REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie samochody mogą jeździć na E10? Opowieść o rządowej wyszukiwarce i lista modeli

jakie samochody mogą jeździć na E10, jakie samochody nie mogą jeździć na E10, paliwo E10, benzyna E10
Jakie samochody mogą jeździć na E10? Opowieść o rządowej wyszukiwarce i lista modeli
Konrad Żelazowski
dziennik.pl

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2024 r. stacje benzynowe po cichu rozpoczną sprzedaż nowej benzyny E10. Z nią jest jednak pewien problem. Bo nie każdy silnik może być zasilany tym paliwem. Na usta ciśnie się zatem jedno pytanie. Jakie samochody mogą jeździć na E10? Kierowcy muszą to wiedzieć.

rozwiń >

Dokładnie 1 stycznia 2024 r. w Polsce rozpocznie się kolejna transformacja energetyczna. Tym razem na stacjach paliwowych. To od tego dnia z pistoletów przy dystrybutorach z oznaczeniem PB 95 stopniowo zacznie lecieć paliwo E10. Oznaczenie jest tajemnicze, zatem powoduje strach u kierowców. Słusznie?

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest paliwo E10?

Paliwo E10 to klasyczna benzyna. Nadal jest bezołowiowa i nadal ma równe 95 oktanów. Co się zatem w nim zmieni? Producenci będą mieli obowiązek dodawać do paliwa większą ilość biokomponentów. Ta może sięgnąć nawet 10 proc. objętości każdego litra. Słowo "nawet" oznacza jednak, że 10 proc. to wartość graniczna. Faktycznie biokomponentów może być mniej.

Taki dodatek sprawia, że benzyna stanie się bardziej ekologiczna. Wygeneruje niższą emisję szkodliwych związków. Niesie jednak ze sobą pewne skutki uboczne dla kierowców. Bo podczas zasilania paliwem E10 nieznacznie mogą pogorszyć się możliwości pojazdu.

Jakie samochody mogą jeździć na E10?

Przyjmuje się, że w przypadku rynku europejskiego wszystkie samochody wyprodukowane od 1 stycznia 2010 roku powinny tolerować benzynę E10. W przypadku modeli produkowanych wcześniej powstaje zatem znak zapytania. Choć nie jest on tak duży, bo większość producentów deklaruje, że przygotowało swoje silniki do tego standardu napędu już dekadę wcześniej. Dla przykładu Citroeny i Peugeoty praktycznie w 100 proc. można tankować benzyną E10 już w przypadku, w którym opuściły fabrykę od 1 stycznia 2000 r.

REKLAMA

Wyszukiwarka E10 za 156 tys. zł: wiarygodna czy nie?

Rząd rozumiejąc wątpliwości kierowców, postanowił ułatwić im życie. Za 156 tys. zł stworzył wyszukiwarkę E10. Po wpisaniu nazwy producenta, modelu i roku, internetowa aplikacja wskazuje, które silniki w aucie mogą być zasilane paliwem E10, a które nie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyszukiwarka niestety nie zawsze działa dobrze. Zdarza się bowiem, że zaleca stosowanie paliwa E10 w dieslach i elektrykach, a w przypadku np. Poloneza, odsyła kierowcę do dealera. To u niego uzyska informację w sprawie tolerowania nowego napędu. U dealera Poloneza. Jasne...

Jakich aut nie można tankować paliwem E10?

Przygotowałem listę pojazdów i wersji, które z całą pewnością nie mogą być zasilane E10. I poniższa lista jasno pokazuje jednak, że nie mówimy o gratach, które już dawno stoją na złomie, a modelach, które do tej pory wpisują się na listę ulubieńców Polaków. To auta ze stajni Audi, Opla, Renault, Toyoty czy Volkswagena

  • Alfa Romeo 147 – silniki 1,6 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 3,2 V6
  • Alfa Romeo 156 I i II – silniki 1,6 TwinSpark, 1,8 TwinSpark, 2,0 TwinSpark, 2,5 V6, 2,0 JTS, 3,2 V6
  • Alfa Romeo 166 – silniki 2,0 TwinSpark, 2,0 V6, 2,5 V6, 3,0 V6, 3,2 V6
  • Audi A2 – silnik 1,6 FSI
  • Ausi A3 II – silniki 1,6 FSI (2004), 2,0 FSI (2004)
  • Audi A4 B6 – silniki 2,0 FSI (2003 – 2004) i inne modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe
  • Audi A4 B7 – modele wyposażone w spalinowe ogrzewanie postojowe i produkowane do roku 2008
  • Chevrolet Aveo – silniki 1,2, 1,4, 1,4 16v, 1,6 16v
  • Chevrolet Lacetti – silniki 1,4 16v, 1,6 16v, 1,8 16v
  • Lexus GS I – silniki 3,0 i 4,0
  • Mazda 323 – silniki 1,3 16v, 1,5 16v, 1,6 16v, 1,8 16v, 2,0 16v
  • Opel Signum – silnik 2,2 Direct
  • Opel Vectra C – silnik 2,2 Direct
  • Renault Laguna II – silniki 2,0 Turbo
  • Renault Espace IV – silnik 2,0 Turbo
  • Renault Megane – silnik 2,0 IDE
  • Seat Altea – silnik 2,0 FSI
  • Skoda Felicia – silnik 1,3 OHV
  • Toyota Avensis I – silnik 2,0 1AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
  • Toyota Avensis II – silnik 2,4 VVT-i 2AZ-FSE z wtryskiem bezpośrednim
  • Volkswagen Lupo – silnik 1,4 FSI (2001 – 2004)
  • Volkswagen Polo IV – silnik 1,4 FSI (2002 – 2006)
  • Volkswagen Golf IV – silnik 1,6 FSI
  • Volkswagen Bora – silnik 1,6 FSI
  • Volkswagen Golf V – silniki 1,4 FSI, 1,6 FSI, 2,0 FSI
  • Volkswagen Touran – silniki 1,6 FSI, 2,0 FSI

Jakie paliwo tankować zamiast E10?

Załóżmy, że silnik w samochodzie nie może pracować na benzynie E10. Ta stanie się jednak nowym standardem w Polsce po 1 stycznia 2024 r. Czy to oznacza, że kierowca pomimo wizji usterki jest na nie skazany? Całe szczęście nie. Choć to informacja połowicznie dobra. Na stacjach nadal będzie dostępna benzyna E5 tolerowana przez wszystkie jednostki napędowe. Ta będzie jednak występować wyłącznie w postaci droższego paliwa PB 98. Aby nie zniszczyć silnika, kierowca będzie musiał dopłacić.

Paliwo E10. Pytania i odpowiedzi

Pomijając powyższe kwestie, internauci mają często jeszcze kilka pytań dotyczących nowej benzyny E10. Postanowiłem zatem także i na nie odpowiedzieć.

  • Jaka jest różnica między benzyną E5 i E10? Różnica rozbija się wyłącznie o kwestię ilości dodatku biokomponentów. W przypadku E5 tych może być maksymalnie 5 proc. objętości. W przypadku E10 ich udział może wzrosnąć nawet do 10 proc.
  • Ile oktanów ma paliwo E10? Benzyna E10 jest klasyczną benzyną PB 95. To oznacza, że posiada 95 oktanów.
  • Czy można mieszać E5 i E10? W zasadzie nie ma żadnych przeciwwskazań w tym przypadku. Silnik w nowoczesnym aucie i tak kontroluje parametry paliwa i w zgodzie z nimi "projektuje" proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Możliwość mieszania paliw E5 i E10 występuje przede wszystkim w autach, które E10 tolerują.
  • Czy E10 oznacza też diesla? Nie, udział biokomponentów w przypadku oleju napędowego jest określany przy pomocy oznaczenia zaczynającego się od litery B. Litera E jest zarezerwowana wyłącznie dla benzyny.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

REKLAMA

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

REKLAMA

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Tymczasowe tablice rejestracyjne – jak je wyrobić, ile kosztują i kiedy są potrzebne?

Tymczasowe tablice rejestracyjne, popularne czerwone blachy, coraz częściej ratują kierowców w sytuacjach, gdy samochód nie może jeszcze dostać stałych numerów. Potrzebujesz ich do przejazdu na przegląd, po zgubieniu tablic albo po zakupie auta z zagranicy. Wyjaśniamy, jak je wyrobić, ile zapłacisz i w jakich sytuacjach warto z nich skorzystać, żeby uniknąć mandatu.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA