REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tarcze karbonowo-ceramiczne. Przydatny luksus?

Tarcze karbonowo-ceramiczne. Przydatny luksus?
Tarcze karbonowo-ceramiczne. Przydatny luksus?

REKLAMA

REKLAMA

Tarcze karbonowo-ceramiczne wyszły z rynku lotniczego. I choć są wybitnie drogie, nie mają sobie równych pod względem skuteczności i wytrzymałości.

Na przełomie nowego millenium motoryzacja w wersji popularnej zaczęła technologicznie galopować do przodu. I postęp dotyczył niemalże wszystkich dziedzin budowy pojazdów. Przykład? Jednym z ważniejszych z punktu widzenia modeli sportowych są tarcze karbonowo-ceramiczne. Inicjatorem w tym segmencie było m.in. Brembo. Pierwszy produkt zadebiutował w roku 2002 i stał się elementem konstrukcji limitowanego i bardzo wyjątkowego Ferrari Enzo. I choć data ta jest niezwykle ważna, materiał karbonowo-ceramiczny był znany już wcześniej. Konkretnie od lat siedemdziesiątych.

REKLAMA

Tarcze karbonowo-ceramiczne nie boją się temperatury!

REKLAMA

Debiut tarcz karbonowo-ceramicznych odbył się za sprawą przemysłu... lotniczego i astronautycznego. Gdy tylko wykazały się one potężną skuteczności i wytrzymałością temperaturową, już w latach osiemdziesiątych zaczęły być montowane w samochodach dedykowanych sportom motorowym. Czym są tak naprawdę tarcze karbonowo-ceramiczne? To nic innego jak mieszanina rozdrobnionych pyłów, żywicy, smoły i włókien węgla, która jest formowana i spiekana w niezwykle wysokiej temperaturze.

Tak skomponowany skład i proces produkcji sprawia, że tarcze karbonowo-ceramiczne cieszą się wyjątkową wytrzymałością. I ta ma dwa aspekty. Po pierwsze elementy nie przegrzewają się. To oznacza, że nawet intensywna jazda nie zmniejsza skuteczności hamowania. Po drugie tarcze w czasie użytkowania... nie zmniejszają swojej grubości! Skutek? Właśnie dlatego pozwalają na pokonanie w seryjnie produkowanym samochodzie nawet 300 czy 350 tysięcy kilometrów bez wymiany. To może oznaczać często nawet całe życie pojazdu!

Tarcze karbonowo-ceramiczne - nawet o 70 proc. lżejsze!

REKLAMA

Jak zatem ocenić stan tarcz karbonowo-ceramicznych i jak stwierdzić czy mogą być one dalej bezpiecznie eksploatowane? Stopień zużycia elementów da się sprawdzić głównie za sprawą pomiaru ich wagi. Odporność to dopiero pierwsza z zalet karbonowo-ceramicznych elementów ciernych. Drugą jest obniżona waga. Specjalny materiał sprawia, że tarcze dedykowane samochodom sportowym są nawet o 50 do 70 proc. lżejsze od żeliwnych odpowiedników.

Tarcze karbonowo-ceramiczne oczywiście mają również i wady. A podstawową jest... wysoka cena. Dziś elementy tego typu można zamówić np. w samochodzie segmentu coupe - dobry przykład stanowi Audi RS 5. W jego przypadku dopłata do hamulców ceramicznych wynosi 34 530 złotych. To niewiele mniej od sumy, którą kierowca musi zapłacić za fabrycznie nową Skodę Citigo. Tarcze karbonowo-ceramiczne dodatkowo potrafią np. piszczeć podczas jazdy z niską prędkością oraz są wrażliwe na mechaniczne uszkodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tarcze karbonowo-ceramiczne, a może tylko karbonowe?

Rynek motoryzacyjny cały czas rozwija się. Właśnie dlatego już dziś znana jest kolejna technologia. Mowa o tarczach wyłącznie karbonowych. Budulcem dla nich są włókna węglowe. Tym samym elementy te mają dwie potężne zalety - są wyjątkowo lekkie i jeszcze bardziej trwałe. Co z wadami? Zimne lub zbyt mocno nagrzane tarcze karbonowe mają bardzo niską skuteczność. Jako że w samochodzie osobowym nie ma możliwości precyzyjnego sterowania temperaturą elementów ciernych, na razie są stosowane głównie w bolidach Formuły 1.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

Dobra passa motoryzacji dobiega końca

Chociaż produkcja sprzedana pojazdów w I kwartale br. przekroczyła 60 mld zł, ogólne wyniki branży wskazują, że dobra passa przemysłu motoryzacyjnego w Polsce dobiega końca. Tak wynika z informacji firmy AutomotiveSuppliers.pl.

Po polskich drogach jeżdżą coraz starsze samochody, najbardziej leciwe są Volkswageny, a auta jakich marek mają najmniej lat

14,7 lat – tyle wynosi obecnie średni wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia. Jest to o 12 miesięcy więcej niż cztery lata wcześniej. Jednak w przypadku najczęściej spotykanych w Polsce modeli samochodów, średnia jest jeszcze wyższa i sięga prawie 18 lat.

REKLAMA

Konfiskata auta nietrzeźwym kierowcom. Będą zmiany przepisów, ale czy na pewno łagodniejsze dla kierujących pojazdami

Kolejna zmiana przepisów dotyczących przepadku pojazdów jako kary dla nietrzeźwych kierowców. . Do Sejmu trafił projekt zmiany ustawy, w ramach którego to nie policja, ale sąd będzie dokonywał konfiskaty, ale jednocześnie zaostrzone zostaną przepisy dotyczące przepadku pojazdu.

Pijany kierowca staranował ogrodzenie. Stracił prawo jazdy w siedmiu kategoriach

35-letni pijany kierowca ciężarowej scanii staranował ogrodzenie prywatnej posesji w Szydłówku koło Mławy. Kary nie będą niskie. 

REKLAMA