REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Oznaczenia opony
Oznaczenia opony
Oponeo.pl

REKLAMA

REKLAMA

Rocznik opony daje kierowcy pewność, że rzeczywiście kupuje nowe ogumienie. Rocznik opony to jednak też informacja mówiąca o tym, czy wiek nie kwalifikuje ogumienia do wymiany.

Kierowca podczas zakupu nowego kompletu ogumienia powinien sprawdzić kilka czynników. W pierwszej kolejności musi skupić się na parametrach - tak, aby model dało się zamontować w jego aucie i aby spełniał on warunki określone przez producenta. Drugim z czynników jest wybór opony o możliwie najlepszych właściwościach jezdnych w możliwie najbardziej rozsądnej cenie. Trzeci wskaźnik dotyczy rocznika opony. Czemu ma on znaczenie? W ten sposób kierowca wie, że nie wybiera produktu, który od kilku lat zalega w magazynie.

REKLAMA

REKLAMA

Rocznik opony - czyli ile właściwie mogą leżeć w magazynie?

Zasadnicze pytania są dwa. Ile opona może czekać w sklepie na kupującego? I jak właściwie sprawdzić jej rocznik? W pierwszym przypadku odpowiedź może stanowić norma PN-C94300-7 Ogumienie - pakowanie, przechowywanie i transport. W jej głos nieużywane opony przechowywane w odpowiednich warunkach zachowują parametry fabryczne przez pierwsze 3 lata. Po tym czasie według przepisów prawa sprzedający nie może nazywać produktu fabrycznie nowym. Jeżeli chodzi o drugie pytanie, odpowiedź przynosi tzw. kod DOT naniesiony na ścianę boczną ogumienia.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kod DOT (Department of Transportation) to współcześnie nic innego jak ciąg czterech cyfr. Te często są otoczone kołem. Jak rozszyfrować producenckie oznaczenie? Sposób kodowania jest uniwersalny dla całego rynku oponiarskiego. Dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień roku, w którym model został wyprodukowany. Dwie ostatnie odnoszą się do roku. I tak kod 0518 powinien stanowić dla kierowcy informację, że opona opuściła taśmę linii produkcyjnej w piątym tygodniu roku 2018.

Rocznik opony tak naprawdę można jednak rozpatrywać z kilku punktów widzenia. Ten daje kierowcy nie tylko pewność, że kupuje produkt "świeży". Daje też niezwykle ważną informację dotyczącą czasu, przez który opony mogą być eksploatowane. Ogumienie używa się bowiem nie zawsze do momentu starcia bieżnika - tj. według polskiego prawa osiągnięcia jego wysokości poniżej 1,6 mm. W przypadku pojazdów jeżdżących mało, proces ten mógłby trwać np. kilkanaście lat. To oznacza, że kierowca powinien wziąć pod uwagę czynnik drugi - mianowicie wiek.

Rocznik opony określa też bezpieczną granicę eksploatacji

Guma, z której wykonywane jest ogumienie, stanowi naprawdę trwałą mieszankę. Wytrzymuje obciążenia wynikające z masy samochodu, pokonanych przeszkód czy prędkości. Niestety z biegiem czasu również podlega naturalnym procesom starzenia. Pod wpływem wieku i np. operowania promieni słonecznych staje się mniej elastyczna, a na jej powierzchni pojawiają się pęknięcia. Naruszenie struktury sprawia, że eksploatacja ogumienia zaczyna być coraz mniej bezpieczna i coraz bardziej grozi wystąpieniem uszkodzenia podczas jazdy.

Kiedy dokładnie najlepiej zamienić opony na nowe? Specjaliści z rynku oponiarskiego nie mają co do tego żadnych wątpliwości. Zakładając prawidłową eksploatację, przechowywanie i konserwowanie ogumienia, po 10 roku życia powinno ono zostać wycofane z użytkowania. Co więcej, producenci zalecają, aby po 5 roku od daty produkcji poddawać opony wnikliwej kontroli podczas każdorazowej zmiany sezonowej. W ten sposób kierowca w stu procentach upewni się, że zachowały one optymalne parametry, a w strukturze gumy czy wzmocnień wewnętrznych nie postępuje zbyt mocno proces starzenia.

Rocznik opony - podsumowanie

Opony są jednym z ważniejszych elementów bezpieczeństwa w pojeździe. Bez nich nie ma mowy o właściwym poziomie trakcji i działaniu elektronicznych systemów wspomagających. Aby kierowca miał pewność, że może bezpiecznie eksploatować ogumienie, powinien sprawdzić jego stan i… wiek. Rocznik opony nigdy nie powinien być starszy niż 10 lat! Wskaźnik ukryty w kodzie DOT przydaje się także podczas zakupu. W ten sposób kierowca wie, że kupuje ogumienie niedawno wyprodukowane, które ma pełne parametry fabryczne.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA