REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyberataki w transporcie. Systemy kolejowe i lotnicze szczególnie narażone

Cyberataki w transporcie. Systemy kolejowe i lotnicze szczególnie narażone
Cyberataki w transporcie. Systemy kolejowe i lotnicze szczególnie narażone
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Transport jeszcze nigdy nie był tak wygodny w sterowaniu? Decydują o tym systemy komputerowe. Te mają jednak tyle samo zalet, co i wad. Bo okazują się szczególnie podatne na ataki hakerskie. Jak radzić sobie z tym wyzwaniem?

Cyberprzestępstwa kojarzą się przede wszystkim z wymuszeniem dostępu do konta bankowego i kradzieżą pieniędzy z rachunku. Na tym jednak nie koniec. Bo możliwość ta pojawia się praktycznie w każdym przypadku, w którym obsługa odbywa się za pomocą systemu komputerowego. W transporcie także.

REKLAMA

Cyberataki w transporcie a kolej i lotnictwo

REKLAMA

Kolej jest coraz bardziej podatna na zagrożenia teleinformatyczne. Nie lepiej jest w transporcie lotniczym – jak podaje Eurocontrol, od 2018 roku liczba cyberataków na systemy lotnicze systematycznie wzrasta, a wiele lotnisk na całym świecie codziennie mierzy się z milionami prób włamania do systemów przez boty – komentuje Maciej Maroszyk, Dyrektor Operacyjny TC Kancelarii Prawnej.

Problem polega na tym, że transportu zbiorowego w XXI wieku nie ma bez elektroniki. To niestety mocno rozszerza pole działania dla cyberprzestępców. Bo ci mogą atakować tę formę transportu na różne sposoby. Często działania prowadzą np. do przeciążenia serwerów, a skutkuje niedostępnością usług dla klientów. Poza tym hakowane są systemy zarządzania ruchem czy śledzenia towarów.

Innym zagrożeniem jest kradzież danych, co może być wykorzystane do celów kryminalnych lub szantażu. Rozpowszechnienie złośliwego oprogramowania (malware) z kolei powoduje infekcję systemów informatycznych, co prowadzi do utraty kontroli nad nimi oraz potencjalnie do utraty danych lub szkód finansowych. Ataki phishingowe mogą być ukierunkowane na pracowników firm transportowych, doprowadzając do naruszenia bezpieczeństwa danych.

Cyberataki w transporcie a branża TSL

W sektorze transportu, spedycji oraz logistyki atak cyberprzestępców jest w stanie skutecznie sparaliżować łańcuch dostaw, zakłócić ruch pojazdów czy zadecydować o utracie wrażliwych danych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ataki na systemy zarządzania ruchem są szczególnie niebezpieczne ze względu na ich wpływ na bezpieczeństwo publiczne oraz efektywność operacyjną. Incydenty takie mogą prowadzić do zakłóceń w sterowaniu m.in. sygnalizacją świetlną, zarządzaniu ruchem drogowym, działalnością lotnisk oraz systemami kontroli ruchu kolejowego. Przerwanie działania tych systemów może spowodować poważne wypadki drogowe, korki oraz opóźnienia w dostawach. To czasami forma terroryzmu cybernetycznego, zagrażająca życiu i zdrowiu ludzi – tłumaczy Maciej Maroszyk z TC Kancelarii Prawnej.

Kolejnym punktem jest hakowanie płatności. Systemy płatności są atrakcyjnym celem dla cyberprzestępców. Szczególnie gdy prowadzą do manipulacji płatnościami. To oznacza nie tylko straty finansowe dla firmy. To przede wszystkim wiąże się z utratą zaufania wśród klientów, ale też naruszeniem zasad RODO i konsekwencjami z tego tytułu.

Jak chronić transport przed cyberatakami?

Pierwszym punktem ochrony szeroko pojętego transportu przed zagrożeniami cybernetycznymi jest inwestowanie w zaawansowane rozwiązania bezpieczeństwa. Konieczne są firewalle, systemy detekcji zagrożeń czy monitorowania sieci. Drugim punktem jest ciągłe testowanie tych rozwiązań i audyty bezpieczeństwa. Identyfikacja słabych punktów w infrastrukturze IT to kluczowy krok do skutecznej reakcji na ewentualne zagrożenia.

Trzecim punktem jest ciągła analiza przepisów. Przepisów w zakresie bezpieczeństwa cybernetycznego, które ulegają ciągłym zmianom. "Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (KSC) oraz jej nowelizacje, które stanowią istotne ramy regulacyjne określające obowiązki firm w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz procedury reagowania na incydenty. Dodatkowo należy wspomnieć również o Dyrektywie NIS2 (Network and Information Security Directive), będącą ważnym elementem regulacyjnym w zakresie cyberbezpieczeństwa w Unii Europejskiej. Implementacja Dyrektywy NIS2 przynosi ze sobą nowe obowiązki np. raportowania incydentów cybernetycznych" – podpowiada Maciej Maroszyk.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA

Pożar samochodu elektrycznego. Co zrobić? Jak się zachować?

Pożar Luciad Air w Warszawie sprawił, że na tapet powrócił temat pożarów samochodów elektrycznych. Jak w razie pojawienia się ognia powinien zachować się kierujący pojazdem i inni użytkownicy drogi? Jak gasić ogniwa zawarte w baterii?

Jazda na rolkach i wrotkach a przepisy drogowe. Rolkarz to pieszy czy kierujący? Jakie ma obowiązki?

Sezon na rolki i wrotki startuje wraz z pierwszymi objawami wiosny. A to oznacza, że warto przypomnieć zasady poruszania się tymi "środkami transportu". Bo ich również dotyczą przepisy drogowe. Na jakie konkretnie zasady wskazują?

To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

REKLAMA

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA