Jakie parametry benzyny decydują o jej jakości?
REKLAMA
REKLAMA
Benzyna - od czego zależy jej jakość?
Paliwo stanowi źródło energii dla silnika samochodu. W przypadku tłokowych jednostek spalinowych jego jakość decyduje nie tylko o jego kondycji technicznej, ale i osiągach. Warto zauważyć, że w zależności od rodzaju silnika, paliwo musi spełniać inne wymogi i mieć określone parametry.
REKLAMA
W przypadku motorów napędzanych benzyną paliwo charakteryzuje się m.in. określoną liczbą oktanową. To ona określa odporność paliwa na niekontrolowany zapłon czyli tzw. spalanie stukowe. Zjawisko to jest szczególnie niebezpieczne dla silników turbodoładowanych. Przedwczesne zapłony mieszanki paliwowo-powietrznej mogą uszkodzić układ korbowo-tłokowy motoru. W polskich warunkach najczęściej spotykana jest benzyna 95 i 98 oktanowa. Na niektórych stacjach spotkać można nawet 100 oktanową benzynę. Im liczba oktanowa jest wyższa, tym paliwo jest bezpieczniejsze dla silnika.
Paliwo dopuszczone do sprzedaży musi także spełniać normy dotyczące zawartości siarki. To właśnie ten parametr oprócz liczby oktanowej jest najczęściej badaną cechą benzyny. Jeśli zasiarczenie benzyny jest zbyt duże to w dłuższej perspektywie czasowej odbije się na kondycji katalizatora. Z kolei jego niesprawność zaburzy pracę silnika i ograniczy moc. W ekstremalnych przypadkach jednostka napędowa może zostać uszkodzona.
Zobacz też: Audi e-diesel - rozpoczęto produkcję paliwa przyszłości
Mówiąc o benzynie nie można zapomnieć o jednym z ważniejszych jej parametrów czyli lotności. Lotność benzyny i związana z tym prężność jej par mają istotne znaczenie przy rozruchu silnika i przebiegu jego zasilania. Jeśli paliwo ma zbyt dużą skłonność do parowania to jego opary mogą blokować w przewodach paliwowych benzynę utrudniając właściwe zasilanie silnika. W skrajnych przypadkach uruchomienie auta może być niemożliwe bez wcześniejszego odpowietrzenia układu paliwowego.
Benzyna z domieszką ołowiu?
Starsi datą kierowcy zapewne pamiętają czasy, kiedy to na stacjach królowała benzyna z domieszką ołowiu. To dzięki temu pierwiastkowi można bowiem skutecznie ograniczyć proces niekontrolowanego spalania mieszanki paliwowej. Dzięki niemu problem tzw. spalania stukowego był wyraźnie zminimalizowany, mimo paliwa o niskiej jakości (dodatek ołowiu zwiększa liczbę oktanową paliwa). Dziś paliwo nie może zawierać ołowiu, bowiem jest on uważany za pierwiastek niezwykle szkodliwy dla ludzi i środowiska.
Zwykło się mawiać, że paliwa są rozcieńczane przez nieuczciwych dystrybutorów wodą. W określonej ilości i przy odpowiednim jej wymieszaniu z benzyną, woda nie jest szkodliwa dla silnika. Ważna jest jednak także temperatura otoczenia w którym przebywa pojazd. O ile latem, niewielka ilość wody zmieszana z benzyną nie ma większego znaczenia dla jednostki napędowej, o tyle zimą sytuacja może ulec poważnemu pogorszeniu. Cząsteczki wody mogą bowiem zamarznąć w paliwie uszkadzając elementy systemu wtryskowego auta. Jeśli jednak ilość wody w paliwie będzie zbyt duża (nawet latem) to może ona doprowadzić do wygięcia się korbowodów i uszkodzenia elementów układu korbowo-tłokowego silnika.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.