REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?

Tomasz Korniejew
Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?
Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zatankowanie samochodu złym paliwem zdarza się częściej niż można by przypuszczać. O pomyłkę łatwo, zwłaszcza w przypadku samochodów z silnikami Diesla. Co zrobić w przypadku, gdy nalaliśmy do auta niewłaściwy rodzaj paliwa?

Zatankowanie auta złym paliwem

Taka sytuacja wbrew pozorom zdarza się częściej niż można by było przypuszczać. Roztargnienie oraz fakt, że w dzisiejszych czasach sporo kierowców użytkuje więcej niż jeden pojazd, sprawiają, że o pomyłkę przy dystrybutorze nie trudno. I choć kwestie techniczne sprzyjają kierowcom samochodów benzynowych (końcówka dystrybutora z olejem napędowym jest zazwyczaj szersza niż otwór wlewu paliwa auta z silnikiem benzynowym), także i w ich przypadku dochodzi do pomyłek. Zdarza się, że ktoś wręcz na siłę wciśnie „pistolet” dystrybutora i mimo przeciwności zatankuje bak auta benzynowego „ropą”. Co w takim przypadku zrobić? Tak naprawdę nie ma dużego pola manewru.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie parametry oleju napędowego decydują o jego jakości?

Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?

Wiele zależy od tego, w którym momencie zorientowaliśmy się o pomyłce, czy wlaliśmy benzynę do auta zasilanego olejem napędowym, czy odwrotnie oraz jak dużo niewłaściwego paliwa wlaliśmy do baku.

Pół biedy, jeżeli zorientujemy się o pomyłce jeszcze na stacji paliw przed uruchomieniem silnika. W takim przypadku należy o zaistniałej sytuacji poinformować obsługę. Często są pomocni, choćby użyczą sprzętu do spuszczania paliwa z baku. Możemy też poszukać kontaktu do firm zajmujących się spuszczanie paliwa z samochodów, ale bezwzględnie nie powinniśmy uruchamiać jednostki napędowej, bo może to grozić poważnymi konsekwencjami.

Zobacz też: Jakie parametry benzyny decydują o jej jakości?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co się stanie, gdy uruchomimy silnik benzynowy po zatankowaniu do baku oleju napędowego

Jak wspomnieliśmy we wstępie, z przyczyn konstrukcyjnych, nalanie oleju napędowego do samochodu zasilanego benzyną jest we współczesnych samochodach trudne, ale dochodzi również do tego typu pomyłek. Czym grozi uruchomienie silnika benzynowego, gdy w baku znajduje się olej napędowy? Specjaliści wskazują na usterkę katalizatora. Jeżeli domieszka oleju napędowego jest znaczna, silnik najprawdopodobniej nie odpali. Gdy mniejsza, zauważymy nietypową, nierównomierną pracę jednostki napędowej.

Straty nie będą duże. Zazwyczaj wszelkie problemy rozwiązuje dokładne płukanie układu paliwowego i oczywiście, w razie konieczności, wymiana katalizatora.

Zobacz też: Niewielkie zanieczyszczenie paliwa jest groźne dla silnika

Co się stanie, gdy uruchomimy silnik Diesla po zatankowaniu do baku benzyny?

W takim przypadku szkody mogą być znaczne. W przypadku nowoczesnych silników wysokoprężnych najprawdopodobniej konieczna się okaże wymiana układu wtryskowego. Koszty mogą być niebotyczne.

Wszystko dlatego, że układy wtryskowe nowoczesnych diesli są smarowane przez olej napędowy. Benzyna ma dużo gorsze właściwości smarujące niż „ropa”, w efekcie układ się zaciera. Niestety do przykrych dla portfela konsekwencji może doprowadzić uruchomienie samochodu z silnikiem wysokoprężnym nawet, gdy w baku znajduje się stosunkowo niewielka ilość benzyny. W takim przypadku silnik będzie pracował (najprawdopodobniej nierównomiernie), a kosztowne skutki pomyłki mogą być widoczne po przejechaniu nawet znacznego dystansu.

W lepszej sytuacji są właściciele pojazdów z silnikami Diesla o starej konstrukcji. W takim przypadku, gdy w baku znajdzie się kilka litrów benzyny nie powinno to skutkować usterką jednostki napędowej.

Niemniej w każdym przypadku, gdy o pomyłce podczas tankowania dowiedzieliśmy się jeszcze przed uruchomieniem silnika, nie zalecamy podejmowania ryzyka i zawsze spuśćmy paliwo z baku, a następnie zatankujmy pojazd już właściwym.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA

Dlaczego bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam?

Dobre opony to podstawa bezpiecznej jazdy. Warto wiedzieć, że bieżnik w oponach na tej samej osi musi być taki sam. To ważne, zwałszcza w przypadku decyzji o wypłacie ubezpieczenia. Ostatnio Rzecznik Finansowy wydał interpretację dla wszystkich ubezpieczycieli odnośnie do wysokości bieżnika na tej samej osi pojazd. Jak to jest więc z tymi bieżnikami?

KGP: 82 680 interwencji, 327 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 82 680 interwencji. Byli wzywani do 327 wypadków drogowych.

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. [Projekt ustawy]

Śródmiejska strefa płatnego parkowania nie tylko w dużych miastach! Posłowie mają plan. Projekt nowelizacji ustawy o drogach publicznych zakłada, że nie tylko miasta powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły ustanawiać śródmiejskie strefy parkowania.

Badania techniczne pojazdów: opłaty za badanie techniczne, waloryzacja wysokości opłaty. Szykują się zmiany

Badania techniczne pojazdów: mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie, waloryzacja. W resorcie infrastruktury trwają prace nad przygotowaniem projektu ustawy. W projekcie znajdzie się m.in. mechanizm ustalania wysokości opłaty za badanie techniczne pojazdu.

REKLAMA

Ważne! Rząd szykuje kolejne zmiany w prawie drogowym: surowe kary za brawurową jazdę, konfiskata za powadzenie bez prawa jazdy

W odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych Rząd ogłosił szereg zmian w prawie, w odpowiedzi na alarmujące statystyki dotyczące wypadków drogowych. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Jakie zmiany rząd planuje w 2025 roku.

Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodniczych? O tym powinien wiedzieć każdy kierowca!

Każdy kierowca wie, że płyn do chłodnic to jeden z najważniejszych płynów eksploatacyjnych w samochodzie. Odpowiada on za prawidłową pracę układu chłodzenia, chroniąc silnik przed przegrzewaniem się i korozją. Na co należy zwrócić uwagę, wybierając płyn chłodniczy do samochodu?

REKLAMA