REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hondowski silnik o regulowanej pojemności skokowej

Honda
Honda
Honda

REKLAMA

REKLAMA

Prawdziwy przełom w zakresie konstrukcji silnikowych szykuje Honda. Według danych jakie przeciekły do sieci, japoński koncern chce wdrożyć do produkcji seryjnej silniki o regulowanej pojemności skokowej. Ma być to racjonalna alternatywa dla małolitrażowych, lecz wysilonych silników z ery tzw. downsizingu.

Honda stworzyła silnik nowej ery?

Honda to producent, który na silnikach spalinowych zna się jak mało kto. Jednostki napędowe Hondy spotkać można w motocyklach, samochodach, łodziach motorowych, samolotach a nawet w bolidach Formuły 1. Wiele rzeczy można powiedzieć o Hondzie, ale słowo solidność ciśnie się samo na usta. Nic zatem dziwnego, że jeśli koncern ten bierze się za opracowanie niecodziennej konstrukcji silnikowej, każdy z branży traktuje taką deklarację niezwykle poważnie. Jest bowiem prawie pewnym, że będzie to coś naprawdę dobrego.

REKLAMA

REKLAMA

Wiele lat temu Honda zaskoczyła świat systemem zmiennych faz rozrządu VTEC. Konstruując pod koniec lat 80-tych wysokoobrotową jednostkę B16A, która z pojemności 1,6 l osiągała moce rzędu 160-185 KM beż żadnego doładowania, już wtedy pobiła wszelkie rekordy. Dziś, dzięki turbodoładowaniu tak wysoką moc jednostkową osiągają też i inni producenci. Honda zrobiła to jednak prawie 30 lat wcześniej. Co więcej, jej silniki okazały się bardzo trwałe i solidne, przez co nawet dziś nie ma problemu, aby auto ze sprawnym takim motorem znaleźć.

Hondowski silnik o regulowanej pojemności

Honda

Zobacz też: Silnik Hondy 2.2 i-CTDI - wady i zalety

W dobie downsizingu, Honda musiała jednak przestawić się na jednostki z turbodoładowaniem. Prekursorem był niezwykle udany silnik Diesla 2.2 i-DTEC 150 KM, który został zastąpiony motorem 1.6 i-DTEC o mocy 120 i 160 KM (biturbo). Następnie Honda wzięła się silniki spalinowe czego efektem jest nowa Honda Civic Type-R z silnikiem 2.0 Turbo VTEC o mocy 310 KM. To jednak nie satysfakcjonowało Hondy, gdyż ta rozpoczęła równoległe prace na nowym typem silników, cechujących się zmienną pojemnością skokową.

REKLAMA

Według danych jakie trafiły do sieci, nowy silnik Hondy miałby cylindry o równej i identycznej średnicy, jednak aby móc zmieniać ich pojemność, regulowany byłby skok tłoka. Operacja byłaby realizowana przez ruchome czopy wału korbowego, sterowane wysokim ciśnieniem oleju. W zależności od obciążenia, jednostką sterująca silnika, dobierałaby w sposób dynamiczny właściwy skok tłoka, a tym samym pojemność motoru.Czterocylindrowy motor, którego patent zgłosiła Honda, ma cylindry o pojemności wynoszącej od 300 do 675 cm3. Silnik może mieć zatem pojemność 1,2 l jeśli kierowcy nie zależy w danej chwili na osiągach, bądź nawet 2,7 l gdy zajdzie np. potrzeba wyprzedzenia innego pojazdu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Nowe silniki Toyoty: 1GD-FTV 2.8 i 2GD-FTV 2.4

Pomysł Hondy łączy zatem oczekiwania dwóch różnych grup kierowców - takich którzy cenią motory o wysokiej pojemności i dobrych osiągach oraz tych, dla których najważniejsza jest wysoka ekonomika jazdy. Co więcej, Honda nie zamierza ograniczyć się wyłącznie do jednostek czterocylindrowych. Chce wdrożyć do produkcji także "widlastą szóstkę". I to bardzo mnie cieszy!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA