Silnik 1.0 MPI VAG - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
Niemcy w nowym millenium nie mieli najlepszej passy na rynku jednostek małolitrażowych. Przykład? Najlepszym jest motor 1.2 MPI. Miał 3 cylindry, potwornie hałasował w czasie jazdy, a do tego otrzymał łańcuch rozrządu, który oferował niższą trwałość niż… paski! W roku 2012 Grupa Volkswagena zdecydowała się na nową ofensywę w segmencie A i B. Tą reprezentować miał silnik 1.0 MPI pochodzący z rodziny EA211. Benzyniak miał dokładnie 999 cm3 pojemności, 3 cylindry ustawione w rzędzie oraz oferował od 60 do 75 koni mechanicznych. I tak, moc zdecydowanie nie porażała. A to był tak naprawdę dopiero pierwszy z problemów.
REKLAMA
Silnik 1.0 MPI VAG - oznaczenia:
- 1.0 MPi 60 KM - CHYA
- 1.0 MPi 65 KM - CHYC
- 1.0 MPi 75 KM - CHYB
- 1.0 MPi CNG 68 KM - CPGA
Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1,2 MPI VAG
Silnik 1.0 MPI VAG - modele samochodów:
- Seat Mii
- Seat Ibiza
- Skoda Citigo
- Skoda Fabia
- Volkswagen Up!
- Volkswagen Polo
Niemcy po złych doświadczeniach z łańcuchem rozrządu postanowili w motorze 1.0 MPI powrócić do paska. Ten pracuje w olejowej kąpieli. W ten sposób jego trwałość producent określa na 240 tysięcy kilometrów. Poza tym 12-zaworowy motor stawia na kilka dość specyficznych rozwiązań. Pierwszym jest połączenie aluminiowej głowicy z kolektorem wydechowym. W ten sposób płyn chłodniczy zaraz po rozruchu jest rozgrzewany przez spaliny i skraca czas potrzebny na osiągnięcie temperatury roboczej przez silnik. Z drugiej strony uszkodzenie kolektora oznacza zatem jednoczesną wymianę głowicy. Drugim jest umieszczenie łożysk wałków rozrządu w nierozbieralnym module odlanym z aluminium.
Silnik 1.0 MPI VAG - dane techniczne:
Model | Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Średnie spalanie w litrach na 100 km |
VW Up! | 60 KM | 95 Nm | 14,4 s. | 160 km/h | 4,5 |
Skoda Fabia | 60 KM | 95 Nm | 15,7 s. | 160 km/h | 4,7 |
Seat Ibiza | 75 KM | 95 Nm | 14,7 s. | 167 km/h | 4,9 |
Zobacz również: Silnik 1.0 MPi i 1.0 TSI VAG - oznaczenia i opis konstrukcji
Silnik 1.0 MPI VAG jest też hałaśliwy i raczej nie poraża osiągami. Z drugiej strony nie brakuje mu zalet! Po pierwsze potrafi być naprawdę oszczędny. Dane techniczne wskazują, że 60-konne Citigo spala w mieście tylko 5,6 litra paliwa. Po drugie jednostka korzysta z wtrysku wielopunktowego. A to oznacza mniej więcej tyle, że idealnie nadaje się do zasilania gazem - Skoda oferowała nawet instalacje „fabryczne” montowane w ASO! Wtedy niskie spalanie sprawia, że małolitrażowy benzyniak zaczyna jeździć za grosze. Przykład? Pokonanie każdych 100 kilometrów w mieście wcześniej wspomnianym Citigo oznacza dla właściciela wydatek sięgający jakiś niespełna 11 złotych. Taniej się chyba nie da…
Silnik 1.0 MPI VAG - oszczędny i… trwały!
Po trzecie silnik 1.0 MPI VAG jest bezawaryjnym tytanem pracy. To wyjątkowo trwały motor, który przy zachowaniu regularnych interwałów przeglądów olejowych potrafi pokonać bezawaryjnie setki tysięcy kilometrów. I dowodu wcale długo nie trzeba szukać. A wystarczy rozejrzeć się na ulicy za czerwonymi Fabiami z logo Coli. Modele posiadające fabryczny gaz w ciągu nieco ponad dwóch lat pokonywały przeszło 200 tysięcy kilometrów. Tak, być może motor po tym przebiegu zaczynał powodować nieco więcej wibracji. Lista usterek była jednak absolutnie marginalna i większość z nich usuwano na gwarancji.
Zobacz również: Test: Skoda Fabia Style 1.0 MPi - czy to auto ma sens?
Jaka jest lista awarii silnika 1.0 MPI? Jako pierwszą pozycję warto wpisać uszkodzenia pompy cieczy chłodzącej. Zużyty mechanizm zaczyna głośno pracować. Po drugie kierowcy zwracają uwagę na skrzynię biegów szarpiącą podczas zmiany przełożeń. Część wychodzi z założenia, że taka jest uroda pracy mechanizmu. Część właścicieli Skód, Seatów i Volkswagenów szuka rozwiązania problemu. Co może być winne? Pomagają naprawdę różne „terapie”. Czasami szarpanie skutecznie usuwa wymiana tarczy sprzęgła, a czasami problem ustaje dopiero po wymianie kół zębatych.
Silnik 1.0 MPI VAG - podsumowanie:
Grupa Volkswagena bez wątpienia może wpisać silnik 1.0 MPI na listę technologicznych sukcesów i umieścić go zaraz obok takiej legendy jak 1.9 TDI. To świetna jednostka, która bezawaryjnie potrafi jeździć latami. Czemu nadaje się głównie do miasta? Decydują o tym w pierwszej kolejności mizerne osiągi. W drugiej sama konstrukcja. W ruchu miejskim prosty benzyniak pozbawiony bezpośredniego wtrysku, doładowania, filtra cząstek stałych czy koła dwumasowego będzie się czuł jak ryba w wodzie. Szczególnie w wersji zasilanej tanim LPG.
Silnik 1.0 MPI VAG - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 16 zł
- filtr powietrza - od 31 zł
- filtr paliwa - od 51 zł
- zestaw paska rozrządu - od 265 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 171 zł
- sprzęgło komplet- od 300 zł
- świeca zapłonowa - od 8 zł
- cewka zapłonowa - od 116 zł
- filtr cząstek stałych
- sonda lambda - od 302 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.