Silnik 1.6 CRDi Kia Hyundai - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
Kia i Hyundai na początku nowego millenium chciały z nową siłą uderzyć w europejski segment C. A do tego potrzebny był im nie tylko od nowa zaprojektowany model, ale też i paleta nowoczesnych silników. Obydwa zadania zostały powierzone europejskiemu centrum badawczemu. Skutek? Tak narodziły się Cee`d i i30 pierwszej generacji oraz małolitrażowy diesel 1.6 CRDi o oznaczeniu D4FB. Silnik z serii U ma wtrysk typu common rail i 4 cylindrową głowicę. Poza tym może się pochwalić zastosowaniem trwałego łańcucha rozrządu oraz europejską produkcją. Motory są składane na Słowacji.
REKLAMA
CRDi co to znaczy? Nic innego jak Common Rail Direct Injection.
Zobacz również: Używana Kia cee’d: kompakt za rozsądne pieniądze
Początkowo diesel 1.6 CRDi D4FB występował w dwóch wariantach mocy - 90 i 115 koni mechanicznych. Słabszy miał proste turbo bez zmiennej geometrii łopatek, obydwa nie otrzymywały koła dwumasowego, a mocniejszy miał filtr cząstek stałych tylko w niektórych wersjach wprowadzanych na rynek po 2010 roku. W roku 2009 jednostka została zmodernizowana. W sprzedaży zadebiutowała wersja 128-konna, w której pojawiło się koło dwumasowe. Kolejne stadium rozwojowe nadeszło w roku 2015. To wtedy Koreańczycy zaprezentowali silnik 1.6 CRDi o mocy 136 koni mechanicznych.
Silnik 1.6 CRDi D4FB - modele samochodów:
- Hyundai Accent, i30
- Kia: Cee`d, Soul, Stonic, Venga
Silnik 1.6 CRDi trafiał pod maskę wszystkich tych modeli, które nie były zbyt ciężkie, a do tego ich właściciel mógł nastawiać się na niskie zużycie paliwa.
Zobacz również: Używany Hyundai i30 (2007 - 2012) - długa droga do niezawodności
Silnik 1.6 CRDi D4FB - dane techniczne producenta:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w l na 100 km |
Cee`d I | 90 KM | 235 Nm | 14,0 s. | 172 km/h | 4,3 |
Cee`d I | 115 KM | 255 Nm | 11,5 s. | 188 km/h | 4,7 |
Cee`d II | 128 KM | 260 Nm | 10,9 s. | 197 km/h | 4,1 |
Cee`d II | 136 KM | 280 Nm | 11,1 s. | 197 km/h | 4,0 |
Koreański diesel o pojemności 1582 cm3 miał serię zalet. Był chwalony przez kierowców za wysoką kulturę pracy, dość dobrą dynamikę jazdy oraz wyjątkową oszczędność. To jednak nie koniec, bo motor bardzo dobrze spisywał się również w czasie codziennej eksploatacji. Główny problem? Modele diesla 1.6 CRDi D4FB wyprodukowane między rokiem 2006 a 2009 miewały problemy z krótką trwałością turbosprężarek. Mechanizmy były jednak w większości wymieniane na gwarancji. Poza tym Koreańczycy postanowili je dodatkowo chronić - wprowadzili oprogramowanie zmniejszające ilość obrotów w cyklu pracy.
Silnik 1.6 CRDi Kia Hyundai - proste turbo tanie w naprawach
REKLAMA
Co jeżeli problem z turbo powróci? Silnik 1.6 CRDi D4FB wykorzystuje prosty mechanizm Garretta. A o oznacza, że bazową wersję bez zmiennej geometrii łopatek można postarać się regenerować już za jakieś 600 - 700 złotych. Na listę problemów koreańskiego diesla warto też wpisać filtr cząstek stałych. Ten idealnie spisuje się w autach eksploatowanych w trasie. Identycznie jak w konstrukcjach niemieckich czy japońskich nie znosi ciągłej jazdy w mieście. Czy od razu DPF w silniku 1.6 CRDi trzeba wymieniać? Absolutnie. Początkowo można starać się go czyścić serwisowo, ewentualnie regenerować (ceny startują już od 350 złotych).
Poza tym silnik Kia Ceed 1.6 CRDi miewał też kłopoty m.in. z wysokociśnieniową pompą paliwową. Poza tym zdarzały się niesprawne regulatory ciśnienia paliwa czy czujniki prędkości obrotowej wału korbowego. Warto jednak podkreślić, że tego typu usterki dotyczyły przede wszystkim dużych przebiegów. We flotach eksploatacja była naprawdę intensywna. W efekcie potęgowano stopień zużycia. Kia Ceed 1.6 CRDi: opinie kierowców prywatnych rzadziej jeżdżących są zatem dużo bardziej pozytywne.
Zobacz również: Używane: Hyundai i30 GD (2012 - 2017) - godny uwagi i… trwały!
Silnik 1.6 CRDi Kii i Hyundaia to w dzisiejszych realiach niezwykle prosta konstrukcja, której życie w dużej mierze przedłuża dbałość serwisowa. Jeżeli poprzedni właściciel dbał o regularną wymianę oleju i filtrów, motor bez zasadniczych awarii będzie w stanie pokonać przebiegi dochodzące nawet do 300 - 350 tysięcy kilometrów. I żeby się przekonać o tym że to prawda, nie trzeba długo szukać przykładów. Wystarczy przyjrzeć się policyjnym Cee`dom, które do dnia dzisiejszego są intensywnie eksploatowane w całej Polsce i w większości przypadków korzystają z napędu diesla 1.6 CRDi.
Silnik 1.6 CRDi Kia Hyundai - podsumowanie:
Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych technologia motoryzacyjna z Korei nie była mocno ceniona. W nowym millenium przeszła jednak zasadniczą przemianę. Zyskała na nowoczesnych charakterze, a do tego na jakości. Tezę tą potwierdza m.in. diesel 1.6 CRDi. Jednostka o oznaczeniu D4FB montowana pod maską Kii i Hyundai jest oszczędna, ma wysoką kulturę pracy, a do tego okazuje się trwała. A to wartości, które musiały zadecydować o jej sukcesie także na rynku wtórnym. Zastrzeżenia? Wyłącznie standardowe - wybrany egzemplarz warto dokładnie sprawdzić przed zakupem. Wtedy z pewnością kierowca uniknie rozczarowania.
Zobacz również: Używane: Kia Cee`d II (2012 - 2018) - opinie i typowe usterki
Silnik 1.6 CRDi D4FB - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 14 zł
- filtr powietrza - od 27 zł
- filtr paliwa - od 26 zł
- zestaw łańcucha rozrządu - od 752 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 772 zł
- sprzęgło komplet - od 401 zł
- koło dwumasowe - od 1482 zł
- zawór EGR - od 599 zł
- świeca żarowa - od 49 zł
- filtr cząstek stałych
- sonda lambda - od 343 zł
- turbosprężarka - od 2885 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.