REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Po dostarczeniu zużyte opony są sprawdzane pod kątem uszkodzeń.
Po dostarczeniu zużyte opony są sprawdzane pod kątem uszkodzeń.
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Oszczędności podczas zakupu ogumienia? Zawsze możesz zdecydować się na opony bieżnikowane. Dziś uważnie się im przyjrzymy.

Opony bieżnikowane to takie, w których w miejsce starego i zużytego już bieżnika nałożony został nowy. Na wykonanie tego zadania są dwa sposoby. Po pierwsze powierzchnię styku z asfaltem odbudowuje się na gorąco. W takim przypadku na wcześniej przygotowany karkas nanosi się mieszankę gumową, a następnie kształtuje ją i wulkanizuje przy pomocy prasy. Z uwagi na konieczność posiadania specjalistycznego sprzętu metoda ta jest stosowana głównie w dużych zakładach. Na rynku polskim jednym z lepszych przykładów jest fabryka Bridgestone w Stargardzie.

REKLAMA

 

Opony bieżnikowane - na ciepło czy na zimno?

 

Druga metoda jest dużo prostsza i mniej specjalistyczna. W przypadku bieżnikowania opon na zimno na wcześniej przygotowaną powierzchnię karkasu nakleja się pas bieżnika o odpowiedniej długości. Odbywa się to bez udziału wysokiej temperatury czy ciśnienia. Zregenerowane opony mają szereg zalet. Podstawową jest oczywiście zdecydowanie niższa cena. Ogumienie poddane bieżnikowaniu jest o co najmniej 30 proc. tańsze od nowego, przy czym różnice mogą sięgnąć czasami 50 proc. Poza tym można je poddawać kolejnym regeneracjom. W przypadku opon do pojazdów ciężarowych proces potrafi być powtarzany nawet trzykrotnie.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opony bieżnikowane przynoszą jeszcze jedną zaletę - zazwyczaj pozwalają na ograniczenie działania efektu aquaplaningu. W końcu bieżnik zakładany na drodze procesu regeneracji jest dużo głębszy niż standardowo. To znacząca korzyść zarówno w przypadku bieżnikowania modeli letnich, jak i zimowych. Co z wadami? O ile wulkanizator nanosi na powierzchnię opony nowy bieżnik, o tyle cała reszta konstrukcji jest używana. A to oznacza, że z czasem ogumienie stanie się bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne występujące np. podczas najechania na przeszkodę.

 

Druga z podstawowych wątpliwości dotyczy przebiegu. Zawulkanizowany bieżnik nigdy nie będzie miał takiej wytrzymałości jak bieżnik w oponie nowej. W efekcie w czasie eksploatacji będzie się dużo szybciej ścierał i komplet ogumienia będzie wymagał szybszej wymiany. Dodatkowo wątpliwości specjalistów budzi również architektura śladu. Opony bieżnikowane na ogół mają mniej dopracowany układ rowków i lameli. W efekcie właściwości trakcyjne na suchym, czy mokrym asfalcie oraz kwestie związane z efektywnością paliwową nie są tak dobre jak w przypadku ogumienia fabrycznie nowego.

 

Opony bieżnikowane - dobre rozwiązanie?

 

Czy zatem warto kupić opony bieżnikowane? Jeżeli kierowca ma do wyboru model regenerowany a używany, odpowiedź jest oczywista - tak, warto! Bieżnikowanie zaoferuje dużo lepsze właściwości trakcyjne niż niewiadomego pochodzenia ogumienie z drugiej ręki. Poza tym daje kierowcy wyższą gwarancję jakości, poprawnego stanu technicznego i braku występowania uszkodzeń w postaci np. guzów. Gdy jednak opony bieżnikowane mają być porównane z nowymi - nawet pochodzącymi z segmentu budżetowego, kwestia nie jest już tak łatwa do rozstrzygnięcia.

 

Może się bowiem okazać, że różnicę w cenie na poziomie jednej trzeciej zniweluje możliwość pokonania na oponach nowych dużo większego dystansu. A do tego kierowca będzie miał do dyspozycji bardziej dopracowaną architekturę bieżnika, która lepiej sprawdzi się w kwestii prowadzenia czy generowanego hałasu. Te wszystkie czynniki sprawiają, że opony bieżnikowane choć są popularne na rynku, to skupiają się przede wszystkim w segmencie pojazdów ciężarowych. Wśród samochodów osobowych coraz częściej przegrywają walkę o klienta z tanimi modelami produkcji chińskiej.

 

Zobacz także: Bieżnikowanie opon

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pościg za kierowcą BMW. Zatrzymany posiada dożywotni zakaz kierowania wszelkimi pojazdami mechanicznymi

Tuż po północy (26.07) w Siedlcach doszło do pościgu za kierowcą BMW. Policjanci Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach prowadzili pościg za samochodem jadącym bez tablic rejestracyjnych. Kierowca pomimo poleceń policjantów nie reagował i podjął próbę ucieczki.

Potracił rowerzystę, który zaczepił się o dach auta, pojechał dalej

Do niecodziennego zdarzenia doszło na przedmieściach Walencji. Kierowca furgonetki potrącił rowerzystę, który następnie ugrzązł na dachu samochodu. Mężczyzna nie zatrzymał się, aby pomóc poszkodowanemu, uciekł z miejsca wypadku. Chwilę później został zatrzymany przez funkcjonariuszy hiszpańskiej żandarmerii (Guardia Civil).

Więcej płatnych dróg i autostrad? Rząd pracuje nad nowymi przepisami

W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się projekt rozporządzenia w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. Chodzi o rozszerzenie sieci dróg płatnych.

Zmiany dotyczące obowiązkowej konfiskaty pojazdów nietrzeźwych kierowców najwcześniej po wakacjach

We wtorek, 23 lipca rząd miał zająć się przygotowanym przez resort sprawiedliwości projektem nowelizacji Kodeksu karnego, Kodeksu postępowania karnego oraz ustawy o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich. Chodzi o zmianę przepisów dotyczących konfiskaty aut prowadzonych przez nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Czy samochód powypadkowy może być odpadem?

Jakie są przesłanki aby uznać, że jakiś przedmiot lub substancja jest odpadem? Co w przypadku importu elektrośmieci np. samochodów powypadkowych?

Od 1 lipca 2024 r. nowe zasady przywozu samochodów osobowych

Od 1 lipca 2024 r. obowiązują nowe zasady przywozu samochodów osobowych do Polski zarejestrowanych na Białorusi. Sprawdź, jakie warunki muszą spełniać pojazdy, które mogą wjeżdżać do Polski.  Chodzi o rozporządzenie Rady Unii Europejskiej dotyczące poszerzenia zakresu i katalogu podmiotów środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.

Dwaj bracia zginęli w wypadku motocyklowym, nie mieli kasków

Do tragicznego wypadku doszło w Jemiołowie (woj, lubuskie). Dwaj bracia jechali motocyklem i uderzyli w zaparkowany samochód. Obaj mężczyźni nie żyją. Okoliczności bada policja i prokuratura. 

Parkując uszkodziła 10 samochodów

Pech, nieostrożność, a może nietrzeźwość? 41-letnia mieszkanka Olsztyna, usiłując zaparkować samochód na osiedlowej uliczce uszkodziła… 10 samochodów. Kobieta nie chciała przebadać się alkomatem.

REKLAMA

Czy w aucie trzeba mieć przy sobie dowód rejestracyjny?

Zostałeś zatrzymany do kontroli? Sprawdź, jakie dokumenty musisz przy sobie posiadać. Dowód rejestracyjny, prawo jazdy i aktualne ubezpieczenie OC są jednymi z najważniejszych dokumentów każdego kierowcy.

Badanie: 72 proc. przy zakupie używanego samochodu kieruje się jego ceną

Przy wyborze używanego auta, każdy kupujący bierze pod uwagę inne czynniki. Niezależnie od tego jaki model jest w centrum zainteresowania kupującego, i tak najczęściej branym czynnikiem przy wyborze auta jest jego cena. Model i marka samochodu schodzą na dalszy plan.

REKLAMA