REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?

Tomasz Korniejew
Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?
Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zatankowanie samochodu złym paliwem zdarza się częściej niż można by przypuszczać. O pomyłkę łatwo, zwłaszcza w przypadku samochodów z silnikami Diesla. Co zrobić w przypadku, gdy nalaliśmy do auta niewłaściwy rodzaj paliwa?

Zatankowanie auta złym paliwem

Taka sytuacja wbrew pozorom zdarza się częściej niż można by było przypuszczać. Roztargnienie oraz fakt, że w dzisiejszych czasach sporo kierowców użytkuje więcej niż jeden pojazd, sprawiają, że o pomyłkę przy dystrybutorze nie trudno. I choć kwestie techniczne sprzyjają kierowcom samochodów benzynowych (końcówka dystrybutora z olejem napędowym jest zazwyczaj szersza niż otwór wlewu paliwa auta z silnikiem benzynowym), także i w ich przypadku dochodzi do pomyłek. Zdarza się, że ktoś wręcz na siłę wciśnie „pistolet” dystrybutora i mimo przeciwności zatankuje bak auta benzynowego „ropą”. Co w takim przypadku zrobić? Tak naprawdę nie ma dużego pola manewru.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz też: Jakie parametry oleju napędowego decydują o jego jakości?

Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?

Wiele zależy od tego, w którym momencie zorientowaliśmy się o pomyłce, czy wlaliśmy benzynę do auta zasilanego olejem napędowym, czy odwrotnie oraz jak dużo niewłaściwego paliwa wlaliśmy do baku.

Pół biedy, jeżeli zorientujemy się o pomyłce jeszcze na stacji paliw przed uruchomieniem silnika. W takim przypadku należy o zaistniałej sytuacji poinformować obsługę. Często są pomocni, choćby użyczą sprzętu do spuszczania paliwa z baku. Możemy też poszukać kontaktu do firm zajmujących się spuszczanie paliwa z samochodów, ale bezwzględnie nie powinniśmy uruchamiać jednostki napędowej, bo może to grozić poważnymi konsekwencjami.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie parametry benzyny decydują o jej jakości?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co się stanie, gdy uruchomimy silnik benzynowy po zatankowaniu do baku oleju napędowego

Jak wspomnieliśmy we wstępie, z przyczyn konstrukcyjnych, nalanie oleju napędowego do samochodu zasilanego benzyną jest we współczesnych samochodach trudne, ale dochodzi również do tego typu pomyłek. Czym grozi uruchomienie silnika benzynowego, gdy w baku znajduje się olej napędowy? Specjaliści wskazują na usterkę katalizatora. Jeżeli domieszka oleju napędowego jest znaczna, silnik najprawdopodobniej nie odpali. Gdy mniejsza, zauważymy nietypową, nierównomierną pracę jednostki napędowej.

Straty nie będą duże. Zazwyczaj wszelkie problemy rozwiązuje dokładne płukanie układu paliwowego i oczywiście, w razie konieczności, wymiana katalizatora.

Zobacz też: Niewielkie zanieczyszczenie paliwa jest groźne dla silnika

Co się stanie, gdy uruchomimy silnik Diesla po zatankowaniu do baku benzyny?

W takim przypadku szkody mogą być znaczne. W przypadku nowoczesnych silników wysokoprężnych najprawdopodobniej konieczna się okaże wymiana układu wtryskowego. Koszty mogą być niebotyczne.

Wszystko dlatego, że układy wtryskowe nowoczesnych diesli są smarowane przez olej napędowy. Benzyna ma dużo gorsze właściwości smarujące niż „ropa”, w efekcie układ się zaciera. Niestety do przykrych dla portfela konsekwencji może doprowadzić uruchomienie samochodu z silnikiem wysokoprężnym nawet, gdy w baku znajduje się stosunkowo niewielka ilość benzyny. W takim przypadku silnik będzie pracował (najprawdopodobniej nierównomiernie), a kosztowne skutki pomyłki mogą być widoczne po przejechaniu nawet znacznego dystansu.

W lepszej sytuacji są właściciele pojazdów z silnikami Diesla o starej konstrukcji. W takim przypadku, gdy w baku znajdzie się kilka litrów benzyny nie powinno to skutkować usterką jednostki napędowej.

Niemniej w każdym przypadku, gdy o pomyłce podczas tankowania dowiedzieliśmy się jeszcze przed uruchomieniem silnika, nie zalecamy podejmowania ryzyka i zawsze spuśćmy paliwo z baku, a następnie zatankujmy pojazd już właściwym.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. Decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: od 1 grudnia 2025 r. można składać wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Nie warto jednak czekać, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Warszawa wprowadza nowe zasady w komunikacji miejskiej. Koniec leżenia na siedzeniach i blokowania miejsc

Warszawa zaostrza zasady w komunikacji miejskiej. Koniec z zajmowaniem kilku miejsc naraz, kładzeniem się na siedzeniach i traktowaniem fotela obok jak półki na plecak. Rada Miasta wprowadza nowe przepisy, a kontrolerzy dostaną realne narzędzia do reagowania na takie zachowania. Pasażer, który zablokuje miejsce lub podróżuje w pozycji półleżącej, może zostać wyproszony z pojazdu.

REKLAMA

Jak przygotować samochód na zimę: sprawdzone porady na śnieg, mróz i sól na drogach

Zima to najtrudniejszy czas dla samochodu: niskie temperatury, śliskie drogi, wszechobecna sól i błoto pośniegowe przyspieszają zużycie podzespołów i sprzyjają awariom. Odpowiednie przygotowanie auta do jazdy zimą znacząco zwiększa bezpieczeństwo i komfort oraz pozwala uniknąć kosztownych napraw. Sprawdź, o co zadbać, zanim spadnie pierwszy śnieg.

Tankujesz na zapas? Przekroczenie tego limitu to proszenie się o 2000 zł mandatu

Okresowe prognozy o wzrostach cen paliw dyktowane sytuacją na rynkach paliwowych lub kuszące promocje na stacjach skłaniają kierowców do robienia zapasów. Napełnianie kanistrów i przewożenie ich w bagażniku to powszechna praktyka, jednak wielu z nas zapomina, że benzyna i olej napędowy to towary niebezpieczne. Ich transport regulują surowe przepisy, a niewiedza w tym zakresie nie zwalnia z odpowiedzialności. Przekroczenie dozwolonych limitów lub użycie niewłaściwych pojemników może skończyć się karą finansową, która wielokrotnie przewyższy oszczędności wynikające z taniego tankowania.

Sebastian M. robił chip tuning. Właściciele firmy zwiększającej osiągi jego samochodu zeznawali przed sądem

Sebastiana M. spowodował wypadek 16 września 2023 r. na autostradzie A1. Zginęła 3-osobowa rodzina. W jego bmw 850i o ok. 20 procent zwiększono moc silnika oraz dezaktywowano organicznie maksymalnej prędkości. Auto jechało co najmniej 315 km/h.

Ta inicjatywa UE otwiera drogę lekkim autom miejskim w cenie do 15-20 tys. Euro. Zmiany w kategorii L6e i zasada 3E

Jesień 2025 roku zapisze się w historii europejskiej motoryzacji jako moment zwrotny. Przez lata nasze miasta stawały się coraz bardziej zatłoczone, a samochody, którymi się po nich poruszamy – coraz większe, cięższe i droższe. Dziś jednak, patrząc na ostatnie sygnały płynące z Brukseli, w tym nową inicjatywę „Small Affordable Cars” ogłoszoną przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen oraz trwające prace w Komisji Petycji PE, możemy powiedzieć głośno: idzie nowe. Europa wreszcie dostrzegła potencjał, o którym w Electroride mówimy od dawna. Nadchodzi czas lekkich pojazdów elektrycznych.

REKLAMA

KGP: 109 588 interwencji, 367 wypadków drogowych, 20 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 109 588 interwencji. Byli wzywani do 367 wypadków drogowych.

Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA