Zużyte dwumasowe koło zamachowe - objawy
REKLAMA
REKLAMA
Zużyte dwumasowe koło zamachowe - objawy
Dwumasowe koło zamachowe to podzespół doskonale znany właścicielom aut z nowoczesnymi silnikami Diesla. Dlaczego? Bowiem jego awaryjność jest tak wysoka, a naprawa na tyle kosztowna, że jest tematem numer jeden na wszelkich forach motoryzacyjnych poświęconych jednostkom wysokoprężnym.
REKLAMA
Zobacz też: Jazda na zbyt niskich obrotach - usterki i awarie
Zasada działania dwumasowego koła zamachowego
Kodeks drogowy po zmianach od 1 lipca 2014 r. (książka)
W teorii dwumasowe koło zamachowe, za sprawą tłumika drgań skrętnych czyli obwodowo ułożonych sprężyn, ma redukować drgania przenoszone z wału korbowego na wałki oraz koła zębate skrzyni biegów. Wibracje są szczególnie odczuwalne w silnikach czterocylindrowych, pracujących na wolnych obrotach, które zapewne są dobrze znane posiadaczom starszych konstrukcyjnie diesli. Zastosowanie sprężyn, które pod wpływem wzrastającego momentu obrotowego uginają się, poprawia kulturę pracy jednostki napędowej, a przez to komfort podróżowania autem.
Zobacz też: Silnik Diesla – typowe usterki i problemy
Koszt wymiany koła dwumasowego
Ceną większej wygody jest nad wyraz wysoka awaryjność koła dwumasowego oraz droższa eksploatacja auta, które je posiada. Obecne stosowane silniki Diesla generują potężne wartości momentu obrotowego, z którym koła dwumasowe sobie nie radzą. Tzn. mogły by radzić sobie zapewne lepiej, gdyby użyto lepszych jakościowo materiałów, ale koncerny twierdzą, że wiązało by się to ze znacznie wyższymi kosztami części ( lekkie a przy tym znacznie trwalsze materiały są zbyt drogie). Biorąc pod uwagę, że obecny koszt koła dwumasowego jest bardzo wysoki (min. 1200 zł bez sprzęgła) to trudno wyobrazić sobie ile miałoby kosztować dobrej jakości koło zamachowe o dwóch masach…Przeciętnie "dwumas" funkcjonuje poprawnie przez ok. 150 000 km, ale często nie wytrzymuje nawet 70 000 km.
Zobacz też: Rozbieganie silnika - co to jest i na czym polega?
Objawy uszkodzonego koła dwumasowego
Objawy zużytego koła dwumasowego mogą być mylnie przypisywane usterkom innych podzespołów, ale już samo dostrzeżenie pewnych zachowań samochodu może nam pomóc w namierzeniu problemu. Typowym objawem zużytego dwumasowego koła zamachowego są intensywne drgania silnika na wolnych obrotach (na luzie,) które osłabiają się wraz z dodaniem gazu i podniesieniem prędkości obrotowej motoru. Wibracje te są często tak silne, że jednostka napędowa wręcz rzuca autem na boki. Jeśli w trakcie włączania lub wyłączania silnika słychać stukanie czy grzechotanie to także mogą być to symptomy uszkodzonego „dwumasu”. Do tego wszystkiego warto dodać także problemy z płynnym ruszaniem oraz wybieraniem poszczególnych przełożeń skrzyni biegów.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.