REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokooktanowe paliwo - czy poprawia osiągi samochodu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Większa liczba oktanowa paliwa ma za zadanie chronić silnik przed spalaniem stukowym a nie zwiększać jego moc. Fot. Fotolia
Większa liczba oktanowa paliwa ma za zadanie chronić silnik przed spalaniem stukowym a nie zwiększać jego moc. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Liczba oktanowa paliwa ma istotny wpływ na pracę jednostki napędowej. Wielu kierowców przecenia jednak jej możliwości, nadając jej atrybuty, które są wręcz nieprawdopodobne. Rzekome zwiększanie mocy silnika w rzeczywistości nie ma miejsca, a jest dowodem jedynie na to, że marketing koncernów paliwowych jest skuteczny i działa. Dlaczego?

Liczba oktanowa a ilość energii

Trzeba pamiętać, że większa liczba oktanowa paliwa nie wpływa na wzrost energii wytwarzanej w cylindrze. Jest tak dlatego, bowiem większa liczba oktanowa to efekt dodania do paliwa specjalnych substancji uszlachetniających, które mają na celu ograniczyć proces spalania stukowego. Jednocześnie obniżają one wartość opałową paliwa, co przekłada się na mniejszą energię. Sytuację taką można zaobserwować chociażby w przypadku gazu LPG, którego LO oscyluje w granicy 100, a mimo to wartość opałowa w przeliczeniu na litr jest średnio o 20% niższa od benzyny 95-oktanowej.

REKLAMA

Więcej oktanów, mniej samozapłonów

Wysokooktanowe paliwo spala się wolniej i bardziej równomiernie, bowiem ma bardzo małe skłonności do niekontrolowanych samozapłonów. Efektem tego jest znacznie cichsza praca silnika zasilanego takim paliwem. Jeśli auto wyposażone jest w tzw. sztywny zapłon (nie posiada elektronicznej zmiany kąta wyprzedzenia zapłonu) komputer nie jest w stanie zwiększyć kąta wyprzedzenia zapłonu, by lepiej dobrać moment zapłonu mieszanki (tzw. Maximum Brake Torque). W sytuacji takiej może nawet dojść do wyraźnego zmniejszenia się osiągów silnika, co już wielokrotnie było udowadniane przez prestiżowe firmy tuningowe. W nowszych autach kąt wyprzedzenia zapłonu jest dynamicznie dobierany do aktualnych warunków spalania, przez co komputer może ustawić bardziej optymalny moment zapłonu mieszanki. System taki posiada zazwyczaj jednak górną granicę, powyżej której nie zmienia on już ustawień.

Zobacz też: Liczba oktanowa paliwa - o czym nam mówi?

Turbo lubi oktany

Czy zatem paliwo wysokooktanowe, które zwiększa osiągi silnika to tylko marketingowy mit? Nie zupełnie. Są jednostki napędowe, które pozytywnie reagują na lepszej jakości paliwo. Najczęściej dotyczy to siników turbodoładowanych, które są wyjątkowo mocno narażone na spalanie stukowe. Im bowiem mocniej turbina „pompuje” powietrza do cylindra, tym intensywniej ulega ono sprężeniu, przez co mieszanka paliwowo-powietrzna narażona jest na niekontrolowany samozapłon (spalanie stukowe). Odpowiednio dobrane paliwo i prawidłowo ustawiony pod nie zapłon, może pomóc uniknąć dodatkowego „odprężania” silnika, które na zwykłej benzynie byłoby konieczne w celu ochrony silnika.

Ważne są dodatki w paliwie

Poza tym, niektóre wysokooktanowe paliwa mają w swym składzie specjalne związku eteryczne, zawierające duże ilości tlenu. To on pozwala na wygenerowania większej mocy przez silnik w danej jednostce czasu. Związki te niwelują „niechęć” wysokooktanowego paliwa do szybkiego spalania, poprawiając parametry pracy silnika.

Stopień sprężania a oktany

Są zatem sytuacje, w których dzięki wysokooktanowemu paliwu możemy np. zwiększyć stopień sprężania silnika, podwyższając tym samym jego moc. W zwykłym aucie, sytuacja taka występuje rzadko, a jeśli nawet ma miejsce, to przyrost mocy w większości przypadków będzie tak mały, że nie odczujemy tego. Jeśli więc zależy nam na dobrej kondycji mechanicznej naszego silnika, możemy tankować benzynę wysokooktanową. Gdy w grę wchodzi poprawa osiągów auta, w większości przypadków musimy odpowiednio wystroić elektronikę naszego samochodu pod konkretne paliwo i tylko takie tankować (licząc, że zawsze posiada prawidłowe parametry).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: RON, MON i DON - liczba oktanowa paliwa

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA