REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silnik 1.0 MPI VAG - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.0 MPI VAG - awarie, problemy, opinie
INFOR

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2012 Niemcy zaprezentowali silnik 1.0 MPI. Ten ma tylko 3 cylindry, wolnossącą konstrukcję i maksymalnie 75 koni mechanicznych mocy. Potworna jednostka? Nic z tych rzeczy. Benzyniak ma bowiem serię naprawdę mocnych zalet!

Niemcy w nowym millenium nie mieli najlepszej passy na rynku jednostek małolitrażowych. Przykład? Najlepszym jest motor 1.2 MPI. Miał 3 cylindry, potwornie hałasował w czasie jazdy, a do tego otrzymał łańcuch rozrządu, który oferował niższą trwałość niż… paski! W roku 2012 Grupa Volkswagena zdecydowała się na nową ofensywę w segmencie A i B. Tą reprezentować miał silnik 1.0 MPI pochodzący z rodziny EA211. Benzyniak miał dokładnie 999 cm3 pojemności, 3 cylindry ustawione w rzędzie oraz oferował od 60 do 75 koni mechanicznych. I tak, moc zdecydowanie nie porażała. A to był tak naprawdę dopiero pierwszy z problemów.

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.0 MPI VAG - oznaczenia:

  • 1.0 MPi 60 KM - CHYA
  • 1.0 MPi 65 KM - CHYC
  • 1.0 MPi 75 KM - CHYB
  • 1.0 MPi CNG 68 KM - CPGA

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG

Silnik 1.0 MPI VAG - modele samochodów:

  • Seat Mii
  • Seat Ibiza
  • Skoda Citigo
  • Skoda Fabia
  • Volkswagen Up!
  • Volkswagen Polo

Niemcy po złych doświadczeniach z łańcuchem rozrządu postanowili w motorze 1.0 MPI powrócić do paska. Ten pracuje w olejowej kąpieli. W ten sposób jego trwałość producent określa na 240 tysięcy kilometrów. Poza tym 12-zaworowy motor stawia na kilka dość specyficznych rozwiązań. Pierwszym jest połączenie aluminiowej głowicy z kolektorem wydechowym. W ten sposób płyn chłodniczy zaraz po rozruchu jest rozgrzewany przez spaliny i skraca czas potrzebny na osiągnięcie temperatury roboczej przez silnik. Z drugiej strony uszkodzenie kolektora oznacza zatem jednoczesną wymianę głowicy. Drugim jest umieszczenie łożysk wałków rozrządu w nierozbieralnym module odlanym z aluminium.

Silnik 1.0 MPI VAG - dane techniczne:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Średnie spalanie w litrach na 100 km
VW Up! 60 KM 95 Nm 14,4 s. 160 km/h 4,5
Skoda Fabia 60 KM 95 Nm 15,7 s. 160 km/h 4,7
Seat Ibiza 75 KM 95 Nm 14,7 s. 167 km/h 4,9

Zobacz również: Silnik 1.0 MPi i 1.0 TSI VAG - oznaczenia i opis konstrukcji

REKLAMA

Silnik 1.0 MPI VAG jest też hałaśliwy i raczej nie poraża osiągami. Z drugiej strony nie brakuje mu zalet! Po pierwsze potrafi być naprawdę oszczędny. Dane techniczne wskazują, że 60-konne Citigo spala w mieście tylko 5,6 litra paliwa. Po drugie jednostka korzysta z wtrysku wielopunktowego. A to oznacza mniej więcej tyle, że idealnie nadaje się do zasilania gazem - Skoda oferowała nawet instalacje „fabryczne” montowane w ASO! Wtedy niskie spalanie sprawia, że małolitrażowy benzyniak zaczyna jeździć za grosze. Przykład? Pokonanie każdych 100 kilometrów w mieście wcześniej wspomnianym Citigo oznacza dla właściciela wydatek sięgający jakiś niespełna 11 złotych. Taniej się chyba nie da…

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silnik 1.0 MPI VAG - oszczędny i… trwały!

Po trzecie silnik 1.0 MPI VAG jest bezawaryjnym tytanem pracy. To wyjątkowo trwały motor, który przy zachowaniu regularnych interwałów przeglądów olejowych potrafi pokonać bezawaryjnie setki tysięcy kilometrów. I dowodu wcale długo nie trzeba szukać. A wystarczy rozejrzeć się na ulicy za czerwonymi Fabiami z logo Coli. Modele posiadające fabryczny gaz w ciągu nieco ponad dwóch lat pokonywały przeszło 200 tysięcy kilometrów. Tak, być może motor po tym przebiegu zaczynał powodować nieco więcej wibracji. Lista usterek była jednak absolutnie marginalna i większość z nich usuwano na gwarancji.

Zobacz również: Test: Skoda Fabia Style 1.0 MPi - czy to auto ma sens?

Jaka jest lista awarii silnika 1.0 MPI? Jako pierwszą pozycję warto wpisać uszkodzenia pompy cieczy chłodzącej. Zużyty mechanizm zaczyna głośno pracować. Po drugie kierowcy zwracają uwagę na skrzynię biegów szarpiącą podczas zmiany przełożeń. Część wychodzi z założenia, że taka jest uroda pracy mechanizmu. Część właścicieli Skód, Seatów i Volkswagenów szuka rozwiązania problemu. Co może być winne? Pomagają naprawdę różne „terapie”. Czasami szarpanie skutecznie usuwa wymiana tarczy sprzęgła, a czasami problem ustaje dopiero po wymianie kół zębatych.

Silnik 1.0 MPI VAG - podsumowanie:

Grupa Volkswagena bez wątpienia może wpisać silnik 1.0 MPI na listę technologicznych sukcesów i umieścić go zaraz obok takiej legendy jak 1.9 TDI. To świetna jednostka, która bezawaryjnie potrafi jeździć latami. Czemu nadaje się głównie do miasta? Decydują o tym w pierwszej kolejności mizerne osiągi. W drugiej sama konstrukcja. W ruchu miejskim prosty benzyniak pozbawiony bezpośredniego wtrysku, doładowania, filtra cząstek stałych czy koła dwumasowego będzie się czuł jak ryba w wodzie. Szczególnie w wersji zasilanej tanim LPG.

Silnik 1.0 MPI VAG - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 16 zł
  • filtr powietrza - od 31 zł
  • filtr paliwa - od 51 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 265 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 171 zł
  • sprzęgło komplet- od 300 zł
  • świeca zapłonowa - od 8 zł
  • cewka zapłonowa - od 116 zł
  • filtr cząstek stałych
  • sonda lambda - od 302 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Drożeją opłaty za autostrady w Europie od 2026 r. Najgorsze dla polskich przewoźników są wzrosty opłat w Czechach i Niemczech

Serwis z Grupy Infor.pl numerem 1 w Polsce. Auto.dziennik.pl to absolutny lider motoryzacji w listopadzie 2025

Jesteśmy dumni, że portal z grupy Infor.pl przyciągnął tylu czytelników. Serwis auto.dziennik.pl okazał się w listopadzie 2025 roku najczęściej odwiedzanym portalem motoryzacyjnym w Polsce – wynika z najświeższych danych Gemius Mediapanel. Witryna przyciągnęła 4,06 mln realnych użytkowników, pewnie obejmując pierwsze miejsce w kategorii „Motoryzacja”. Gratulujemy!

Masz takie prawo jazdy? Za chwilę stanie się nieważne. Dokumenty z lat 1999–2001 tracą ważność błyskawicznie

Setki tysięcy kierowców właśnie dowiaduje się, że ich plastikowe prawa jazdy przestaną być ważne wcześniej, niż myśleli. Czas na wymianę jest wyjątkowo krótki, mowa o tygodniach, a nie miesiącach. Najbardziej zagrożone są konkretne roczniki, które lada chwila stracą możliwość legalnej jazdy.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

Przepisy o wydawaniu kart do tachografów będą uproszczone. Trwają prace nad projektem ustawy o tachografach, który ma uprościć przepisy trybu wydawania, przedłużania lub wymiany kart do tachografów. Zmiany wejdą w życie w 2026 r.

REKLAMA

Koniec z kolejkami w urzędach? Prezydent podpisał ustawę, która zmienia życie milionom kierowców

Prezydent RP podpisał 1 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o ruchu drogowym, która wprowadza długo wyczekiwane zmiany w rejestracji pojazdów. Kierowcy wreszcie będą mogli załatwić wiele formalności przez Internet, bez stania w kolejkach do okienek w wydziałach komunikacji. Nowe przepisy eliminują zbędną biurokrację i oszczędzają czas właścicieli samochodów. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe regulacje wejdą w życie.

Buspasy dostępne dla tych pojazdów aż do końca 2027 roku

Kierowcy pojazdów elektrycznych zachowają kluczowy przywilej przez kolejne dwa lata. Ustawa podpisana przez Prezydenta Karola Nawrockiego gwarantuje możliwość korzystania z buspasów do 31 grudnia 2027 roku.

PZPA przyspiesza: 40 szkoleń dla kurierów jeszcze przed końcem roku

Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) intensyfikuje działania w projekcie "Wsparcie w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego usług delivery". Do końca 2025 roku zaplanowano ponad 40 szkoleń dla kurierów w największych miastach, m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Rzeszowie, Gdańsku i Lublinie.

Jazda na letnich oponach zimą. Grozi nawet 3000 zł i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego

W Polsce nie ma obowiązku jazdy na zimówkach, ale istnieje zakaz jazdy na letnich oponach w warunkach zimowych. Policja może nałożyć nawet 3000 zł mandatu, zatrzymać dowód rejestracyjny i zakazać dalszej jazdy. Ubezpieczyciel po kolizji może też uznać to za rażące niedbalstwo i żądać zwrotu części wypłaty. Sprawdź, kiedy ryzyko jest największe i jak łatwo wpaść w kłopoty.

REKLAMA

Zimowanie motocykla - jak zabezpieczyć jednoślad na zimę, aby odpalił wiosną i uniknąć wydatków?

Koniec sezonu motocyklowego to czas na odpowiednie przygotowanie maszyny do kilkumiesięcznego postoju. Złe zimowanie motocykla może skutkować poważnymi problemami technicznymi wiosną – od wyładowanego akumulatora, przez zardzewiałe tarcze hamulcowe, aż po uszkodzony silnik. Sprawdź, jak profesjonalnie przygotować swój jednoślad do zimy, unikając powszechnych mitów i błędów, które mogą kosztować Cię sporo pieniędzy.

Mandat do 3000 zł za jazdę na letnich oponach w warunkach zimowych i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. Bo to zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu

Czasem można usłyszeć opinię, że w naszym kraju nie ma obowiązku jazdy na oponach zimowych. Ale jest zakaz jazdy na oponach letnich w warunkach zimowych. Wynika on z przepisów ogólnych kodeksu drogowego oraz kodeksu wykroczeń. I podobnie, jak np. za rzucanie pizzą w innych uczestników ruchu można dostać mandat – chociaż też nie jest to wymienione szczegółowo w przepisach. Część kierowców bagatelizuje znaczenie właściwego stanu technicznego samochodu w tym opon, nie zdając sobie sprawy z poważnych konsekwencji, także prawnych, takiego zaniedbania. Polskie prawo nakłada na właścicieli pojazdów obowiązek utrzymania ich w należytym stanie technicznym, a opony jako jedyny punkt styku samochodu z drogą także podlegają kilku przepisom. Niedostosowanie pojazdu do warunków drogowych może skutkować mandatem lub grzywną sięgającą nawet 3000 złotych, zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, a w skrajnych przypadkach zakazem dalszej jazdy.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA