REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcze karbonowo-ceramiczne. Przydatny luksus?

Tarcze karbonowo-ceramiczne. Przydatny luksus?
Tarcze karbonowo-ceramiczne. Przydatny luksus?

REKLAMA

REKLAMA

Tarcze karbonowo-ceramiczne wyszły z rynku lotniczego. I choć są wybitnie drogie, nie mają sobie równych pod względem skuteczności i wytrzymałości.

Na przełomie nowego millenium motoryzacja w wersji popularnej zaczęła technologicznie galopować do przodu. I postęp dotyczył niemalże wszystkich dziedzin budowy pojazdów. Przykład? Jednym z ważniejszych z punktu widzenia modeli sportowych są tarcze karbonowo-ceramiczne. Inicjatorem w tym segmencie było m.in. Brembo. Pierwszy produkt zadebiutował w roku 2002 i stał się elementem konstrukcji limitowanego i bardzo wyjątkowego Ferrari Enzo. I choć data ta jest niezwykle ważna, materiał karbonowo-ceramiczny był znany już wcześniej. Konkretnie od lat siedemdziesiątych.

REKLAMA

Tarcze karbonowo-ceramiczne nie boją się temperatury!

REKLAMA

Debiut tarcz karbonowo-ceramicznych odbył się za sprawą przemysłu... lotniczego i astronautycznego. Gdy tylko wykazały się one potężną skuteczności i wytrzymałością temperaturową, już w latach osiemdziesiątych zaczęły być montowane w samochodach dedykowanych sportom motorowym. Czym są tak naprawdę tarcze karbonowo-ceramiczne? To nic innego jak mieszanina rozdrobnionych pyłów, żywicy, smoły i włókien węgla, która jest formowana i spiekana w niezwykle wysokiej temperaturze.

Tak skomponowany skład i proces produkcji sprawia, że tarcze karbonowo-ceramiczne cieszą się wyjątkową wytrzymałością. I ta ma dwa aspekty. Po pierwsze elementy nie przegrzewają się. To oznacza, że nawet intensywna jazda nie zmniejsza skuteczności hamowania. Po drugie tarcze w czasie użytkowania... nie zmniejszają swojej grubości! Skutek? Właśnie dlatego pozwalają na pokonanie w seryjnie produkowanym samochodzie nawet 300 czy 350 tysięcy kilometrów bez wymiany. To może oznaczać często nawet całe życie pojazdu!

Tarcze karbonowo-ceramiczne - nawet o 70 proc. lżejsze!

REKLAMA

Jak zatem ocenić stan tarcz karbonowo-ceramicznych i jak stwierdzić czy mogą być one dalej bezpiecznie eksploatowane? Stopień zużycia elementów da się sprawdzić głównie za sprawą pomiaru ich wagi. Odporność to dopiero pierwsza z zalet karbonowo-ceramicznych elementów ciernych. Drugą jest obniżona waga. Specjalny materiał sprawia, że tarcze dedykowane samochodom sportowym są nawet o 50 do 70 proc. lżejsze od żeliwnych odpowiedników.

Tarcze karbonowo-ceramiczne oczywiście mają również i wady. A podstawową jest... wysoka cena. Dziś elementy tego typu można zamówić np. w samochodzie segmentu coupe - dobry przykład stanowi Audi RS 5. W jego przypadku dopłata do hamulców ceramicznych wynosi 34 530 złotych. To niewiele mniej od sumy, którą kierowca musi zapłacić za fabrycznie nową Skodę Citigo. Tarcze karbonowo-ceramiczne dodatkowo potrafią np. piszczeć podczas jazdy z niską prędkością oraz są wrażliwe na mechaniczne uszkodzenia.

Tarcze karbonowo-ceramiczne, a może tylko karbonowe?

Rynek motoryzacyjny cały czas rozwija się. Właśnie dlatego już dziś znana jest kolejna technologia. Mowa o tarczach wyłącznie karbonowych. Budulcem dla nich są włókna węglowe. Tym samym elementy te mają dwie potężne zalety - są wyjątkowo lekkie i jeszcze bardziej trwałe. Co z wadami? Zimne lub zbyt mocno nagrzane tarcze karbonowe mają bardzo niską skuteczność. Jako że w samochodzie osobowym nie ma możliwości precyzyjnego sterowania temperaturą elementów ciernych, na razie są stosowane głównie w bolidach Formuły 1.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Przełomowy projekt Polaka ma szansę pojawić się na ścieżkach rowerowych na całym świecie!

    Uczestnicy ruchu drogowego cieszą się z innowacji, która ma potencjał zmienić ich codzienne podróże i uczynić je bardziej bezpiecznymi. Odpowiedzią na ich rosnące potrzeby jest BikeWatch. Urządzenie to jest skierowane głównie do włodarzy gmin, którzy przekształcają przestrzeń publiczną w celu zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu korzystających z niej mieszkańców. Oficjalna premiera BikeWatch odbyła się 21 września 2023 r. 

    Ile kosztuje kurs redukujący 6 punktów karnych?

    Kurs redukujący 6 punktów karnych powrócił. Kierowcy rzucili się do ośrodków ruchu drogowego w całym kraju, ale zszokowała ich jedna rzecz. Cena szkolenia wzrosła 3-krotnie. WORD-y chyba postanowiły odbić sobie chude lata.

    Konfiskata samochodu za przekraczanie prędkości - czy to możliwe?

    Zbliża się termin wejścia w życie przepisów umożliwiających konfiskatę pojazdów za prowadzenie w stanie nietrzeźwości. Podczas gdy władze mają czas na przyjrzenie się ewentualnym konsekwencjom tej nowelizacji, ustawa przegłosowana przez Sejm wciąż wzbudza wiele emocji. Niektórzy właściciele pojazdów obawiają się, że z czasem ten rodzaj kary będzie miał znacznie szersze zastosowanie. Czy w przyszłości może dojść do wprowadzenia w Polsce konfiskaty aut za przekroczenie prędkości, skoro takie przepisy obowiązują od lat w innych krajach Europy?

    Za co zabierają prawo jazdy na 3 miesiące?

    W Polsce są przepisy pozwalające na odbieranie kierowcom prawa jazdy na 3 miesiące. Te działają jednak w ściśle określonych przypadkach. Scenariusze są tak naprawdę trzy. Dziś każdy z nich dokładnie omówię w tym poradniku.

    REKLAMA

    Naklejka w strefie czystego transportu. Zniknie, zanim się pojawi?

    Naklejka w strefie czystego transportu miała się stać must have. Teraz rządzący wycofują się z tego pomysłu. I choć idą w dobrym kierunku, ten nadal jest problematyczny, ale dla gmin. Bo choć pojawiła się furtka kasująca nalepkę w SCT, ta okazuje się kosztowna.

    Unijne rozporządzenie AFIR. Wyższe wymogi dla infrastruktury ładowania elektryków!

    Rozporządzenie AFIR, przyjęte w lipcu tego roku przez Radę Unii Europejskiej, nakazuje rozbudowanie infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Czy Polska jest na to gotowa?

    Akcja „Prędkość” w środę 20 września. Drogówka zapowiada wzmożone kontrole

    Policjanci ruchu drogowego będą w środę 20 września prowadzić działania kontrolno-prewencyjne „Prędkość” – poinformował podkom. Marcin Sulik z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji. Dodał, że działania będą prowadzone w ramach corocznej europejskiej kampanii „Roadpol Safety Day 2023”.

    Odbieranie prawa jazdy seniorom. Przepisy pozwalają na to od lat!

    Wiek i ewentualne choroby robią swoje. Senior może nie nadawać się do prowadzenia pojazdu i to pomimo wielu lat spędzonych za kółkiem. Czy jest zatem możliwość, aby stracił prawo jazdy? Trochę nie, a trochę tak. Są przepisy, które stanowią furtkę. I obowiązują od lat.

    REKLAMA

    Zakaz wjazdu do Polski i UE dla samochodów zarejestrowanych w Rosji

    Samochody zarejestrowane w Rosji dostały właśnie zakaz wjazdu na teren UE. 17 września 2023 r. stosowne przepisy zaczęły obowiązywać w Polsce. Co oznaczają? Czy przewidują jakieś wyjątki? O tym w naszym poradniku.

    Darmowe OC dla kupujących auta (nowe i używane) przed wyborami. Warto złapać okazję, bo niedługo będzie drożej!

    Duża obniżka stóp procentowych dokonana na początku września przez Radę Polityki Pieniężnej, wskutrek czego stopa WIBOR „zjechała” poniżej 6%, spowodowało zauważalny spadek raty za samochód nowy i używany – wynika z symulacji Carsmile i Otomoto Klik. Obniżka raty jest już na tyle znacząca, że pozwala pokryć koszt ubezpieczenia OC. Korzyść ta może jednak okazać się krótkotrwała, bo za chwilę auta znów zaczną drożeć – ostrzegają eksperci. 

    REKLAMA