REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokooktanowe paliwo - czy poprawia osiągi samochodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Większa liczba oktanowa paliwa ma za zadanie chronić silnik przed spalaniem stukowym a nie zwiększać jego moc. Fot. Fotolia
Większa liczba oktanowa paliwa ma za zadanie chronić silnik przed spalaniem stukowym a nie zwiększać jego moc. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Liczba oktanowa paliwa ma istotny wpływ na pracę jednostki napędowej. Wielu kierowców przecenia jednak jej możliwości, nadając jej atrybuty, które są wręcz nieprawdopodobne. Rzekome zwiększanie mocy silnika w rzeczywistości nie ma miejsca, a jest dowodem jedynie na to, że marketing koncernów paliwowych jest skuteczny i działa. Dlaczego?

Liczba oktanowa a ilość energii

Trzeba pamiętać, że większa liczba oktanowa paliwa nie wpływa na wzrost energii wytwarzanej w cylindrze. Jest tak dlatego, bowiem większa liczba oktanowa to efekt dodania do paliwa specjalnych substancji uszlachetniających, które mają na celu ograniczyć proces spalania stukowego. Jednocześnie obniżają one wartość opałową paliwa, co przekłada się na mniejszą energię. Sytuację taką można zaobserwować chociażby w przypadku gazu LPG, którego LO oscyluje w granicy 100, a mimo to wartość opałowa w przeliczeniu na litr jest średnio o 20% niższa od benzyny 95-oktanowej.

REKLAMA

Więcej oktanów, mniej samozapłonów

Wysokooktanowe paliwo spala się wolniej i bardziej równomiernie, bowiem ma bardzo małe skłonności do niekontrolowanych samozapłonów. Efektem tego jest znacznie cichsza praca silnika zasilanego takim paliwem. Jeśli auto wyposażone jest w tzw. sztywny zapłon (nie posiada elektronicznej zmiany kąta wyprzedzenia zapłonu) komputer nie jest w stanie zwiększyć kąta wyprzedzenia zapłonu, by lepiej dobrać moment zapłonu mieszanki (tzw. Maximum Brake Torque). W sytuacji takiej może nawet dojść do wyraźnego zmniejszenia się osiągów silnika, co już wielokrotnie było udowadniane przez prestiżowe firmy tuningowe. W nowszych autach kąt wyprzedzenia zapłonu jest dynamicznie dobierany do aktualnych warunków spalania, przez co komputer może ustawić bardziej optymalny moment zapłonu mieszanki. System taki posiada zazwyczaj jednak górną granicę, powyżej której nie zmienia on już ustawień.

Zobacz też: Liczba oktanowa paliwa - o czym nam mówi?

Turbo lubi oktany

Czy zatem paliwo wysokooktanowe, które zwiększa osiągi silnika to tylko marketingowy mit? Nie zupełnie. Są jednostki napędowe, które pozytywnie reagują na lepszej jakości paliwo. Najczęściej dotyczy to siników turbodoładowanych, które są wyjątkowo mocno narażone na spalanie stukowe. Im bowiem mocniej turbina „pompuje” powietrza do cylindra, tym intensywniej ulega ono sprężeniu, przez co mieszanka paliwowo-powietrzna narażona jest na niekontrolowany samozapłon (spalanie stukowe). Odpowiednio dobrane paliwo i prawidłowo ustawiony pod nie zapłon, może pomóc uniknąć dodatkowego „odprężania” silnika, które na zwykłej benzynie byłoby konieczne w celu ochrony silnika.

Ważne są dodatki w paliwie

Poza tym, niektóre wysokooktanowe paliwa mają w swym składzie specjalne związku eteryczne, zawierające duże ilości tlenu. To on pozwala na wygenerowania większej mocy przez silnik w danej jednostce czasu. Związki te niwelują „niechęć” wysokooktanowego paliwa do szybkiego spalania, poprawiając parametry pracy silnika.

Stopień sprężania a oktany

Są zatem sytuacje, w których dzięki wysokooktanowemu paliwu możemy np. zwiększyć stopień sprężania silnika, podwyższając tym samym jego moc. W zwykłym aucie, sytuacja taka występuje rzadko, a jeśli nawet ma miejsce, to przyrost mocy w większości przypadków będzie tak mały, że nie odczujemy tego. Jeśli więc zależy nam na dobrej kondycji mechanicznej naszego silnika, możemy tankować benzynę wysokooktanową. Gdy w grę wchodzi poprawa osiągów auta, w większości przypadków musimy odpowiednio wystroić elektronikę naszego samochodu pod konkretne paliwo i tylko takie tankować (licząc, że zawsze posiada prawidłowe parametry).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: RON, MON i DON - liczba oktanowa paliwa

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowy egzamin na prawo jazdy 2025. Za te błędy oblejesz od razu – zobacz pełną listę

Od lipca 2025 roku jeden błąd wystarczy, by zakończyć egzamin na prawo jazdy wynikiem negatywnym – bez możliwości dokończenia jazdy. Zobacz, co się zmieniło, które błędy kończą egzamin natychmiast i jak się do niego przygotować.

Od kiedy nowy tachograf 2025? Błędy lokalizacji, problemy z czasem pracy [OBSŁUGA]

Od kiedy w przewozach międzynarodowych Unii Europejskiej obowiązuje wyłącznie nowy tachograf (G2V2)? Jak go obsługiwać? Są błędy lokalizacji i problemy z czasem pracy. Na co uważać, by uniknąć kar?

5 tys. euro kary dla przewoźnika. 120 euro mandatu dla kierowcy. Kary za złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą [Normy]

Złe zabezpieczenie ładunku podczas transportu za granicą może słono kosztować przewoźnika i kierowcę. W Niemczech przewoźnik zapłaci nawet 5 tys. euro kary, a kierowca 120 euro mandatu. Jakie są przepisy i normy w krajach UE?

Kupiłeś opony w internecie? Podatek PCC w 2025 może Cię zaskoczyć – zobacz, kiedy zapłacić i jak uniknąć kary

W 2025 roku fiskus sprawdza, kto powinien zapłacić podatek PCC za zakupy online. Jeśli kupiłeś opony przez internet: na OLX, Allegro lub Facebook Marketplace i możesz mieć obowiązek złożenia deklaracji PCC-3 i zapłacenia należnego podatku. Podatek od zakupu opon przez internet dotyczy także osób prywatnych. Zobacz, kiedy trzeba zapłacić PCC, ile wynosi kara za brak zgłoszenia oraz jak uniknąć konsekwencji.

REKLAMA

Wakacyjny drink i… utracone prawo jazdy? Co grozi za alkohol na wodzie i ścieżkach

Prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu stanowi poważne zagrożenie – niezależnie od tego, czy poruszamy się po drogach, wodzie czy ścieżkach rowerowych. Przepisy są w tym względzie jasne, choć w niektórych sytuacjach mogą budzić wątpliwości. Warto wiedzieć, jakie konsekwencje grożą za nieodpowiedzialne zachowanie, w tym potencjalna utrata prawa jazdy.

KGP: 122 159 interwencji, 550 wypadków drogowych, 37 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 122 159 interwencji. Byli wzywani do 550 wypadków drogowych.

Punkty karne: ile możesz mieć, kiedy się kasują, jak odzyskać prawo jazdy?

Zastanawiasz się, ile punktów karnych możesz mieć i kiedy znikają z Twojego konta? Interesują Cię najnowsze przepisy na 2025 rok dotyczące kasowania punktów, kursów redukcyjnych i tego, jak nie stracić prawa jazdy ani nie przepłacić za OC w 2025 roku? Ten kompleksowy przewodnik rozwieje wszelkie wątpliwości. Dowiedz się, co oznaczają punkty karne, jak działają nowe limity dla doświadczonych i początkujących kierowców, a także jakie są konsekwencje przekroczenia dozwolonej liczby punktów.

Nowe kary dla kierowców 2025. Rząd właśnie przyjął projekt. Konfiskata auta, więzienie, dożywotni zakaz prowadzenia

Rządowa ofensywa przeciwko piratom drogowym! W dniu 3.07.2025 Rada Ministrów przyjęła projekt nowych przepisów dla kierowców, który ma skuteczniej walczyć z najgroźniejszymi przestępstwami na drogach. Koniec z brawurą, nielegalnymi wyścigami i lekceważeniem zakazów. Bandyci drogowi mogą spodziewać się surowych kar, w tym nawet przepadku pojazdu, dożywotniego zakazu prowadzenia i więzienia. Zmiany w Kodeksie karnym i Prawie o ruchu drogowym mają wejść w życie jeszcze w 2025 roku i stanowić punkt zwrotny w walce o bezpieczeństwo na polskich drogach.

REKLAMA

Nowy węzeł drogowy na S19 i kolejne odcinki drogi w planach

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dodatkowego węzła drogowego na S19 koło Białegostoku - Dobrzyniewo Północ. W planach także inne odcinki drogi. S19 w Podlaskiem ma liczyć 177 km, a budowa jest podzielona na 15 odcinków.

Stracisz prawo jazdy po 65. roku życia? Nowe badania seniorów od 1 lipca? Sprawdzamy, co naprawdę się zmienia

Czy po 65. roku życia naprawdę trzeba będzie robić badania, żeby nadal prowadzić samochód? W sieci krąży wiele niepokojących informacji, ale nie wszystkie mają potwierdzenie w przepisach. Sprawdziliśmy, jakie zmiany faktycznie wchodzą w życie, co grozi za brak badań po 75. roku życia i czy osoby starsze mogą legalnie prowadzić auto bez zaświadczenia lekarskiego.

REKLAMA