Silnik 2.0 Valvematic 3ZR-FAE Toyota - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
Początek nowego millenium dość jasno pokazał producentom motoryzacyjnym, że Europa nie będzie miała litości dla nowych silników. Włodarze europejscy oczekiwali niższego poziomu zanieczyszczeń i mieli zamiar wymuszać go za pomocą restrykcyjnych norm emisji spalin. W tej perspektywie producenci musieli poszukać sposobów na stworzenie ekologicznych jednostek. Jaką koncepcję wybrała Toyota? Japończycy nie chcieli zbytniego skomplikowania - właśnie dlatego odrzucili ideę motoru doładowanego i wyposażonego w bezpośredni wtrysk paliwa. Skupili się na wolnossakach z układem MPI.
REKLAMA
2.0 Valvematic Toyoty - zmienne fazy i regulowany wznios
Dobrym przykładem kierunku obranego przez Japończyków jest silnik 2.0 Valvematic 3ZR-FAE Toyoty. Benzyniak ma 1987 cm3 pojemności, 4 cylindry ustawione w rzędzie oraz 16-zaworowową głowicę. Jednostka w całości została odlana z aluminium. I choć konstrukcja korzysta z wtrysku pośredniego, posiada podwójne zmienne fazy rozrządu oraz regulowany wznios zaworowy w systemie Valvematic. Co to daje? Poprawia efektywność procesu spalania. A skutkiem tego jest niższe zapotrzebowanie na paliwo, poprawione osiągi samochodu oraz mniej szkodliwe gazy wydechowe emitowane do atmosfery.
Zobacz również: Silnik 1.6 Dual VVT-i 1ZR-FE Toyota - awarie, problemy, opinie
Silnik 2.0 3ZR-FAE Toyoty ważył w sumie 116 kilogramów i zadebiutował w roku 2007. To była pierwsza konstrukcja z nowej serii Valvematic. Moc? Ta wynosiła od 151 do 158 koni mechanicznych. Moment obrotowy miał wartość sięgającą od 195 do 198 Nm. Motor w Europie występował przede wszystkim pod maską dwóch modeli - mowa o Avensisie trzeciej generacji oraz modelu RAV4 czwartej generacji. W Stanach Zjednoczonych pole do popisu dla benzyniaka było nieco szersze. Jednostka napędowa była bowiem oferowana również w takich pojazdach jak C-HR czy Corolla.
Silnik 2.0 Valvematic Toyota - dane techniczne producenta:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w litrach na 100 km |
Avensis III | 152 KM | 196 Nm | 9,0 s. | 205 km/h | 6,9 |
RAV4 IV | 152 KM | 196 Nm | 9,9 s. | 185 km/h | 7,2 |
Silnik 2.0 Valvematic był chwalony przez kierowców za wysoką kulturę pracy i dość dobre osiągi. Warto jednak podkreślić, że możliwości jednostki są zarezerwowane głównie dla wysokich obrotów - to w końcu klasyczny wolnossak. Japoński benzyniak ma jednak jeszcze dwie zalety. Po pierwsze bardzo dobrze nadaje się do zasilania LPG. A dobrze wyregulowana i regularnie serwisowana instalacja gazowa jest w stanie nawet o połowę obniżyć koszt zakupu paliwa. Po drugie silnik o oznaczeniu 3ZR-FAE Toyoty jest wyjątkowo trwały. Jeżeli już dotykają go jakiekolwiek niesprawności, dotyczą zazwyczaj dwóch aspektów.
Zobacz również: Test Toyota Corolla 1.6 Valvematic/132 KM
Silnik 2.0 Valvematic Toyoty - awarie częste czy rzadkie?
REKLAMA
Pierwszą z awarii silnika 2.0 Valvematic Toyoty są uszkodzenia pompy wody. Przy przebiegu na poziomie 60 - 70 tysięcy kilometrów mechanizm albo zaczyna hałasować w czasie pracy, albo ujawnia wycieki. Jest usterka jest o tyle groźna, że brak reakcji podjętej w porę może doprowadzić do przegrzania jednostki i konieczności wykonania kosztownego remontu. Druga z usterek silnika 3ZR-FAE objawia się falującymi obrotami. Sytuacja nie wynika jednak z poważnego uszkodzenia. Drobna niesprawność jest podyktowana najczęściej zabrudzeniem kolektora dolotowego. Pracę benzyniaka przywraca do stanu pierwotnego czyszczenie kolektora.
Silnik 2.0 Valvematic to klasyczny, japoński wolnossak. Co to oznacza? Sporą niechęć do przyspieszania na niskich obrotach, ale też rozsądne zużycie paliwa. Co więcej, jednostka Toyoty o oznaczeniu 3ZR-FAE ma jeszcze jedną i dość dużą zaletę. To naprawdę trwała konstrukcja, która przy zachowaniu regularnego serwisu, będzie bezawaryjnie jeździła na dystansie setek tysięcy kilometrów.
Silnik 2.0 Valvematic - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 9 zł
- filtr powietrza - od 10 zł
- filtr paliwa - od 42 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 2137
- sprzęgło komplet - od 639 zł
- świeca zapłonowa - od 41 zł
- cewka zapłonowa - od 92 zł
- sonda lambda - od 125 zł
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA