REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid
Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid

REKLAMA

REKLAMA

Od elektryfikacji uciec się nie da. Zrozumieli to wreszcie również Włosi. W cenniku modelu 500 i Panda na rok 2020 pojawiła się nowa jednostka napędowa. Jaka jest zasada działania silnika 1.0 70 KM Hybrid Fiata?

REKLAMA

Recepta na włoską hybrydę była dość prosta. Fiat wziął w pierwszej kolejności na warsztat 3-cylindrowego benzyniaka FireFly o pojemności jednego litra. Motor posiada 70 koni mechanicznych. Raz że moc nie jest imponująca, a dwa że małolitrażowy benzyniak rozwija ją rekordowo wysoko. Silnik 1.0 Hybrid Fiata daje dostęp do 70 KM dopiero przy 6250 obr./min., czyli tam, gdzie przeciętny posiadacz Pięćsetki lub Pandy nigdy nie zabrnie. Niewiele lepiej wygląda sytuacja w przypadku moment obrotowego. Ten ma cherlawą wartość na poziomie 92 Nm.

REKLAMA

Na czym polega hybrydowość silnika Fiata? Tą 3-cylindrowy benzyniak 1.0 FireFly zawdzięcza 12-woltowej instalacji. Jej punktem centralnym jest agregat elektryczny typu BSG, czyli tak właściwie rozbudowany rozrusznik. Jego moc sięga 5,8 konia mechanicznego. Włoską hybrydę dopełnia litowo-jonowy akumulator o pojemności 11 Ah. Co daje hybryda np. w Fiacie 500? Włosi chwalą się, że w stosunku do 8-zaworowego silnika 1.2 69 KM udało im się obniżyć emisję CO2 aż o 30 proc. Nie ma się jednak co oszukiwać. Tak dobry wynik w dużej mierze wynika z możliwości dłuższego postoju przy zgaszonym silniku w trybie Start/Stop.

Fiat 500 - porównanie danych technicznych:

Model Fiat 500 1.0 Hybrid man. Fiat 500 1.2 69 KM aut.
Moc 70 KM 69 KM
Moment obrotowy 92 Nm 102 Nm
Przyspieszenie 0 - 100 km/h 13,8 s. 13,0 s.
Prędkość maksymalna 167 km/h 163 km/h
Średnie spalanie w litrach na 100 km 3,9 5,4
Emisja CO2 w g/km 88 126

Silnik 1.0 Hybrid Fiata w chwili obecnej może być sparowany wyłącznie z manualną skrzynią biegów. Ta ma 6 przełożeń i odgrywa kluczową rolę dla działania samej hybrydy. Czemu? Otóż tryb odzyskiwana energii czy przejścia silnika benzynowego w tryb spoczynku jest dostępny, jednak wyłącznie po wrzuceniu przekładni w położenie neutralne i przy prędkości wynoszącej maksymalnie 30 km/h. Na biegu lekka hybryda nie uruchomi się. I trzeba przyznać, że to jedna z większych wad włoskiej hybrydy. W przeciwieństwie do automatycznie działających układów Toyoty, rozwiązanie Fiata jest mało intuicyjne i zbyt angażujące dla kierowcy.

1.0 70 KM Hybrid Fiata

Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid

1.0 70 KM Hybrid: rewolucja na miarę… Fiata!

REKLAMA

Z drugiej strony gdy kierowca wrzuci luz, a układ wygasi benzyniaka, nadal pracować będzie wspomaganie układu kierowniczego, nawiewy, klimatyzacja, światła czy radio. Tym samym auto będzie spokojnie mogło toczyć się aż do momentu zatrzymania. Poza tym Włosi mimo zastosowania mało intuicyjnego sposobu uruchamiania układu mild hybrid, postanowili wesprzeć kierowcę za sprawą komputera pokładowego. Ten cały czas monitoruje pracę jednostki napędowej i warunki eksploatacyjne oraz podpowiada prowadzącemu jaką akcję w danym momencie powinien podjąć.

Sterownik silnika wskazuje np. optymalny moment zmiany przełożenia czy wskazuje kiedy najlepiej wrzucić bieg neutralny, aby hybryda mogła zostać uruchomiona. Na komputerze pokładowym wskazywany jest też m.in. poziom naładowania pokładowego akumulatora oraz fakt czy jest on ładowany, czy energia zmagazynowana w nim jest wykorzystywana do zasilania urządzeń pokładowych. Trzecia zaleta silnika 1.0 70 KM Hybrid Fiata dotyczy sposobu pracy. Benzyniak nie jest mocno hałaśliwy, pracuje gładko i jest uruchamiany bez zbędnego szarpnięcia po wyłączeniu trybu Stop po ruszeniu z miejsca.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid
Hybryda Fiata - 70 KM i układ mild hybrid
Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz kody 01, 78 albo 107 w prawie jazdy? Zobacz, co one naprawdę oznaczają w 2025 r.

Kody wpisane na prawie jazdy to coś więcej niż przypadkowe cyfry. To informacje o ograniczeniach i obowiązkach, które każdy kierowca musi znać. Mogą oznaczać konieczność jazdy w okularach, używania automatycznej skrzyni biegów albo prowadzenia wyłącznie pojazdu specjalnie dostosowanego do twoich potrzeb. Niektóre kody dotyczą osób z niepełnosprawnością, inne zwykłych problemów zdrowotnych, jak słabszy wzrok. Sprawdź, co oznaczają w 2025 roku i dlaczego nieprzestrzeganie ich grozi poważnymi konsekwencjami.

Zmiany na polskim rynku motoryzacyjnym. Grupa Autotorino – włoski lider motoryzacyjny działa w Warszawie

Od kilku miesięcy na polskim rynku motoryzacyjnym działa nowy, silny gracz – Grupa Autotorino. Ten włoski lider rynku motoryzacyjnego przejął zarządzanie największym warszawskim salonem Mercedes-Benz, otwierając nowy rozdział w historii tej prestiżowej marki w stolicy.

Punkty karne 2025. Jak je sprawdzić, zmniejszyć liczbę i nie stracić prawa jazdy?

Jeden mandat potrafi kosztować nie tylko kilkaset złotych, ale też kilka punktów karnych, które w 2025 roku trudniej niż kiedykolwiek zredukować. Po przekroczeniu limitu kierowca ryzykuje utratę prawa jazdy, a ubezpieczyciel może podnieść składkę OC nawet o kilkadziesiąt procent. Sprawdź, jak kontrolować swoje punkty, kiedy grozi Ci odebranie uprawnień i czy kurs redukcyjny rzeczywiście się opłaca.

76-latek potrącił trójkę dzieci. Wypadki z udziałem seniorów – czy powinni tracić prawo jazdy?

W czerwcu 2025 r. 85‑letni kierowca wjechał samochodem do centrum handlowego w Gdyni – na szczęście bez ofiar. Teraz, 17 sierpnia, 76‑latek w Oleśnicy potrącił trzy dziewczynki na przejściu dla pieszych. Dzieci zostały zabrane do szpitala, a policja zatrzymała uprawnienia mężczyzny, który jechał bez wymaganej kategorii prawa jazdy. Te dramatyczne zdarzenia wywołały ponowną falę debat: czy wiek powinien decydować o zabieraniu prawa jazdy, czy najważniejsze są regularne badania zdrowia i sprawność psychomotoryczna?

REKLAMA

149 zł zamiast 98 zł za badanie techniczne pojazdu. Stawki nie były zmieniane od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia

Stawki za badanie techniczne pojazdu pójdą w górę. Zamiast 98 zł zapłacimy 149 zł. Co więcej, kwota ta będzie okresowo waloryzowana. Obecna nie wzrosła od 20 lat. Jest projekt rozporządzenia.

KGP: 123 264 interwencji, 619 wypadków drogowych, 56 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 123 264 interwencji. Byli wzywani do 619 wypadków drogowych.

Tachografy: dofinansowanie 2025

Będzie dofinansowanie do wymiany tachografów dla przewoźników ze środków KPO. Nowe tachografy G2V2 mają być używane obowiązkowo już od 19 sierpnia 2025 r. Tymczasem jest dopiero projekt rozporządzenia o udzieleniu pomocy de minimis na częściowe lub całkowite refinansowanie wymiany tachografów.

Kierowca autobusu był pijany i pod wpływem narkotyków, dodatkowo jechał z pękniętą szybą czołową. Odpowie przed sądem

Pijany i pod wpływem środków odurzających kierowca prowadził jeden z miejskich autobusów w Radomiu. Teraz grozi mu do trzech lat pozbawienia wolności, kara grzywny i zakaz prowadzenia pojazdów.

REKLAMA

KGP: 114 643 interwencji, 456 wypadków drogowych, 27 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 114 643 interwencji. Byli wzywani do 456 wypadków drogowych.

Wymiana kart kierowców i problemy z tachografami G2V2. Będą nowe przepisy

Kierowcy nie mogą wymienić kart do starszych tachografów na nowe, odpowiednie dla tachografów G2V2. Jedyną możliwością wymiany kart jest sytuacja utraty lub zniszczenia kart. Trwają prace nad nowymi przepisami.

REKLAMA