REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak awaryjnie odpalić silnik na mrozie? Czyli kable, pych lub plak

jak awaryjnie odpalić silnik na mrozie, odpalanie silnika na kable, odpalanie silnika na pych, odpalanie silnika na plaka
Jak awaryjnie odpalić silnik na mrozie? Czyli kable, pych lub plak
senivpetro
freepik.com

REKLAMA

REKLAMA

Mrozy wróciły. A wraz z nimi poranne problemy kierowców z rozruchem silnika. Czy da się coś na nie poradzić? Kierowcy mają trzy niezawodne metody. Odpalają silnik na kable, z pychu lub na plaka. Sprawdźmy, na ile bezpieczne są to sposoby.

Nie trzeba silnych mrozów, aby silnik o poranku odmówił posłuszeństwa. Czasami wystarczy 5 czy 6 stopni Celsjusza na minusie. Powód? Akumulatory w samochodach często nie są zadbane. Kierowcy nie doładowują ich przed sezonem zimowym. Do tego jeżdżą na krótkich dystansach, co nie pozwala na wystarczające doładowanie. I problem gotowy. Jak sobie z nim radzić? Dziś zajrzę do katalogu z napisem oldskul. Oto znane od lat metody.

REKLAMA

REKLAMA

Odpalanie silnika za pomocą kabli. Kolejność się liczy!

Idea stojąca za odpalaniem silnika za pomocą kabli jest prosta. Skoro akumulator w samochodzie się rozładował, to trzeba go doładować lub po prostu "pożyczyć" mu nieco prądu z innego pojazdu. Do tego konieczne są jednak przewody, które stworzą obwód przepływu prądu. Podczas podłączania kabli kluczowa jest jednak kolejność i ostrożność.

  • Na początek należy podpiąć czerwony przewód do klemy plusowej sprawnego akumulatora. Drugą końcówkę należy podpiąć do plusa wyładowanej baterii.
  • Następnie czarny przewód należy podpiąć do klemy minusowej sprawnego akumulatora. Drugą końcówkę podpina się nie do klemy minusowej, a masy. To oznacza specjalny punkt lub po prostu jeden z metalowych elementów karoserii.

Co można uszkodzić, odpalając silnik za pomocą kabli?

Podczas wykonywania procedury zalecana jest ostrożność. Szczególnie że kierowca może popełnić co najmniej kilka brzemiennych w skutkach błędów. Przykład? Odwrotne podpięcie biegunów w akumulatorach. To doprowadzi do zwarcia i może trwale uszkodzić obydwie baterie. Poza tym poważnym błędem jest np. zgaszenie silnika w aucie oddającym prąd. To oznacza, że za chwilę kierowcy zostaną z dwiema niesprawnymi bateriami.

Na czym polega odpalanie silnika za pomocą samostartu?

Rozruch silnika na samostart stosuje się w przypadku, w którym problemy z rozruchem to wynik np. niesprawności układu paliwowego. To metoda na wspomożenie zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Samostart jest środkiem o wysokiej zawartości eteru. Jest niezwykle łatwo palny. Podaje się go zatem do układu dolotowego. Jego obecność zainicjuje odpalenie silnika. I czasami do zapłonu nie jest konieczna nawet iskra. Czasami wystarczy sama kompresja w cylindrze.

REKLAMA

Samostart należy podać do układu dolotowego, ale już za filtrem. Najlepiej zatem zdjąć z obudowy filtra plastikową rurę doprowadzającą powietrze do komory spalania i tam podać środek. Kluczowe jest to, że przed podjęciem próby rozruchu, należy zabrać dłoń i środek sprzed rury. Poza tym należy uważnie dawkować preparat. Zwłaszcza w dieslu nie należy podawać go w zbyt dużej ilości.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • Czym jest samostart? To specjalny środek. Choć kierowca może go zastąpić m.in. plakiem, służącym do nabłyszczania plastików w aucie.
  • Czy odpalanie na plaka jest szkodliwe? Dużo zależy od rodzaju silnika i podanej dawki. Jeżeli kierowca chce się już zdecydować na ten sposób, lepiej próbować go w motorze starego typu. W nowoczesnym trudności może nastręczyć dostanie się do dolotu. A jest też i większa ilość osprzętu, którą wybuch może uszkodzić. Zbyt duża dawka z kolei może uszkodzić przepływomierz.
  • Co zamiast plaka do odpalenia silnika na mrozie? Jeżeli kierowca nie ma pod ręką samostartu ani plaka, według legend może użyć również innych środków służących do nabłyszczania plastików w pojeździe.

Odpalanie silnika na pych. Stara metoda, ale czy bezpieczna?

Opowiadając o tej metodzie awaryjnego rozruchu silnika, trzeba się cofnąć do motoryzacyjnej prehistorii w Polsce. Zasada działania jest tu prosta. Skoro akumulator się wyładował i nie ma siły pchnąć rozrusznika, trzeba jego pracę zastąpić kołami i skrzynią biegów. W jaki sposób? Kierowca przekręca klucz w stacyjce, wrzuca luz, rozpędza auto, wsiada do niego, wciska sprzęgło, wrzuca bieg drugi i powoli zaczyna puszczać sprzęgło. Silnik powinien w takim przypadku "zaskoczyć".

Odpalanie silnika na pych wydaje się złotym środkiem. To taki rodzaj oszukania systemu. Niestety sposób ma też i ciemniejsze strony. Bo podczas tak wykonanego rozruchu silnika mogą się pojawić potężne przeciążenia. Na tyle potężne, że uszkodzą np. napęd rozrządu. Poza tym mogą mieć zgubny wpływ na stan koła dwumasowego czy katalizatora i filtra cząstek stałych. W nowoczesnych autach odpalanie na pych lepiej zatem zostawić w charakterze ciekawych opowiastek z przeszłości.

Na identycznej zasadzie działa także odpalanie silnika na lince holowniczej. Tu napędem staje się inne auto. Ta metoda jest jednak równie groźna, co rozruch na pych.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Pomarańczowe koperty zaskoczyły kierowców. Kto może na nich parkować, a kto dostanie 300 zł mandatu?

W Polsce pojawił się nowy rodzaj oznakowania parkingów, to pomarańczowe koperty. W pierwszych dniach ich funkcjonowania kierowcy masowo pytali, co właściwie oznaczają, dla kogo są przeznaczone i czy można zostawić na nich auto bez ryzyka mandatu. Okazuje się, że parkowanie na nich nie jest dla wszystkich, a zasady są wyjątkowo rygorystyczne. Miejsce może zająć tylko wąska grupa kierowców, a pozostali ryzykują mandatem nawet do 300 zł. Gdzie dokładnie się pojawiły i kogo obowiązują?

Dlaczego ta data w kalendarzu jest dla kierowców ważniejsza niż myślisz? Twój samochód będzie wdzięczny, jak o tym nie zapomnisz

Pewnego zimnego poranka, gdy szyby pokrywa szron, a oddech zamienia się w chmurę pary, siadasz za kierownicą. Przekręcasz kluczyk w stacyjce i z wstrzymanym oddechem słuchasz, jak silnik próbuje ożyć. Czasem odpala za pierwszym razem. Innym razem krztusi się, marudzi, a w najgorszym scenariuszu w ogóle nie daje znaku życia. Winisz wtedy akumulator. A co, jeśli powodem twoich kłopotów jest coś zupełnie innego? Co, jeśli klucz do tej zagadki tkwi w tym, co zalewasz do baku, a wszystko zmienia się w Polsce w dwóch datach: 1 i 16 listopada? To dni, w których na stacjach paliw po cichu dochodzi do zmiany, która decyduje o komforcie i bezawaryjności twojej podróży.

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony. Kalkulacja opłat

Opłaty drogowe w Niemczech 2025 dla ciężarówek od 3,5 tony mogą wynosić miesięcznie nawet 10 tys. zł. Co przewoźnik może z tym zrobić? Kalkulacja opłat jest niezbędna.

Rejestracja pojazdu online od 2027 roku. Nowe przepisy uproszczą formalności i zwiększą bezpieczeństwo kierowców

Od 2027 r. rejestracja pojazdu w Polsce przejdzie największą zmianę od lat. Nowe przepisy pozwolą złożyć wniosek całkowicie online, bez papierowych dokumentów i bez wizyty w urzędzie. Kierowcy szybciej zarejestrują samochód, a organy rejestrujące zyskają dostęp do danych pojazdów z innych krajów UE dzięki systemowi AVI. Mniej formalności, większe bezpieczeństwo i koniec niepotrzebnych obowiązków przy rejestracji aut sprowadzonych z zagranicy.

REKLAMA

Weto Nawrockiego w sprawie zmian w Prawie o ruchu drogowym. Przewoźnicy bez cyfrowych zezwoleń EKMT. Miały wejść w styczniu 2026 r.

Kolejne weta Prezydenta RP Karola Nawrockiego dotykają polskich przewoźników. Nie będzie cyfrowych zezwoleń EKMT od stycznia 2026 r., na które tak czekali. Spada konkurencyjność polskich przewoźników drogowych na arenie międzynarodowej.

KGP: 106 240 interwencji, 349 wypadków drogowych, 24 ofiary śmiertelne [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 106 240 interwencji. Byli wzywani do 349 wypadków drogowych.

Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S? Opady śniegu wkrótce, to już czas na zmianę

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że zaraz ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

REKLAMA

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji po rozpatrzeniu obywatelskiej petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce. Może to oznaczać poważne oszczędności dla posiadaczy pojazdów podlegających obowiązkowi ubezpieczenia OC.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA