REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie samochody mogą jeździć na E10? Opowieść o rządowej wyszukiwarce i lista modeli

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
jakie samochody mogą jeździć na E10, jakie samochody nie mogą jeździć na E10, paliwo E10, benzyna E10
Jakie samochody mogą jeździć na E10? Opowieść o rządowej wyszukiwarce i lista modeli
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2024 r. stacje benzynowe po cichu rozpoczną sprzedaż nowej benzyny E10. Z nią jest jednak pewien problem. Bo nie każdy silnik może być zasilany tym paliwem. Na usta ciśnie się zatem jedno pytanie. Jakie samochody mogą jeździć na E10? Kierowcy muszą to wiedzieć.

rozwiń >

Dokładnie 1 stycznia 2024 r. w Polsce rozpocznie się kolejna transformacja energetyczna. Tym razem na stacjach paliwowych. To od tego dnia z pistoletów przy dystrybutorach z oznaczeniem PB 95 stopniowo zacznie lecieć paliwo E10. Oznaczenie jest tajemnicze, zatem powoduje strach u kierowców. Słusznie?

REKLAMA

Czym jest paliwo E10?

REKLAMA

Paliwo E10 to klasyczna benzyna. Nadal jest bezołowiowa i nadal ma równe 95 oktanów. Co się zatem w nim zmieni? Producenci będą mieli obowiązek dodawać do paliwa większą ilość biokomponentów. Ta może sięgnąć nawet 10 proc. objętości każdego litra. Słowo "nawet" oznacza jednak, że 10 proc. to wartość graniczna. Faktycznie biokomponentów może być mniej.

Taki dodatek sprawia, że benzyna stanie się bardziej ekologiczna. Wygeneruje niższą emisję szkodliwych związków. Niesie jednak ze sobą pewne skutki uboczne dla kierowców. Bo podczas zasilania paliwem E10 nieznacznie mogą pogorszyć się możliwości pojazdu.

Jakie samochody mogą jeździć na E10?

Przyjmuje się, że w przypadku rynku europejskiego wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 2010 roku powinny tolerować benzynę E10. W przypadku modeli produkowanych wcześniej powstaje zatem znak zapytania. Choć nie jest on tak duży, bo większość producentów deklaruje, że przygotowało swoje silniki do tego standardu napędu już dekadę wcześniej. Dla przykładu Citroeny i Peugeoty praktycznie w 100 proc. można tankować benzyną E10 już w przypadku, w którym opuściły fabrykę od 1 stycznia 2000 r.

Wyszukiwarka E10 za 156 tys. zł: wiarygodna czy nie?

REKLAMA

Rząd rozumiejąc wątpliwości kierowców, postanowił ułatwić im życie. Za 156 tys. zł stworzył wyszukiwarkę E10. Po wpisaniu nazwy producenta, modelu i roku, internetowa aplikacja wskazuje, które silniki w aucie mogą być zasilane paliwem E10, a które nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyszukiwarka niestety nie zawsze działa dobrze. Zdarza się bowiem, że zaleca stosowanie paliwa E10 w dieslach i elektrykach, a w przypadku np. Poloneza, odsyła kierowcę do dealera. To u niego uzyska informację w sprawie tolerowania nowego napędu. U dealera Poloneza. Jasne...

Jakich aut nie można tankować paliwem E10?

Przygotowałem listę pojazdów i wersji, które z całą pewnością nie mogą być zasilane E10. I poniższa lista jasno pokazuje jednak, że nie mówimy o gratach, które już dawno stoją na złomie, a modelach, które do tej pory wpisują się na listę ulubieńców Polaków. To auta ze stajni Audi, Opla, Renault, Toyoty czy Volkswagena

  • Alfa Romeo 147 – silniki 1,6 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 3,2 V6
  • Alfa Romeo 156 I i II – silniki 1,6 TwinSpark, 1,8 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 2,5 V6, 2,0 JTS, 3,2 V6
  • Alfa Romeo 166 – silniki 2,0 TwinSpark, 2,0 V6, 2,5 V6, 3,0 V6, 3,2 V6
  • Audi A2 – silnik 1,6 FSI
  • Ausi A3 II – silniki 1,6 FSI (2004), 2,0 FSI (2004)
  • Audi A4 B6 – silniki 2,0 FSI (2003 – 2004) i inne modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe
  • Audi A4 B7 – modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe i produkowane do roku 2008
  • Chevrolet Aveo – silniki 1,2, 1,4, 1,4 16v, 1,6 16v
  • Chevrolet Lacetti – silniki 1,4 16v, 1,6 16v, 1,8 16v
  • Lexus GS I – silniki 3,0 i 4,0
  • Mazda 323 – silniki 1,3 16v, 1,5 16v, 1,6 16v, 1,8 16v, 2,0 16v
  • Opel Signum – silnik 2,2 Direct
  • Opel Vectra C – silnik 2,2 Direct
  • Renault Laguna II – silniki 2,0 Turbo
  • Renault Espace IV – silnik 2,0 Turbo
  • Renault Megane – silnik 2,0 IDE
  • Seat Altea – silnik 2,0 FSI
  • Skoda Felicia – silnik 1,3 OHV
  • Toyota Avensis I – silnik 2,0 1AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
  • Toyota Avensis II – silnik 2,4 VVT-i 2AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
  • Volkswagen Lupo – silnik 1,4 FSI (2001 – 2004)
  • Volkswagen Polo IV – silnik 1,4 FSI (2002 – 2006)
  • Volkswagen Golf IV – silnik 1,6 FSI
  • Volkswagen Bora – silnik 1,6 FSI
  • Volkswagen Golf V – silniki 1,4 FSI, 1,6 FSI, 2,0 FSI
  • Volkswagen Touran – silniki 1,6 FSI, 2,0 FSI

Jakie paliwo tankować zamiast E10?

Załóżmy, że silnik w samochodzie nie może pracować na benzynie E10. Ta stanie się jednak nowym standardem w Polsce po 1 stycznia 2024 r. Czy to oznacza, że kierowca pomimo wizji usterki jest na nie skazany? Całe szczęście nie. Choć to informacja połowicznie dobra. Na stacjach nadal będzie dostępna benzyna E5 tolerowana przez wszystkie jednostki napędowe. Ta będzie jednak występować wyłącznie w postaci droższego paliwa PB 98. Aby nie zniszczyć silnika, kierowca będzie musiał dopłacić.

Paliwo E10. Pytania i odpowiedzi

Pomijając powyższe kwestie, internauci mają często jeszcze kilka pytań dotyczących nowej benzyny E10. Postanowiłem zatem także i na nie odpowiedzieć.

  • Jaka jest różnica między benzyną E5 i E10? Różnica rozbija się wyłącznie o kwestię ilości dodatku biokomponentów. W przypadku E5 tych może być maksymalnie 5 proc. objętości. W przypadku E10 ich udział może wzrosnąć nawet do 10 proc.
  • Ile oktanów ma paliwo E10? Benzyna E10 jest klasyczną benzyną PB 95. To oznacza, że posiada 95 oktanów.
  • Czy można mieszać E5 i E10? W zasadzie nie ma żadnych przeciwwskazań w tym przypadku. Silnik w nowoczesnym aucie i tak kontroluje parametry paliwa i w zgodzie z nimi "projektuje" proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Możliwość mieszania paliw E5 i E10 występuje przede wszystkim w autach, które E10 tolerują.
  • Czy E10 oznacza też diesla? Nie, udział biokomponentów w przypadku oleju napędowego jest określany przy pomocy oznaczenia zaczynającego się od litery B. Litera E jest zarezerwowana wyłącznie dla benzyny.
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA