REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Mój elektryk, dofinansowanie do zakupu e-aut. Pakiet wiedzy
Mój elektryk, dofinansowanie do zakupu e-aut. Pakiet wiedzy
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Mój elektryk, dofinansowanie do zakupu e-aut. Jak wypełnić wniosek i ile trwa jego rozpatrzenie? O jaką kwotę można się starać? I jakie są błędy?
rozwiń >

Ile wynosi dofinansowanie w programie "Mój elektryk"?

Program "Mój elektryk" to system dofinansowań rządowych do zakupu aut zeroemisyjnych, który jest obsługiwany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Jaką kwotę można uzyskać? Po pozytywnej weryfikacji wniosku kierowca może dostać nawet 27 tys. zł dofinansowania. Kwotę taką otrzymuje po spełnieniu dwóch warunków. Po pierwsze cena pojazdu nie może przekroczyć 225 tys. zł. Po drugie należy zadeklarować przebieg na poziomie 15 tys. km rocznie.

REKLAMA

REKLAMA

Niższy przebieg roczny oznacza niższą dopłatę. Ta spada do 18 750 zł.

Ile trwa uzyskiwanie zgody na dopłatę z "Mojego elektryka"?

W ramach programu "Mój elektryk" można uzyskać dopłatę nie tylko do auta kupowanego za gotówkę. NFOŚiGW daje dotacje również na auta finansowane leasingiem. Samo wypełnienie wniosku jest dość proste – przy czym w autach leasingowych wniosek wypełnia firma leasingująca. Rozpatrzenie wniosku w programie "Mój elektryk" trwa mniej więcej 20 dni roboczych. Czas ten niestety może się wydłużyć o kolejne 10 dni. Stanie się tak w przypadku, w którym we wniosku pojawią się błędy.

Do najczęstszych błędów we wnioskach należą: niepoprawny kod gminy oraz pomyłki w wyliczaniu kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia oraz podatku VAT.

REKLAMA

Procedura zakupu elektryka z dopłatą. Krok po kroku

W przypadku leasingowania samochodu elektrycznego, procedura wygląda następująco. Składany jest wniosek o dotację, podpisywana jest umowa leasingowa, podpisywana jest umowa o dotację, a następnie samochód jest rejestrowany, ubezpieczany i może trafić na drogi. Co ważne, samochód finansowany przez NFOŚiGW musi być oznaczony specjalną naklejką. To wymóg do późniejszego rozliczenia dotacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

20 dni roboczych. Czy elektryka można odebrać wcześniej?

Samo rozpatrzenie wniosku o dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego z programu "Mój elektryk" oznacza 20 dni roboczych oczekiwania. Pełne formalności mogą zająć zatem ponad miesiąc. Czy zawsze tyle czasu trzeba czekać na odbiór auta? Na szczęście nie.

Wielu kierowców pyta nas, czy da się ten okres skrócić, bo to dla nich za długo. Dlatego w PKO Leasing i Masterlease możliwa jest alternatywna ścieżka, w której wydajemy samochód w ciągu ok. 3 dni roboczych, na długo przed decyzją o przyznaniu dofinansowania. W tym modelu klient wpłaca opłatę wstępną, pokrywającą kwotę dotacji i odbiera kluczyki do samochodu. Następnie czeka około 20 dni na decyzję ze strony NFOŚiGW dotyczącą przyznania dotacji, użytkując już w tym czasie auto. Kolejnym krokiem jest podpisanie umowy dotacji, wystąpienie o środki na dotację przez firmę leasingową.  Po wpłacie przez BOŚ środków firmie leasingowej, następuje zwrot na konto klienta – wyjaśnia całą procedurę Maciej Matelski z PKO Leasing.

Jak rozliczyć dotację z programu "Mój elektryk"?

Ostatnim etapem realizacji dotacji z programu "Mój elektryk" jest rozliczenie dofinansowania. To odbywa się w dwa lata po odbiorze samochodu. Podstawą uzyskania decyzji o braku konieczności zwrotu środków jest złożenie oświadczenie, że pojazd był zarejestrowany w Polsce, miał ważny przegląd techniczny i ubezpieczenie, posiadał naklejkę informującą o skorzystaniu z programu dopłat oraz był użytkowany na krajowych drogach. Konieczna może być też informacja dotycząca ilości przejechanych kilometrów – dotyczy to wyższego progu dotacji.

Auto kupione w ramach "Mojego elektryka" rozbite... Co wtedy?

Co się stanie w sytuacji, w której samochód dofinansowany z programu "Mój elektryk" ulegnie np. wypadkowi i zostanie wycofany z ruchu przed upływem dwóch lat? Teoretycznie Bank Ochrony Środowiska może oczekiwać zwrotu wartości dotacji. Choć i w tym przypadku kierujący ma pewną furtkę. Kwota nie będzie podlegała zwrotowi w sytuacji, w której samochód przejechał co najmniej 10 tys. km. Przebieg trzeba jednak udokumentować.

"Mój elektryk" rewolucjonizuje rynek? Nie do końca...

Instytucje rządowe chwalą się oczywiście, że program "Mój elektryk" stał się ważnym stymulantem rynkowym. Dowód? W Polsce jeździ już ponad 45 tys. elektrycznych samochodów osobowych – wynika z danych PZMP i PSPA. A to trzykrotnie więcej niż jeszcze kilka lat temu. Zanim jednak popadniemy w nadmiernie optymistyczne nastroje, warto pamiętać o jeszcze dwóch czynnikach. Po pierwsze dziś elektryki są dużo łatwiej dostępne od aut spalinowych na rynku pierwotnym. Czas oczekiwania na nie jest krótszy.

Po drugie 45 tys. sztuk to sporo. Warto jednak pamiętać o tym, że park samochodowy w Polsce liczy ponad 29 milionów samochodów. Dodatkowo tylko w roku 2021 polscy kierowcy odebrali blisko 450 tys. nowych pojazdów. Elektryków nadal jest zatem tyle, co na lekarstwo. I nadal powody do nadmiernego optymizmu są delikatnie mówiąc przeciętne.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

REKLAMA

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza miasta? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

REKLAMA

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA