REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?

Tomasz Korniejew
Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?
Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zatankowanie samochodu złym paliwem zdarza się częściej niż można by przypuszczać. O pomyłkę łatwo, zwłaszcza w przypadku samochodów z silnikami Diesla. Co zrobić w przypadku, gdy nalaliśmy do auta niewłaściwy rodzaj paliwa?

Zatankowanie auta złym paliwem

Taka sytuacja wbrew pozorom zdarza się częściej niż można by było przypuszczać. Roztargnienie oraz fakt, że w dzisiejszych czasach sporo kierowców użytkuje więcej niż jeden pojazd, sprawiają, że o pomyłkę przy dystrybutorze nie trudno. I choć kwestie techniczne sprzyjają kierowcom samochodów benzynowych (końcówka dystrybutora z olejem napędowym jest zazwyczaj szersza niż otwór wlewu paliwa auta z silnikiem benzynowym), także i w ich przypadku dochodzi do pomyłek. Zdarza się, że ktoś wręcz na siłę wciśnie „pistolet” dystrybutora i mimo przeciwności zatankuje bak auta benzynowego „ropą”. Co w takim przypadku zrobić? Tak naprawdę nie ma dużego pola manewru.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie parametry oleju napędowego decydują o jego jakości?

Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?

Wiele zależy od tego, w którym momencie zorientowaliśmy się o pomyłce, czy wlaliśmy benzynę do auta zasilanego olejem napędowym, czy odwrotnie oraz jak dużo niewłaściwego paliwa wlaliśmy do baku.

Pół biedy, jeżeli zorientujemy się o pomyłce jeszcze na stacji paliw przed uruchomieniem silnika. W takim przypadku należy o zaistniałej sytuacji poinformować obsługę. Często są pomocni, choćby użyczą sprzętu do spuszczania paliwa z baku. Możemy też poszukać kontaktu do firm zajmujących się spuszczanie paliwa z samochodów, ale bezwzględnie nie powinniśmy uruchamiać jednostki napędowej, bo może to grozić poważnymi konsekwencjami.

Zobacz też: Jakie parametry benzyny decydują o jej jakości?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co się stanie, gdy uruchomimy silnik benzynowy po zatankowaniu do baku oleju napędowego

Jak wspomnieliśmy we wstępie, z przyczyn konstrukcyjnych, nalanie oleju napędowego do samochodu zasilanego benzyną jest we współczesnych samochodach trudne, ale dochodzi również do tego typu pomyłek. Czym grozi uruchomienie silnika benzynowego, gdy w baku znajduje się olej napędowy? Specjaliści wskazują na usterkę katalizatora. Jeżeli domieszka oleju napędowego jest znaczna, silnik najprawdopodobniej nie odpali. Gdy mniejsza, zauważymy nietypową, nierównomierną pracę jednostki napędowej.

Straty nie będą duże. Zazwyczaj wszelkie problemy rozwiązuje dokładne płukanie układu paliwowego i oczywiście, w razie konieczności, wymiana katalizatora.

Zobacz też: Niewielkie zanieczyszczenie paliwa jest groźne dla silnika

Co się stanie, gdy uruchomimy silnik Diesla po zatankowaniu do baku benzyny?

W takim przypadku szkody mogą być znaczne. W przypadku nowoczesnych silników wysokoprężnych najprawdopodobniej konieczna się okaże wymiana układu wtryskowego. Koszty mogą być niebotyczne.

Wszystko dlatego, że układy wtryskowe nowoczesnych diesli są smarowane przez olej napędowy. Benzyna ma dużo gorsze właściwości smarujące niż „ropa”, w efekcie układ się zaciera. Niestety do przykrych dla portfela konsekwencji może doprowadzić uruchomienie samochodu z silnikiem wysokoprężnym nawet, gdy w baku znajduje się stosunkowo niewielka ilość benzyny. W takim przypadku silnik będzie pracował (najprawdopodobniej nierównomiernie), a kosztowne skutki pomyłki mogą być widoczne po przejechaniu nawet znacznego dystansu.

W lepszej sytuacji są właściciele pojazdów z silnikami Diesla o starej konstrukcji. W takim przypadku, gdy w baku znajdzie się kilka litrów benzyny nie powinno to skutkować usterką jednostki napędowej.

Niemniej w każdym przypadku, gdy o pomyłce podczas tankowania dowiedzieliśmy się jeszcze przed uruchomieniem silnika, nie zalecamy podejmowania ryzyka i zawsze spuśćmy paliwo z baku, a następnie zatankujmy pojazd już właściwym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA