REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto skrócić interwał wymiany oleju w silniku? Czyli tragiczna historia olejowego long life

oprac. Kuba Brzeziński
Czy warto skrócić interwał wymiany oleju w silniku? Czyli tragiczna historia olejowego long life
Czy warto skrócić interwał wymiany oleju w silniku? Czyli tragiczna historia olejowego long life
PZL Sędziszów

REKLAMA

REKLAMA

Interwały producenckie to nawet 30 tys. km. Tylko czy wydłużony okres międzyprzeglądowy jest bezpieczny dla silnika? To pytanie coraz częściej zadają sobie kierowcy. Sprawdźmy, jak brzmi odpowiedź na nie.

Przez wiele lat kwestia okresów między wymianami oleju i filtrów wydawała się jasna i bezdyskusyjna. W silnikach wysokoprężnych olej i filtr wymieniało się zwykle co 10 tys. km, a w silnikach benzynowych – co 15 tys. km. Później nadeszła era wydłużonych okresów międzyprzeglądowych long life. To przeciągnęły interwał do 30, a czasami nawet 50 tys. km.

REKLAMA

Wydłużone okresy między przeglądami to zło czy radość dla kierowcy?

REKLAMA

Możliwość wymiany oleju co 30 tys. km była kusząca, ale szybko okazało się, że nie jest ona zbyt korzystna. Oczywiście – do trybu "long life" opracowano specjalne oleje, ale wielokrotne przypadki przyspieszonego zużycia turbosprężarek, czy nawet panewek nie napawały optymizmem. Powiecie, że przypadki są jednostkowe, a skrócone interwały to napędzanie rynku? Pamiętajmy jednak, że nawet najlepszy filtr oleju zatrzymuje jedynie zanieczyszczenia, ale nie wpływa na właściwości chemiczne oleju. A te z biegiem czasu pracy w trudnych warunkach się zmieniają. Konkretnie pogarszają.

Skąd zatem pomysł przeglądów long life? To wynik zmiany myślenia rynkowego. Niektórzy producenci samochodów wychodzą z założenia, że jest coś takiego jak okres opłacalnej eksploatacji samochodu i nierzadko ustalają go na poziomie ok. 300 tys. km. To takiego interwału życia będą zatem dostosowywać zalecenia serwisowe. To, co stanie się później, w zasadzie ich nie interesuje...

Czujnik jakości oleju ratuje sytuację?

REKLAMA

Wydłużone interwały międzyprzeglądowe to jedno. Kolejną z technik jest montaż czujników jakości oleju. W takich modelach komputer ocenia stan oleju i informuje kierowcę, kiedy należy ten olej wymienić. Bez wątpienia jest to nowoczesne rozwiązanie, ale nie można zagwarantować, że nie wpłynie ono na żywotność silnika. Może bowiem nie dysponować odpowiednimi właściwościami diagnostycznymi. W efekcie nie do końca prawidłowo może oceniać stan środka smarnego.

Jestem zwolennikiem stosowania się do zaleceń producenta pojazdu, aczkolwiek coraz popularniejszy, ekologiczny tryb "long life" nie zawsze sprzyja silnikom. Z pewnością nie zaszkodzi skrócenie interwałów z 30 do 15 lub nawet 10 tys. km – powiedział Dominik Zwierzyk z PZL Sędziszów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jakich przypadkach należy skrócić interwał wymiany oleju?

Wskazaniem do skrócenia interwału między wymianami oleju i filtrów jest bez wątpienia ciężka eksploatacja silnika. Chodzi to jednak nie tylko o jazdę sportową czy holowanie przyczep, ale także jazdę w górach, w dużym zapyleniu lub… jazdę w mieście na krótkich odcinkach. Jakie zagrożenie oznacza jazda na krótkich odcinkach? W takich warunkach do oleju dostaje się zarówno paliwo, ale też woda (skrapla się wilgoć).

Kolejnym przykładem jest zastosowanie w silniku paska rozrządu pracującego w oleju. Jak pokazuje praktyka, takie paski lubią się łuszczyć i zanieczyszczać układ smarowania. Najlepszą receptą jest skrócenie okresu między wymianami oleju, z tym że tutaj warto rozszerzyć przegląd o demontaż miski olejowej i kontrolę stanu smoka olejowego.

Powodem do szybszej wymiany oleju jest też DPF

Ostatnim wskazaniem jest obecność filtra cząstek stałych. Jeśli są problemy z dopalaniem jego zawartości, wówczas bardzo często podnosi się poziom oleju (olej jest rozcieńczany przez paliwo). A do tego środek smarny jest rozrzedzany i traci swoje właściwości. Co więcej, efekt może prowadzić nawet do rozbiegania silnika i jego zatarcia. Wolne od tego problemu są tylko jednostki napędowe wyposażone w dodatkowy wtryskiwacz dawkujący paliwo bezpośrednio do filtra.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szykują się przeceny na stacjach paliw. Ile zapłacimy za paliwo?

Analitycy z e-petrol.pl przewidują, że przeceny na stacjach paliw w Polsce przyśpieszą w najbliższych dniach. W nadchodzącym tygodniu kierowcy mogą spodziewać się niższych cen zarówno dla benzyny 95, jak i oleju napędowego.

Kiedy można, a kiedy nie można holować auta? I jak zrobić to w zgodzie z przepisami?

Przepisy regulują praktycznie każdy aspekt życia kierowcy. W tym także holowanie. Opisują jak oznaczyć pojazd holowany i holujący oraz do jakich zasad stosować się w czasie jazdy. Wszystkie zebraliśmy w tym materiale.

Zatrzymał się na chwilę i ruszył. On ma pierwszeństwo na drodze czy ty?

Kierowca zatrzymał się, żeby wysadzić pierwszego. Chciał ponownie ruszyć z miejsca, ale inny pojazd zaczął go omijać. Kto tu ma pierwszeństwo w takiej sytuacji? Przepisy pozwalają na jasną interpretację w tym przypadku.

Lewy pas to pas do jazdy szybkiej? Nie, ale i tak nie możesz z niego korzystać

Przepisy są jasne. Królowie lewego pasa popełniają wykroczenie. Ma on bowiem przypisaną konkretną rolę. Warto o tym pamiętać, bo jazda lewym pasem może się okazać drogą przyjemnością drogową.

REKLAMA

Policjant pokazuje jedno, ty robisz drugie. Mandat do 5000 zł i 15 punktów karnych

Kierowca ma obowiązek stosowania się do poleceń wydawanych przez policjanta. I warto o tym pamiętać. Ignorowanie komend może się bowiem skończyć naprawdę surowym mandatem.

Pieszy ma pierwszeństwo na pasach. To pierwszeństwo nie jest jednak bezgraniczne

Nietrudno odnieść wrażenie, że piesi uważają się w Polsce za święte krowy. To jednak poważny błąd myślenia. Bo jest pewien przypadek, w którym pierwszeństwa na pasach nie mają. Warto o nim pamiętać.

Czy na zakazie wyprzedzania można wyprzedzić rowerzystę?

Przy drodze ustawiony jest znak B-25 "zakaz wyprzedzania". Przed pojazdem jedzie jednak rowerzysta. Czy za tą tablicą można wyprzedzić cyklistę? Czy kierujący powinien poczekać do miejsca, w którym zakaz przestaje obowiązywać?

Kierowcy zawodowi. Transportują, ale też napędzają polską gospodarkę

W Europie jest ich kilka milionów. Na co dzień wykonywana przez nich praca bywa niezauważana. To jednak poważny błąd. Bo przemierzają nawet kilkaset tysięcy km rocznie i przewożą nawet 14 mld ton towarów.

REKLAMA

Elektryk w garażu podziemnym? Oto nowe wytyczne ppoż dla takich obiektów

Pożary samochodów elektrycznych są długie. I niestety może do nich dojść także w garażach podziemnych. Co wtedy? Pojawiły się właśnie nowe wytyczne ppoż. Kluczowe jest to, że nowe rekomendacje zostały przygotowane przez naukowców we współpracy ze Strażą Pożarną.

Jeśli przejdziemy na samochody elektryczne, będziemy musieli zwiększyć zatrudnienie w straży pożarnej – straż trzeba wezwać do każdej kolizji

Tak jest przynajmniej teraz, przy obecnej technologii stosowanej w bateriach elektrycznych zasilających napęd. Żaden kierowca ani obecnie nawet serwis techniczny nie oceni właściwie zagrożenia pożaru lub innych niepożądanych skutków nawet drobnej kolizji.

REKLAMA