REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak awaryjnie odpalić silnik na mrozie? Czyli kable, pych lub plak

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
jak awaryjnie odpalić silnik na mrozie, odpalanie silnika na kable, odpalanie silnika na pych, odpalanie silnika na plaka
Jak awaryjnie odpalić silnik na mrozie? Czyli kable, pych lub plak
senivpetro
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Mrozy wróciły. A wraz z nimi poranne problemy kierowców z rozruchem silnika. Czy da się coś na nie poradzić? Kierowcy mają trzy niezawodne metody. Odpalają silnik na kable, z pychu lub na plaka. Sprawdźmy, na ile bezpieczne są to sposoby.

Nie trzeba silnych mrozów, aby silnik o poranku odmówił posłuszeństwa. Czasami wystarczy 5 czy 6 stopni Celsjusza na minusie. Powód? Akumulatory w samochodach często nie są zadbane. Kierowcy nie doładowują ich przed sezonem zimowym. Do tego jeżdżą na krótkich dystansach, co nie pozwala na wystarczające doładowanie. I problem gotowy. Jak sobie z nim radzić? Dziś zajrzę do katalogu z napisem oldskul. Oto znane od lat metody.

REKLAMA

Odpalanie silnika za pomocą kabli. Kolejność się liczy!

Idea stojąca za odpalaniem silnika za pomocą kabli jest prosta. Skoro akumulator w samochodzie się rozładował, to trzeba go doładować lub po prostu "pożyczyć" mu nieco prądu z innego pojazdu. Do tego konieczne są jednak przewody, które stworzą obwód przepływu prądu. Podczas podłączania kabli kluczowa jest jednak kolejność i ostrożność.

  • Na początek należy podpiąć czerwony przewód do klemy plusowej sprawnego akumulatora. Drugą końcówkę należy podpiąć do plusa wyładowanej baterii.
  • Następnie czarny przewód należy podpiąć do klemy minusowej sprawnego akumulatora. Drugą końcówkę podpina się nie do klemy minusowej, a masy. To oznacza specjalny punkt lub po prostu jeden z metalowych elementów karoserii.

Co można uszkodzić, odpalając silnik za pomocą kabli?

Podczas wykonywania procedury zalecana jest ostrożność. Szczególnie że kierowca może popełnić co najmniej kilka brzemiennych w skutkach błędów. Przykład? Odwrotne podpięcie biegunów w akumulatorach. To doprowadzi do zwarcia i może trwale uszkodzić obydwie baterie. Poza tym poważnym błędem jest np. zgaszenie silnika w aucie oddającym prąd. To oznacza, że za chwilę kierowcy zostaną z dwiema niesprawnymi bateriami.

Na czym polega odpalanie silnika za pomocą samostartu?

REKLAMA

Rozruch silnika na samostart stosuje się w przypadku, w którym problemy z rozruchem to wynik np. niesprawności układu paliwowego. To metoda na wspomożenie zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Samostart jest środkiem o wysokiej zawartości eteru. Jest niezwykle łatwo palny. Podaje się go zatem do układu dolotowego. Jego obecność zainicjuje odpalenie silnika. I czasami do zapłonu nie jest konieczna nawet iskra. Czasami wystarczy sama kompresja w cylindrze.

Samostart należy podać do układu dolotowego, ale już za filtrem. Najlepiej zatem zdjąć z obudowy filtra plastikową rurę doprowadzającą powietrze do komory spalania i tam podać środek. Kluczowe jest to, że przed podjęciem próby rozruchu, należy zabrać dłoń i środek sprzed rury. Poza tym należy uważnie dawkować preparat. Zwłaszcza w dieslu nie należy podawać go w zbyt dużej ilości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Czym jest samostart? To specjalny środek. Choć kierowca może go zastąpić m.in. plakiem, służącym do nabłyszczania plastików w aucie.
  • Czy odpalanie na plaka jest szkodliwe? Dużo zależy od rodzaju silnika i podanej dawki. Jeżeli kierowca chce się już zdecydować na ten sposób, lepiej próbować go w motorze starego typu. W nowoczesnym trudności może nastręczyć dostanie się do dolotu. A jest też i większa ilość osprzętu, którą wybuch może uszkodzić. Zbyt duża dawka z kolei może uszkodzić przepływomierz.
  • Co zamiast plaka do odpalenia silnika na mrozie? Jeżeli kierowca nie ma pod ręką samostartu ani plaka, według legend może użyć również innych środków służących do nabłyszczania plastików w pojeździe.

Odpalanie silnika na pych. Stara metoda, ale czy bezpieczna?

REKLAMA

Opowiadając o tej metodzie awaryjnego rozruchu silnika, trzeba się cofnąć do motoryzacyjnej prehistorii w Polsce. Zasada działania jest tu prosta. Skoro akumulator się wyładował i nie ma siły pchnąć rozrusznika, trzeba jego pracę zastąpić kołami i skrzynią biegów. W jaki sposób? Kierowca przekręca klucz w stacyjce, wrzuca luz, rozpędza auto, wsiada do niego, wciska sprzęgło, wrzuca bieg drugi i powoli zaczyna puszczać sprzęgło. Silnik powinien w takim przypadku "zaskoczyć".

Odpalanie silnika na pych wydaje się złotym środkiem. To taki rodzaj oszukania systemu. Niestety sposób ma też i ciemniejsze strony. Bo podczas tak wykonanego rozruchu silnika mogą się pojawić potężne przeciążenia. Na tyle potężne, że uszkodzą np. napęd rozrządu. Poza tym mogą mieć zgubny wpływ na stan koła dwumasowego czy katalizatora i filtra cząstek stałych. W nowoczesnych autach odpalanie na pych lepiej zatem zostawić w charakterze ciekawych opowiastek z przeszłości.

Na identycznej zasadzie działa także odpalanie silnika na lince holowniczej. Tu napędem staje się inne auto. Ta metoda jest jednak równie groźna, co rozruch na pych.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje 2025. Czerwiec i sierpień to najtragiczniejsze miesiące na drogach – sprawdź dlaczego

Latem rośnie liczba wypadków drogowych. Jazda na zderzaku, zajeżdżanie drogi i pośpiech to wciąż najczęstsze błędy kierowców. Kampania społeczna "Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie" przypomina, jak ich unikać i dlaczego warto jeździć z głową.

KGP: 121 594 interwencji, 527 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 121 594 interwencji. Byli wzywani do 527 wypadków drogowych.

Badanie techniczne pojazdu w 2025 roku – nowe kary, podwyżki i zmiany. Sprawdź, co się zmieni

Rząd szykuje rewolucję w badaniach technicznych pojazdów. Choć ceny formalnie się nie zmieniły, kierowcy muszą liczyć się z dodatkowymi kosztami: za spóźnienie zapłacisz nawet trzykrotność standardowej stawki, a diagnosta może elektronicznie zatrzymać Ci dowód rejestracyjny. Na horyzoncie natomiast pojawiają się wysokie podwyżki cen badań technicznych. Sprawdzamy, ile kosztuje przegląd techniczny w 2025 roku i jakie zmiany są planowane.

Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

REKLAMA

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

REKLAMA

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

REKLAMA