REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alternatywne źródła napędu: co będzie paliwem przyszłości?

paliwo, benzyna, tanowanie
paliwo, benzyna, tanowanie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co jest przyszłością motoryzacji: samochody elektryczne, hybrydowe czy wodorowe?

Samochody elektryczne, hybrydowe czy wodorowe?

Marka Dunlop przeprowadziła ankietę wśród swoich fanów i uczestników akcji Dunlop Future Race Car Challenge. Badanie dotyczyło przyszłości układów napędowych samochodów wyścigowych, a jego uczestnicy dzielili się pomysłami na temat działania tych układów za 25, 50 i 125 lat.

REKLAMA

REKLAMA

Co ciekawe, choć ankietowani pochodzą z różnych europejskich krajów i specjalizują się w różnorodnych dziedzinach, w badaniu okazali się wyjątkowo zgodni: zdecydowana większość (79%) sądzi, że benzyna i olej napędowy już za 25 lat odejdą do lamusa. Niemal połowa z uczestników akcji wierzy, że w tym czasie powstaną samochody o wyłącznie elektrycznym napędzie. 

Zobacz też: Testy syntetycznego e-paliwa od Audi

Paliwo przyszłości

Zdania okazały się bardziej podzielone przy przewidywaniu przyszłości 50 lat naprzód. Niecała połowa (45,5%) ankietowanych stwierdziła, że do tego czasu napęd elektryczny w autach wyścigowych zostanie zastąpiony napędem wodorowym. Natomiast jeśli chodzi o przyszłość za 125 lat, większość (53%) respondentów wierzy, że woda, powietrze i inne, jeszcze nieznane substancje będą zasilać samochody.

REKLAMA

„Już teraz niektóre paliwa sugerowane przez respondentów, takie jak energia elektryczna i wodór, znajdują zastosowanie w pojazdach wyścigowych i drogowych”
– skomentował wyniki ankiety James Bailey, dyrektor PR i komunikacji Dunlop Motorsport w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomimo ogólnej zgodności, bardziej uważna analiza danych ujawnia niewielkie różnice między krajami. Na przykład Duńczycy są najbardziej przywiązani do benzyny i oleju napędowego, i Dania jest jedynym krajem, w którym dominuje pogląd, że za 25 lat będą nadal najważniejszymi paliwami (66% ankietowanych Duńczyków wskazało tę odpowiedź). Ponadto zarówno Duńczycy, jak i Niemcy (odpowiednio 83% i 62%) nie wierzą, by samochody napędzane wodorem kiedykolwiek weszły do szerszego użycia i są zdania, że przejdziemy bezpośrednio od napędu elektrycznego do innych, na razie nieznanych źródeł energii.

Zobacz też: Liczba oktanowa paliwa - o czym nam mówi?

W większości krajów (w tym w Hiszpanii, Polsce, Włoszech i Wielkiej Brytanii) panuje pogląd, że za 50 lat przejdziemy na wodór, natomiast za 125 lat stosowana będzie mieszanka wodoru oraz innych paliw. Jednakże Portugalczycy są przekonani, że z samochodów elektrycznych korzystać będziemy znacznie dłużej (46%), a na wodór przejdziemy dopiero za 125 lat, natomiast inne, nieznane jeszcze paliwa
to kwestia bardziej odległej przyszłości (51%). Z drugiej strony, Francuzi są mocno przekonani, że za 125 lat będziemy korzystać głównie z „innych paliw” do zasilania naszych samochodów (57%) i ta nacja ma najwięcej pomysłów na paliwa alternatywne. Najpopularniejsze sugestie to woda, energia słoneczna i jądrowa, następnie powietrze, pola magnetyczne, przetworzone odpady, a nawet olej roślinny.

„W ramach projektu Dunlop Future Race Car Challenge stworzyliśmy platformę wymiany opinii i poglądów na temat ewolucji wyścigów, do której mogą przyłączyć się fani sportów motorowych i eksperci z całej Europy. Odkąd Dunlop wygrał swój pierwszy wyścig 125 lat temu, byliśmy świadkami wielu zmian, ale rzadko pojawiała się okazja, by spojrzeć tak daleko w przyszłość. Dlatego ten projekt jest dla nas tak bardzo ekscytujący” – dodał J.  Bailey.

Dunlop Future Race Car Challenge to projekt polegający na wymianie pomysłów na temat przyszłości samochodów wyścigowych i ich kształtu za 125 lat. Dunlop, we współpracy z GreenGT, BAE systems, Imperial College of London i Flybrid Automotive (należącą to Torotrak plc), nagrał krótkie filmy z pomysłami na przyszłe rozwiązania z zakresu przeniesienia napędu, aerodynamiki, hamulców i opon. Zadaniem filmów jest inspirowanie entuzjastów sportów motorowych i przyszłych projektantów do naszkicowania lub opisania swoich pomysłów na temat przyszłości poszczególnych komponentów. Po zebraniu wszystkich szkiców i pomysłów wyłonione zostanie zwycięskie rozwiązanie, a „samochód wyścigowy przyszłości” zostanie opracowany przez renomowanego projektanta, który połączy wybrane pomysły z własną wiedzą i doświadczeniem w profesjonalnym szkicu. Tożsamość projektanta zostanie ogłoszona 10 lipca 2014 r., a ostateczny projekt ujrzy światło dzienne 31 lipca br.

Więcej informacji o Dunlop Future Race Car Challenge i zwycięskim projekcie można znaleźć na stronie www.facebook.com/DunlopPolska.

O ankiecie

Na dobrowolną ankietę odpowiedziało 920 respondentów. Wyniki zostały zebrane przez markę Dunlop drogą elektroniczną od 2 maja do 26 czerwca 2014 r. na stronie www.dunlopracecarchallenge.com.

Źródło: materiały prasowe Dunlop

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA