Jakie samochody mogą jeździć na E10? Opowieść o rządowej wyszukiwarce i lista modeli
REKLAMA
REKLAMA
- Czym jest paliwo E10?
- Jakie samochody mogą jeździć na E10?
- Wyszukiwarka E10 za 156 tys. zł: wiarygodna czy nie?
- Jakich aut nie można tankować paliwem E10?
- Jakie paliwo tankować zamiast E10?
- Paliwo E10. Pytania i odpowiedzi
Dokładnie 1 stycznia 2024 r. w Polsce rozpocznie się kolejna transformacja energetyczna. Tym razem na stacjach paliwowych. To od tego dnia z pistoletów przy dystrybutorach z oznaczeniem PB 95 stopniowo zacznie lecieć paliwo E10. Oznaczenie jest tajemnicze, zatem powoduje strach u kierowców. Słusznie?
REKLAMA
Czym jest paliwo E10?
REKLAMA
Paliwo E10 to klasyczna benzyna. Nadal jest bezołowiowa i nadal ma równe 95 oktanów. Co się zatem w nim zmieni? Producenci będą mieli obowiązek dodawać do paliwa większą ilość biokomponentów. Ta może sięgnąć nawet 10 proc. objętości każdego litra. Słowo "nawet" oznacza jednak, że 10 proc. to wartość graniczna. Faktycznie biokomponentów może być mniej.
Taki dodatek sprawia, że benzyna stanie się bardziej ekologiczna. Wygeneruje niższą emisję szkodliwych związków. Niesie jednak ze sobą pewne skutki uboczne dla kierowców. Bo podczas zasilania paliwem E10 nieznacznie mogą pogorszyć się możliwości pojazdu.
Jakie samochody mogą jeździć na E10?
Przyjmuje się, że w przypadku rynku europejskiego wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 2010 roku powinny tolerować benzynę E10. W przypadku modeli produkowanych wcześniej powstaje zatem znak zapytania. Choć nie jest on tak duży, bo większość producentów deklaruje, że przygotowało swoje silniki do tego standardu napędu już dekadę wcześniej. Dla przykładu Citroeny i Peugeoty praktycznie w 100 proc. można tankować benzyną E10 już w przypadku, w którym opuściły fabrykę od 1 stycznia 2000 r.
Wyszukiwarka E10 za 156 tys. zł: wiarygodna czy nie?
REKLAMA
Rząd rozumiejąc wątpliwości kierowców, postanowił ułatwić im życie. Za 156 tys. zł stworzył wyszukiwarkę E10. Po wpisaniu nazwy producenta, modelu i roku, internetowa aplikacja wskazuje, które silniki w aucie mogą być zasilane paliwem E10, a które nie.
Wyszukiwarka niestety nie zawsze działa dobrze. Zdarza się bowiem, że zaleca stosowanie paliwa E10 w dieslach i elektrykach, a w przypadku np. Poloneza, odsyła kierowcę do dealera. To u niego uzyska informację w sprawie tolerowania nowego napędu. U dealera Poloneza. Jasne...
Jakich aut nie można tankować paliwem E10?
Przygotowałem listę pojazdów i wersji, które z całą pewnością nie mogą być zasilane E10. I poniższa lista jasno pokazuje jednak, że nie mówimy o gratach, które już dawno stoją na złomie, a modelach, które do tej pory wpisują się na listę ulubieńców Polaków. To auta ze stajni Audi, Opla, Renault, Toyoty czy Volkswagena
- Alfa Romeo 147 – silniki 1,6 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 3,2 V6
- Alfa Romeo 156 I i II – silniki 1,6 TwinSpark, 1,8 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 2,5 V6, 2,0 JTS, 3,2 V6
- Alfa Romeo 166 – silniki 2,0 TwinSpark, 2,0 V6, 2,5 V6, 3,0 V6, 3,2 V6
- Audi A2 – silnik 1,6 FSI
- Ausi A3 II – silniki 1,6 FSI (2004), 2,0 FSI (2004)
- Audi A4 B6 – silniki 2,0 FSI (2003 – 2004) i inne modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe
- Audi A4 B7 – modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe i produkowane do roku 2008
- Chevrolet Aveo – silniki 1,2, 1,4, 1,4 16v, 1,6 16v
- Chevrolet Lacetti – silniki 1,4 16v, 1,6 16v, 1,8 16v
- Lexus GS I – silniki 3,0 i 4,0
- Mazda 323 – silniki 1,3 16v, 1,5 16v, 1,6 16v, 1,8 16v, 2,0 16v
- Opel Signum – silnik 2,2 Direct
- Opel Vectra C – silnik 2,2 Direct
- Renault Laguna II – silniki 2,0 Turbo
- Renault Espace IV – silnik 2,0 Turbo
- Renault Megane – silnik 2,0 IDE
- Seat Altea – silnik 2,0 FSI
- Skoda Felicia – silnik 1,3 OHV
- Toyota Avensis I – silnik 2,0 1AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
- Toyota Avensis II – silnik 2,4 VVT-i 2AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
- Volkswagen Lupo – silnik 1,4 FSI (2001 – 2004)
- Volkswagen Polo IV – silnik 1,4 FSI (2002 – 2006)
- Volkswagen Golf IV – silnik 1,6 FSI
- Volkswagen Bora – silnik 1,6 FSI
- Volkswagen Golf V – silniki 1,4 FSI, 1,6 FSI, 2,0 FSI
- Volkswagen Touran – silniki 1,6 FSI, 2,0 FSI
Jakie paliwo tankować zamiast E10?
Załóżmy, że silnik w samochodzie nie może pracować na benzynie E10. Ta stanie się jednak nowym standardem w Polsce po 1 stycznia 2024 r. Czy to oznacza, że kierowca pomimo wizji usterki jest na nie skazany? Całe szczęście nie. Choć to informacja połowicznie dobra. Na stacjach nadal będzie dostępna benzyna E5 tolerowana przez wszystkie jednostki napędowe. Ta będzie jednak występować wyłącznie w postaci droższego paliwa PB 98. Aby nie zniszczyć silnika, kierowca będzie musiał dopłacić.
Paliwo E10. Pytania i odpowiedzi
Pomijając powyższe kwestie, internauci mają często jeszcze kilka pytań dotyczących nowej benzyny E10. Postanowiłem zatem także i na nie odpowiedzieć.
- Jaka jest różnica między benzyną E5 i E10? Różnica rozbija się wyłącznie o kwestię ilości dodatku biokomponentów. W przypadku E5 tych może być maksymalnie 5 proc. objętości. W przypadku E10 ich udział może wzrosnąć nawet do 10 proc.
- Ile oktanów ma paliwo E10? Benzyna E10 jest klasyczną benzyną PB 95. To oznacza, że posiada 95 oktanów.
- Czy można mieszać E5 i E10? W zasadzie nie ma żadnych przeciwwskazań w tym przypadku. Silnik w nowoczesnym aucie i tak kontroluje parametry paliwa i w zgodzie z nimi "projektuje" proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Możliwość mieszania paliw E5 i E10 występuje przede wszystkim w autach, które E10 tolerują.
- Czy E10 oznacza też diesla? Nie, udział biokomponentów w przypadku oleju napędowego jest określany przy pomocy oznaczenia zaczynającego się od litery B. Litera E jest zarezerwowana wyłącznie dla benzyny.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.