REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie samochody mogą jeździć na E10? Opowieść o rządowej wyszukiwarce i lista modeli

jakie samochody mogą jeździć na E10, jakie samochody nie mogą jeździć na E10, paliwo E10, benzyna E10
Jakie samochody mogą jeździć na E10? Opowieść o rządowej wyszukiwarce i lista modeli
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2024 r. stacje benzynowe po cichu rozpoczną sprzedaż nowej benzyny E10. Z nią jest jednak pewien problem. Bo nie każdy silnik może być zasilany tym paliwem. Na usta ciśnie się zatem jedno pytanie. Jakie samochody mogą jeździć na E10? Kierowcy muszą to wiedzieć.

rozwiń >

Dokładnie 1 stycznia 2024 r. w Polsce rozpocznie się kolejna transformacja energetyczna. Tym razem na stacjach paliwowych. To od tego dnia z pistoletów przy dystrybutorach z oznaczeniem PB 95 stopniowo zacznie lecieć paliwo E10. Oznaczenie jest tajemnicze, zatem powoduje strach u kierowców. Słusznie?

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest paliwo E10?

Paliwo E10 to klasyczna benzyna. Nadal jest bezołowiowa i nadal ma równe 95 oktanów. Co się zatem w nim zmieni? Producenci będą mieli obowiązek dodawać do paliwa większą ilość biokomponentów. Ta może sięgnąć nawet 10 proc. objętości każdego litra. Słowo "nawet" oznacza jednak, że 10 proc. to wartość graniczna. Faktycznie biokomponentów może być mniej.

Taki dodatek sprawia, że benzyna stanie się bardziej ekologiczna. Wygeneruje niższą emisję szkodliwych związków. Niesie jednak ze sobą pewne skutki uboczne dla kierowców. Bo podczas zasilania paliwem E10 nieznacznie mogą pogorszyć się możliwości pojazdu.

Jakie samochody mogą jeździć na E10?

Przyjmuje się, że w przypadku rynku europejskiego wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 2010 roku powinny tolerować benzynę E10. W przypadku modeli produkowanych wcześniej powstaje zatem znak zapytania. Choć nie jest on tak duży, bo większość producentów deklaruje, że przygotowało swoje silniki do tego standardu napędu już dekadę wcześniej. Dla przykładu Citroeny i Peugeoty praktycznie w 100 proc. można tankować benzyną E10 już w przypadku, w którym opuściły fabrykę od 1 stycznia 2000 r.

REKLAMA

Wyszukiwarka E10 za 156 tys. zł: wiarygodna czy nie?

Rząd rozumiejąc wątpliwości kierowców, postanowił ułatwić im życie. Za 156 tys. zł stworzył wyszukiwarkę E10. Po wpisaniu nazwy producenta, modelu i roku, internetowa aplikacja wskazuje, które silniki w aucie mogą być zasilane paliwem E10, a które nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyszukiwarka niestety nie zawsze działa dobrze. Zdarza się bowiem, że zaleca stosowanie paliwa E10 w dieslach i elektrykach, a w przypadku np. Poloneza, odsyła kierowcę do dealera. To u niego uzyska informację w sprawie tolerowania nowego napędu. U dealera Poloneza. Jasne...

Jakich aut nie można tankować paliwem E10?

Przygotowałem listę pojazdów i wersji, które z całą pewnością nie mogą być zasilane E10. I poniższa lista jasno pokazuje jednak, że nie mówimy o gratach, które już dawno stoją na złomie, a modelach, które do tej pory wpisują się na listę ulubieńców Polaków. To auta ze stajni Audi, Opla, Renault, Toyoty czy Volkswagena

  • Alfa Romeo 147 – silniki 1,6 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 3,2 V6
  • Alfa Romeo 156 I i II – silniki 1,6 TwinSpark, 1,8 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 2,5 V6, 2,0 JTS, 3,2 V6
  • Alfa Romeo 166 – silniki 2,0 TwinSpark, 2,0 V6, 2,5 V6, 3,0 V6, 3,2 V6
  • Audi A2 – silnik 1,6 FSI
  • Ausi A3 II – silniki 1,6 FSI (2004), 2,0 FSI (2004)
  • Audi A4 B6 – silniki 2,0 FSI (2003 – 2004) i inne modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe
  • Audi A4 B7 – modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe i produkowane do roku 2008
  • Chevrolet Aveo – silniki 1,2, 1,4, 1,4 16v, 1,6 16v
  • Chevrolet Lacetti – silniki 1,4 16v, 1,6 16v, 1,8 16v
  • Lexus GS I – silniki 3,0 i 4,0
  • Mazda 323 – silniki 1,3 16v, 1,5 16v, 1,6 16v, 1,8 16v, 2,0 16v
  • Opel Signum – silnik 2,2 Direct
  • Opel Vectra C – silnik 2,2 Direct
  • Renault Laguna II – silniki 2,0 Turbo
  • Renault Espace IV – silnik 2,0 Turbo
  • Renault Megane – silnik 2,0 IDE
  • Seat Altea – silnik 2,0 FSI
  • Skoda Felicia – silnik 1,3 OHV
  • Toyota Avensis I – silnik 2,0 1AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
  • Toyota Avensis II – silnik 2,4 VVT-i 2AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
  • Volkswagen Lupo – silnik 1,4 FSI (2001 – 2004)
  • Volkswagen Polo IV – silnik 1,4 FSI (2002 – 2006)
  • Volkswagen Golf IV – silnik 1,6 FSI
  • Volkswagen Bora – silnik 1,6 FSI
  • Volkswagen Golf V – silniki 1,4 FSI, 1,6 FSI, 2,0 FSI
  • Volkswagen Touran – silniki 1,6 FSI, 2,0 FSI

Jakie paliwo tankować zamiast E10?

Załóżmy, że silnik w samochodzie nie może pracować na benzynie E10. Ta stanie się jednak nowym standardem w Polsce po 1 stycznia 2024 r. Czy to oznacza, że kierowca pomimo wizji usterki jest na nie skazany? Całe szczęście nie. Choć to informacja połowicznie dobra. Na stacjach nadal będzie dostępna benzyna E5 tolerowana przez wszystkie jednostki napędowe. Ta będzie jednak występować wyłącznie w postaci droższego paliwa PB 98. Aby nie zniszczyć silnika, kierowca będzie musiał dopłacić.

Paliwo E10. Pytania i odpowiedzi

Pomijając powyższe kwestie, internauci mają często jeszcze kilka pytań dotyczących nowej benzyny E10. Postanowiłem zatem także i na nie odpowiedzieć.

  • Jaka jest różnica między benzyną E5 i E10? Różnica rozbija się wyłącznie o kwestię ilości dodatku biokomponentów. W przypadku E5 tych może być maksymalnie 5 proc. objętości. W przypadku E10 ich udział może wzrosnąć nawet do 10 proc.
  • Ile oktanów ma paliwo E10? Benzyna E10 jest klasyczną benzyną PB 95. To oznacza, że posiada 95 oktanów.
  • Czy można mieszać E5 i E10? W zasadzie nie ma żadnych przeciwwskazań w tym przypadku. Silnik w nowoczesnym aucie i tak kontroluje parametry paliwa i w zgodzie z nimi "projektuje" proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Możliwość mieszania paliw E5 i E10 występuje przede wszystkim w autach, które E10 tolerują.
  • Czy E10 oznacza też diesla? Nie, udział biokomponentów w przypadku oleju napędowego jest określany przy pomocy oznaczenia zaczynającego się od litery B. Litera E jest zarezerwowana wyłącznie dla benzyny.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA