REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rowery elektryczne. Ile kosztują, jak działają, jakie dają korzyści?

Rowery elektryczne. Ile kosztują, jak działają, jakie dają korzyści?
Rowery elektryczne. Ile kosztują, jak działają, jakie dają korzyści?
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Rowery elektryczne cieszą się rosnącą popularnością na rynku jednośladów. Co powinieneś o nich wiedzieć przed zakupem? Oto nasz poradnik.
rozwiń >

Rowery elektryczne damskie i męskie w niskich cenach

Rowery elektryczne są wyraźnie droższe od rowerów klasycznych. O ile rower o napędzie czysto mechanicznym można kupić już za 1500 do 1600 zł, o tyle za rower elektryczny trzeba zapłacić co najmniej dwukrotnie więcej. A cena bazowa określona na jakieś 4 tys. zł spokojnie może wzrosnąć do 6, 7, 9 czy nawet 12 tys. zł. Wszystko zależy od tego, jak dużego poziomu wspomagania oczekuje kierowca i jak dużej pojemności baterii chce. Dobra informacja? Dziś rynek rowerów elektrycznych oferuje na tyle szeroką ofertę, że kierujący znajdzie produkt idealnie dobrany do swoich możliwości finansowych.

REKLAMA

REKLAMA

Warto pamiętać o tym, że rowery elektryczne damskie i męskie w niskich cenach są dostępne przede wszystkim w sieci. W Polsce raczej brakuje sklepów stacjonarnych, które specjalizowałyby się w ich sprzedaży.

Zobacz również: Jak przygotować rower do sezonu? Top 6 wskazówek.

Jak działa rower elektryczny?

Zasada działania roweru elektrycznego jest prosta. Na pierwszy rzut oka może wyglądać dokładnie jak zwykły rower. Różni się jednak tym, że ma silnik elektryczny ukryty w okolicy korby (mechanizmu przy pedałach), kasety (przerzutek przy tylnej osi) lub przedniej piasty. Co więcej, rower elektryczny posiada również baterię (schowaną często w okolicy ramy) oraz ekran pokazujący np. stan naładowania baterii.

REKLAMA

Jak działa rower elektryczny? Wystarczy na niego wsiąść i pedałować. Zupełnie jak w klasycznym rowerze. Tyle że tu ruch pedałów wspomaga silnik elektryczny, który na ogół ma moc 250 W. Za jego sprawą pedałowanie staje się lżejsze, a pojazd pozwala na łatwiejsze rozwijanie prędkości. Warto w tym punkcie jednak zaznaczyć, że wspomaganie elektryczne w rowerze na ogół jest realizowane do szybkości na poziomie 25 km/h.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Moment obrotowy silnika waha się od 40 do nawet 95 Nm!

Zobacz również: Aktualny taryfikator mandatów dla rowerzystów 2022

Rower elektryczny posiada baterię. Po przejażdżce należy ją zatem naładować. To na szczęście jest proste, bo kierowcy wystarczy standardowe gniazdko (np. w garażu, piwnicy lub po prostu mieszkaniu). Gniazdo ładowania w rowerze jest zabezpieczone gumową zatyczką – ta chroni gniazdo przed zalaniem i wilgocią. Po odsłonięciu gniazda należy wpiąć w nie kabel ładowarki, a następnie jego drugi koniec podłączyć do gniazdka. Ładowarka na ogół informuje o stanie naładowania za pomocą diody na obudowie.

Dlaczego rower elektryczny cieszy się coraz większą popularnością?

Odpowiedzi na pytanie o to, dlaczego rower elektryczny cieszy się coraz większą popularnością, najlepiej poszukiwać w poprzednim akapicie. Podstawą jest dużo większa łatwość jazdy, szczególnie w sytuacji, w której kierowca jedzie np. pod górę. Rower wspomaga ruch jego nóg, przez to kierujący męczy się w dużo mniejszym stopniu. Kolejną zaletą jest możliwość pokonania dłuższego dystansu. Wspomaganie elektryczne zwiększa wytrzymałość mięśniową i sprawia, że kierujący w mniejszym stopniu musi obawiać się np. zakwasów.

Popularne typy rowerów elektrycznych

Jeżeli chodzi o typy rowerów elektrycznych, te tak naprawdę obecnie pokrywają się z typami rowerów klasycznych. Na rynku występują e-rowery trekkingowe, MTB, miejskie, crossove czy dla dzieci. A to oznacza, że gdy użytkownik jednośladu mechanicznego będzie się chciał przesiąść na taki z elektrycznym wspomaganiem, może wybrać dokładnie taki sam typ produktu, jaki posiadał do tej pory. To zdecydowanie ułatwi decyzję zakupową i ograniczy ją tak naprawdę do określenia budżetu i wyboru roweru, który się w nim mieści.

Zobacz również: Jazda w słuchawkach na rowerze. Czy to wykroczenie?

Zasięg roweru elektrycznego

Rowery elektryczne są wyposażone w różnego rodzaju akumulatory. Ich pojemność może wynosić od 248 do nawet 630 Wh. Ile wynosi zasięg roweru elektrycznego? To zależy od wagi jednośladu, pojemności baterii i mocy silnika. W tańszych modelach na elektrycznym wspomaganiu spokojnie powinno się pokonać jakieś 90 km. W droższych z akumulatorami o większej pojemności, realny do osiągnięcia zasięg może oscylować w granicy 120 km.

Co się stanie, gdy bateria zostanie wyładowania, z zasięg roweru elektrycznego będzie wynosił zero? W takim przypadku elektryczne wspomaganie ustanie, ale kierowca nadal będzie miał do dyspozycji siłę napędową nóg. Po wyładowaniu roweru elektrycznego warto jednak pamiętać o jednym. Jego napędzanie będzie wymagać nieco większej siły. I powód przemawiający za tym jest oczywisty. Rower elektryczny ma silnik elektryczny i baterię. Jest zatem cięższy. Tą dodatkową masę kierowca będzie musiał również rozpędzić.

Czy warto kupić rower elektryczny?

Odpowiedź na pytanie o to, czy warto kupić rower elektryczny, w dużej mierze zależy od konkretnego rowerzysty. Wspomaganie elektryczne to bez wątpienia świetny pomysł w przypadku, w którym rowerzysta jest w podeszłym wieku i nie ma już dużej siły, ewentualnie cierpi na schorzenia związane ze stawami, nie wykonuje w codziennym życiu intensywnego wysiłku lub chce podróżować rowerem, ale chce cieszyć się krajobrazem, a nie jednocześnie męczyć.

Zobacz również: Podróż pociągiem z rowerem. Co musisz wiedzieć?

Wzrost popularności rowerów elektrycznych

Rowery elektryczne to jedna z nowości. Nie ma się zatem co dziwić, że cieszą się rosnącą popularnością. Ułatwiają podróż, co z pewnością docenią może nie tyle maniacy rowerowi, co raczej zwykli użytkownicy. Technologia roweru elektrycznego powinna przemówić do wszystkich tych osób, które od czasu do czasu chcą się w czasie słonecznego weekendu wybrać na przejażdżkę. Ale chcą tą przejażdżkę odbyć w komfortowych warunkach i raczej czerpać z niej, niż traktować ją jako intensywny wysiłek.

Obecnie rowery elektryczne cieszą się równie dużą popularnością co rowery klasyczne. Wzrosty sprzedaży oznaczają, że w przypadku niektórych modeli jednośladów może się pojawić problem z dostępnością w sklepach.

Najlepsi producenci rowerów elektrycznych

Wymieniając producentów rowerów elektrycznych, nie sposób odnieść wrażenie, że choć technologia budowy jednośladu zmienia się, na rynku działają praktycznie te same firmy. I dobrym przykładem jest chociażby Kross, Indiana czy Le Grand. A to tak naprawdę pokazuje tylko jedno. Choć początkowo rowery elektryczne były produktami niszowymi, dziś ich znaczenie rośnie. Rośnie na tyle, że poważni gracze rynkowi nie mogą sobie pozwolić na ich ignorowanie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

REKLAMA

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA