REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hondowski silnik o regulowanej pojemności skokowej

Honda
Honda
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Prawdziwy przełom w zakresie konstrukcji silnikowych szykuje Honda. Według danych jakie przeciekły do sieci, japoński koncern chce wdrożyć do produkcji seryjnej silniki o regulowanej pojemności skokowej. Ma być to racjonalna alternatywa dla małolitrażowych, lecz wysilonych silników z ery tzw. downsizingu.

Honda stworzyła silnik nowej ery?

Honda to producent, który na silnikach spalinowych zna się jak mało kto. Jednostki napędowe Hondy spotkać można w motocyklach, samochodach, łodziach motorowych, samolotach a nawet w bolidach Formuły 1. Wiele rzeczy można powiedzieć o Hondzie, ale słowo solidność ciśnie się samo na usta. Nic zatem dziwnego, że jeśli koncern ten bierze się za opracowanie niecodziennej konstrukcji silnikowej, każdy z branży traktuje taką deklarację niezwykle poważnie. Jest bowiem prawie pewnym, że będzie to coś naprawdę dobrego.

REKLAMA

REKLAMA

Wiele lat temu Honda zaskoczyła świat systemem zmiennych faz rozrządu VTEC. Konstruując pod koniec lat 80-tych wysokoobrotową jednostkę B16A, która z pojemności 1,6 l osiągała moce rzędu 160-185 KM beż żadnego doładowania, już wtedy pobiła wszelkie rekordy. Dziś, dzięki turbodoładowaniu tak wysoką moc jednostkową osiągają też i inni producenci. Honda zrobiła to jednak prawie 30 lat wcześniej. Co więcej, jej silniki okazały się bardzo trwałe i solidne, przez co nawet dziś nie ma problemu, aby auto ze sprawnym takim motorem znaleźć.

Hondowski silnik o regulowanej pojemności

Honda

Zobacz też: Silnik Hondy 2.2 i-CTDI - wady i zalety

W dobie downsizingu, Honda musiała jednak przestawić się na jednostki z turbodoładowaniem. Prekursorem był niezwykle udany silnik Diesla 2.2 i-DTEC 150 KM, który został zastąpiony motorem 1.6 i-DTEC o mocy 120 i 160 KM (biturbo). Następnie Honda wzięła się silniki spalinowe czego efektem jest nowa Honda Civic Type-R z silnikiem 2.0 Turbo VTEC o mocy 310 KM. To jednak nie satysfakcjonowało Hondy, gdyż ta rozpoczęła równoległe prace na nowym typem silników, cechujących się zmienną pojemnością skokową.

REKLAMA

Według danych jakie trafiły do sieci, nowy silnik Hondy miałby cylindry o równej i identycznej średnicy, jednak aby móc zmieniać ich pojemność, regulowany byłby skok tłoka. Operacja byłaby realizowana przez ruchome czopy wału korbowego, sterowane wysokim ciśnieniem oleju. W zależności od obciążenia, jednostką sterująca silnika, dobierałaby w sposób dynamiczny właściwy skok tłoka, a tym samym pojemność motoru.Czterocylindrowy motor, którego patent zgłosiła Honda, ma cylindry o pojemności wynoszącej od 300 do 675 cm3. Silnik może mieć zatem pojemność 1,2 l jeśli kierowcy nie zależy w danej chwili na osiągach, bądź nawet 2,7 l gdy zajdzie np. potrzeba wyprzedzenia innego pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowe silniki Toyoty: 1GD-FTV 2.8 i 2GD-FTV 2.4

Pomysł Hondy łączy zatem oczekiwania dwóch różnych grup kierowców - takich którzy cenią motory o wysokiej pojemności i dobrych osiągach oraz tych, dla których najważniejsza jest wysoka ekonomika jazdy. Co więcej, Honda nie zamierza ograniczyć się wyłącznie do jednostek czterocylindrowych. Chce wdrożyć do produkcji także "widlastą szóstkę". I to bardzo mnie cieszy!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

To miasto zamyka ulice dla setek tysięcy samochodów. Sprawdź, czy Twoje auto tam wjedzie od 1 stycznia 2026 r.

Już od 1 stycznia 2026 r. w tym mieście zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu, która obejmie aż ok. 60% powierzchni miasta. Dla wielu kierowców - szczególnie tych posiadających diesle - oznacza to rewolucyjne zmiany. Jakie samochody wjadą do centrum bez ograniczeń, kto może liczyć na zwolnienia, a ile zapłacą osoby spoza Krakowa? Uchwała póki co wchodzi w życie mimo jej zaskarżenia.

Nowy rozkład jazdy PKP 2025/2026. Więcej połączeń, nowe trasy i zmiany od 14 grudnia

W nowym rocznym kolejowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od niedzieli, liczba połączeń PKP Intercity wzrosła średnio o 50 w stosunku do poprzedniego rozkładu i wynosi 555 dziennie. Z tego 527 to kursy całoroczne, a 28 sezonowe. Przewoźnik wprowadził ponadto 17 nowych tras międzynarodowych.

REKLAMA

Leasing samochodów w Polsce. Kto korzysta najczęściej i ile płaci miesięcznie?

Z leasingu auta skorzystało kiedyś 23 proc. badanych Polaków, najczęściej przedsiębiorcy - wynika z badania „Auto na własnych zasadach”. Miesięczna rata leasingu mieściła się przeważnie w przedziale od 1001 do 2000 zł.

Czy kierowcy będą dożywotnio tracić prawa jazdy a sądy masowo orzekać przepadek pojazdu? Nowelizacja już czeka na prezydenckim biurku, ale co zrobi Karol Nawrocki? Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” przypomina o "druzgocących" opiniach prof. Chmaja, prof. Wróbla, RPO oraz PZM

Inicjatywa Obywatelska ,,Rozsądny Ruch – dla wolności i bezpieczeństwa na drogach” zwraca się do Prezydenta RP o zawetowanie w całości ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego (druk sejmowy nr 1451). Niektóre rozwiązania są drastyczne, a sądy nie będą miały wyboru w karaniu. Co dokładnie zawiera ta nowelizacja oraz dlaczego wielu kierowców liczy na weto?

Q3 2025: nowe Audi sportback to kompaktowy SUV premium. Jakie wymiary ma nowa Q3?

Jest nowe Audi Q3 2025. To lider wśród kompaktowych SUV-ów klasy premium. Jakie ma wymiary? Jakie silniki i napędy można wybrać?

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

REKLAMA

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA