REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Większa liczba oktanowa paliwa ma za zadanie chronić silnik przed spalaniem stukowym a nie zwiększać jego moc. Fot. Fotolia
Większa liczba oktanowa paliwa ma za zadanie chronić silnik przed spalaniem stukowym a nie zwiększać jego moc. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Liczba oktanowa paliwa ma istotny wpływ na pracę jednostki napędowej. Wielu kierowców przecenia jednak jej możliwości, nadając jej atrybuty, które są wręcz nieprawdopodobne. Rzekome zwiększanie mocy silnika w rzeczywistości nie ma miejsca, a jest dowodem jedynie na to, że marketing koncernów paliwowych jest skuteczny i działa. Dlaczego?

Liczba oktanowa a ilość energii

Trzeba pamiętać, że większa liczba oktanowa paliwa nie wpływa na wzrost energii wytwarzanej w cylindrze. Jest tak dlatego, bowiem większa liczba oktanowa to efekt dodania do paliwa specjalnych substancji uszlachetniających, które mają na celu ograniczyć proces spalania stukowego. Jednocześnie obniżają one wartość opałową paliwa, co przekłada się na mniejszą energię. Sytuację taką można zaobserwować chociażby w przypadku gazu LPG, którego LO oscyluje w granicy 100, a mimo to wartość opałowa w przeliczeniu na litr jest średnio o 20% niższa od benzyny 95-oktanowej.

REKLAMA

REKLAMA

Więcej oktanów, mniej samozapłonów

Wysokooktanowe paliwo spala się wolniej i bardziej równomiernie, bowiem ma bardzo małe skłonności do niekontrolowanych samozapłonów. Efektem tego jest znacznie cichsza praca silnika zasilanego takim paliwem. Jeśli auto wyposażone jest w tzw. sztywny zapłon (nie posiada elektronicznej zmiany kąta wyprzedzenia zapłonu) komputer nie jest w stanie zwiększyć kąta wyprzedzenia zapłonu, by lepiej dobrać moment zapłonu mieszanki (tzw. Maximum Brake Torque). W sytuacji takiej może nawet dojść do wyraźnego zmniejszenia się osiągów silnika, co już wielokrotnie było udowadniane przez prestiżowe firmy tuningowe. W nowszych autach kąt wyprzedzenia zapłonu jest dynamicznie dobierany do aktualnych warunków spalania, przez co komputer może ustawić bardziej optymalny moment zapłonu mieszanki. System taki posiada zazwyczaj jednak górną granicę, powyżej której nie zmienia on już ustawień.

Zobacz też: Liczba oktanowa paliwa - o czym nam mówi?

Turbo lubi oktany

Czy zatem paliwo wysokooktanowe, które zwiększa osiągi silnika to tylko marketingowy mit? Nie zupełnie. Są jednostki napędowe, które pozytywnie reagują na lepszej jakości paliwo. Najczęściej dotyczy to siników turbodoładowanych, które są wyjątkowo mocno narażone na spalanie stukowe. Im bowiem mocniej turbina „pompuje” powietrza do cylindra, tym intensywniej ulega ono sprężeniu, przez co mieszanka paliwowo-powietrzna narażona jest na niekontrolowany samozapłon (spalanie stukowe). Odpowiednio dobrane paliwo i prawidłowo ustawiony pod nie zapłon, może pomóc uniknąć dodatkowego „odprężania” silnika, które na zwykłej benzynie byłoby konieczne w celu ochrony silnika.

Ważne są dodatki w paliwie

Poza tym, niektóre wysokooktanowe paliwa mają w swym składzie specjalne związku eteryczne, zawierające duże ilości tlenu. To on pozwala na wygenerowania większej mocy przez silnik w danej jednostce czasu. Związki te niwelują „niechęć” wysokooktanowego paliwa do szybkiego spalania, poprawiając parametry pracy silnika.

REKLAMA

Stopień sprężania a oktany

Są zatem sytuacje, w których dzięki wysokooktanowemu paliwu możemy np. zwiększyć stopień sprężania silnika, podwyższając tym samym jego moc. W zwykłym aucie, sytuacja taka występuje rzadko, a jeśli nawet ma miejsce, to przyrost mocy w większości przypadków będzie tak mały, że nie odczujemy tego. Jeśli więc zależy nam na dobrej kondycji mechanicznej naszego silnika, możemy tankować benzynę wysokooktanową. Gdy w grę wchodzi poprawa osiągów auta, w większości przypadków musimy odpowiednio wystroić elektronikę naszego samochodu pod konkretne paliwo i tylko takie tankować (licząc, że zawsze posiada prawidłowe parametry).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: RON, MON i DON - liczba oktanowa paliwa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA