REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opony bieżnikowane - czy warto kupić?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Po dostarczeniu zużyte opony są sprawdzane pod kątem uszkodzeń.
Po dostarczeniu zużyte opony są sprawdzane pod kątem uszkodzeń.
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Oszczędności podczas zakupu ogumienia? Zawsze możesz zdecydować się na opony bieżnikowane. Dziś uważnie się im przyjrzymy.

Opony bieżnikowane to takie, w których w miejsce starego i zużytego już bieżnika nałożony został nowy. Na wykonanie tego zadania są dwa sposoby. Po pierwsze powierzchnię styku z asfaltem odbudowuje się na gorąco. W takim przypadku na wcześniej przygotowany karkas nanosi się mieszankę gumową, a następnie kształtuje ją i wulkanizuje przy pomocy prasy. Z uwagi na konieczność posiadania specjalistycznego sprzętu metoda ta jest stosowana głównie w dużych zakładach. Na rynku polskim jednym z lepszych przykładów jest fabryka Bridgestone w Stargardzie.

REKLAMA

 

Opony bieżnikowane - na ciepło czy na zimno?

 

Druga metoda jest dużo prostsza i mniej specjalistyczna. W przypadku bieżnikowania opon na zimno na wcześniej przygotowaną powierzchnię karkasu nakleja się pas bieżnika o odpowiedniej długości. Odbywa się to bez udziału wysokiej temperatury czy ciśnienia. Zregenerowane opony mają szereg zalet. Podstawową jest oczywiście zdecydowanie niższa cena. Ogumienie poddane bieżnikowaniu jest o co najmniej 30 proc. tańsze od nowego, przy czym różnice mogą sięgnąć czasami 50 proc. Poza tym można je poddawać kolejnym regeneracjom. W przypadku opon do pojazdów ciężarowych proces potrafi być powtarzany nawet trzykrotnie.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opony bieżnikowane przynoszą jeszcze jedną zaletę - zazwyczaj pozwalają na ograniczenie działania efektu aquaplaningu. W końcu bieżnik zakładany na drodze procesu regeneracji jest dużo głębszy niż standardowo. To znacząca korzyść zarówno w przypadku bieżnikowania modeli letnich, jak i zimowych. Co z wadami? O ile wulkanizator nanosi na powierzchnię opony nowy bieżnik, o tyle cała reszta konstrukcji jest używana. A to oznacza, że z czasem ogumienie stanie się bardziej podatne na uszkodzenia mechaniczne występujące np. podczas najechania na przeszkodę.

 

Druga z podstawowych wątpliwości dotyczy przebiegu. Zawulkanizowany bieżnik nigdy nie będzie miał takiej wytrzymałości jak bieżnik w oponie nowej. W efekcie w czasie eksploatacji będzie się dużo szybciej ścierał i komplet ogumienia będzie wymagał szybszej wymiany. Dodatkowo wątpliwości specjalistów budzi również architektura śladu. Opony bieżnikowane na ogół mają mniej dopracowany układ rowków i lameli. W efekcie właściwości trakcyjne na suchym, czy mokrym asfalcie oraz kwestie związane z efektywnością paliwową nie są tak dobre jak w przypadku ogumienia fabrycznie nowego.

 

Opony bieżnikowane - dobre rozwiązanie?

 

Czy zatem warto kupić opony bieżnikowane? Jeżeli kierowca ma do wyboru model regenerowany a używany, odpowiedź jest oczywista - tak, warto! Bieżnikowanie zaoferuje dużo lepsze właściwości trakcyjne niż niewiadomego pochodzenia ogumienie z drugiej ręki. Poza tym daje kierowcy wyższą gwarancję jakości, poprawnego stanu technicznego i braku występowania uszkodzeń w postaci np. guzów. Gdy jednak opony bieżnikowane mają być porównane z nowymi - nawet pochodzącymi z segmentu budżetowego, kwestia nie jest już tak łatwa do rozstrzygnięcia.

 

Może się bowiem okazać, że różnicę w cenie na poziomie jednej trzeciej zniweluje możliwość pokonania na oponach nowych dużo większego dystansu. A do tego kierowca będzie miał do dyspozycji bardziej dopracowaną architekturę bieżnika, która lepiej sprawdzi się w kwestii prowadzenia czy generowanego hałasu. Te wszystkie czynniki sprawiają, że opony bieżnikowane choć są popularne na rynku, to skupiają się przede wszystkim w segmencie pojazdów ciężarowych. Wśród samochodów osobowych coraz częściej przegrywają walkę o klienta z tanimi modelami produkcji chińskiej.

 

Zobacz także: Bieżnikowanie opon

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA