REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?
Klonowanie kart paliwowych. Proceder może oznaczać tysiące złotych strat. Jak się przed nim chronić?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Karta paliwowa to firmowe dobrodziejstwo, ale i zagrożenie. Bo niezwykle łatwo jest ją sklonować i narobić firmie transportowej setki tysięcy złotych dodatkowych kosztów. Jak się chronić przed duplikowaniem kart i kradzieżą pieniędzy?

Rynek kart paliwowych w Polsce jest wyceniany nawet na 6 mln euro. To potężna kwota! Popularność tych środków płatniczych wynika jednak z działania prostego czynnika. Karta paliwowa oznacza łatwość płacenia za firmowe paliwo i łatwość rozliczania tych płatności. Bez względu na fakt czy firmowe auto porusza się po kraju, czy podróżuje po Europie. Niestety, oprócz szeregu korzyści, karta paliwowa niesie też za sobą pewne niebezpieczeństwa, a jednym z najpoważniejszych jest tzw. skimming. To coraz popularniejszy proceder.

REKLAMA

Kopiują kartę i płacą duplikatem na stacjach paliwowych

REKLAMA

Złodzieje w pierwszej kolejności montują na terminalu do płatności przy pomocy karty paliwowej skimmer. To niewielkie urządzenie, które kopiuje pasek magnetyczny z karty używanej przez kierowcę oraz odczytuje kod PIN podawany przez niego podczas autoryzowania transakcji. Na podstawie takich danych złodziej ma możliwość "dorobienia" identycznej karty i wykonania nieautoryzowanego tankowania. Tankowania, za które zapłaci firma dopisana do prawdziwej karty paliwowej.

Skimming to jednak dopiero pierwszy z procederów. Drugim jest tzw. phishing. W tym przypadku dane są wyłudzane poprzez kliknięcie linku i zalogowanie się do konta obsługującego kartę. Problem z oszustwami tego typu polega na tym, że autoryzacja transakcji fałszywą kartą następuje od razu. Właściciel prawdziwej od razu jednak nie dopatrzy się oszustwa. To zostanie ujawnione często dopiero na podstawie zestawienia, które będzie przesłane do firmy po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Wtedy będzie jednak za późno. Pieniędzy pewnie odzyskać się nie da.

Fałszywa karta może wygenerować nawet 400 tys. zł strat

Złodzieje dobrze radzą sobie z klonowaniem kart paliwowych i kradzieży na ich podstawie paliwa. Przykładowo, w 2018 roku pewien mieszkaniec Gubina dopuścił się skimmingu kart paliwowych i pozyskał dzięki temu ponad 94 tysiące litrów paliwa. To naraziło właściciela firmy transportowej na straty w wysokości ponad 405 tys. zł. Oszustwo polegające na podrabianiu kart paliwowych zorganizowano również m.in. w Rumunii, Bułgarii, Austrii i Belgii. W samej Rumunii sprawa dotyczyła łącznie 83 firm przewozowych i strat szacowanych na kwotę co najmniej 420 tys. euro. To daje jakieś 1,8 mln zł.

Jak się bronić przed klonowaniem kart paliwowych?

REKLAMA

Przed samym zjawiskiem klonowania kart paliwowych niezwykle ciężko jest się chronić. Bo kierowca nie zawsze ma czas, aby przed autoryzowaniem płatności, uważnie obejrzeć terminal dostępny na stacji paliwowej. Tym bardziej że terminale bywają różne... Całe szczęście na ostrożności ilość środków zaradczych się nie kończy. Przedsiębiorcy mogą także korzystać z prostych rozwiązań zakładających np. dwustopniową autoryzację – a więc np. PINem i kodem z sms-a. Poza tym dobrym pomysłem są np. dzienne limity płatności lub system porównywania lokalizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W naszym przypadku jest to telematyka EVA z funkcją Fuel Guard, która działa w oparciu o sieć satelitów. Cały mechanizm jest prosty – system weryfikuje, czy karta paliwowa używana jest w tej samej lokalizacji, w której znajduje się pojazd. Jeżeli występuje niezgodność, karta jest blokowana, a firma transportowa natychmiastowo otrzymuje powiadomienie o tej sytuacji. Nie ma możliwości, aby doszło tutaj do pomyłki, bo mapa aktualizowana jest co 2 sekundy, więc informacja o lokalizacji ciężarówki zawsze jest precyzyjna – tłumaczy Julian Michański, Manager ds. operacyjnych i zaopatrzenia z Grupy Eurowag.

Najnowszą metodą jest zrezygnowanie z fizycznej karty paliwowej. W takim przypadku płatność odbywa się mobilnie. Kierowca autoryzuje transakcję za pomocą dedykowanej aplikacji zainstalowanej w telefonie. W razie np. rozładowania telefonu, płatności za tankowanie może dokonać dyspozytor. Co z próbą oszukania aplikacji? System blokuje zakupy, jeżeli użytkownik, który obsługuje telefon, znajduje się w odległości większej niż 100 metrów od dystrybutora.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec bezkarności rowerzystów i użytkowników hulajnóg! Czas na tablice rejestracyjne i wyższe mandaty

Ze statystyk policyjnych wynika, że rowerzyści są drugą, po kierowcach, grupą sprawców wypadków drogowych. Tymczasem, aby poruszać się po drodze rowerem nie trzeba mieć żadnych uprawnień (po osiągnięciu pełnoletności). Jak można poprawić bezpieczeństwo na drogach?

KGP: 109 332 interwencji, 291 wypadków drogowych, 12 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Oto najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend opublikowane przez Komendę Główną Policji. Policjanci podsumowali także zdarzenia z minionego tygodnia.

19-letni motocyklista bez uprawnień potrącił policjanta i zbiegł

19-nastolatek z Międzyrzecza (Lubuskie) stanie przed sądem za zarzut spowodowania wypadku, niezatrzymanie się do kontroli i ucieczkę z miejsca wypadku.

Nowe przepisy fotoradarowe: Właściciel pojazdu jako kozioł ofiarny?

Ustawodawca szykuje kolejną rewolucję w przepisach drogowych. Tym razem uderzy ona nie tylko w kierowców łamiących przepisy, ale także w właścicieli pojazdów, którzy nie wskażą osoby prowadzącej pojazd w chwili popełnienia wykroczenia. Jeśli fotoradar uchwyci pojazd przekraczający prędkość, a właściciel odmówi podania danych kierowcy, nie tylko zapłaci karę, ale również straci dowód rejestracyjny swojego samochodu.

REKLAMA

Pijany senior uciekał przed policją po polach uprawnych. Auto dachowało

72-latek jechał bez zapiętych pasów, więc policja chciała zatrzymać go do kontroli. Rzucił się w pościg, który zakończył się dachowaniem. Okazało się, że jest pijany.

Otrzymałeś wiadomość ws. zaległych płatności w e-TOLL? KAS ostrzega przed oszustami

Krajowa Administracja Skarbowa w przesłanym we wtorek, 25 marca 2025 r. komunikacie prasowym ostrzega przed oszustami wysyłającymi fałszywe wiadomości w sprawie zaległych płatności w e-TOLL. Publikujemy przykładową fałszywą wiadomość.

Już nie tylko diesel czy benzyna. I nawet nie zawsze samochód. Jak Polacy wybierają środek transportu?

W dzisiejszych czasach wybór środka transportu to nie tylko decyzja między samochodem z silnikiem benzynowym a dieslem. Możliwości jest więcej, a kierowcy mają różne oczekiwania. Jak Polacy wybierają codzienny środek lokomocji?

KGP: 93 352 interwencji, 312 wypadków drogowych, 17 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 93 352 interwencji. Byli wzywani do 312 wypadków drogowych.

REKLAMA

Mandat za przeładowaną ciężarówkę, a zaniżona waga w CMR. Kto za to ponosi odpowiedzialność?

Przeładowanie pojazdu w transporcie drogowym to częsty problem, który może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych, w tym mandatów nałożonych na przewoźnika. W sytuacjach, gdy błędne dane o wadze towaru zostały przekazane przez spedytora lub nadawcę towaru, pojawia się pytanie o podział odpowiedzialności między przewoźnika a spedytora czy nadawcę. Najczęściej problem dotyczy mandatów zagranicznych, dlatego kluczowe znaczenie w tej kwestii mają przepisy Konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów (CMR).

Przestraszył się policjantów, więc uciekał samochodem, łamiąc przepisy

Nocy pościg ulicami Białegostoku zakończył się zatrzymaniem 32-letniego kierowcy. Mężczyzna najpierw przekroczył prędkość, a potem - zamiast zatrzymać się do kontroli - zaczął uciekać.

REKLAMA