REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Silniki 1.6 TDI Volkswagen - awarie, problemy, opinie
Silniki 1.6 TDI Volkswagen - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Diesel 1.6 TDI Grupy Volkswagena to jednostka wolumenowa montowana w modelach segmentu B, C i D. Motor występuje na rynku od dekady i okazał się naprawdę trwały. Jakie awarie zdarzają się w dieslu 1.6 TDI?

Zaostrzające się przepisy dotyczące norm emisji spalin były nieubłagane. W efekcie Grupa Volkswagena pod koniec pierwszej dekady XXI wieku została zmuszona do stopniowego uśmiercania swojej legendy - diesla 1.9 TDI. Powolna śmierć dotychczasowego króla wytworzyła jednak przestrzeń, w której znalazło się miejsce dla innego hegemona. I rola ta nie przypadła nieudanemu silnikowi 2.0 TDI zasilanemu pompowtryskiwaczami. Lukę w roku 2009 zapełniła jednostka z rodziny EA 189 o oznaczeniu 1.6 TDI.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 TDI Volkswagen AG

Diesel miał 1598 cm3 pojemności. Do tego otrzymał 4 cylindry, 16-zaworową, aluminiową głowicę i doładowanie ze zmienną geometrią łopatek. Blok jednostki powstał z żeliwa, a jej konstrukcja została uzupełniona serią innowacji. Przykład? W stosunku do motoru 2.0 TDI ropniak nie otrzymał panewek korbowodowych, a w miejscu wałków wyrównoważających inżynierowie zastosowali hydrauliczne zawieszenie. Standardem był też zawór EGR chłodzony wodą czy plastikowy kolektor ssący.

Silniki 1.6 TDI Volkswagen - godny następca 1.9 TDI?

Bardzo ważnym zadaniem postawionym przed twórcami silnika 1.6 TDI Grupy Volkswagena stało się spełnienie wymogów obecnych i przyszłych norm emisji spalin. Właśnie dlatego jednostka w pierwszej kolejności została wyposażona we wtrysk typu common rail - z wtryskiwaczami piezoelektrycznymi. Dodatkowo standardem był filtr cząstek stałych, który stał się elementem modułu składającego się też z sondy lambda i katalizatora. W ten sposób inżynierowie oszczędzili przestrzeń. Zwiększyli jednak ewentualne koszty napraw.

REKLAMA

W roku 2012 diesel 1.6 TDI przeszedł modernizację. W jej ramach stał się członkiem rodziny silników nowego typu - EA 288. A to świadczy o dwóch rzeczach. Po pierwsze Niemcom udało się osiągnąć technologiczny sukces. Jednostka była chętnie wybierana przez kierowców i sprawdzała się w toku eksploatacji. Po drugie to silnik wolumenowy. Na przestrzeni lat był konfigurowany w siedmiu wariantach mocy i był montowany w serii niezwykle popularnych modeli segmentów B, C, D i minivan.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Silniki 1.6 TDI - oznaczenia:

  • 75 KM - CAYA, CAYE
  • 90 KM - CAYB, CRKA, CLHB
  • 102 KM - CAYD
  • 105 KM - CAYC, CLHA
  • 110 KM - CRKB
  • 116 KM - CEKA
  • 120 KM - DCXA

Silniki 1.6 TDI - modele samochodów:

  • Seat: Ibiza, Leon, Altea
  • Skoda Fabia, Roomster, Octavia, Superb
  • Volkswagen: Polo, Golf, Golf Plus, Touran, Caddy, Jetta, Passat
  • Audi: A1, Audi A3

Silnik 1.6 TDI - dane techniczne producentów:

Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Skoda Fabia II 75 KM 195 Nm 14,1 s. 166 km/h 5,1/4,2/3,6
Volkswagen Golf VI 105 KM 250 Nm 11,3 s. 189 km/h 5,7/4,5/3,9
Volkswagen Passat B8 120 KM 249 Nm 10,9 s. 206 km/h 4,7/4,1/3,6

Podstawową procedurą serwisową w przypadku diesla 1.6 TDI jest oczywiście wymiana oleju. Niemcy zalecają, aby stosować smarowidło o niskiej zawartości popiołów - specyfikacja 5W-30 i norma VW 507.00. Niska zawartość popiołów pozwala wydłużyć życie filtra cząstek stałych. Mechanicy z kolei radzą, żeby wymianę ustalić na przebieg na poziomie 15 tysięcy kilometrów. Napęd rozrządu jest realizowany przez pasek. Volkswagen zaleca wymianę mechanizmu co 150 - 180 tysięcy kilometrów. Czasami lepiej interwał skrócić do 120 - 150 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Używany Volkswagen Golf VII (od 2012) – czy warto go kupić?

Diesel 1.6 TDI Volkswagena choć niezwykle nowoczesny, okazuje się niezwykle trwały. Osobiście znam przypadek, w którym Caddy bardzo intensywnie eksploatowany przez przedstawiciela handlowego pokonał całkowicie bezawaryjnie 350 tysięcy kilometrów! Jaka jest recepta na długowieczność niemieckiego diesla? To przede wszystkim regularny serwis i… paliwo wysokiej jakości. Drugi z czynników ma potężne wrażenie. Szczególnie że aparatura wtryskowa jest bardzo wrażliwa na zanieczyszczony olej napędowy.

Silniki 1.6 TDI Volkswagen - awarie wtryskiwaczy

W sytuacji, w której kierowca będzie tankował paliwo niepewnego pochodzenia, może dojść do zapchania wtryskiwaczy już po przebiegu na poziomie 100 tysięcy kilometrów. Objawy? Silnik będzie pracował głośniej i nierówno. Poza tym pojawią się problemy z rozruchem i wyraźnie spadnie moc. Urządzenia wtryskowe zostały wykonane w technologii piezoelektrycznej. To oznacza, że regeneracja jednej sztuki stanowi wydatek na poziomie jakiś 700 - 800 złotych. Nowy wtrysk kosztuje co najmniej 1130 złotych.

Drugim z elementów potencjalnie awaryjnych w dieslu 1.6 TDI Volkswagena jest filtr cząstek stałych. Podczas jazdy głównie na długich dystansach, element nie sprawia żadnych problemów nawet na dystansie 300 tysięcy kilometrów. W sytuacji, w której samochód porusza się przede wszystkim w mieście, zapchanie osadnika może się stać faktem już po 80 tysiącach kilometrów. Wymiana filtra niestety jest kosztowna. Nowy DPF zostanie wyceniony na kwotę oscylującą w granicy od 4 do 8 tysięcy złotych.

Silniki 1.6 TDI Volkswagen - usterki DPF są znane

Awaria filtra jest silnie powiązana z nawykami eksploatacyjny. Dlatego kierowcy, którzy mało jeżdżą, a mimo wszystko nie chcą się ładować w koszty wymiany osadnika DPF, powinni od czasu do czasu zabierać samochód poza miasto. Aby zagwarantować oczyszczaczowi spalin wystarczającą higienę pracy, wystarczy 30-kilometrowa wycieczka mniej więcej raz na tydzień lub dwa. W czasie takiego przejazdu sadza zgromadzona w filtrze zostanie wypalona.

Zobacz również: Silnik 2.0 TDI CR VAG - awarie, problemy, opinie

Turbosprężarka montowana w silniku 1.6 TDI Volkswagena jest wyjątkowo trwała - potrafi bez awarii pokonać 250 - 300 tysięcy kilometrów. O jej przedwczesnej awarii zadecydować mogą tak naprawdę wyłącznie dwa czynniki. Po pierwsze szybkie gaszenie silnika po intensywnej jeździe np. na autostradzie. Po drugie wydłużone przebiegi między przeglądami olejowymi. Jeżeli chodzi o koło dwumasowe, element nie zawsze był montowany w słabszych wersjach. Niską trwałością charakteryzuje się przede wszystkim w wariantach montowanych przed rokiem 2013.

Co z zaworem EGR? Ten z czasem też może się poddać - szczególnie w sytuacji, w której auto będzie eksploatowane ze zużytymi wtryskiwaczami. Problem z układem recyrkulacji spalin dotyczy tego, że został on zintegrowany z  chłodnicą spalin i klapą. W ten sposób sama część kosztuje co najmniej 1025 złotych. A do tej kwoty doliczyć trzeba jeszcze koszt wymiany. W dieslu 1.6 TDI Volkswagena zdarzają się też przypadki wycieków oleju spod uszczelki głowicy. Nie są nagminne, ale mimo wszystko warto odnotować ten fakt w raporcie awaryjności.

Silniki 1.6 TDI Volkswagen - podsumowanie:

Niemcy po zbłądzeniu z konstrukcją silnika 2.0 TDI wyposażonego w pompowtryskiwacze w roku 2009 wrócili na właściwy tor. Diesel 1.6 TDI okazał się trwały, a do tego jest naprawdę oszczędny - potrafi spalić w Golfie zaledwie 5 litrów oleju napędowego poza miastem. Oczywiście aut napędzanych tym silnikiem nie można kupować w ciemno. Z drugiej strony w sytuacji, w której kierowca znajdzie zadbany egzemplarz, będzie się mógł cieszyć mało awaryjną jazdą przez lata! A to szczególna wartość mając na uwadze nowoczesną konstrukcję tego diesla.

Silniki 1.6 TDI - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 14 zł
  • filtr powietrza - od 21 zł
  • filtr paliwa - od 24 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 460 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 160 zł
  • sprzęgło komplet - od 342 zł
  • koło dwumasowe - od 615 zł
  • wtryskiwacz - od 1130 zł
  • zawór EGR - od 1025 zł
  • świeca żarowa - od 21 zł
  • filtr cząstek stałych - od 2300 zł
  • sonda lambda - od 477 zł
  • turbosprężarka - od 2200 zł

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Czy od tego roku za brak opon zimowych są kary? Jakie opony zimowe wybrać - 3PMSF czy M+S?

Jak co roku, kierowców w Polsce dręczy pytanie, czy to już pora zmiany opon letnich na zimowe. Jesienią aura za oknem bywa niejednoznaczna, w nocy zaskakując nas przymrozkami, zaś w słoneczne dni nadal oferując nawet kilkanaście stopni Celsjusza na plusie. Co z oponami - czy to już czas na przekładkę u wulkanizatora? Zwłaszcza, że od poniedziałku ma sypnąć śniegiem nie tylko w górach.

Leasing czy wynajem? Co wybrać, co dzieje się z autem po zakończeniu umowy [Gość Infor.pl]

Końcówka roku to gorący czas dla branży leasingowej i motoryzacyjnej. Wielu przedsiębiorców szuka jeszcze sposobów na optymalizację kosztów, rozważa wymianę samochodu lub zakup kolejnego pojazdu. Wybór jednak nie jest prosty – bo czy lepiej zdecydować się na leasing, czy na wynajem długoterminowy? O różnicach między tymi formami finansowania mówił w rozmowie z Szymonem Glonkiem (Infor.pl) Tomasz Jabłoński, wiceprezes PKO Leasing.

Sezonowe OC dla motocykli i kamperów? Sejmowa Komisja prosi rząd o analizę. Co to oznacza dla kierowców w 2026 r.

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła Dezyderat nr 173, w którym zwraca się do Prezesa Rady Ministrów o kompleksową analizę wprowadzenia czasowego (sezonowego) ubezpieczenia OC dla pojazdów używanych tylko przez część roku, takich jak motocykle, kampery czy kabriolety. To pierwszy formalny krok mogący otworzyć debatę nad zmianą zasad ciągłości OC stosowanych dziś w Polsce.

Szok na rynku OC! Sprawdź, czy Ty też możesz płacić o 120 zł mniej

Ceny OC wreszcie zaczęły spadać. Po latach podwyżek kierowcy znów mogą mówić o realnych oszczędnościach. W niektórych miastach różnice sięgają nawet ponad 100 zł! Eksperci nie mają wątpliwości: na rynku ubezpieczeń dzieje się coś, czego dawno nie widzieliśmy. Czy to początek większej fali obniżek? Sprawdź, ile możesz zyskać na swojej polisie i dlaczego właśnie teraz warto porównać oferty.

REKLAMA

Nowy nieoznakowany radiowóz na drogach. 140 km/h w mieście i zatrzymane prawo jazdy

Pierwszy dzień służby nowego nieoznakowanego radiowozu i od razu spektakularna interwencja. Policjanci zatrzymali kierowcę, który w terenie zabudowanym pędził z prędkością 140 km/h, mimo ograniczenia do 70 km/h. Mężczyzna stracił prawo jazdy na trzy miesiące, otrzymał mandat w wysokości 2000 zł i 14 punktów karnych. Nowoczesny pojazd z wideorejestratorem pozwolił mundurowym zareagować natychmiast, to zapowiedź bardziej skutecznych kontroli prędkości na polskich drogach.

KGP: 115 855 interwencji, 468 wypadków drogowych, 31 ofiar śmiertelnych [Podsumowanie tygodnia + Akcja "Znicz" 2025]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 115 855 interwencji. Byli wzywani do 468 wypadków drogowych.

Poleasingowy nie zawsze znaczy bezpieczny – na co zwrócić uwagę przy zakupie auta poflotowego?

Samochody poleasingowe od lat stanowią ważny filar polskiego rynku wtórnego, przyciągając kupujących swoją przewidywalnością, dobrze udokumentowaną historią i, coraz częściej, dobrym wyposażeniem. Jednak nie każde auto poflotowe jest w równie dobrej kondycji, a rynek ten nie jest wolny od zagrożeń takich jak kręcenie liczników, ukryte istotne szkody czy nie zawsze profesjonalne naprawy.

Mandat za wycieraczki w samochodzie. Brudna szyba też słono płatna

Wielu kierowców nie ma pojęcia, że za zużyte wycieraczki albo brudną szybę można dostać wysoki mandat. Policja coraz częściej zwraca uwagę na stan piór, spryskiwaczy i widoczność z kabiny, szczególnie jesienią i zimą. Wystarczy kilka smug na szybie, by auto uznano za niesprawne technicznie. Sprawdź, ile możesz zapłacić i kiedy funkcjonariusz ma prawo zatrzymać dowód rejestracyjny.

REKLAMA

Co się stanie, jak zatankujesz benzynę 98 zamiast 95? O czym decyduje liczba oktanowa?

Na stacjach paliw różnica między benzyną 95 a 98 to kilka złotych za bak, ale kierowcy wciąż zastanawiają się, czy droższe paliwo rzeczywiście daje coś więcej. Czy silnik będzie działał lepiej, czy to tylko marketing? Wyjaśniamy, czym różni się liczba oktanowa, co dzieje się po zatankowaniu 98 do auta przystosowanego do 95 i kiedy takie paliwo faktycznie ma sens.

Będą surowe kary dla początkujących kierowców. Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia do 2030 r. obniża liczbę wypadków o połowę

Będą surowe kary dla początkujących kierowców w okresie próbnym. Ile lat będzie trwał taki okres? Nadchodzi europejskie prawo jazdy. Unia chce obniżyć liczbę ofiar wypadków drogowych o połowę do 2030 r.

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA