REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy warto skrócić interwał wymiany oleju w silniku? Czyli tragiczna historia olejowego long life

oprac. Kuba Brzeziński
Czy warto skrócić interwał wymiany oleju w silniku? Czyli tragiczna historia olejowego long life
Czy warto skrócić interwał wymiany oleju w silniku? Czyli tragiczna historia olejowego long life
PZL Sędziszów

REKLAMA

REKLAMA

Interwały producenckie to nawet 30 tys. km. Tylko czy wydłużony okres międzyprzeglądowy jest bezpieczny dla silnika? To pytanie coraz częściej zadają sobie kierowcy. Sprawdźmy, jak brzmi odpowiedź na nie.

Przez wiele lat kwestia okresów między wymianami oleju i filtrów wydawała się jasna i bezdyskusyjna. W silnikach wysokoprężnych olej i filtr wymieniało się zwykle co 10 tys. km, a w silnikach benzynowych – co 15 tys. km. Później nadeszła era wydłużonych okresów międzyprzeglądowych long life. To przeciągnęły interwał do 30, a czasami nawet 50 tys. km.

REKLAMA

REKLAMA

Wydłużone okresy między przeglądami to zło czy radość dla kierowcy?

Możliwość wymiany oleju co 30 tys. km była kusząca, ale szybko okazało się, że nie jest ona zbyt korzystna. Oczywiście – do trybu "long life" opracowano specjalne oleje, ale wielokrotne przypadki przyspieszonego zużycia turbosprężarek, czy nawet panewek nie napawały optymizmem. Powiecie, że przypadki są jednostkowe, a skrócone interwały to napędzanie rynku? Pamiętajmy jednak, że nawet najlepszy filtr oleju zatrzymuje jedynie zanieczyszczenia, ale nie wpływa na właściwości chemiczne oleju. A te z biegiem czasu pracy w trudnych warunkach się zmieniają. Konkretnie pogarszają.

Skąd zatem pomysł przeglądów long life? To wynik zmiany myślenia rynkowego. Niektórzy producenci samochodów wychodzą z założenia, że jest coś takiego jak okres opłacalnej eksploatacji samochodu i nierzadko ustalają go na poziomie ok. 300 tys. km. To takiego interwału życia będą zatem dostosowywać zalecenia serwisowe. To, co stanie się później, w zasadzie ich nie interesuje...

Czujnik jakości oleju ratuje sytuację?

Wydłużone interwały międzyprzeglądowe to jedno. Kolejną z technik jest montaż czujników jakości oleju. W takich modelach komputer ocenia stan oleju i informuje kierowcę, kiedy należy ten olej wymienić. Bez wątpienia jest to nowoczesne rozwiązanie, ale nie można zagwarantować, że nie wpłynie ono na żywotność silnika. Może bowiem nie dysponować odpowiednimi właściwościami diagnostycznymi. W efekcie nie do końca prawidłowo może oceniać stan środka smarnego.

REKLAMA

Jestem zwolennikiem stosowania się do zaleceń producenta pojazdu, aczkolwiek coraz popularniejszy, ekologiczny tryb "long life" nie zawsze sprzyja silnikom. Z pewnością nie zaszkodzi skrócenie interwałów z 30 do 15 lub nawet 10 tys. km – powiedział Dominik Zwierzyk z PZL Sędziszów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W jakich przypadkach należy skrócić interwał wymiany oleju?

Wskazaniem do skrócenia interwału między wymianami oleju i filtrów jest bez wątpienia ciężka eksploatacja silnika. Chodzi to jednak nie tylko o jazdę sportową czy holowanie przyczep, ale także jazdę w górach, w dużym zapyleniu lub… jazdę w mieście na krótkich odcinkach. Jakie zagrożenie oznacza jazda na krótkich odcinkach? W takich warunkach do oleju dostaje się zarówno paliwo, ale też woda (skrapla się wilgoć).

Kolejnym przykładem jest zastosowanie w silniku paska rozrządu pracującego w oleju. Jak pokazuje praktyka, takie paski lubią się łuszczyć i zanieczyszczać układ smarowania. Najlepszą receptą jest skrócenie okresu między wymianami oleju, z tym że tutaj warto rozszerzyć przegląd o demontaż miski olejowej i kontrolę stanu smoka olejowego.

Powodem do szybszej wymiany oleju jest też DPF

Ostatnim wskazaniem jest obecność filtra cząstek stałych. Jeśli są problemy z dopalaniem jego zawartości, wówczas bardzo często podnosi się poziom oleju (olej jest rozcieńczany przez paliwo). A do tego środek smarny jest rozrzedzany i traci swoje właściwości. Co więcej, efekt może prowadzić nawet do rozbiegania silnika i jego zatarcia. Wolne od tego problemu są tylko jednostki napędowe wyposażone w dodatkowy wtryskiwacz dawkujący paliwo bezpośrednio do filtra.

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moto
Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

REKLAMA

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

REKLAMA

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Yanosik z rekordowymi wynikami. Spółka zwiększa przychody i zapowiada ekspansję zagraniczną w 2026 roku

Yanosik zakończy 2025 rok z wyższymi przychodami niż w rekordowym 2024 r., zapowiada prezes Adam Tychmanowicz. Po trzech kwartałach spółka osiągnęła 44,2 mln zł przychodów i niemal podwoiła zysk netto. Rośnie liczba użytkowników aplikacji, a spółka rozwija marketplace, urządzenia Yanbox i usługi telemetryczne. W 2026 roku Yanosik planuje śmielsze wejście na rynki zagraniczne.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA