REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiana opon
Zmiana opon
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Ciężko wskazać konkretną datę zmiany opon z zimowych na letnie. Ta zależy bowiem od warunków pogodowych. Co się stanie gdy kierowca przegapi ten moment? Opony zimowe latem to zły pomysł!

Bardzo ciężko jest usystematyzować sezonową wymianę opon. Bo choć producenci doskonale znają warunki, w których sprawdza się poszczególny typ ogumienia, ciężko dopisać je precyzyjnie do daty. Jakie są zatem generalne zasady? Najlepszym momentem zmiany ogumienia zimowego na letnie jest pogoda, przy której temperatura na zewnątrz utrzymuje się powyżej 7 stopni Celsjusza przez większą część dnia. To warunki, w których zimówki już tracą swoje właściwości, a opony letnie mogą pokazać pełnię możliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Opony zimowe latem - kiedy czas na zmianę?

Brak konkretnej daty sezonowej wymiany ogumienia sprawia, że kierowcy mogą przegapić właściwy moment. I na pierwszy rzut oka opony zimowe latem nie wydają się specjalnym zagrożeniem. Czy jednak rzeczywiście tak jest? Niestety nie do końca. Zimówki wykonuje się z miękkiej mieszanki gumowej. Ta nie zamarza na kamień nawet przy tęgich mrozach, ale z drugiej strony w sytuacji, w której temperatura na zewnątrz wynosi powyżej 7 stopni Celsjusza, staje się niezwykle miękka. To sprawia, że ściana boczna opony mocniej ugina się podczas jazdy w zakręcie, ograniczając tym samym stabilność nadwozia.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Miękka mieszanka zimowa na rozgrzanym słońcu asfalcie to też zdecydowanie pogorszona przyczepność i wyższe opory toczenia. Rozbudowany bieżnik zimówki będzie wymagać ze strony układu napędowego wyższych nakładów siły. Obciążenie silnika z pewnością odbije się na wynikach spalania. Dodatkowo zimówka latem dużo gorzej zachowuje się podczas hamowania, ale nie tylko. Nie radzi sobie też z utrzymywaniem kontaktu z nawierzchnią np. podczas opadów deszczu, gdy droga jest śliska czy nawet dynamicznego przyspieszania spod świateł.

Opony zimowe latem - szybkie zużycie i potworny hałas!

Oczywiście pogorszone właściwości jezdne to dopiero początek problemów. Opony zimowe latem oznaczają bowiem podwyższony wskaźnik zużycia. Jeżeli kierowca jeździ dużo, może się okazać że już po jednym sezonie letnim, zimówki nie będą się nadawały do dalszej eksploatacji. Dodatkowo niewłaściwe ogumienie wiąże się z niższym komfortem podróżowania. Miękka guma w połączeniu ze skomplikowaną architekturą bieżnika sprawiają, że podczas pracy na ciepłym asfalcie zimówki generują duży hałas. Przy prędkości autostradowej ten może przypominać głośne buczenie.

W Polsce nie ma obowiązku montowania opon sezonowych. A to oznacza mniej więcej tyle, że kierowca który stosuje opony zimowe latem nie musi obawiać się mandatu podczas kontroli drogowej. Nieprawidłowy rodzaj ogumienia nie spowoduje również konsekwencji podczas okresowego przeglądu technicznego. Nie wszystkie kraje europejskie mają jednak równie liberalne przepisy dotyczące warunków technicznych jak Polska. I tak w Niemczech przepisy wymagają stosowania opon przeznaczonych do aktualnych warunków drogowych. Brak zastosowania się do tego zalecenia będzie oznaczać solidną karę.

Opony zimowe latem - podsumowanie

Podsumowując, zapominalstwo może naprawdę dużo kosztować kierowcę. W końcu opona zimowa latem gorzej hamuje, słabo radzi sobie z utrzymaniem właściwego poziomu trakcji, a do tego bardzo mocno hałasuje. Zimówki w wysokich temperaturach szybko ścierają również bieżnik. A to sprawia, że czasami już po jednym sezonie wiosenno-letnim mogą nadawać się wyłącznie do wymiany.

Opony zimowe latem to: gorsza trakcja i wydłużona droga hamowania, hałas podczas jazdy, szybkie zużycie bieżnika

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA