REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

oprac. Kuba Brzeziński
Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na wyjazd z domem na kółkach?
Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na wyjazd z domem na kółkach?
Steinhof

REKLAMA

REKLAMA

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Najpierw weekend majowy, a później wakacje za pasem. To oznacza serię wyjazdów. W czasach pandemicznych Polacy pokochali przyczepy kempingowe. Na starcie sezonu warto zatem przypomnieć kilka zasad bezpieczeństwa przed i w trakcie jazdy takim zestawem.

REKLAMA

Sprawdź hak holowniczy. Gwarantuje bezpieczne połączenie z autem

REKLAMA

W Polsce brakuje prawnego obowiązku demontażu kuli haka holowniczego, gdy nie jest on używany. Dlatego niektórzy kierowcy decydują się na jazdę z przyczepioną kulą haka do nadwozia przez cały rok. Szczególnie po sezonie jesienno-zimowym ten element wymaga większego zainteresowania. Sól, błoto pośniegowe i inne zabrudzenia z drogi osiadają na powierzchni haka. W związku z tym przed kolejnym użyciem należy go dokładnie wyczyścić. Na szczególną uwagę zasługuje też gniazdo elektryczne.

Czy zdemontowany hak od razu jest gotowy do użycia? I tak, i nie. Tak, bo "zimowa" w bardziej kontrolowanych warunkach. Nie, bo tu również opłaca się sprawdzić, czy wszystkie elementy konstrukcyjne są w idealnym stanie technicznym.

Przygotuj przyczepę kempingową. Opis krok po kroku

Na pierwszy rzut oka dobrze jest sprawdzić ważność wszystkich dokumentów. Aktualne badanie techniczne i ważna polisa OC, są obowiązkowe. Zawczasu opłaca się również sprawdzić stan układu hamulcowego, jeśli przyczepa ma własny układ hamulcowy. Prawdziwą wisienką na torcie jest weryfikacja funkcjonowania oświetlenia.

Jak rozłożyć ładunek w przyczepie kempingowej?

Kluczem do bezpiecznej podróży jest rozłożenie ciężaru w całej przyczepie kempingowej. Tutaj z pomocą przychodzi zdrowy rozsądek, a także wiedza ekspertów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rekomendujemy, aby środek ciężkości umieścić maksymalnie blisko osi przyczepy, oczywiście przy zachowaniu wymagania dotyczącego nacisku pionowego na kulę haka. Ważne jest to, aby ciężar rozłożyć równomiernie pomiędzy każdą ze stron przyczepy. Najniżej powinny znajdować się najcięższe przedmioty. W ten prosty sposób znacząco obniżymy środek ciężkości – podpowiada Mariusz Fornal – kierownik działu konstrukcyjnego w Steinhof.

Jak prowadzić samochód z przyczepą kempingową?

REKLAMA

Przede wszystkim trzeba przestawić się na to, że wiele rzeczy trwa zdecydowanie dłużej. Potrzebujemy więcej czasu na rozpędzenie się, a także zahamowanie. Szacuje się, że długość hamowania z tej samej prędkości dla auta osobowego i zestawu z przyczepą kempingową, jest dłuższa o 70 proc.!

Istotnym aspektem techniki jazdy jest oczywiście pokonywanie zakrętów oraz stromych zjazdów. Tutaj potrzebujemy zdecydowanie więcej miejsca na właściwe ustawienie zestawu pojazdów do skrętu. Dodatkowo musimy mieć świadomość, że przyczepa kempingowa zachodzi przy skręcie. To oznacza, że przy wąskich uliczkach, można zahaczyć znajdujące się w pobliżu przedmioty.

Ograniczenie prędkości dla samochodu z przyczepą kempingową

W terenie zabudowanym możemy poruszać się z maksymalną prędkością 50 km/h. Poza miastem na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej możemy takim zestawem jechać 70 km/h. Na drogach ekspresowych i autostradach możemy rozwinąć maksymalnie 80 km/h.

Takie ograniczenia mają swoje uzasadnienie. Przede wszystkim najważniejsze jest bezpieczeństwo. Dużo łatwiej zapanować nad zestawem pojazdów przy niższej prędkości. Zmniejsza się również spalanie i zużycie auta osobowego. Duża prędkość w połączeniu z bocznym wiatrem, mogą zamienić przyczepę kempingową w żagiel. Dlatego tak ważne jest, aby trzymać kierownicę dwoma rękami – dodaje Mariusz Fornal.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan!

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych. Resort Infrastruktury ma plan! W ocenie Ministerstwa Infrastruktury, projekt nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym ma zapewnić bezpieczeństwo ruchu drogowego. Projekt trafił do konsultacji.

Auta autonomiczne na drogach publicznych. MI chce testować

Z projektu noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, opublikowanego w poniedziałek na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego (RCL) wynika, że Ministerstwo Infrastruktury chce wprowadzić możliwość testowania pojazdów półautonomicznych i autonomicznych na publicznych drogach.

System RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o włączeniu systemu RedLight w Kielcach. Na skrzyżowaniu działa aż 36 kamer. Czym jest system RedLight i jak działa? Kto otrzyma mandat?

Lekkie pojazdy elektryczne - co warto o nich wiedzieć

Większe miasto to zakorkowane ulice, duża emisja dwutlenku węgla i przeciętna prędkość jazdy km/h. Ponadto średnia liczba pasażerów w samochodach poruszających się po miastach to zaledwie 1,3 osoby. Czy lekkie pojazdy elektryczne zrewolucjonizują sposób poruszania się po mieście? 

REKLAMA

KGP: 99 221 interwencji, 380 wypadków drogowych, 22 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 221 interwencji. Byli wzywani do 380 wypadków drogowych.

Od stycznia 2025 r. nowe obowiązki właścicieli i zarządców niektórych budynków. Wysyp stacji ładowania aut elektrycznych już się zaczął

W ewidencji Urzędu Dozoru Technicznego widnieje już ponad 10 200 punktów ładowania aut elektrycznych. Tylko w listopadzie ich liczba wzrosła o przeszło 760! Tak gwałtowne przyspieszenie w budowie infrastruktury dla elektryków ma związek z przepisami, które wchodzą w życie 1 stycznia – oceniają eksperci Powerdot. Jest też inna przyczyna.

CANARD: Uruchomiono dwa nowe odcinkowe pomiary prędkości

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) poinformowało o uruchomieniu dwóch kolejnych odcinkowych pomiarów prędkości. Jeden z nich został uruchomiony na trasie A1, a drugi na DW935. 

KGP: 100 285 interwencji, 385 wypadków drogowych, 23 ofiary śmiertelne. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 100 285 interwencji. Byli wzywani do 385 wypadków drogowych.

REKLAMA

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza [Projekt ustawy]

Zmienią się zasady nakładania opłat drogowych: opłata infrastrukturalna, opłata nakładana ze względu na emisję CO2, opłata nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza. Projekt ustawy trafił do uzgodnień i konsultacji.

Jak zarządzać flotą pojazdów elektrycznych

Badania rynkowe pokazują, że główne obawy, potrzeby i oczekiwania użytkowników elektromobilności, zarówno w firmach, jak i wśród indywidualnych konsumentów, dotyczą infrastruktury ładowania, zasięgu pojazdów elektrycznych oraz kosztów ich eksploatacji. To właśnie te kwestie stanowią obecnie największe wyzwania techniczne w procesie elektryfikacji flot. Dodatkowym wyzwaniem jest przekonanie pracowników do adaptacji nowych technologii.

REKLAMA