REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.0 T-GDi G3LC Kia, Hyundai - awarie, problemy, opinie

Silnik 1.0 T-GDi G3LC Kia, Hyundai - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.0 T-GDi G3LC Kia, Hyundai - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Kia

REKLAMA

REKLAMA

Ma 3 cylindry, doładowanie i 120 koni mocy. A więc silnik 1.0 T-GDi jest idealnym pomysłem na trudne czasy ograniczania emisji szkodliwych związków. Czy motor Kii i Hyundaia to jednak dobra konstrukcja?

REKLAMA

Historia jednostki benzynowej G3LC występującej w gamie Kii i Hyundaia zaczęła się tak naprawdę w roku 2011 od prezentacji litrowego motoru posiadającego wielopunktowy wtrysk paliwa. Niespełna 70-konny silnik 1.0 MPi stał się bowiem bazą do dalszych prac rozwojowych. I choć benzyniak nie porażał mocą, był dość nowoczesny w swoim czasie i swoim segmencie. Przykład? Miał 3-cylindrową głowicę oraz układ podwójnych zmiennych faz rozrządu. Prezentacja silnika 1.0 T-GDi miała miejsce w roku 2014. Motor należy do rodziny Kappa III, otrzymał oznaczenie G3LC oraz został pokazany podczas targów w Paryżu.

REKLAMA

Inżynierowie Hyundaia i Kii w przypadku benzyniaka 1.0 T-GDi postawili na aluminiowy blok i głowicę. Przy czym głowica w stosunku do jednostki 1.0 MPi został dość zasadniczo przebudowana. Chodziło nie tylko o zrobienie miejsca dla bezpośrednich wtryskiwaczy, ale również np. zamontowanie chłodzonych wodą kolektorów wydechowych. Co one dają? Przyspieszają czas nagrzewania się silnika, ale też redukują obciążenie termiczne działające na turbosprężarkę. A jeżeli o turbo już mowa, Koreańczycy zamontowali w silniku G3LC prostą sprężarkę z elektronicznie sterowanym zaworem.

Silnik 1.0 T-GDi Kia, Hyundai - nietypowy układ chłodzenia

REKLAMA

Bardzo ważna innowacja w silniku 1.0 T-GDi Kii dotyczyła układu chłodzenia. Inżynierowie z Korei zastosowali oddzielne kanały dla bloku i głowicy. Oddzielne są również termostaty. W ten sposób blok może pracować przy utrzymaniu wyższej, a głowica niższej temperatury. Jeżeli chodzi o układ wtryskowy, 3-cylindrowy benzyniak korzysta z wtryskiwaczy posiadających sześć otworów wtryskowych. Co więcej, pompa wysokiego ciśnienia jest w stanie dostarczać paliwo do cylindrów pod ciśnieniem dochodzącym do 200 barów! Tak skomponowana jednostka ma pojemność 998 cm3 i 12 zaworów. Stopień sprężania to 10.0:1.

Koreańczycy zbudowali dwie wersje silnika 1.0 T-GDi G3LC. Słabsza ma 100 koni mechanicznych (przy 4500 obr./min.). Mocniejsza oferuje 120 koni mechanicznych (przy 6000 obr./min.). Moment obrotowy? Ten ma wartość 172 Nm i jest dostępny w zakresie od 1500 do 4500 obr./min. Standardowo jednostka była parowana z przekładnią manualną. Opcjonalnie np. w modelach segmentu C dało się ją jednak doposażyć w automat. Mowa oczywiście o 7-biegowej, dwusprzęgłowej skrzyni typu DCT. Miska olejowa silnika 1.0 T-GDi Kii i Hyundaia mieści 3,6 litra oleju. Jego wymianę należy realizować raz w roku lub co 15 tysięcy kilometrów.

Silnik 1.0 T-GDi - modele samochodów:

  • Hyundai: i10, i20, i30, Kona
  • Kia: Picanto, Rio, Ceed, Stonic, XCeed

Silnik 1.0 T-GDi - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
Hyundai i20 II 100 KM 172 Nm 10,8 s. 188 km/h 5,1
Kia Ceed II 120 KM 172 Nm 11,1 s. 190 km/h 5,0
Kia XCeed 120 KM 172 Nm 11,3 s. 186 km/h 6,6

Silnik 1.0 T-GDi Kii i Hyundaia jest dostępny na rynku już od 5 lat. A to oznacza, że można zacząć wypowiadać się na temat jego trwałości. Co przede wszystkim przeszkadza kierowcom? Ci głównie skarżą się na wysoki poziom hałasu w czasie jazdy oraz dużą ilość wibracji. Denerwująca się też praca sprzęgła - to potrafi szarpać zarówno podczas ruszania, jak i zmiany biegów. Poza tym jednostka zdecydowanie nie jest mocno awaryjna. To dopracowana konstrukcja, która bez większego trudu powinna pokonać jakieś 200 tysięcy kilometrów. Dopiero powyżej tej granicy pewnie pojawią się pierwsze usterki osprzętu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.0 T-GDi. A co z chłodnicą?

Na co uwagę zwracają mechanicy? Głównie na chłodnicę. W większości modeli Kii i Hyundaia niezwykle łatwo ją uszkodzić. A taka usterka może się skończyć tragicznie dla silnika benzynowego 1.0 T-GDi. Osłabione chłodzenie oznacza przegrzanie, a przegrzanie wiąże się z generalnym remontem jednostki napędowej. Ten z uwagi na wysoki poziom kosztów robocizny oraz fakt, że części zamienne w chwili obecnej są dostępne głównie w postaci oryginałów sprzedawanych w ASO, nie będzie zbyt mocno opłacalny.

Silnik 1.0 T-GDi sprawia wrażanie naprawdę dopracowanego. To nowoczesna konstrukcja, która łączy moc z przyzwoitym poziomem oszczędności. Z drugiej strony zaawansowanie świadczy o jeszcze jednym. Ten motor przy większych przebiegach z całą pewnością stanie się dość delikatny. Powyżej 200 tysięcy kilometrów będzie narażony na usterki doładowania, wtryskiwaczy czy sprzęgła. I powinni o tym pamiętać wszyscy poszukujący auta używanego na rynku wtórnym.

Silnik 1.0 T-GDi - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 12 zł
  • filtr powietrza - od 18 zł
  • filtr paliwa - od 50 zł
  • pasek wielorowkowy - od 57 zł
  • świeca zapłonowa - od 34 zł
  • sonda lambda - od 251 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
NaszEauto nie dla wszystkich. Kto nie skorzysta z programu?

Dlaczego program NaszEauto (dawniej „Mój Elektryk 2.0”) mający wspierać elektromobilność w Polsce budzi kontrowersje? Kto, po wprowadzonych w drugiej edycji zmianach, nie ma możliwości skorzystać z dofinasowania?

Jazda pod prąd na S7. 66-latka nie wiedziała, w którym miejscu popełniła błąd

Nietypowe zgłoszenie odebrali policjanci na skrzynkę "Stop agresji drogowej". Na nagraniu, które podesłał kierowca, widać auto jadące drogą ekspresową pod prąd. 66-latka nie zdawała sobie sprawy z tego, że jechała niezgodnie z przepisami.

Odcinkowy pomiar prędkości, system RedLight i fotoradar [Nowe lokalizacje]

Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym poinformowało o uruchomieniu nowego odcinkowego pomiaru prędkości, systemu RedLight w nowej lokalizacji oraz fotoradaru. Gdzie kierowcy nieprzestrzegający przepisów ruchu drogowego mogą liczyć się z mandatami i punktami karnymi?

Branża TSL w 2025 r. - najważniejsze trendy. Transformacja cyfrowa, regionalizacja łańcuchów dostaw, restrukturyzacja

W 2025 r. spodziewane jest ożywienie polskiej gospodarki. Według prognoz PKB wzrośnie do 3,7 proc. wobec 3,1 proc. w 2024 roku. – Aby wykorzystać prognozowane przyspieszenie firmy muszą wziąć pod uwagę trendy, które będą kształtować sektor transportu, spedycji i logistyki w 2025 roku, jednocześnie zmieniając oblicze całej branży – mówi Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

REKLAMA

Szajka złodziei samochodów rozbita. Łącznie odzyskano 19 pojazdów

Policjanci z Małopolski zatrzymali dwie osoby, które zajmowały się kradzieżą samochodów w województwach małopolskim, podkarpackim i śląskim. W wyniku ich działań odzyskano 19 pojazdów warte około 2 milionów złotych, a także skradzione części samochodowe.

Paraliż na ulicach miast? Samorządowe pułapki planistyczne

Korki w polskich miastach: infrastruktura niedostosowana do potrzeb, uleganie aktywistom miejskim, likwidacja miejsc parkingowych i zwężanie ulic. Czy buspasy są dobrym rozwiązaniem? Samorządowe pułapki planistyczne.

KGP: 99 601 interwencji, 286 wypadków drogowych, 26 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 601 interwencji. Byli wzywani do 286 wypadków drogowych.

Zaniedbana zieleń - milionowe straty i zagrożenie dla życia. Czy samorządy obudzą się na czas

Regularne kontrole stanu drzewostanu, inwestycje w pielęgnację zieleni oraz zastępowanie starych, spróchniałych drzew nowymi nasadzeniami to minimum, które możemy i musimy zrobić. To nie wydatek – to inwestycja w przyszłość.

REKLAMA

Nowy program dopłat do samochodów elektrycznych. Kiedy start? Kto może otrzymać dopłatę?

Wiceminister klimatu Krzysztof Bolesta poinformował, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchamia nowy program dopłat do zakupu i leasingu samochodów elektrycznych. Budżet to 1,6 mld zł, a otrzymać będzie można 40 tys. zł. Kto będzie mógł się ubiegać?

KGP: 99 551 interwencji, 306 wypadków drogowych, 28 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 99 551 interwencji. Byli wzywani do 306 wypadków drogowych.

REKLAMA