Ma silnik typu boxer umieszczony z tyłu i napęd na tył. Nie, to nie Porsche 911. To wnuk legendarnego Bulliego
REKLAMA
REKLAMA
- VW T3 identycznie jak Porsche miał silnik boxer z tyłu i napęd na tył
- Volkswagen T3 miał wiele wersji. Pojawił się Multivan, Caravelle i Westfalia
- Produkcja Volkswagena Transportera T3 trwała 23 lata
Pod koniec lat 70. XX w. coraz jaśniej widać było to, że Bulli w swojej postaci zaprojektowanej niemal 30 lat wcześniej wymaga zmian. Transporter wymagał zupełnie nowego podejścia. Wiosną roku 1979 zaprezentowano więc kolejną, trzecią już generację Transportera – model T3.
REKLAMA
VW T3 identycznie jak Porsche miał silnik boxer z tyłu i napęd na tył
Transporter T3 otrzymał bardziej nowoczesne, modne wówczas "kanciaste" linie, bogatsze wyposażenie, wyższy poziom bezpieczeństwa, większy komfort i z biegiem kolejnych lat różne warianty modelowe, wyznaczały nową erę w rozwoju Bulli. Pewne sprawdzone rozwiązania pozostały jednak niezmienne: samochód cały czas napędzany był chłodzonym powietrzem, montowanym w tyle silnikiem typu boxer. Jak w kultowych T1 i T2.
Produkcja Volkswagena Transportera T3 rozpoczęła się w maju 1979 r. Trwała w sumie przez 23 lata. Model był modernizowany. W latach 80. jednostki boxer zaczęły być usuwane z gamy.
Volkswagen T3 miał wiele wersji. Pojawił się Multivan, Caravelle i Westfalia
REKLAMA
W roku 1985 w ofercie pojawił się pierwszy Multivan oferujący wygodne kanapy dla sześciu osób, które można było rozłożyć w łóżko, przekształcając w ten sposób Multivana w kampera. W tym samym 1985 na drogi wyjechała też uterenowiona wersja Syncro z napędem 4x4, od razu stając się jednym z najbardziej pożądanych aut w całej gamie.
Nieco później pojawiła się też znana do dziś wersja osobowa Caravelle oraz wersja kempingowa Westfalia, która z tyłu pojazdu otrzymała składaną kanapę do spania oraz otwierany stoliczek umieszczony w lewej burcie. Transporter stawał się coraz bardziej wyznacznikiem sposobu spędzania wolnego czasu, stylu życia, niż wyłącznie pracy i przewożenia towarów.
Z czasem zaczęły się pojawiać też wersje limitowane. W 1989 r. pokazano limitowaną wersję Hannover Editon. Był to Multivan z bogatym wyposażeniem: centralnym zamkiem, elektrycznymi lusterkami, prostokątnymi reflektorami i alufelgami. Pamiętajmy, że 35 lat temu te dodatki były w samochodach czymś naprawdę ekskluzywnym.
Produkcja Volkswagena Transportera T3 trwała 23 lata
Europejska produkcja zakończyła się w 1991 r. Ale czy to koniec historii T3? Zdecydowanie nie! Dobre pomysły i dobre konstrukcje nie odchodzą po prostu w niepamięć. T3 produkowany był dalej w fabryce VW w Republice Południowej Afryki. Tam fabrycznie nowe T3 można było kupić aż do roku 2002! Co prawda samochód przeszedł facelifting, a silniki typu boxer zastąpiły pięciocylindrowe, chłodzone cieczą jednostki napędowe Audi, ale to cały czas był klasyczny T3. Jego produkcja zakończyła się we wspomnianym roku 2002, gdy "na liczniku" fabryki w południowoafrykańskim Uitnehage pojawiła się cyfra 129 358 wyprodukowanych tam T3.
REKLAMA
REKLAMA