REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NFOŚiGW będzie dopłacać do ładowarek dla elektryków. Zasady dotacji od 17 lutego 2024 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
NFOŚiGW będzie dopłacać do ładowarek dla elektryków. Zasady dotacji od 17 lutego 2024 r.
NFOŚiGW będzie dopłacać do ładowarek dla elektryków. Zasady dotacji od 17 lutego 2024 r.
Kuba Brzeziński
Infor

REKLAMA

REKLAMA

17 lutego 2024 r. w Polsce pojawi się rozporządzenie pozwalające na uzyskanie dotacji do budowy ładowarki dla samochodu elektrycznego. Dofinansowanie może opłacić nawet 100 proc. kosztów. To dobra informacja. Zła jest taka, że program jest kierowany tylko do firm.

15 lutego minister klimatu i środowiska wydał rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej na inwestycje w infrastrukturę ładowania. Akt został opublikowany 16 lutego 2024 r., wejdzie natomiast w życie 17 lutego 2024 r. Pomocy w imieniu rządu udzielać będzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

REKLAMA

Nowy akt prawny to rozporządzenie ministra klimatu i środowiska z dnia 15 lutego 2024 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej horyzontalnej pomocy publicznej na inwestycje w infrastrukturę ładowania lub infrastrukturę tankowania.

Kto może dostać dofinansowanie do ładowarki od NFOŚiGW w 2024 r.?

Program wskazany za pomocą nowego rozporządzenia dotyczy przedsiębiorców. Zarówno tych małych, jak i mikro-, średnich czy dużych. Kluczowe są jednak jeszcze dwa warunki. Pierwszym jest oczywiście złożenie wniosku. Drugim fakt, że pomoc może zostać udzielona pod warunkiem, że wniosek o jej udzielenie został złożony przed rozpoczęciem inwestycji. Wyraźnie mówi o tym par. 5 ust. 1 w/w rozporządzenia.

  • Co to znaczy przed rozpoczęciem inwestycji? Czyli przed podjęciem robót budowlanych lub złożeniem pierwszego prawnie wiążącego zobowiązania do zamówienia urządzeń lub jakiegokolwiek zobowiązania, w wyniku którego realizacja inwestycji stanie się nieodwracalna.
  • Kiedy przedsiębiorca nie może dostać dofinansowania lub pożyczki na budowę punktu ładowania? Gdy ten znajduje się w trudnej sytuacji finansowej lub gdy ciąży na nim obowiązek zwrotu pomocy unijnej udzielonej wcześniej.

Jakiej pomocy udzieli NFOŚiGW na budowę ładowarki dla elektryków?

Rozporządzenie przewiduje przede wszystkim trzy formy pomocy. Mowa konkretnie o:

  • dotacji,
  • pożyczce,
  • częściowym umorzeniu pożyczki.

Co ważne, każda forma pomocy będzie udzielana zarówno w procedurze przetargowej, jak i innej. Dużo zależy od konkretnego przypadku.

Ile może wynieść dotacja do ładowarki dla elektryka?

W przypadku skali dofinansowania budowy ładowarki dla samochodów elektrycznych znaczenie ma procedura, w której wniosek będzie opiniowany. W przypadku przetargu par. 11 ust. 1 w/w rozporządzenia pozwala finansować do 100 proc. przedsięwzięcia. Jeżeli wybrana zostanie procedura inna, niż przetargowa, obowiązują trzy progi maksymalnego udziału środków NFOŚiGW:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • 20 proc. – w przypadku dużego przedsiębiorcy;
  • 40 proc. – w przypadku średniego przedsiębiorcy;
  • 50 proc. – w przypadku mikroprzedsiębiorcy oraz małego przedsiębiorcy.

Dofinansowanie nie tylko do budowy punktu ładowania

Nowe przepisy pozwalają na realizację ze środków udzielonych przez NFOŚiGW szeregu działań. Istnieje możliwość dofinansowania m.in.:

  • budowy, instalacji, modernizacji lub rozbudowy infrastruktury ładowania lub infrastruktury tankowania,
  • wytwarzania na miejscu energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych lub wodoru odnawialnego,
  • jednostki magazynowania energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych lub wodoru odnawialnego wytwarzanych na miejscu.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Branża motoryzacyjna w kryzysie, coraz więcej restrukturyzacji

Branża motoryzacyjna w Polsce i Europie przeżywa poważny kryzys – w 2024 roku zlikwidowano 54 tys. miejsc pracy, najwięcej od czasu pandemii. Według raportu MGBI wzrosła też liczba postępowań restrukturyzacyjnych do 141, co pokazuje, że firmy coraz częściej szukają ratunku poza upadłością.

CANARD uruchomiło dwa nowe fotoradary [mapa fotoradarów, taryfikator mandatów, punkty karne]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym uruchomiło w zeszłym tygodniu dwa nowe fotoradary. Gdzie znajdują się nowo uruchomione fotoradary? Jakie są ograniczenia na drogach? Z jakimi konsekwencjami powinni liczyć się kierowcy za przekroczenie prędkości?

Bezpłatna komunikacja zamiast biletów i rowerów miejskich? Czas na odważne decyzje w polskich miastach

Czy naprawdę warto utrzymywać system biletowy, skoro i tak w ponad 68% ( 2025 roku może to być jeszcze więcej) pokrywamy koszty transportu publicznego z budżetów miast? A może pora na poważną debatę o całkowicie bezpłatnej komunikacji miejskiej w Polsce?

KGP: 106 002 interwencji, 389 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 002 interwencji. Byli wzywani do 389 wypadków drogowych.

REKLAMA

Ekologiczny samochód może być droższy od normalnego, uważają teraz polscy posiadacze aut. O ile więcej za niego są skłonni zapłacić

Podejście Polaków do tego, czy ich nowe auto będzie miało rozwiązania ekologiczne czy też nie, widoczne jest w gotowości do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej przyjaznych środowisku technologii. Już co trzeci uważa, że samochód ekologiczny może być droższy niż standardowy.

Ekologiczne auto? Ponad połowa Polaków nie dopłaciłaby do niego

Czy ekologiczność samochodu to dla Polaków ważny czynnik i element decyzyjny przy zakupie? Ponad jedna trzecia ankietowanych w badaniu przeprowadzonym przez Santander Consumer Multirent byłaby w stanie dopłacić do takiego pojazdu.

Bezpieczeństwo na opak – dlaczego polskie drogi z pierwszeństwem są sztucznie spowalniane?

Na polskich drogach coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której bezpieczeństwo planowane jest wbrew logice inżynierii ruchu drogowego. Droga z pierwszeństwem powinna gwarantować płynność. Czas na rewizję praktyk inżynierii drogowej.

System e-TOLL - co zrobić w przypadku nieuzasadnionego mandatu?

Cyfryzacja w działalności transportowej to duże ułatwienie. Wciąż jednak zdarzają się pomyłki. Zdarzyło Ci się dostać mandat, pomimo uiszczonej opłaty za przejazd autostradą? Sprawdź, co należy zrobić w przypadku niesłusznego mandatu.

REKLAMA

KGP: 110 588 interwencji, 460 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 110 588 interwencji. Byli wzywani do 460 wypadków drogowych.

Transport ostatniego etapu – czy elektryczne pojazdy to klucz do efektywności?

Choć to tylko końcowy odcinek drogi, „ostatnia mila” bywa najdroższym elementem całego łańcucha dostaw – potrafi pochłonąć od 40[1] do nawet 53[2] procent jego kosztów. W erze błyskawicznego e-commerce i rosnących oczekiwań klientów dotyczących tempa oraz elastyczności dostaw, wyzwania logistyczne mnożą się. Dodatkowo nowe przepisy o Strefach Czystego Transportu ograniczają możliwość korzystania z pojazdów spalinowych, zmuszając firmy do modernizacji flot i inwestowania w nisko- lub zeroemisyjne rozwiązania. Wszystko to sprawia, że skuteczne zarządzanie dostawami na ostatnim etapie wymaga dziś nie tylko sprawności operacyjnej, ale także innowacyjnego podejścia i zrównoważonych technologii.

REKLAMA