o tym, że samochody spalinowe będą mogły poruszać się po centrach miast tylko wtedy, gdy spełnią określone normy emisji spalin. To wymaga stworzenia Stref Czystego Transportu. Jakie wyzwania czekają polskie miasta?

Bezpieczeństwo na polskich drogach: Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Wciąż jest wiele do zrobienia. Kluczowe rekomendacje

Liczba wypadków śmiertelnych na drogach spadła aż o 74%. Znacząca poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach – ale wciąż jest wiele do zrobienia. Rekomendacje ukierunkowane na realną poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

REKLAMA