Silniki 1.6 TDI Volkswagen - awarie, problemy, opinie
REKLAMA
REKLAMA
Zaostrzające się przepisy dotyczące norm emisji spalin były nieubłagane. W efekcie Grupa Volkswagena pod koniec pierwszej dekady XXI wieku została zmuszona do stopniowego uśmiercania swojej legendy - diesla 1.9 TDI. Powolna śmierć dotychczasowego króla wytworzyła jednak przestrzeń, w której znalazło się miejsce dla innego hegemona. I rola ta nie przypadła nieudanemu silnikowi 2.0 TDI zasilanemu pompowtryskiwaczami. Lukę w roku 2009 zapełniła jednostka z rodziny EA 189 o oznaczeniu 1.6 TDI.
REKLAMA
Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 TDI Volkswagen AG
Diesel miał 1598 cm3 pojemności. Do tego otrzymał 4 cylindry, 16-zaworową, aluminiową głowicę i doładowanie ze zmienną geometrią łopatek. Blok jednostki powstał z żeliwa, a jej konstrukcja została uzupełniona serią innowacji. Przykład? W stosunku do motoru 2.0 TDI ropniak nie otrzymał panewek korbowodowych, a w miejscu wałków wyrównoważających inżynierowie zastosowali hydrauliczne zawieszenie. Standardem był też zawór EGR chłodzony wodą czy plastikowy kolektor ssący.
Silniki 1.6 TDI Volkswagen - godny następca 1.9 TDI?
REKLAMA
Bardzo ważnym zadaniem postawionym przed twórcami silnika 1.6 TDI Grupy Volkswagena stało się spełnienie wymogów obecnych i przyszłych norm emisji spalin. Właśnie dlatego jednostka w pierwszej kolejności została wyposażona we wtrysk typu common rail - z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Dodatkowo standardem był filtr cząstek stałych, który stał się elementem modułu składającego się też z sondy lambda i katalizatora. W ten sposób inżynierowie oszczędzili przestrzeń. Zwiększyli jednak ewentualne koszty napraw.
W roku 2012 diesel 1.6 TDI przeszedł modernizację. W jej ramach stał się członkiem rodziny silników nowego typu - EA 288. A to świadczy o dwóch rzeczach. Po pierwsze Niemcom udało się osiągnąć technologiczny sukces. Jednostka była chętnie wybierana przez kierowców i sprawdzała się w toku eksploatacji. Po drugie to silnik wolumenowy. Na przestrzeni lat był konfigurowany w siedmiu wariantach mocy i był montowany w serii niezwykle popularnych modeli segmentów B, C, D i minivan.
Silniki 1.6 TDI - oznaczenia:
- 75 KM - CAYA, CAYE
- 90 KM - CAYB, CRKA, CLHB
- 102 KM - CAYD
- 105 KM - CAYC, CLHA
- 110 KM - CRKB
- 116 KM - CEKA
- 120 KM - DCXA
Silniki 1.6 TDI - modele samochodów:
- Seat: Ibiza, Leon, Altea
- Skoda Fabia, Roomster, Octavia, Superb
- Volkswagen: Polo, Golf, Golf Plus, Touran, Caddy, Jetta, Passat
- Audi: A1, Audi A3
Silnik 1.6 TDI - dane techniczne producentów:
Moc | Moment obrotowy | Przyspieszenie 0 - 100 km/h | Prędkość maksymalna | Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km | |
Skoda Fabia II | 75 KM | 195 Nm | 14,1 s. | 166 km/h | 5,1/4,2/3,6 |
Volkswagen Golf VI | 105 KM | 250 Nm | 11,3 s. | 189 km/h | 5,7/4,5/3,9 |
Volkswagen Passat B8 | 120 KM | 249 Nm | 10,9 s. | 206 km/h | 4,7/4,1/3,6 |
Podstawową procedurą serwisową w przypadku diesla 1.6 TDI jest oczywiście wymiana oleju. Niemcy zalecają, aby stosować smarowidło o niskiej zawartości popiołów - specyfikacja 5W-30 i norma VW 507.00. Niska zawartość popiołów pozwala wydłużyć życie filtra cząstek stałych. Mechanicy z kolei radzą, żeby wymianę ustalić na przebieg na poziomie 15 tysięcy kilometrów. Napęd rozrządu jest realizowany przez pasek. Volkswagen zaleca wymianę mechanizmu co 150 - 180 tysięcy kilometrów. Czasami lepiej interwał skrócić do 120 - 150 tysięcy kilometrów.
Zobacz również: Używany Volkswagen Golf VII (od 2012) – czy warto go kupić?
Diesel 1.6 TDI Volkswagena choć niezwykle nowoczesny, okazuje się niezwykle trwały. Osobiście znam przypadek, w którym Caddy bardzo intensywnie eksploatowany przez przedstawiciela handlowego pokonał całkowicie bezawaryjnie 350 tysięcy kilometrów! Jaka jest recepta na długowieczność niemieckiego diesla? To przede wszystkim regularny serwis i… paliwo wysokiej jakości. Drugi z czynników ma potężne wrażenie. Szczególnie że aparatura wtryskowa jest bardzo wrażliwa na zanieczyszczony olej napędowy.
Silniki 1.6 TDI Volkswagen - awarie wtryskiwaczy
REKLAMA
W sytuacji, w której kierowca będzie tankował paliwo niepewnego pochodzenia, może dojść do zapchania wtryskiwaczy już po przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów. Objawy? Silnik będzie pracował głośniej i nierówno. Poza tym pojawią się problemy z rozruchem i wyraźnie spadnie moc. Urządzenia wtryskowe zostały wykonane w technologii piezoelektrycznej. To oznacza, że regeneracja jednej sztuki stanowi wydatek na poziomie jakiś 700 - 800 złotych. Nowy wtrysk kosztuje co najmniej 1130 złotych.
Drugim z elementów potencjalnie awaryjnych w dieslu 1.6 TDI Volkswagena jest filtr cząstek stałych. Podczas jazdy głównie na długich dystansach, element nie sprawia żadnych problemów nawet na dystansie 300 tysięcy kilometrów. W sytuacji, w której samochód porusza się przede wszystkim w mieście, zapchanie osadnika może się stać faktem już po 80 tysiącach kilometrów. Wymiana filtra niestety jest kosztowna. Nowy DPF zostanie wyceniony na kwotę oscylującą w granicy od 4 do 8 tysięcy złotych.
Silniki 1.6 TDI Volkswagen - usterki DPF są znane
Awaria filtra jest silnie powiązana z nawykami eksploatacyjny. Dlatego kierowcy, którzy mało jeżdżą, a mimo wszystko nie chcą się ładować w koszty wymiany osadnika DPF, powinni od czasu do czasu zabierać samochód poza miasto. Aby zagwarantować oczyszczaczowi spalin wystarczającą higienę pracy, wystarczy 30-kilometrowa wycieczka mniej więcej raz na tydzień lub dwa. W czasie takiego przejazdu sadza zgromadzona w filtrze zostanie wypalona.
Zobacz również: Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie
Turbosprężarka montowana w silniku 1.6 TDI Volkswagena jest wyjątkowo trwała - potrafi bez awarii pokonać 250 - 300 tysięcy kilometrów. O jej przedwczesnej awarii zadecydować mogą tak naprawdę wyłącznie dwa czynniki. Po pierwsze szybkie gaszenie silnika po intensywnej jeździe np. na autostradzie. Po drugie wydłużone przebiegi między przeglądami olejowymi. Jeżeli chodzi o koło dwumasowe, element nie zawsze był montowany w słabszych wersjach. Niską trwałością charakteryzuje się przede wszystkim w wariantach montowanych przed rokiem 2013.
Co z zaworem EGR? Ten z czasem też może się poddać - szczególnie w sytuacji, w której auto będzie eksploatowane ze zużytymi wtryskiwaczami. Problem z układem recyrkulacji spalin dotyczy tego, że został on zintegrowany z chłodnicą spalin i klapą. W ten sposób sama część kosztuje co najmniej 1025 złotych. A do tej kwoty doliczyć trzeba jeszcze koszt wymiany. W dieslu 1.6 TDI Volkswagena zdarzają się też przypadki wycieków oleju spod uszczelki głowicy. Nie są nagminne, ale mimo wszystko warto odnotować ten fakt w raporcie awaryjności.
Silniki 1.6 TDI Volkswagen - podsumowanie:
Niemcy po zbłądzeniu z konstrukcją silnika 2.0 TDI wyposażonego w pompowtryskiwacze w roku 2009 wrócili na właściwy tor. Diesel 1.6 TDI okazał się trwały, a do tego jest naprawdę oszczędny - potrafi spalić w Golfie zaledwie 5 litrów oleju napędowego poza miastem. Oczywiście aut napędzanych tym silnikiem nie można kupować w ciemno. Z drugiej strony w sytuacji, w której kierowca znajdzie zadbany egzemplarz, będzie się mógł cieszyć mało awaryjną jazdą przez lata! A to szczególna wartość mając na uwadze nowoczesną konstrukcję tego diesla.
Silniki 1.6 TDI - ceny części zamiennych:
- filtr oleju - od 14 zł
- filtr powietrza - od 21 zł
- filtr paliwa - od 24 zł
- zestaw paska rozrządu - od 460 zł
- zestaw paska wielorowkowego - od 160 zł
- sprzęgło komplet - od 342 zł
- koło dwumasowe - od 615 zł
- wtryskiwacz - od 1130 zł
- zawór EGR - od 1025 zł
- świeca żarowa - od 21 zł
- filtr cząstek stałych - od 2300 zł
- sonda lambda - od 477 zł
- turbosprężarka - od 2200 zł
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.