REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Alternatywne źródła napędu: co będzie paliwem przyszłości?

paliwo, benzyna, tanowanie
paliwo, benzyna, tanowanie
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Co jest przyszłością motoryzacji: samochody elektryczne, hybrydowe czy wodorowe?

Samochody elektryczne, hybrydowe czy wodorowe?

Marka Dunlop przeprowadziła ankietę wśród swoich fanów i uczestników akcji Dunlop Future Race Car Challenge. Badanie dotyczyło przyszłości układów napędowych samochodów wyścigowych, a jego uczestnicy dzielili się pomysłami na temat działania tych układów za 25, 50 i 125 lat.

REKLAMA

Co ciekawe, choć ankietowani pochodzą z różnych europejskich krajów i specjalizują się w różnorodnych dziedzinach, w badaniu okazali się wyjątkowo zgodni: zdecydowana większość (79%) sądzi, że benzyna i olej napędowy już za 25 lat odejdą do lamusa. Niemal połowa z uczestników akcji wierzy, że w tym czasie powstaną samochody o wyłącznie elektrycznym napędzie. 

Zobacz też: Testy syntetycznego e-paliwa od Audi

Paliwo przyszłości

REKLAMA

Zdania okazały się bardziej podzielone przy przewidywaniu przyszłości 50 lat naprzód. Niecała połowa (45,5%) ankietowanych stwierdziła, że do tego czasu napęd elektryczny w autach wyścigowych zostanie zastąpiony napędem wodorowym. Natomiast jeśli chodzi o przyszłość za 125 lat, większość (53%) respondentów wierzy, że woda, powietrze i inne, jeszcze nieznane substancje będą zasilać samochody.

„Już teraz niektóre paliwa sugerowane przez respondentów, takie jak energia elektryczna i wodór, znajdują zastosowanie w pojazdach wyścigowych i drogowych”
– skomentował wyniki ankiety James Bailey, dyrektor PR i komunikacji Dunlop Motorsport w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pomimo ogólnej zgodności, bardziej uważna analiza danych ujawnia niewielkie różnice między krajami. Na przykład Duńczycy są najbardziej przywiązani do benzyny i oleju napędowego, i Dania jest jedynym krajem, w którym dominuje pogląd, że za 25 lat będą nadal najważniejszymi paliwami (66% ankietowanych Duńczyków wskazało tę odpowiedź). Ponadto zarówno Duńczycy, jak i Niemcy (odpowiednio 83% i 62%) nie wierzą, by samochody napędzane wodorem kiedykolwiek weszły do szerszego użycia i są zdania, że przejdziemy bezpośrednio od napędu elektrycznego do innych, na razie nieznanych źródeł energii.

Zobacz też: Liczba oktanowa paliwa - o czym nam mówi?

REKLAMA

W większości krajów (w tym w Hiszpanii, Polsce, Włoszech i Wielkiej Brytanii) panuje pogląd, że za 50 lat przejdziemy na wodór, natomiast za 125 lat stosowana będzie mieszanka wodoru oraz innych paliw. Jednakże Portugalczycy są przekonani, że z samochodów elektrycznych korzystać będziemy znacznie dłużej (46%), a na wodór przejdziemy dopiero za 125 lat, natomiast inne, nieznane jeszcze paliwa
to kwestia bardziej odległej przyszłości (51%). Z drugiej strony, Francuzi są mocno przekonani, że za 125 lat będziemy korzystać głównie z „innych paliw” do zasilania naszych samochodów (57%) i ta nacja ma najwięcej pomysłów na paliwa alternatywne. Najpopularniejsze sugestie to woda, energia słoneczna i jądrowa, następnie powietrze, pola magnetyczne, przetworzone odpady, a nawet olej roślinny.

„W ramach projektu Dunlop Future Race Car Challenge stworzyliśmy platformę wymiany opinii i poglądów na temat ewolucji wyścigów, do której mogą przyłączyć się fani sportów motorowych i eksperci z całej Europy. Odkąd Dunlop wygrał swój pierwszy wyścig 125 lat temu, byliśmy świadkami wielu zmian, ale rzadko pojawiała się okazja, by spojrzeć tak daleko w przyszłość. Dlatego ten projekt jest dla nas tak bardzo ekscytujący” – dodał J.  Bailey.

Dunlop Future Race Car Challenge to projekt polegający na wymianie pomysłów na temat przyszłości samochodów wyścigowych i ich kształtu za 125 lat. Dunlop, we współpracy z GreenGT, BAE systems, Imperial College of London i Flybrid Automotive (należącą to Torotrak plc), nagrał krótkie filmy z pomysłami na przyszłe rozwiązania z zakresu przeniesienia napędu, aerodynamiki, hamulców i opon. Zadaniem filmów jest inspirowanie entuzjastów sportów motorowych i przyszłych projektantów do naszkicowania lub opisania swoich pomysłów na temat przyszłości poszczególnych komponentów. Po zebraniu wszystkich szkiców i pomysłów wyłonione zostanie zwycięskie rozwiązanie, a „samochód wyścigowy przyszłości” zostanie opracowany przez renomowanego projektanta, który połączy wybrane pomysły z własną wiedzą i doświadczeniem w profesjonalnym szkicu. Tożsamość projektanta zostanie ogłoszona 10 lipca 2014 r., a ostateczny projekt ujrzy światło dzienne 31 lipca br.

Więcej informacji o Dunlop Future Race Car Challenge i zwycięskim projekcie można znaleźć na stronie www.facebook.com/DunlopPolska.

O ankiecie

Na dobrowolną ankietę odpowiedziało 920 respondentów. Wyniki zostały zebrane przez markę Dunlop drogą elektroniczną od 2 maja do 26 czerwca 2014 r. na stronie www.dunlopracecarchallenge.com.

Źródło: materiały prasowe Dunlop

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA