Używane: Toyota Avensis III (2009 - 2018) - opinie i typowe usterki
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Toyota Avensis już od momentu pojawienia się na rynku pierwszej generacji była potężnym hitem sprzedaży! Właśnie dlatego w roku 2008 Japończycy podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu zaprezentowali trzecią odsłonę modelu. Avensis T27 był produkowany w Wielkiej Brytanii i już na początku roku 2009 pojawił się w salonach sprzedaży. Model segmentu D był dwukrotnie liftingowany. Po raz pierwszy nadwozie zostało delikatnie przeprojektowane w roku 2011. Po raz kolejny trafiło na deski kreślarskie cztery lata później. Ostatecznie limuzyna markowana logo Toyoty zniknęła ze sprzedaży w roku 2018.
REKLAMA
Używana Toyota Avensis III ma dużo nowocześniejsze nadwozie od poprzednika. Poza tym bardzo ważnym elementem prac projektowych była aerodynamika - w sedanie inżynierowie uzyskali współczynnik oporu powietrza 0.28. Z drugiej strony auto nadal jest dość toporne i mało finezyjne. Nie, to nie oznacza że sedan jest brzydki. Mimo wszystko wielkie przednie lampy i niemalże pionowy grill nie wyróżniały auta niczym specjalnym na tle konkurentów spod znaku Opla, Peugeota czy nawet Renault. Prostota stylistyczna sprawiła, że Avensis T27 bardzo szybko zaczął się starzeć.
Używane: Toyota Avensis III - w kabinie dość… ciasno
Toyota Avensis T27 wygląda na pełnoprawną limuzynę segmentu D. Mimo wszystko kabina pasażerska auta jest raczej mało przestronna w porównaniu z konkurentami. W sytuacji, w której na przednich fotelach zasiądą wysokie osoby, z tyłu miejsca na nogi wystarczy przede wszystkim dla nastolatków. Dość dobrze wypada za to pojemność bagażowa. Kufer sedana liczy 510 litrów. W kombi pasażerowie mogą wykorzystać od 543 do 1610 litrów. Zastrzeżenia? Przestrzeń załadunkowa ma mało foremny kształt. To ogranicza jej funkcjonalność np. w przypadku zastosowania sztywnych walizek.
Zobacz również: Test Toyota Avensis Touring Sports 2.0 D-4D 143 KM
REKLAMA
Pozycja za kierownicą jest dobra. Nawet bazowe fotele obejmują ciało kierowcy i dają mu poczucie stabilnej pozycji. We wnętrzu używanego Avensisa III czuć klimat starych Toyot. Po lewej stronie koła kierownicy pojawiają się kwadratowe przyciski wykonane z tandetnego plastiku, pokrętła okazują się duże, a wyświetlacze są głównie monochromatyczne. Jakość materiałów wykończeniowych jest raczej średnia. Plastiki na konsoli centralnej potrafią potrzaskiwać podczas jazdy, skóra na kierownicy wyciera się dość szybko, a w toku eksploatacji zaczynają się łuszczyć "chromy" na listwach wykończeniowych.
Paletę silnikową używanej Toyoty Avensis T27 otwierają jednostki benzynowe. Wszystkie mają 4-cylindrową i 16-zaworową głowicę, a do tego technologię Valvematic. Co to oznacza? Zastosowanie podwójnych faz rozrządu i regulowanego wzniosu zaworowego. Poprzez rozwiązanie Japończycy chcieli spełnić restrykcyjne normy emisji spalin, ale jednocześnie uciec od doładowanie. I to akurat im się udało! Benzyniak o pojemności 1.6 litra ma 132 konie, 1.8 litra 147 koni, a 2-litrów 152 konie. Auto w żadnym przypadku nie będzie demonem prędkości. Z drugiej strony japońskie silniki mają inne zalety.
Używane: Toyota Avensis III - benzyniaki bez żadnego zarzutu, diesle…
Po pierwsze rozsądne traktowane pedału gazu sprawia, że motory Valvematic montowane w Toyocie Avensis T27 mogą być przyzwoicie oszczędne. W cyklu miejskim potrafią spalić około 9 litrów benzyny - a pamiętajmy, że mówimy o półtoratonowym sedanie lub kombi segmentu D! Dodatkowo koszty eksploatacji można obniżyć np. poprzez montaż instalacji gazowej. Poza tym benzyniaki są… tytanicznie trwałe! Ciężko znaleźć doniesienia mówiące o nagminnej awaryjności silników z serii Valvematic. Regularnie serwisowane bez nawet najdrobniejszych usterek są w stanie pokonać nawet 300 - 350 tysięcy kilometrów.
Zobacz również: Silnik 1.6 Dual VVT-i 1ZR-FE Toyota - awarie, problemy, opinie
Benzyniaki choć trwałe, pod względem popularności musiały ustąpić silnikom diesla. A tych jest dużo więcej w palecie Toyoty! W momencie debiutu bazowa jednostka napędowa miała 2 litry i 126 koni mechanicznych. Oczkowy wyżej plasował się 150-konny motor 2.2 D-4D, podczas gdy na szczycie cennika lądowała 177-konna jednostka 2.2 D-4D. W roku 2011 bazowa wersja straciła 2 konie mechaniczne. W roku 2015 diesle zostały wymienione na motory zapożyczone z BMW. Mowa o 112-konnym silniku 1.6 D-4D oraz 143-konnym 2.0 D-4D. Każdy z diesli miał wtryski typ common rail i koło dwumasowe. Początkowo Japończycy nie montowali filtra cząstek stałych.
Diesle Toyoty cieszą się dobrą trwałością. Nietrudno znaleźć raporty użytkowników, które wskazują na praktycznie bezawaryjną eksploatację na dystansie nawet 300 tysięcy kilometrów. Warunki? Po pierwsze regularny serwis. Po drugie tankowanie paliwa wysokiej jakości. Po trzecie delikatne ruszanie oszczędzające koło dwumasowe. Diesle z pierwszych lat produkcji używanej Toyoty Avensis T27 identycznie jak w poprzedniku miewały jeszcze problemy z erozją tulei cylindrycznych. W autach z przebiegiem do 180 tysięcy kilometrów i w wieku do 7 lat Japończycy usuwali problemy na gwarancji. Co z motorami BMW? Ta są zbyt krótko eksploatowane żeby móc coś konkretnego powiedzieć o ich awaryjności. Jedno jest pewne - to motory z pechowej serii N47.
Używane: Toyota Avensis III - zawieszenie komfortowe i trwałe
Podczas konstruowania zawieszenia w Avensisie III inżynierowie poszli dokładnie tym samym tropem jak u poprzednika. Skutek? Przednie koła resorują kolumny McPhersona. Tył pracuje za sprawą układu po dwóch wahaczy na koło. Potężną zaletą tej konstrukcji jest trwałość. Auto potrafi bez większej wymiany pokonać nawet 300 tysięcy kilometrów. Z drugiej strony zawieszenie Toyoty stawia głównie na komfort. Tak, w ten sposób Avensis nie boi się nierówności. Z drugiej strony mógłby być nieco bardziej precyzyjny np. podczas szybkiego pokonywania zakrętów.
Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: Toyota 2.0 D-4D oraz 2.2 D-4D
Używany Avensis III nie jest modelem mocno awaryjnym. Z czasem przeciekają w nim uszczelki drzwi i może wariować centralny zamek. Poza tym właściciele skarżą się na skrzypiące fotele i… miękki lakier. Powłoka jest podatna na uszkodzenia. Komunikat o otwartej klapie bagażnika? Tak, w kombi zdarza się bardzo często. Nie decyduje o nim jednak awaria czujnika, a dużo częściej pracujące nadwozie. W czasie pokonywania nierówności karoseria napręża się, przez co poszerzają się szpary między elementami nadwozia - to oszukuje czujnik.
Najpoważniejsze niesprawności używanej Toyoty Avensis III dotyczą przekładni. W manualu należy regularnie wymieniać olej. Mimo wszystko po pokonaniu 200 - 250 tysięcy kilometrów mogą się zużyć łożyska. Automat Multidrive miewa problemy z pracą sterowania. Poza tym bez regularnego serwisu już po 200 tysiącach kilometrów będzie wymagać gruntownego remontu. Czy serwis Toyoty poza ASO jest drogi? Wystarczy zajrzeć do wykazu cen części zamieszczonego pod materiałem, żeby się przekonać o tym że nie. Filtry czy chociażby elementy układu hamulcowego są jednymi z tańszych w segmencie D.
Używane: Toyota Avensis III - ile kosztują używane auta?
Używana Toyota Avensis III trzyma cenę na rynku wtórnym. Przykład? Najtańsze używane egzemplarze są wyceniane na 20 tysięcy złotych. To kwota dość dobra, jednak za nią kupujący otrzyma wyłącznie modele które pokonały do tej pory ponad 300 tysięcy kilometrów i są napędzane silnikiem diesla. Najtańsze benzyniaki są wyceniane na jakieś 6 tysięcy więcej. Egzemplarze 3-letnie? Za młodego Avensisa trzeba zapłacić jakieś 40 tysięcy złotych. W tej cenie dostępne są jednak modele głównie bazowe. Wyższy poziom wyposażenia oznacza wzrost ceny do minimum 50 tysięcy złotych.
Używana Toyota Avensis T27 choć jeszcze pamięta o starej, japońskiej szkole, coraz mocniej idzie w stronę nowoczesności. To niestety jeszcze nie stanowi dla kierowcy dobrej informacji. Szczególnie w sytuacji, w której kierowca poszukuje modelu napędzanego silnikiem diesla. Ropniaki - głównie z początku produkcji - to zdecydowanie najsłabszy punkt tej konstrukcji. Ostatnia rada dla kupującego? Dużo lepiej jest wybrać benzyniaka!
Używane: Toyota Avensis III - dane techniczne:
- Silniki benzynowe:
Silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km |
1.6 Valvematic | 132 KM | 160 Nm | 10,4 s. | 200 km/h | 8,3/6,5/5,4 |
1.8 Valvematic | 147 KM | 180 Nm | 9,4 s. | 200 km/h | 8,5/6,5/5,4 |
2.0 Valvematic | 152 KM | 196 Nm | 9,0 s. | 205 km/h | 9,1/6,9/5,6 |
- Diesle:
Silnik | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km |
1.6 D-4D | 112 KM | 270 Nm | 11,4 s. | 180 km/h | 5,1/4,2/3,6 |
2.0 D-4D | 124 KM | 310 Nm | 9,8 s. | 200 km/h | 5,6/4,5/3,9 |
2.0 D-4D | 126 KM | 310 Nm | 9,7 s. | 200 km/h | 6,6/5,1/4,3 |
2.0 D-4D | 143 KM | 320 Nm | 9,5 s. | 200 km/h | 5,7/4,5/3,8 |
2.2 D-4D | 150 KM | 340 Nm | 8,9 s. | 210 km/h | 7,0/5,5/4,7 |
2.2 D-4D | 177 KM | 400 Nm | 8,5 s. | 220 km/h | 7,4/5,9/5,0 |
Używane: Toyota Avensis III - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 10 zł
- filtr powietrza - od 17 zł
- filtr paliwa - od 18 zł
- filtr kabinowy - od 12 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 442 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 463 zł
- tarcza hamulcowa przód - od 112 zł
- tarcza hamulcowa tył - od 90 zł
- klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 62 zł
- łącznik stabilizatora - od 27 zł
- końcówka drążka kierowniczego - od 37 zł
- amortyzator - od 107 zł
- sprzęgło komplet - od 320 zł
- koło dwumasowe - od 1620 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.