Test opon letnich ADAC 2019
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Jeżeli są na świecie marki, które cieszą się szczególnym poważaniem wśród kierowców, ADAC z pewnością można wpisać na tą listę. Niemiecki automobilklub zawdzięcza swoją sławę m.in. corocznym testom ogumienia. W tym roku inżynierowie postanowili sprawdzić opony letnie występujące w dwóch rozmiarach - 185/65 R15 oraz 215/65 R16C. Podczas badania ADAC sprawdziło nie tylko trakcję na suchej i mokrej nawierzchni, ale również poziom hałasu, efektywność paliwową oraz poziom zużycia bieżnika.
REKLAMA
Metodologia badań prowadzonych przez instytut ADAC zakłada jednak nie tylko sam sposób prowadzenia testów, ale również kryteria oceny. I tak wynik ogólny stanowi średnią ważoną wyliczoną na podstawie poszczególnych kategorii. Największy wpływ na notę końcową ma zachowanie się opony na mokrej nawierzchni. Wskaźnik ten aż w 40 proc. decyduje o werdykcie ADAC. 20-proc. wpływ ma trakcja na suchym asfalcie i poziom ścieralności, a 10-proc. hałas i efektywność paliwowa. Co ważne, w klasyfikacji ogólnej liczy się najniższy, a nie najwyższy wynik.
Test opon letnich ADAC - rozmiar 185/65 R15
REKLAMA
W przypadku testu opon letnich ADAC 2019 w rozmiarze 185/65 R15 na notę dobry zasłużyły dwa modele. Pozostałe zostały ocenione jako zadowalające. Które opony wyróżniły się w badaniu? Na szczycie zestawienia wylądował Bridgestone z debiutującym w zeszłym roku modelem Turanza T005. Drugie miejsce na podium przypadło holenderskiemu produktowi - Vredestein Sportrac 5. Zaskoczenie w tym zestawieniu stanowią dwie przedostatnie pozycje. Zajmują je opony renomowanych marek takich jak Hankook czy Pirelli. Gorzej od modeli Kinergy Eco 2 i Cinturato P1 Verde poradził sobie wyłącznie niezwykle tani model opony letniej wyprodukowany przez chińską firmę Linglong.
Wyniki testu opon letnich w rozmiarze 185/65 R15 są interesujące z jeszcze jednego powodu. Warto bowiem zwrócić uwagę na ostatnie miejsce na podium. To przypadło modelowi Michelin CrossClimate+. Nota francuskiego produktu nie byłaby dziwna, gdyby nie fakt że opona ta reprezentuje nie rynek ogumienia letniego, a wielosezonowego. Opona uniwersalna wyśmienicie sprawdziła się na mokrej nawierzchni i w kwestii niskiego stopnia zużycia bieżnika. Sporo gorzej sprawdzała się na suchym asfalcie.
Test opon letnich ADAC - rozmiar 215/65 R16C
Wyniki osiągane przez opony w rozmiarze 185/65 R15 w teście ADAC są raczej słabe. Stanowią jednak dopiero wprowadzenie do zatrważającej klasyfikacji generalnej przygotowanej po badaniu dotyczącym rozmiaru 215/65 R16C (dedykowanego samochodom typu van). W przypadku większego ogumienia żadnemu z konkurentów nie udało się uzyskać noty dobrej. Pięć opon zostało ocenionych zadowalająco, dwie dostatecznie i dziewięć niedostatecznie. To jeden z najgorszych wyników w całej historii badań rynku oponiarskiego prowadzonych przez niemiecki automobilklub.
Na szczycie testu opon letnich ADAC z notą na poziomie 2,8 uplasowało się Apollo Altrust. Zwycięstwo produktu sygnowanego logo hinduskiej marki jest o tyle zaskakujące, że reprezentuje on segment budżetowy i charakteryzuje się mniejszym poziomem zaawansowania technologicznego od konkurentów chociażby z segmentu premium. Nieco gorzej od opony Apollo wypadły takie modele jak Goodyear EfficientGrip Cargo i Pirelli Carrier. Na ocenę zadowalającą zasłużył też Nokian cLine i Continental VanContact 200.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA