REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Mój elektryk, dofinansowanie do zakupu e-aut. Pakiet wiedzy
Mój elektryk, dofinansowanie do zakupu e-aut. Pakiet wiedzy
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Mój elektryk, dofinansowanie do zakupu e-aut. Jak wypełnić wniosek i ile trwa jego rozpatrzenie? O jaką kwotę można się starać? I jakie są błędy?
rozwiń >

Ile wynosi dofinansowanie w programie "Mój elektryk"?

Program "Mój elektryk" to system dofinansowań rządowych do zakupu aut zeroemisyjnych, który jest obsługiwany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Jaką kwotę można uzyskać? Po pozytywnej weryfikacji wniosku kierowca może dostać nawet 27 tys. zł dofinansowania. Kwotę taką otrzymuje po spełnieniu dwóch warunków. Po pierwsze cena pojazdu nie może przekroczyć 225 tys. zł. Po drugie należy zadeklarować przebieg na poziomie 15 tys. km rocznie.

REKLAMA

REKLAMA

Niższy przebieg roczny oznacza niższą dopłatę. Ta spada do 18 750 zł.

Ile trwa uzyskiwanie zgody na dopłatę z "Mojego elektryka"?

W ramach programu "Mój elektryk" można uzyskać dopłatę nie tylko do auta kupowanego za gotówkę. NFOŚiGW daje dotacje również na auta finansowane leasingiem. Samo wypełnienie wniosku jest dość proste – przy czym w autach leasingowych wniosek wypełnia firma leasingująca. Rozpatrzenie wniosku w programie "Mój elektryk" trwa mniej więcej 20 dni roboczych. Czas ten niestety może się wydłużyć o kolejne 10 dni. Stanie się tak w przypadku, w którym we wniosku pojawią się błędy.

Do najczęstszych błędów we wnioskach należą: niepoprawny kod gminy oraz pomyłki w wyliczaniu kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia oraz podatku VAT.

REKLAMA

Procedura zakupu elektryka z dopłatą. Krok po kroku

W przypadku leasingowania samochodu elektrycznego, procedura wygląda następująco. Składany jest wniosek o dotację, podpisywana jest umowa leasingowa, podpisywana jest umowa o dotację, a następnie samochód jest rejestrowany, ubezpieczany i może trafić na drogi. Co ważne, samochód finansowany przez NFOŚiGW musi być oznaczony specjalną naklejką. To wymóg do późniejszego rozliczenia dotacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

20 dni roboczych. Czy elektryka można odebrać wcześniej?

Samo rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego z programu "Mój elektryk" oznacza 20 dni roboczych oczekiwania. Pełne formalności mogą zająć zatem ponad miesiąc. Czy zawsze tyle czasu trzeba czekać na odbiór auta? Na szczęście nie.

Wielu kierowców pyta nas, czy da się ten okres skrócić, bo to dla nich za długo. Dlatego w PKO Leasing i Masterlease możliwa jest alternatywna ścieżka, w której wydajemy samochód w ciągu ok. 3 dni roboczych, na długo przed decyzją o przyznaniu dofinansowania. W tym modelu klient wpłaca opłatę wstępną, pokrywającą kwotę dotacji i odbiera kluczyki do samochodu. Następnie czeka około 20 dni na decyzję ze strony NFOŚiGW dotyczącą przyznania dotacji, użytkując już w tym czasie auto. Kolejnym krokiem jest podpisanie umowy dotacji, wystąpienie o środki na dotację przez firmę leasingową.  Po wpłacie przez BOŚ środków firmie leasingowej, następuje zwrot na konto klienta – wyjaśnia całą procedurę Maciej Matelski z PKO Leasing.

Jak rozliczyć dotację z programu "Mój elektryk"?

Ostatnim etapem realizacji dotacji z programu "Mój elektryk" jest rozliczenie dofinansowania. To odbywa się w dwa lata po odbiorze samochodu. Podstawą uzyskania decyzji o braku konieczności zwrotu środków jest złożenie oświadczenie, że pojazd był zarejestrowany w Polsce, miał ważny przegląd techniczny i ubezpieczenie, posiadał naklejkę informującą o skorzystaniu z programu dopłat oraz był użytkowany na krajowych drogach. Konieczna może być też informacja dotycząca ilości przejechanych kilometrów – dotyczy to wyższego progu dotacji.

Auto kupione w ramach "Mojego elektryka" rozbite... Co wtedy?

Co się stanie w sytuacji, w której samochód dofinansowany z programu "Mój elektryk" ulegnie np. wypadkowi i zostanie wycofany z ruchu przed upływem dwóch lat? Teoretycznie Bank Ochrony Środowiska może oczekiwać zwrotu wartości dotacji. Choć i w tym przypadku kierujący ma pewną furtkę. Kwota nie będzie podlegała zwrotowi w sytuacji, w której samochód przejechał co najmniej 10 tys. km. Przebieg trzeba jednak udokumentować.

"Mój elektryk" rewolucjonizuje rynek? Nie do końca...

Instytucje rządowe chwalą się oczywiście, że program "Mój elektryk" stał się ważnym stymulantem rynkowym. Dowód? W Polsce jeździ już ponad 45 tys. elektrycznych samochodów osobowych – wynika z danych PZMP i PSPA. A to trzykrotnie więcej niż jeszcze kilka lat temu. Zanim jednak popadniemy w nadmiernie optymistyczne nastroje, warto pamiętać o jeszcze dwóch czynnikach. Po pierwsze dziś elektryki są dużo łatwiej dostępne od aut spalinowych na rynku pierwotnym. Czas oczekiwania na nie jest krótszy.

Po drugie 45 tys. sztuk to sporo. Warto jednak pamiętać o tym, że park samochodowy w Polsce liczy ponad 29 milionów samochodów. Dodatkowo tylko w roku 2021 polscy kierowcy odebrali blisko 450 tys. nowych pojazdów. Elektryków nadal jest zatem tyle, co na lekarstwo. I nadal powody do nadmiernego optymizmu są delikatnie mówiąc przeciętne.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

REKLAMA

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA