REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Po dostarczeniu zużyte opony są sprawdzane pod kątem uszkodzeń.
Po dostarczeniu zużyte opony są sprawdzane pod kątem uszkodzeń.
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Oszczędności podczas zakupu ogumienia? Zawsze możesz zdecydować się na opony bieżnikowane. Dziś uważnie się im przyjrzymy.

Opony bieżnikowane to takie, w których w miejsce starego i zużytego już bieżnika nałożony został nowy. Na wykonanie tego zadania są dwa sposoby. Po pierwsze powierzchnię styku z asfaltem odbudowuje się na gorąco. W takim przypadku na wcześniej przygotowany karkas nanosi się mieszankę gumową, a następnie kształtuje ją i wulkanizuje przy pomocy prasy. Z uwagi na konieczność posiadania specjalistycznego sprzętu metoda ta jest stosowana głównie w dużych zakładach. Na rynku polskim jednym z lepszych przykładów jest fabryka Bridgestone w Stargardzie.

REKLAMA

REKLAMA

 

Opony bieżnikowane - na ciepło czy na zimno?

 

Druga metoda jest dużo prostsza i mniej specjalistyczna. W przypadku bieżnikowania opon na zimno na wcześniej przygotowaną powierzchnię karkasu nakleja się pas bieżnika o odpowiedniej długości. Odbywa się to bez udziału wysokiej temperatury czy ciśnienia. Zregenerowane opony mają szereg zalet. Podstawową jest oczywiście zdecydowanie niższa cena. Ogumienie poddane bieżnikowaniu jest o co najmniej 30 proc. tańsze od nowego, przy czym różnice mogą sięgnąć czasami 50 proc. Poza tym można je poddawać kolejnym regeneracjom. W przypadku opon do pojazdów ciężarowych proces potrafi być powtarzany nawet trzykrotnie.

REKLAMA

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opony bieżnikowane przynoszą jeszcze jedną zaletę - zazwyczaj pozwalają na ograniczenie działania efektu aquaplaningu. W końcu bieżnik zakładany na drodze procesu regeneracji jest dużo głębszy niż standardowo. To znacząca korzyść zarówno w przypadku bieżnikowania modeli letnich, jak i zimowych. Co z wadami? O ile wulkanizator nanosi na powierzchnię opony nowy bieżnik, o tyle cała reszta konstrukcji jest używana. A to oznacza, że z czasem ogumienie stanie się bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne występujące np. podczas najechania na przeszkodę.

 

Druga z podstawowych wątpliwości dotyczy przebiegu. Zawulkanizowany bieżnik nigdy nie będzie miał takiej wytrzymałości jak bieżnik w oponie nowej. W efekcie w czasie eksploatacji będzie się dużo szybciej ścierał i komplet ogumienia będzie wymagał szybszej wymiany. Dodatkowo wątpliwości specjalistów budzi również architektura śladu. Opony bieżnikowane na ogół mają mniej dopracowany układ rowków i lameli. W efekcie właściwości trakcyjne na suchym, czy mokrym asfalcie oraz kwestie związane z efektywnością paliwową nie są tak dobre jak w przypadku ogumienia fabrycznie nowego.

 

Opony bieżnikowane - dobre rozwiązanie?

 

Czy zatem warto kupić opony bieżnikowane? Jeżeli kierowca ma do wyboru model regenerowany a używany, odpowiedź jest oczywista - tak, warto! Bieżnikowanie zaoferuje dużo lepsze właściwości trakcyjne niż niewiadomego pochodzenia ogumienie z drugiej ręki. Poza tym daje kierowcy wyższą gwarancję jakości, poprawnego stanu technicznego i braku występowania uszkodzeń w postaci np. guzów. Gdy jednak opony bieżnikowane mają być porównane z nowymi - nawet pochodzącymi z segmentu budżetowego, kwestia nie jest już tak łatwa do rozstrzygnięcia.

 

Może się bowiem okazać, że różnicę w cenie na poziomie jednej trzeciej zniweluje możliwość pokonania na oponach nowych dużo większego dystansu. A do tego kierowca będzie miał do dyspozycji bardziej dopracowaną architekturę bieżnika, która lepiej sprawdzi się w kwestii prowadzenia czy generowanego hałasu. Te wszystkie czynniki sprawiają, że opony bieżnikowane choć są popularne na rynku, to skupiają się przede wszystkim w segmencie pojazdów ciężarowych. Wśród samochodów osobowych coraz częściej przegrywają walkę o klienta z tanimi modelami produkcji chińskiej.

 

Zobacz także: Bieżnikowanie opon

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

REKLAMA

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

REKLAMA

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

ARiMR: Wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów już od poniedziałku 1 grudnia. Trzeba się spieszyć, bo decyduje kolejność zgłoszeń

ARiMR: wnioski o 3 tys. zł na wymianę tachografów można składać już od poniedziałku 1 grudnia 2025 r. To pomoc de minimis finansowana z KPO. Przyjmowanie wniosków rozpocznie się o godz. 10:00. Do kiedy można je składać? Trzeba się spieszyć, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA