REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid
Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid

REKLAMA

REKLAMA

Od elektryfikacji uciec się nie da. Zrozumieli to wreszcie również Włosi. W cenniku modelu 500 i Panda na rok 2020 pojawiła się nowa jednostka napędowa. Jaka jest zasada działania silnika 1.0 70 KM Hybrid Fiata?

Recepta na włoską hybrydę była dość prosta. Fiat wziął w pierwszej kolejności na warsztat 3-cylindrowego benzyniaka FireFly o pojemności jednego litra. Motor posiada 70 koni mechanicznych. Raz że moc nie jest imponująca, a dwa że małolitrażowy benzyniak rozwija ją rekordowo wysoko. Silnik 1.0 Hybrid Fiata daje dostęp do 70 KM dopiero przy 6250 obr./min., czyli tam, gdzie przeciętny posiadacz Pięćsetki lub Pandy nigdy nie zabrnie. Niewiele lepiej wygląda sytuacja w przypadku moment obrotowego. Ten ma cherlawą wartość na poziomie 92 Nm.

REKLAMA

REKLAMA

Na czym polega hybrydowość silnika Fiata? Tą 3-cylindrowy benzyniak 1.0 FireFly zawdzięcza 12-woltowej instalacji. Jej punktem centralnym jest agregat elektryczny typu BSG, czyli tak właściwie rozbudowany rozrusznik. Jego moc sięga 5,8 konia mechanicznego. Włoską hybrydę dopełnia litowo-jonowy akumulator o pojemności 11 Ah. Co daje hybryda np. w Fiacie 500? Włosi chwalą się, że w stosunku do 8-zaworowego silnika 1.2 69 KM udało im się obniżyć emisję CO2 aż o 30 proc. Nie ma się jednak co oszukiwać. Tak dobry wynik w dużej mierze wynika z możliwości dłuższego postoju przy zgaszonym silniku w trybie Start/Stop.

Fiat 500 - porównanie danych technicznych:

Model Fiat 500 1.0 Hybrid man. Fiat 500 1.2 69 KM aut.
Moc 70 KM 69 KM
Moment obrotowy 92 Nm 102 Nm
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 13,8 s. 13,0 s.
Prędkość maksymalna 167 km/h 163 km/h
Średnie spalanie w litrach na 100 km 3,9 5,4
Emisja CO2 w g/km 88 126

Silnik 1.0 Hybrid Fiata w chwili obecnej może być sparowany wyłącznie z manualną skrzynią biegów. Ta ma 6 przełożeń i odgrywa kluczową rolę dla działania samej hybrydy. Czemu? Otóż tryb odzyskiwana energii czy przejścia silnika benzynowego w tryb spoczynku jest dostępny, jednak wyłącznie po wrzuceniu przekładni w położenie neutralne i przy prędkości wynoszącej maksymalnie 30 km/h. Na biegu lekka hybryda nie uruchomi się. I trzeba przyznać, że to jedna z większych wad włoskiej hybrydy. W przeciwieństwie do automatycznie działających układów Toyoty, rozwiązanie Fiata jest mało intuicyjne i zbyt angażujące dla kierowcy.

1.0 70 KM Hybrid Fiata

Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid

1.0 70 KM Hybrid: rewolucja na miarę… Fiata!

Z drugiej strony gdy kierowca wrzuci luz, a układ wygasi benzyniaka, nadal pracować będzie wspomaganie układu kierowniczego, nawiewy, klimatyzacja, światła czy radio. Tym samym auto będzie spokojnie mogło toczyć się aż do momentu zatrzymania. Poza tym Włosi mimo zastosowania mało intuicyjnego sposobu uruchamiania układu mild hybrid, postanowili wesprzeć kierowcę za sprawą komputera pokładowego. Ten cały czas monitoruje pracę jednostki napędowej i warunki eksploatacyjne oraz podpowiada prowadzącemu jaką akcję w danym momencie powinien podjąć.

REKLAMA

Sterownik silnika wskazuje np. optymalny moment zmiany przełożenia czy wskazuje kiedy najlepiej wrzucić bieg neutralny, aby hybryda mogła zostać uruchomiona. Na komputerze pokładowym wskazywany jest też m.in. poziom naładowania pokładowego akumulatora oraz fakt czy jest on ładowany, czy energia zmagazynowana w nim jest wykorzystywana do zasilania urządzeń pokładowych. Trzecia zaleta silnika 1.0 70 KM Hybrid Fiata dotyczy sposobu pracy. Benzyniak nie jest mocno hałaśliwy, pracuje gładko i jest uruchamiany bez zbędnego szarpnięcia po wyłączeniu trybu Stop po ruszeniu z miejsca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid
Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA