REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony zimowe latem - czemu to zły pomysł?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zmiana opon
Zmiana opon
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ciężko wskazać konkretną datę zmiany opon z zimowych na letnie. Ta zależy bowiem od warunków pogodowych. Co się stanie gdy kierowca przegapi ten moment? Opony zimowe latem to zły pomysł!

Bardzo ciężko jest usystematyzować sezonową wymianę opon. Bo choć producenci doskonale znają warunki, w których sprawdza się poszczególny typ ogumienia, ciężko dopisać je precyzyjnie do daty. Jakie są zatem generalne zasady? Najlepszym momentem zmiany ogumienia zimowego na letnie jest pogoda, przy której temperatura na zewnątrz utrzymuje się powyżej 7 stopni Celsjusza przez większą część dnia. To warunki, w których zimówki już tracą swoje właściwości, a opony letnie mogą pokazać pełnię możliwości.

REKLAMA

Opony zimowe latem - kiedy czas na zmianę?

Brak konkretnej daty sezonowej wymiany ogumienia sprawia, że kierowcy mogą przegapić właściwy moment. I na pierwszy rzut oka opony zimowe latem nie wydają się specjalnym zagrożeniem. Czy jednak rzeczywiście tak jest? Niestety nie do końca. Zimówki wykonuje się z miękkiej mieszanki gumowej. Ta nie zamarza na kamień nawet przy tęgich mrozach, ale z drugiej strony w sytuacji, w której temperatura na zewnątrz wynosi powyżej 7 stopni Celsjusza, staje się niezwykle miękka. To sprawia, że ściana boczna opony mocniej ugina się podczas jazdy w zakręcie, ograniczając tym samym stabilność nadwozia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miękka mieszanka zimowa na rozgrzanym słońcu asfalcie to też zdecydowanie pogorszona przyczepność i wyższe opory toczenia. Rozbudowany bieżnik zimówki będzie wymagać ze strony układu napędowego wyższych nakładów siły. Obciążenie silnika z pewnością odbije się na wynikach spalania. Dodatkowo zimówka latem dużo gorzej zachowuje się podczas hamowania, ale nie tylko. Nie radzi sobie też z utrzymywaniem kontaktu z nawierzchnią np. podczas opadów deszczu, gdy droga jest śliska czy nawet dynamicznego przyspieszania spod świateł.

Opony zimowe latem - szybkie zużycie i potworny hałas!

Oczywiście pogorszone właściwości jezdne to dopiero początek problemów. Opony zimowe latem oznaczają bowiem podwyższony wskaźnik zużycia. Jeżeli kierowca jeździ dużo, może się okazać że już po jednym sezonie letnim, zimówki nie będą się nadawały do dalszej eksploatacji. Dodatkowo niewłaściwe ogumienie wiąże się z niższym komfortem podróżowania. Miękka guma w połączeniu ze skomplikowaną architekturą bieżnika sprawiają, że podczas pracy na ciepłym asfalcie zimówki generują duży hałas. Przy prędkości autostradowej ten może przypominać głośne buczenie.

W Polsce nie ma obowiązku montowania opon sezonowych. A to oznacza mniej więcej tyle, że kierowca który stosuje opony zimowe latem nie musi obawiać się mandatu podczas kontroli drogowej. Nieprawidłowy rodzaj ogumienia nie spowoduje również konsekwencji podczas okresowego przeglądu technicznego. Nie wszystkie kraje europejskie mają jednak równie liberalne przepisy dotyczące warunków technicznych jak Polska. I tak w Niemczech przepisy wymagają stosowania opon przeznaczonych do aktualnych warunków drogowych. Brak zastosowania się do tego zalecenia będzie oznaczać solidną karę.

Opony zimowe latem - podsumowanie

Podsumowując, zapominalstwo może naprawdę dużo kosztować kierowcę. W końcu opona zimowa latem gorzej hamuje, słabo radzi sobie z utrzymaniem właściwego poziomu trakcji, a do tego bardzo mocno hałasuje. Zimówki w wysokich temperaturach szybko ścierają również bieżnik. A to sprawia, że czasami już po jednym sezonie wiosenno-letnim mogą nadawać się wyłącznie do wymiany.

Opony zimowe latem to: gorsza trakcja i wydłużona droga hamowania, hałas podczas jazdy, szybkie zużycie bieżnika

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

REKLAMA

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

REKLAMA