REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid
Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid

REKLAMA

REKLAMA

Od elektryfikacji uciec się nie da. Zrozumieli to wreszcie również Włosi. W cenniku modelu 500 i Panda na rok 2020 pojawiła się nowa jednostka napędowa. Jaka jest zasada działania silnika 1.0 70 KM Hybrid Fiata?

REKLAMA

Recepta na włoską hybrydę była dość prosta. Fiat wziął w pierwszej kolejności na warsztat 3-cylindrowego benzyniaka FireFly o pojemności jednego litra. Motor posiada 70 koni mechanicznych. Raz że moc nie jest imponująca, a dwa że małolitrażowy benzyniak rozwija ją rekordowo wysoko. Silnik 1.0 Hybrid Fiata daje dostęp do 70 KM dopiero przy 6250 obr./min., czyli tam, gdzie przeciętny posiadacz Pięćsetki lub Pandy nigdy nie zabrnie. Niewiele lepiej wygląda sytuacja w przypadku moment obrotowego. Ten ma cherlawą wartość na poziomie 92 Nm.

REKLAMA

Na czym polega hybrydowość silnika Fiata? Tą 3-cylindrowy benzyniak 1.0 FireFly zawdzięcza 12-woltowej instalacji. Jej punktem centralnym jest agregat elektryczny typu BSG, czyli tak właściwie rozbudowany rozrusznik. Jego moc sięga 5,8 konia mechanicznego. Włoską hybrydę dopełnia litowo-jonowy akumulator o pojemności 11 Ah. Co daje hybryda np. w Fiacie 500? Włosi chwalą się, że w stosunku do 8-zaworowego silnika 1.2 69 KM udało im się obniżyć emisję CO2 aż o 30 proc. Nie ma się jednak co oszukiwać. Tak dobry wynik w dużej mierze wynika z możliwości dłuższego postoju przy zgaszonym silniku w trybie Start/Stop.

Fiat 500 - porównanie danych technicznych:

Model Fiat 500 1.0 Hybrid man. Fiat 500 1.2 69 KM aut.
Moc 70 KM 69 KM
Moment obrotowy 92 Nm 102 Nm
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 13,8 s. 13,0 s.
Prędkość maksymalna 167 km/h 163 km/h
Średnie spalanie w litrach na 100 km 3,9 5,4
Emisja CO2 w g/km 88 126

Silnik 1.0 Hybrid Fiata w chwili obecnej może być sparowany wyłącznie z manualną skrzynią biegów. Ta ma 6 przełożeń i odgrywa kluczową rolę dla działania samej hybrydy. Czemu? Otóż tryb odzyskiwana energii czy przejścia silnika benzynowego w tryb spoczynku jest dostępny, jednak wyłącznie po wrzuceniu przekładni w położenie neutralne i przy prędkości wynoszącej maksymalnie 30 km/h. Na biegu lekka hybryda nie uruchomi się. I trzeba przyznać, że to jedna z większych wad włoskiej hybrydy. W przeciwieństwie do automatycznie działających układów Toyoty, rozwiązanie Fiata jest mało intuicyjne i zbyt angażujące dla kierowcy.

1.0 70 KM Hybrid Fiata

Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid

1.0 70 KM Hybrid: rewolucja na miarę… Fiata!

REKLAMA

Z drugiej strony gdy kierowca wrzuci luz, a układ wygasi benzyniaka, nadal pracować będzie wspomaganie układu kierowniczego, nawiewy, klimatyzacja, światła czy radio. Tym samym auto będzie spokojnie mogło toczyć się aż do momentu zatrzymania. Poza tym Włosi mimo zastosowania mało intuicyjnego sposobu uruchamiania układu mild hybrid, postanowili wesprzeć kierowcę za sprawą komputera pokładowego. Ten cały czas monitoruje pracę jednostki napędowej i warunki eksploatacyjne oraz podpowiada prowadzącemu jaką akcję w danym momencie powinien podjąć.

Sterownik silnika wskazuje np. optymalny moment zmiany przełożenia czy wskazuje kiedy najlepiej wrzucić bieg neutralny, aby hybryda mogła zostać uruchomiona. Na komputerze pokładowym wskazywany jest też m.in. poziom naładowania pokładowego akumulatora oraz fakt czy jest on ładowany, czy energia zmagazynowana w nim jest wykorzystywana do zasilania urządzeń pokładowych. Trzecia zaleta silnika 1.0 70 KM Hybrid Fiata dotyczy sposobu pracy. Benzyniak nie jest mocno hałaśliwy, pracuje gładko i jest uruchamiany bez zbędnego szarpnięcia po wyłączeniu trybu Stop po ruszeniu z miejsca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid
Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Auto dla seniora: hybryda czy benzyna? Sprawdź, jak zaoszczędzić nawet 35 tys. zł

Samochody hybrydowe reklamowane są jako oszczędne, ciche i przyjazne środowisku. Wydają się idealne dla kierowców 50+, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego auta na co dzień. Ale uwaga: mimo niższej akcyzy i korzyści dla producentów, to klient – często senior – musi dopłacić nawet 10 tysięcy złotych. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem.

Uwaga! Zaoszczędź nawet 1000 zł na paliwie rocznie – wystarczy 1 klik w Google Maps

Czy wiesz, że możesz oszczędzać paliwo bez zmiany stylu jazdy, samochodu ani stacji benzynowej? Wystarczy jedno kliknięcie w aplikacji Google Maps. Tryb oszczędzania paliwa, czyli tzw. eco routing, to niedoceniana funkcja, która w Polsce działa już od dłuższego czasu. Dzięki niej możesz zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 7%, co w praktyce oznacza nawet 1000 zł rocznie mniej za tankowanie.

Gigantyczne kary dla firm przewozowych podczas kontroli granicznych. Jak ich uniknąć

Kontrole na granicach mają Niemcy, Włochy, Austria, Holandia czy Szwecja. Państwa te przywróciły je głównie z obawy przed nielegalną imigracją. Co sprawdza się na granicach? Co trzeba wiedzieć, aby nie narazić się na gigantyczne kary? Najbardziej zagrożeni są przewoźnicy.

Drogie OC? Będzie jeszcze drożej. Nawet 1000 zł za polisę

Składki OC w 2025 roku nadal rosną, a to dopiero początek. Wzrost kosztów napraw, inflacja oraz większa liczba szkód sprawiają, że kierowcy muszą liczyć się z kolejnymi podwyżkami. Sprawdź, kto zapłaci najwięcej i jak ograniczyć koszt obowiązkowego ubezpieczenia.

REKLAMA

Bat na pijanych kierowców! 2500 zł mandatu i przepadek auta za jazdę po alkoholu

Chociaż nowe przepisy działają od marca 2024 roku, nadal wielu kierowców ryzykuje jazdę pod wpływem alkoholu. To poważny błąd – w 2025 roku sądy nie mają litości. Wystarczy 1,5 promila, by stracić samochód albo zapłacić jego równowartość. Dowiedz się, co grozi za jazdę po alkoholu w 2025 roku, w tym mandat w wysokości co najmniej 2500 zł i wieloletni zakaz prowadzenia pojazdów. Sprawdź, jak nowe przepisy uderzają w nietrzeźwych kierowców.

Samochód elektryczny: czy jest sposób na wydłużenie żywotności baterii takiego auta

Sceptycy elektromobilności często wskazują na ograniczony zasięg aut elektrycznych oraz obawy dotyczące trwałości ich akumulatorów. Kluczową rolę w dobrym funkcjonowaniu baterii odgrywa sposób, w jaki kierowcy użytkują swoje pojazdy.

Zielony Ład w transporcie drogowym. Komisja Europejska podtrzymuje nierealne warunki. Biopaliwa nie są "zielone"? Clean Industrial Deal czy Green Industrial Fail?

Transformacja komercyjnego transportu drogowego stała się jednym z najważniejszych wyzwań Europejskiego Zielonego Ładu. Choć elektromobilność pozostaje jednym z filarów unijnej strategii klimatycznej w ramach pakietu Clean Industrial Deal, w kontekście transportu ciężkiego skala wyzwań jest ogromna. Barierą są nie tylko koszty pojazdów i brak megawatowej infrastruktury do ładowania, ale także kwestia dostępności energii odnawialnej. Dlatego też podczas międzynarodowego Kongresu Paliwowego 2025, zorganizowanego przez POPHiN pod koniec marca w Warszawie, przedstawiciele branży, w tym Grupa Eurowag, apelowali o większy pragmatyzm i elastyczność opartą na zasadzie neutralności technologicznej.

Letnie zakazy jazdy w Europie w 2025 r. Jakie kary dla kierowców za niedostosowanie się do przepisów?

Wakacje to czas wzmożonego ruchu turystycznego. Dla branży TSL to okres wyjątkowo wymagający. Z jednej strony duża część kierowców zawodowych planuje urlopy, dlatego też w firmie mogą pojawić się problemy kadrowe, a w rezultacie nawet i nieplanowane przestoje w łańcuchu dostaw. Z drugiej strony przewoźnicy specjalizujący się w przewozie towarów sezonowych, mogą mieć jeszcze więcej zleceń niż zwykle w tym czasie, a przy planowaniu tras należy uwzględniać wakacyjne ograniczenia w ruchu drogowym. Brak odpowiedniego przygotowania w tym czasie może skutkować opóźnieniami, mandatami i stratami finansowymi. Aby tego uniknąć należy znać nie tylko obowiązujące przepisy, lecz także dynamicznie reagować na zmieniającą się sytuację drogową. Gdzie występują letnie zakazy jazdy w Europie? Jakie są konsekwencje za nieprzestrzeganie przepisów?

REKLAMA

Uwaga! 12 punktów i 3000 zł mandatu za telefon za kierownicą – nowe przepisy 2025

18 czerwca 2025 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ruchu drogowego, które nakładają wysokie kary za korzystanie z telefonu. W tym również za obsługę nawigacji podczas jazdy. Nawet uchwyt lub sposób trzymania smartfona może zadecydować o mandacie. Policja już nakłada grzywny, a w skrajnych przypadkach mandaty sięgają nawet 3000 zł.

KGP: 115 999 interwencji, 481 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia + podsumowanie długiego weekendu czerwcowego 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 999 interwencji. Byli wzywani do 481 wypadków drogowych.

REKLAMA