REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

oprac. Kuba Brzeziński
Gęstszy olej w starszym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?
Gęstszy olej w starszym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?
TotalEnergies

REKLAMA

REKLAMA

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.
rozwiń >

Samochód przekroczył 100 tys. km przebiegu. Pora zatem na zmianę oleju. Lepiej zalewać do niego podczas kolejnych wymian olej gęstszy. Ten będzie dobrany według własnego uznania mechanika.

REKLAMA

Czemu w używanym silniku teoretycznie lepiej sprawdza się gęsty olej?

REKLAMA

Najczęstszy argument podawany w takich sytuacjach to zwykle: "ja nie będę smarował silnika olejem jak woda" lub "fabryczne zalecenia to ekologiczne bzdury, każdy wie, że im gęstszy olej, tym lepszy". Stwierdzenia te są zatem tak samo demagogiczne, jak i nieprawdziwe. Wynikają wprost z braku wiedzy.

Istnieją jeszcze inne zasłyszane teorie, np. taka, że kiedy silnik przekroczy 100 000 km to już wtedy z automatu należy zalewać go olejem o lepkości min 5W-40 czy 10W-40, ponieważ gęstszy olej lepiej chroni turbinę. Niestety – takie postępowanie w większości przypadków, zamiast wydłużać żywotność silnika, skraca ją.

Czym jest ten gęstszy olej?

Popularne określenie "gęstszy" dotyczy klasy lepkości oleju. A więc drugiego z oznaczeń oleju, które występuje po myślniku. Kierowcom lub mechanikom chodzi o zmianę klasy lepkości oleju, zalecanej przez producenta, np. z 0W-20 na 0W-30 czy 5W-40.

Potoczna "gęstość" oleju, nie jest poprawnym pojęciem z technicznego punktu widzenia. Gęstość jest określeniem ciężaru właściwego i nie ma wiele wspólnego z lepkością oleju. 0W-20, 5W-30 to klasy lepkości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Gęstszy olej w starym silniku to mit i poważny błąd

REKLAMA

Lepkość oleju silnikowego jest wielkością określającą łatwość przepływu oleju przy określonej temperaturze. Im wyższa lepkość, tym większy opór wewnętrzny, gorsze odprowadzanie ciepła i dłuższy czas potrzebny do tego, aby olej dotarł do wszystkich elementów silnika przy rozruchu (zarówno porannym jak też start-stop).

Teoretycznie olej 0W-30 będzie miał wyższą lepkość w wysokich temperaturach niż olej 0W-20. Można zatem pomyśleć, że po rozgrzaniu silnika film olejowy będzie grubszy, bardziej wytrzymały. W praktyce wcale tak być nie musi.

Należy dalej stosować olej zgodnie z homologacją i wręcz skracać przebiegi między wymianami, gdyż olej w siniku o dużym przebiegu będzie miał cięższe warunki pracy ze względu na jego zanieczyszczenia. A zmiany klasy lepkości oleju można przeprowadzać tylko w zakresie podanym przez producenta i zgodnie z homologacją – powiedział Andrzej Husiatyński z Działu Technicznego TotalEnergies Marketing Polska Sp. z o.o.

Gęstszy olej remedium na nieszczelności?

Czasami kierowcy i mechanicy sądzą, że dobrym sposobem redukowania wewnętrznych nieszczelności silnika, jest zmiana parametrów środka smarnego. Nowy zapobiegnie przeciekaniu oleju do komory spalania. To jednak równie poważny błąd.

Należy używać oleju zgodnie z homologacją producenta, niezależnie czy silnik ma 100, czy 300 tys. km. Jeżeli zaczyna brać olej, to nie należy naprawiać tego stanu, wlewając olej o wyższej lepkości, czy też dodawać specjalne uszczelniacze. To metody całkowicie bezskuteczne – dodaje Andrzej Husiatyński.

Gęstszy olej może punktowo przegrzewać silnik

Badania laboratoryjne pokazują, że w najnowszych, wysilonych silnikach oleje o wyższych lepkościach gorzej chłodzą silnik, co zwiększa temperaturę jego niektórych elementów (pierścienie, łożysko turbosprężarki). Owszem wskaźnik temperatury może dalej pokazywać ok. 90 stopni, ale dojdzie do miejscowego przegrzania motoru. Miejscowego, ale tak samo groźnego i skutkującego usterkami.

Na tym jednak problemy się nie kończą. Od tego punktu tak właściwie dopiero startują. Bo zmiana parametrów oleju silnikowego może sprawić, że środek nie będzie spełniać norm w zakresie:

  • ochrony przed przedwczesnym zapłonem i zjawiskiem LSPI,
  • ochrony przed osadzaniem się szlamów i osadów w silniku,
  • chłodzenia elementów silnika,
  • kompatybilności z hydrauliką zaworową, układami zmiennych faz rozrządu,
  • zgodności w zakresie współpracy z układami oczyszczania spalin (DPF, GPF),
  • zgodności w zakresie dodatków chroniących pasek rozrządu pracujący w oleju czy ochrona łańcucha rozrządu przed wydłużaniem,
  • może mieć inną kompozycję dodatków przeciwzużyciowych.

Gęstszy olej a coraz popularniejsze hybrydy

Silniki te bardzo często pracują niedogrzane. Nie tylko co chwile włączają się i wyłączają, ale nierzadko na zimno wchodzą od razu na wysokie obroty. W takich przypadkach potrzebujemy błyskawicznego smarowania i specjalnie dobranych dodatków, które będą pracować w niższych temperaturach. Z tego właśnie względu stosowanie zasady "gęstszy olej lepiej chroni" zadziała dokładnie odwrotnie, zwłaszcza w hybrydach z turbodoładowaniem.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niebezpieczna wiosna na polskich drogach. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W pierwszych czterech miesiącach 2024 roku na drogach w Polsce miało miejsce 5,7 tys. wypadków. Jak informuje "Rzeczpospolita", liczba wypadków z udziałem motocyklistów wzrosła o 80 proc.

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego. Jak zezłomujesz swój samochód trochę więcej

W 2024 r. 30 000 zł dopłaty do zakupu samochodu elektrycznego.

Przewoźnik nie zmieni tachografu do końca 2024 r. Kara to 10 tys. zł

W Polsce ponad 300 tys. aut będzie musiało otrzymać nowy tachograf. Kiedy jest on konieczny i ile kosztuje jego montaż? To kluczowe pytania. Zwłaszcza że kara za nieprzystosowanie pojazdu do nowych wymogów to nawet 10 tys. zł.

Kolizja z dzikiem. Czy kierowca dostanie odszkodowanie? Jedyną nadzieją AC

Kolizja ze zwierzęciem wcale nie jest rzadkim scenariuszem na polskich drogach. Jak się zachować w takim przypadku i czy kierowca może liczyć na odszkodowanie na naprawę auta? Sprawdźcie.

REKLAMA

Sprzedaż auta bez aktualnego przeglądu. Możliwa czy nie?

Brak ważnego przeglądu oznacza brak dopuszczenie do ruchu. Tylko czy to jest jednoznaczne z brakiem możliwości sprzedaży takiego auta? Przepisy nie mówią "nie", ale nie do końca mówią też "tak". Taka sytuacja oznacza kilka wyzwań.

Samochód z zagranicy w polskiej strefie czystego transportu. Jak kierowca ma zdobyć zieloną naklejkę na szybę?

Zielona naklejka w SCT w Polsce zniknęła? Nie do końca. Obowiązek jej stosowania nadal będą mieli kierujący autami zarejestrowanymi za granicą. Jak zatem ją zdobyć? I co jeszcze warto wiedzieć na jej temat?

Konfiskata samochodów nietrzeźwym: w majówkę 2024 auta straci dwa tysiące kierowców, jak uniknąć kary

Choć zapowiadane jest cofnięcie drastycznych przepisów, nadal obowiązuje nowe prawo według którego nietrzeźwemu kierowcy konfiskuje się auto. Gdyby obowiązywał już w ubiegłoroczną majówkę, samochody straciłoby prawie2 tys. kierowców. Jednak jeśli nawet przepisy zostaną złagodzone, to kary dla nietrzeźwych kierowców pozostaną nadal surowe.

Nowe kary dla kierowców przyjęte. Masowo polecą prawa jazdy

Kierowców czeka rewolucja w karaniu za wykroczenia. Przepisy przyjęte przez Parament Europejski niosą poważne zmiany. Reforma ma przyczynić się do zmniejszenia liczby zabitych na europejskich drogach. Oto szczegóły…

REKLAMA

Majówka może przynieść spadek cen paliw. Za benzynę Pb 95 możemy zapłacić od 6,61 do 6,72 zł za litr, a za Pb98 od 7,28 do 7,39 zł

W nadchodzący majowy weekend, kierowcy mogą spodziewać się korzystniejszych cen paliw. Eksperci portalu e-petrol.pl prognozują spadek kosztów tankowania, a to z powodu promocji oferowanych przez stacje benzynowe.

Minister zapowiadał rejestrację aut przez internet. Kiedy to będzie możliwe? Data jest znana

Rejestracja auta online będzie. To dobra informacja. Gorsza jest taka, że trzeba będzie na nią poczekać. Wstępnie szefostwo CEPiK mówi nawet o terminie 30 miesięcy. Czy taka rejestracja będzie wymagać wizyty w wydziale komunikacji?

REKLAMA