REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?

Tomasz Korniejew
Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?
Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zatankowanie samochodu złym paliwem zdarza się częściej niż można by przypuszczać. O pomyłkę łatwo, zwłaszcza w przypadku samochodów z silnikami Diesla. Co zrobić w przypadku, gdy nalaliśmy do auta niewłaściwy rodzaj paliwa?

Zatankowanie auta złym paliwem

Taka sytuacja wbrew pozorom zdarza się częściej niż można by było przypuszczać. Roztargnienie oraz fakt, że w dzisiejszych czasach sporo kierowców użytkuje więcej niż jeden pojazd, sprawiają, że o pomyłkę przy dystrybutorze nie trudno. I choć kwestie techniczne sprzyjają kierowcom samochodów benzynowych (końcówka dystrybutora z olejem napędowym jest zazwyczaj szersza niż otwór wlewu paliwa auta z silnikiem benzynowym), także i w ich przypadku dochodzi do pomyłek. Zdarza się, że ktoś wręcz na siłę wciśnie „pistolet” dystrybutora i mimo przeciwności zatankuje bak auta benzynowego „ropą”. Co w takim przypadku zrobić? Tak naprawdę nie ma dużego pola manewru.

REKLAMA

Zobacz też: Jakie parametry oleju napędowego decydują o jego jakości?

Zatankowanie auta złym paliwem. Co robić?

Wiele zależy od tego, w którym momencie zorientowaliśmy się o pomyłce, czy wlaliśmy benzynę do auta zasilanego olejem napędowym, czy odwrotnie oraz jak dużo niewłaściwego paliwa wlaliśmy do baku.

Pół biedy, jeżeli zorientujemy się o pomyłce jeszcze na stacji paliw przed uruchomieniem silnika. W takim przypadku należy o zaistniałej sytuacji poinformować obsługę. Często są pomocni, choćby użyczą sprzętu do spuszczania paliwa z baku. Możemy też poszukać kontaktu do firm zajmujących się spuszczanie paliwa z samochodów, ale bezwzględnie nie powinniśmy uruchamiać jednostki napędowej, bo może to grozić poważnymi konsekwencjami.

Zobacz też: Jakie parametry benzyny decydują o jej jakości?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co się stanie, gdy uruchomimy silnik benzynowy po zatankowaniu do baku oleju napędowego

Jak wspomnieliśmy we wstępie, z przyczyn konstrukcyjnych, nalanie oleju napędowego do samochodu zasilanego benzyną jest we współczesnych samochodach trudne, ale dochodzi również do tego typu pomyłek. Czym grozi uruchomienie silnika benzynowego, gdy w baku znajduje się olej napędowy? Specjaliści wskazują na usterkę katalizatora. Jeżeli domieszka oleju napędowego jest znaczna, silnik najprawdopodobniej nie odpali. Gdy mniejsza, zauważymy nietypową, nierównomierną pracę jednostki napędowej.

Straty nie będą duże. Zazwyczaj wszelkie problemy rozwiązuje dokładne płukanie układu paliwowego i oczywiście, w razie konieczności, wymiana katalizatora.

Zobacz też: Niewielkie zanieczyszczenie paliwa jest groźne dla silnika

Co się stanie, gdy uruchomimy silnik Diesla po zatankowaniu do baku benzyny?

W takim przypadku szkody mogą być znaczne. W przypadku nowoczesnych silników wysokoprężnych najprawdopodobniej konieczna się okaże wymiana układu wtryskowego. Koszty mogą być niebotyczne.

Wszystko dlatego, że układy wtryskowe nowoczesnych diesli są smarowane przez olej napędowy. Benzyna ma dużo gorsze właściwości smarujące niż „ropa”, w efekcie układ się zaciera. Niestety do przykrych dla portfela konsekwencji może doprowadzić uruchomienie samochodu z silnikiem wysokoprężnym nawet, gdy w baku znajduje się stosunkowo niewielka ilość benzyny. W takim przypadku silnik będzie pracował (najprawdopodobniej nierównomiernie), a kosztowne skutki pomyłki mogą być widoczne po przejechaniu nawet znacznego dystansu.

W lepszej sytuacji są właściciele pojazdów z silnikami Diesla o starej konstrukcji. W takim przypadku, gdy w baku znajdzie się kilka litrów benzyny nie powinno to skutkować usterką jednostki napędowej.

Niemniej w każdym przypadku, gdy o pomyłce podczas tankowania dowiedzieliśmy się jeszcze przed uruchomieniem silnika, nie zalecamy podejmowania ryzyka i zawsze spuśćmy paliwo z baku, a następnie zatankujmy pojazd już właściwym.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polacy wciąż kupują samochody z silnikami na benzynę, ale ścigają je hybrydy. Auta jakich marek najlepiej sprzedają się teraz

Przede wszystkim notujemy stabilny wzrost rynku nowych samochodów od początku 2025 roku. Jednak na rynku aut dostawczych i w segmencie premium – duże zaskoczenia. Kto w styczniu był prymusem na poszczególnych rynkach?

Klasyki motoryzacji. 27 lat temu wyprodukowano ostatniego Żuka

27 lat temu z taśmy produkcyjnej zjechał ostatni Żuk. Lekki samochód dostawczy z Lublina oparty na konstrukcji Warszawy m20 był nie tylko odpowiedzią na potrzeby krajowego rynku, ale i był świetnym towarem eksportowym. Przypomnijmy sobie jego historię.

Polacy już wnioskują o dopłaty do aut elektrycznych. Ile można dostać?

Nowy program dopłat do zakupu lub leasingu samochodów elektrycznych ruszył 3 lutego. Na ten moment złożono blisko 400 wniosków. O jakie kwoty można się ubiegać?

Rejestracja samochodu w Polsce przez obcokrajowca

Obcokrajowcy planujący pobyt w Polsce dłuższy niż 6 miesięcy muszą zarejestrować swój pojazd, niezależnie od tego, czy przyjechali z własnym, czy planują kupić nowy. Rejestracja jest konieczna do legalnego poruszania się po drogach oraz świadczenia usług transportowych. Formalności można załatwić w urzędzie zgodnym z miejscem zameldowania, ale co w przypadku braku meldunku? Gdzie szukać pomocy?

REKLAMA

System "RedLight": Czy naprawdę poprawia bezpieczeństwo?

System "RedLight", czyli kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle, budzi wiele kontrowersji wśród kierowców. Czy słusznie? Czy kamery rejestrujące przejazd na czerwonym świetle rzeczywiście zmniejszają liczbę wypadków i poprawiają bezpieczeństwo, czy może są jedynie kolejnym narzędziem do generowania przychodów dla budżetu? Przyjrzyjmy się faktom.

KGP: 96 923 interwencji, 247 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 96 923 interwencji. Byli wzywani do 247 wypadków drogowych.

NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

REKLAMA

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA