REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alternatywne źródła napędu: co będzie paliwem przyszłości?

Subskrybuj nas na Youtube
paliwo, benzyna, tanowanie
paliwo, benzyna, tanowanie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co jest przyszłością motoryzacji: samochody elektryczne, hybrydowe czy wodorowe?

Samochody elektryczne, hybrydowe czy wodorowe?

Marka Dunlop przeprowadziła ankietę wśród swoich fanów i uczestników akcji Dunlop Future Race Car Challenge. Badanie dotyczyło przyszłości układów napędowych samochodów wyścigowych, a jego uczestnicy dzielili się pomysłami na temat działania tych układów za 25, 50 i 125 lat.

REKLAMA

REKLAMA

Co ciekawe, choć ankietowani pochodzą z różnych europejskich krajów i specjalizują się w różnorodnych dziedzinach, w badaniu okazali się wyjątkowo zgodni: zdecydowana większość (79%) sądzi, że benzyna i olej napędowy już za 25 lat odejdą do lamusa. Niemal połowa z uczestników akcji wierzy, że w tym czasie powstaną samochody o wyłącznie elektrycznym napędzie. 

Zobacz też: Testy syntetycznego e-paliwa od Audi

Paliwo przyszłości

Zdania okazały się bardziej podzielone przy przewidywaniu przyszłości 50 lat naprzód. Niecała połowa (45,5%) ankietowanych stwierdziła, że do tego czasu napęd elektryczny w autach wyścigowych zostanie zastąpiony napędem wodorowym. Natomiast jeśli chodzi o przyszłość za 125 lat, większość (53%) respondentów wierzy, że woda, powietrze i inne, jeszcze nieznane substancje będą zasilać samochody.

REKLAMA

„Już teraz niektóre paliwa sugerowane przez respondentów, takie jak energia elektryczna i wodór, znajdują zastosowanie w pojazdach wyścigowych i drogowych”
– skomentował wyniki ankiety James Bailey, dyrektor PR i komunikacji Dunlop Motorsport w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomimo ogólnej zgodności, bardziej uważna analiza danych ujawnia niewielkie różnice między krajami. Na przykład Duńczycy są najbardziej przywiązani do benzyny i oleju napędowego, i Dania jest jedynym krajem, w którym dominuje pogląd, że za 25 lat będą nadal najważniejszymi paliwami (66% ankietowanych Duńczyków wskazało tę odpowiedź). Ponadto zarówno Duńczycy, jak i Niemcy (odpowiednio 83% i 62%) nie wierzą, by samochody napędzane wodorem kiedykolwiek weszły do szerszego użycia i są zdania, że przejdziemy bezpośrednio od napędu elektrycznego do innych, na razie nieznanych źródeł energii.

Zobacz też: Liczba oktanowa paliwa - o czym nam mówi?

W większości krajów (w tym w Hiszpanii, Polsce, Włoszech i Wielkiej Brytanii) panuje pogląd, że za 50 lat przejdziemy na wodór, natomiast za 125 lat stosowana będzie mieszanka wodoru oraz innych paliw. Jednakże Portugalczycy są przekonani, że z samochodów elektrycznych korzystać będziemy znacznie dłużej (46%), a na wodór przejdziemy dopiero za 125 lat, natomiast inne, nieznane jeszcze paliwa
to kwestia bardziej odległej przyszłości (51%). Z drugiej strony, Francuzi są mocno przekonani, że za 125 lat będziemy korzystać głównie z „innych paliw” do zasilania naszych samochodów (57%) i ta nacja ma najwięcej pomysłów na paliwa alternatywne. Najpopularniejsze sugestie to woda, energia słoneczna i jądrowa, następnie powietrze, pola magnetyczne, przetworzone odpady, a nawet olej roślinny.

„W ramach projektu Dunlop Future Race Car Challenge stworzyliśmy platformę wymiany opinii i poglądów na temat ewolucji wyścigów, do której mogą przyłączyć się fani sportów motorowych i eksperci z całej Europy. Odkąd Dunlop wygrał swój pierwszy wyścig 125 lat temu, byliśmy świadkami wielu zmian, ale rzadko pojawiała się okazja, by spojrzeć tak daleko w przyszłość. Dlatego ten projekt jest dla nas tak bardzo ekscytujący” – dodał J.  Bailey.

Dunlop Future Race Car Challenge to projekt polegający na wymianie pomysłów na temat przyszłości samochodów wyścigowych i ich kształtu za 125 lat. Dunlop, we współpracy z GreenGT, BAE systems, Imperial College of London i Flybrid Automotive (należącą to Torotrak plc), nagrał krótkie filmy z pomysłami na przyszłe rozwiązania z zakresu przeniesienia napędu, aerodynamiki, hamulców i opon. Zadaniem filmów jest inspirowanie entuzjastów sportów motorowych i przyszłych projektantów do naszkicowania lub opisania swoich pomysłów na temat przyszłości poszczególnych komponentów. Po zebraniu wszystkich szkiców i pomysłów wyłonione zostanie zwycięskie rozwiązanie, a „samochód wyścigowy przyszłości” zostanie opracowany przez renomowanego projektanta, który połączy wybrane pomysły z własną wiedzą i doświadczeniem w profesjonalnym szkicu. Tożsamość projektanta zostanie ogłoszona 10 lipca 2014 r., a ostateczny projekt ujrzy światło dzienne 31 lipca br.

Więcej informacji o Dunlop Future Race Car Challenge i zwycięskim projekcie można znaleźć na stronie www.facebook.com/DunlopPolska.

O ankiecie

Na dobrowolną ankietę odpowiedziało 920 respondentów. Wyniki zostały zebrane przez markę Dunlop drogą elektroniczną od 2 maja do 26 czerwca 2014 r. na stronie www.dunlopracecarchallenge.com.

Źródło: materiały prasowe Dunlop

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KGP: 98 115 interwencji, 398 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 98 115 interwencji. Byli wzywani do 398 wypadków drogowych.

Jazda rowerem po chodniku – czy jest dopuszczalna i w jakich sytuacjach?

Jazda rowerem staje się coraz bardziej popularna. Dostępne na rynku nowoczesne modele dodatkowo zachęcają do korzystania z tego środka transportu. Warto zatem znać kilka ważnych zasad ruchu drogowego dotyczącego rowerzystów.

Dłuższe kontrole drogowe do 56 dni wstecz - większe ryzyko wykrycia naruszenia przepisów przez kierowcę i przewoźnika

Wydłużone kontrole drogowe z 28 do 56 dni wstecz zwiększają prawdopodobieństwo wykrycia naruszeń przepisów przez kierowcę i przewoźnika. Inspekcja może teraz dokładniej badać rekompensaty za skrócone odpoczynki. Problemem jest też brak pamięci na kartach kierowców.

Dziecko w kasku podczas jazdy e-hulajnogą. Co wiemy o planowanych zmianach?

Rząd przyjął projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym. Zakłada on m.in. wprowadzenie ustawowego obowiązku noszenia kasku podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną przez dzieci do 16 lat.

REKLAMA

Prawo jazdy od 17 lat, obowiązkowe kaski i surowsze kary. Sprawdź, co zmienia się w przepisach drogowych od 2026 r.

2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz kilku innych aktów prawnych. Nowe regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo, ograniczyć wypadki z udziałem dzieci i przygotować młodzież do odpowiedzialnego udziału w ruchu drogowym. Zobacz, co się zmieni, kiedy przepisy wejdą w życie i kogo obejmą.

Ważne zmiany w Prawie o ruchu drogowym od 2026 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Na posiedzeniu w dniu 2 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Kierowca, który będzie prowadził pomimo zatrzymania mu prawa jazdy, będzie karany cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem. Ponadto, dzieci do 16. roku życia – m.in. podczas jazdy rowerem czy hulajnogą elektryczną – będą musiały używać kasków. Nowe przepisy zwiększą także mobilność osób młodych – prawo jazdy kategorii B będzie można otrzymać po skończeniu 17 lat (z ograniczeniami).

Ruszyła akcja policji Bezpieczna droga do szkoły. Zero taryfy ulgowej

Już od 1 września 2025 r. policja prowadzi ogólnopolską akcję Bezpieczna droga do szkoły. Tylko w wakacje funkcjonariusze przeprowadzili 15 626 kontroli infrastruktury przy placówkach oświatowych, a teraz ruszają z intensywnymi patrolami. Obowiązuje zero taryfy ulgowej: kontrolowana będzie prędkość, przewożenie dzieci i zachowanie kierowców. To moment, by naprawdę zadbać o bezpieczeństwo naszych dzieci.

KGP: 115 485 interwencji, 455 wypadków drogowych, 35 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 485 interwencji. Byli wzywani do 455 wypadków drogowych.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów osobowych od 2026 roku

Nowe przepisy premiują niskoemisyjne samochody – czy niższe limity podatkowe dla aut spalinowych i hybryd od 2026 r. zmienią kalkulacje przedsiębiorców w zakresie aut flotowych?

Mandat za opony – za co konkretnie można go otrzymać w 2025 roku i jak wysokie są stawki?

Ogółem wysokość mandatu za wykroczenie drogowe może sięgnąć 5 tys. zł, a jeżeli wykroczeniem zajmie się sąd, to może nałożyć nawet 30 tys. zł mandatu. Szczegółowe przepisy odnoszą się jednak do konkretnych przypadków i interpretowanie ich w kontekście opon jest mylne.

REKLAMA