REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hondowski silnik o regulowanej pojemności skokowej

Honda
Honda
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Prawdziwy przełom w zakresie konstrukcji silnikowych szykuje Honda. Według danych jakie przeciekły do sieci, japoński koncern chce wdrożyć do produkcji seryjnej silniki o regulowanej pojemności skokowej. Ma być to racjonalna alternatywa dla małolitrażowych, lecz wysilonych silników z ery tzw. downsizingu.

Honda stworzyła silnik nowej ery?

REKLAMA

Honda to producent, który na silnikach spalinowych zna się jak mało kto. Jednostki napędowe Hondy spotkać można w motocyklach, samochodach, łodziach motorowych, samolotach a nawet w bolidach Formuły 1. Wiele rzeczy można powiedzieć o Hondzie, ale słowo solidność ciśnie się samo na usta. Nic zatem dziwnego, że jeśli koncern ten bierze się za opracowanie niecodziennej konstrukcji silnikowej, każdy z branży traktuje taką deklarację niezwykle poważnie. Jest bowiem prawie pewnym, że będzie to coś naprawdę dobrego.

REKLAMA

Wiele lat temu Honda zaskoczyła świat systemem zmiennych faz rozrządu VTEC. Konstruując pod koniec lat 80-tych wysokoobrotową jednostkę B16A, która z pojemności 1,6 l osiągała moce rzędu 160-185 KM beż żadnego doładowania, już wtedy pobiła wszelkie rekordy. Dziś, dzięki turbodoładowaniu tak wysoką moc jednostkową osiągają też i inni producenci. Honda zrobiła to jednak prawie 30 lat wcześniej. Co więcej, jej silniki okazały się bardzo trwałe i solidne, przez co nawet dziś nie ma problemu, aby auto ze sprawnym takim motorem znaleźć.

Honda <a class=silnik o regulowanej pojemności"/>

Hondowski silnik o regulowanej pojemności

Honda

Zobacz też: Silnik Hondy 2.2 i-CTDI - wady i zalety

REKLAMA

W dobie downsizingu, Honda musiała jednak przestawić się na jednostki z turbodoładowaniem. Prekursorem był niezwykle udany silnik Diesla 2.2 i-DTEC 150 KM, który został zastąpiony motorem 1.6 i-DTEC o mocy 120 i 160 KM (biturbo). Następnie Honda wzięła się silniki spalinowe czego efektem jest nowa Honda Civic Type-R z silnikiem 2.0 Turbo VTEC o mocy 310 KM. To jednak nie satysfakcjonowało Hondy, gdyż ta rozpoczęła równoległe prace na nowym typem silników, cechujących się zmienną pojemnością skokową.

Według danych jakie trafiły do sieci, nowy silnik Hondy miałby cylindry o równej i identycznej średnicy, jednak aby móc zmieniać ich pojemność, regulowany byłby skok tłoka. Operacja byłaby realizowana przez ruchome czopy wału korbowego, sterowane wysokim ciśnieniem oleju. W zależności od obciążenia, jednostką sterująca silnika, dobierałaby w sposób dynamiczny właściwy skok tłoka, a tym samym pojemność motoru.Czterocylindrowy motor, którego patent zgłosiła Honda, ma cylindry o pojemności wynoszącej od 300 do 675 cm3. Silnik może mieć zatem pojemność 1,2 l jeśli kierowcy nie zależy w danej chwili na osiągach, bądź nawet 2,7 l gdy zajdzie np. potrzeba wyprzedzenia innego pojazdu.

Zobacz też: Nowe silniki Toyoty: 1GD-FTV 2.8 i 2GD-FTV 2.4

Pomysł Hondy łączy zatem oczekiwania dwóch różnych grup kierowców - takich którzy cenią motory o wysokiej pojemności i dobrych osiągach oraz tych, dla których najważniejsza jest wysoka ekonomika jazdy. Co więcej, Honda nie zamierza ograniczyć się wyłącznie do jednostek czterocylindrowych. Chce wdrożyć do produkcji także "widlastą szóstkę". I to bardzo mnie cieszy!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Postęp projektu Izery: fabryka i nowy SUV już w 2025 roku?

    Na konferencji prasowej 7 grudnia 2023 r. prezes spółki ElectroMobility Poland (EMP), Piotr Zaremba, ogłosił znaczący postęp projektu Izery (pierwszego polskiego samochodu elektrycznego), informując o zrealizowaniu planów w 39 procentach. Wizja fabryki w Jaworznie i pierwszych samochodów z niej zjeżdżających staje się coraz bardziej realna. Produkcja samochodów ma ruszyć w tej fabryce pod koniec 2025 roku.

    Toyota Hilux Mild Hybrid 48V. Diesel w pick-up`ie z zastrzykiem 16 koni

    Toyota zdecydowała się poszerzyć gamę silnikową Hiluxa. Teraz 2,8-litrowy diesel w jednej z wersji może otrzymać elektryczne wsparcie. Za to odpowiedzialny jest 16-konny układ Mild Hybrid 48V.

    Ile kosztuje elektryczna Astra? Cennik modelu Electric startuje od 197 500 zł

    Pierwsza elektryczna Astra w historii modelu oficjalnie wchodzi do sprzedaży w Polsce. Za model trzeba zapłacić co najmniej 197 500 zł. Co kompaktowy Opel oferuje w zamian?

    Elektryczny SUV Mitsubishi? Japończycy uderzą w segment C

    Mitsubishi, zamiast zwijać biznes w Europie, najwyraźniej planuje go rozwijać. Po dwóch kluczowych debiutach w segmencie aut miejskich Japończycy szykują się do prezentacji elektrycznego SUV-a segmentu C.

    REKLAMA

    Czy paliwo w samochodzie może zamarznąć?

    Paliwo zamarzło w samochodzie. To hasło podczas porannej próby rozruchu silnika brzmi dla kierowcy jak wyrok. Czy to jest w ogóle możliwe? I jak radzić sobie w takiej sytuacji? O tym właśnie opowiemy w tym poradniku.

    Jaki będzie 2024 rok w branży TSL?

    Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024? 

    Nowa benzyna E10 od stycznia 2024 r. MKiŚ: Nie wlewaj do baku jeżeli masz stary silnik, bo uszkodzisz układ paliwowy!

    Nowa benzyna 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów (E10) zacznie być sprzedawana na stacjach benzynowych w Polsce już od 1 stycznia 2024 r. - poinformowało Ministerstwo Klimatu i Środowiska (MKiŚ). Benzyna E10 zastąpi benzynę E5 o liczbie oktanowej 95. Ale uwaga, nie każdy silnik może pracować na nowej benzynie. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa. Właściciele starszych pojazdów powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa. Służy do tego wyszukiwarka przygotowana przez MKiŚ.

    Wyższe opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek. Skok cen sięga nawet 86 proc.!

    Opłaty za autostrady w Niemczech dla ciężarówek wzrosły nawet o 86 proc. To poważny problem dla firm z branży transportowej. I nie tylko Polskich, ale także pochodzących z innych krajów europejskich.

    REKLAMA

    Mosiężna skrobaczka do szyb. Fiński wynalazek rzeczywiście nie rysuje szyb?

    Mosiężna skrobaczka do szyb to hit ostatnich lat w Polsce. Powód? Ponoć nie ma możliwości, aby porysowała szybę w samochodzie. Ile jest w tym prawdy? I czym tak właściwie jest fińska skrobaczka? Sprawdziłem to.

    Samochody autonomiczne. Kiedy pojawią się na drogach? Częściowo są już dziś

    W XXI wieku przemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Zmiany te napędzają wymogi prawne, wyścigi producentów, ale też wymogi klientów. A to prowadzi do jednego wniosku. Innowacje stopniowo wprowadzają wizję aut autonomicznych do naszego codziennego życia.

    REKLAMA