REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NFOŚiGW będzie dopłacać do ładowarek dla elektryków. Zasady dotacji od 17 lutego 2024 r.

NFOŚiGW będzie dopłacać do ładowarek dla elektryków. Zasady dotacji od 17 lutego 2024 r.
NFOŚiGW będzie dopłacać do ładowarek dla elektryków. Zasady dotacji od 17 lutego 2024 r.
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

17 lutego 2024 r. w Polsce pojawi się rozporządzenie pozwalające na uzyskanie dotacji do budowy ładowarki dla samochodu elektrycznego. Dofinansowanie może opłacić nawet 100 proc. kosztów. To dobra informacja. Zła jest taka, że program jest kierowany tylko do firm.

15 lutego minister klimatu i środowiska wydał rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej na inwestycje w infrastrukturę ładowania. Akt został opublikowany 16 lutego 2024 r., wejdzie natomiast w życie 17 lutego 2024 r. Pomocy w imieniu rządu udzielać będzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

REKLAMA

REKLAMA

Nowy akt prawny to rozporządzenie ministra klimatu i środowiska z dnia 15 lutego 2024 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej horyzontalnej pomocy publicznej na inwestycje w infrastrukturę ładowania lub infrastrukturę tankowania.

Kto może dostać dofinansowanie do ładowarki od NFOŚiGW w 2024 r.?

Program wskazany za pomocą nowego rozporządzenia dotyczy przedsiębiorców. Zarówno tych małych, jak i mikro-, średnich czy dużych. Kluczowe są jednak jeszcze dwa warunki. Pierwszym jest oczywiście złożenie wniosku. Drugim fakt, że pomoc może zostać udzielona pod warunkiem, że wniosek o jej udzielenie został złożony przed rozpoczęciem inwestycji. Wyraźnie mówi o tym par. 5 ust. 1 w/w rozporządzenia.

  • Co to znaczy przed rozpoczęciem inwestycji? Czyli przed podjęciem robót budowlanych lub złożeniem pierwszego prawnie wiążącego zobowiązania do zamówienia urządzeń lub jakiegokolwiek zobowiązania, w wyniku którego realizacja inwestycji stanie się nieodwracalna.
  • Kiedy przedsiębiorca nie może dostać dofinansowania lub pożyczki na budowę punktu ładowania? Gdy ten znajduje się w trudnej sytuacji finansowej lub gdy ciąży na nim obowiązek zwrotu pomocy unijnej udzielonej wcześniej.

Jakiej pomocy udzieli NFOŚiGW na budowę ładowarki dla elektryków?

Rozporządzenie przewiduje przede wszystkim trzy formy pomocy. Mowa konkretnie o:

  • dotacji,
  • pożyczce,
  • częściowym umorzeniu pożyczki.

Co ważne, każda forma pomocy będzie udzielana zarówno w procedurze przetargowej, jak i innej. Dużo zależy od konkretnego przypadku.

REKLAMA

Ile może wynieść dotacja do ładowarki dla elektryka?

W przypadku skali dofinansowania budowy ładowarki dla samochodów elektrycznych znaczenie ma procedura, w której wniosek będzie opiniowany. W przypadku przetargu par. 11 ust. 1 w/w rozporządzenia pozwala finansować do 100 proc. przedsięwzięcia. Jeżeli wybrana zostanie procedura inna, niż przetargowa, obowiązują trzy progi maksymalnego udziału środków NFOŚiGW:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 20 proc. – w przypadku dużego przedsiębiorcy;
  • 40 proc. – w przypadku średniego przedsiębiorcy;
  • 50 proc. – w przypadku mikroprzedsiębiorcy oraz małego przedsiębiorcy.

Dofinansowanie nie tylko do budowy punktu ładowania

Nowe przepisy pozwalają na realizację ze środków udzielonych przez NFOŚiGW szeregu działań. Istnieje możliwość dofinansowania m.in.:

  • budowy, instalacji, modernizacji lub rozbudowy infrastruktury ładowania lub infrastruktury tankowania,
  • wytwarzania na miejscu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych lub wodoru odnawialnego,
  • jednostki magazynowania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych lub wodoru odnawialnego wytwarzanych na miejscu.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA