REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Silnik 1.4 16v MPI Volkswagen - awarie, problemy, opinie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Silnik 1.4 16v MPI Volkswagen - awarie, problemy, opinie
Silnik 1.4 16v MPI Volkswagen - awarie, problemy, opinie
Materiały prasowe Volkswagen

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.4 16v MPI dominował szczególnie w segmencie B. Jako że pojawiał się pod maską takich modeli jak Polo, Fabia czy Ibiza, jest niezwykle popularny na rynku wtórnym. Gdzie szukać jego słabych punktów?

Niemcy w połowie lat dziewięćdziesiątych zorientowali się, że choć posiadają szeroką gamę silników, większa część konstrukcji przeznaczonych do segmentu pojazdów popularnych, korzysta z przestarzałej bazy technologicznej. Postanowili zatem to zmienić. Jeden z pierwszych powiewów świeżości pojawił się w roku 1996. To wtedy pod maską Ibizy drugiej generacji i Cordoby pierwszej generacji zadebiutował silnik 1.4 MPI o oznaczeniu AFH. Moc? Ta sięgnęła 101 koni mechanicznych. Postęp w stosunku do 60-konnej wersji 8-zaworowej był zatem potężny!

REKLAMA

REKLAMA

Silnik 1.4 16v MPI Volkswagen - prosta technologia i kilka wariantów mocy

Recepta na osiągnięcie tak dobrego wyniku nie była mocno skomplikowana. I tak naprawdę została oparta nada o wielopunktowy wtrysk paliwa uzupełniony jedynie wykonaną z aluminium, 16-zaworową głowicą. Benzyniak ma pojemność na poziomie 1390 cm3. Dość szybko jego oferta była uzupełniana kolejnymi wariantami mocy. W roku 1997 pod maską Volkswagena Golfa czwartej generacji zadebiutowała wersja 75-konna. W pierwszej dekadzie XXI wieku na rynku pojawiły się modele 80- i 86-konne.

Silnik 1.4 16v MPI a LPG

Wykorzystanie prostej bazy technologicznej i uzupełnienie wtryskiem wielopunktowym przyniosło dość ważny skutek. Silnik 1.4 MPI Volkswagena idealnie nadaje się do zasilania gazem. Prawidłowo zamontowana instalacja LPG wykonana w technologii sekwencyjnej z jednej strony pozwala na jazdę za grosze! Pokonanie stu kilometrów w mieście może kosztować mniej niż 19 złotych. Z drugiej regularnie serwisowany układ nie powinien odbić się na kondycji silnika. Jednostki bez większych trudności pokonują nawet 250 tysięcy kilometrów.

Zobacz również: Różnice pomiędzy wtryskiem pośrednim i bezpośrednim

REKLAMA

Silnik 1.4 16v MPI Volkswagena to niezwykle popularna jednostka napędowa. Motor występował przede wszystkim w segmencie B i tak wolumenowych modelach jak Volkswagen Polo, Seat Ibiza i Cordoba czy Skoda Fabia. Był jednak też spotykany w segmencie A (Seat Arosa, Volkswagen Lupo i Fox) czy segmencie C (Volkswagen Golf, Bora i New Beetle, Skoda Octavia, Seat Leon i Toledo). Jak wyglądają interwały serwisowe? Na początek kierowca musi pamiętać o wymianie 3,5 litra oleju - co 15 tysięcy kilometrów lub raz do roku. Drugą z konieczności jest zmiana paska rozrządu - co 90 tysięcy kilometrów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W gamie Grupy Volkswagena niezwykle ważny był silnik 1.4 MPI 86KM. Opinie kierowców to jedno. Drugą kwestią była szerokość oferty. Niemcy obstawili tą jednostką segment A, B i C.

Silnik 1.4 16v MPI Volkswagen - modernizacja z roku 2002 była ważna

Konstrukcja silnika 1.4 MPI Volkswagena co do zasady jest trwała. To jednak nie oznacza, że jednostka jest całkowicie wolna od wad. Czasami wady te potrafią być nawet dość rażące. Przykład? Ten dotyczy szczególnie wersji produkowanych przed 2002 rokiem. W modelach tych dochodziło np. do przypadków zamarznięcia odmy olejowej. Smarowidło wyrzucane na zewnątrz przez otwór bagnetu znikało z silnika, a to prowadziło do szybkiego zatarcia. Druga z poważnych wad dotyczyła pierścieni tłokowych. Te wypalały się dość szybko i sprawiały, że w benzyniaku zdecydowanie rosło zapotrzebowanie na olej.

Silnik VW 1.4 16v 75KM: opinie o marznącej odmie olejowej powtarzają się jeszcze od czasów wersji 8-zaworowej. To była główna słabość jednostki poprzedniej.

Zarówno problemy z odmą, jak i pierścieniami prowadziły do jednego - remontu lub wymiany silnika na inny! Na szczęście w roku 2002 inżynierowie poradzili sobie z problemami. Zmiany konstrukcyjne usunęły usterki na dobre. Jak ustrzec się kłopotów w modelach sprzed modernizacji? Jak na razie kierowcy wypracowali przede wszystkim sposób na zamarzanie odmy. Efektowi można zapobiegać np. montują dodatkową grzałkę, która skutecznie ogranicza możliwość marznięcia wody w przewodzie (grzałka stała się standardem po 2002 roku). Drugim ze sposobów jest wymiana odmy raz na dwa lub trzy sezony.

Zobacz również: Używane: Volkswagen Polo V (od 2009) – co się psuje?

W silniku 1.4 16v MPI Volkswagena znane są też przypadku uszkodzenia kasatorów luzu zaworowego. Bardzo łatwo zorientować się o wystąpieniu tej usterki. Zimny silnik zaraz po rozruchu brzmi jak diesel. Optymistyczna informacja? Same części są naprawdę tanie. Pojedynczy popychacz potrafi kosztować już 30 złotych. A to sprawia, że wymiana kasatorów nie powinna być nadmiernie droga. Na hałaśliwą prace kierowcy czasami mają też inny sposób. Zamiast montować nowe popychacze, zalewają silnik… gęstszym olejem.

Silnik 1.4 16v MPI Volkswagen - i jeszcze kilka drobiazgów…

Poza tym w niemieckim benzyniaku awarii ulega też przepustnica, cewki zapłonowe, czujnik położenia wału korbowego czy filtr paliwa (zapycha się). Objawy są w każdym przypadku podobne. Silnik faluje na wolnych obrotach, a podczas jazdy może pracować nierównomiernie i przerywać. Tak, usterka bez wątpienia jest denerwująca. Ciężko ją jednak nazwać zasadniczą czy drogą w naprawie. Nowy czujnik położenia wału kosztuje już 64 złote, a filtr paliwa 13 złotych. Najdroższa z całego zestawu będzie przepustnica - jej ceny sięgają 300 - 400 złotych. Mechanizm na szczęście można tanio wyczyścić.

Awaria czujnika położenia wału choć stanowi główny problem, jest obecnie prosta do identyfikacji. Jeszcze kilka lat temu mechanicy szukali powodów usterki VW Polo 1.4 benzyna. Opinie dotyczące jednostki w internecie też są raczej pozytywne.

Zobacz również: Jak działa instalacja gazowa z wtryskiem LPG w fazie ciekłej?

Silnik 1.4 MPI Volkswagena z całą pewnością nie oznacza całkowitej bezawaryjności. Mimo wszystko lista wad jest na tyle dobrze znana mechanikom, że kierowca bez problemu może wcześniej zidentyfikować problemy i dzięki temu jest w stanie uniknąć wysokich kosztów naprawy. A jako że dodatkowo może być napędzany tanim LPG, z pewnością stanowi łakomy kąsek dla kierowców poszukujących używanego hatchbacka do miasta. 

Silnik 1.4 16v MPI Volkswagen - oznaczenia:

  • 75 KM - AHW, AXP, AKQ, APE, AUA, BCA, BBY, BKY
  • 80 KM - BUD, CGGA
  • 86 KM - BXW, CGGB
  • 101 KM - AFH, AFK, AUB, BBZ

Silnik 1.4 16v MPI Volkswagen - dane techniczne producenta:

Model Moc Moment obrotowy Przyspieszenie 0 - 100 km/h Prędkość maksymalna Spalanie miasto/średnio/trasa w l na 100 km
Polo 6N2 75 KM 126 Nm 12,3 s. 172 km/h 8,6/6,2/4,8
Fabia II 86 KM 132 Nm 12,3 s. 174 km/h 8,3/6,5/5,3
Ibiza II 101 KM 128 Nm 10,7 s. 188 km/h 9,7/7,2/5,6

Silnik 1.4 16v MPI Volkswagen - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 10 zł
  • filtr powietrza - od 16 zł
  • filtr paliwa - od 13 zł
  • zestaw paska rozrządu - od 141 zł
  • zestaw paska wielorowkowego - od 197 zł
  • sprzęgło komplet - od 339 zł
  • zawór EGR - od 220 zł
  • świeca zapłonowa - od 10 zł
  • cewka zapłonowa - od 91 zł
  • sonda lambda - od 139 zł
  • czujnik położenia wału korbowego - od 64 zł

Zapisz się na newsletter
Wszystko, co ważne dla każdego kierowcy. Zmiany przepisów, mandaty, testy aut, moto porady i wiele innych. Bądź na czasie z tym, co dzieje się w świecie motoryzacji, zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duże zmiany w naszEauto – co dalej z programem dofinasowania pojazdów elektrycznych?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie ogłosił jeszcze wyników konsultacji społecznych, które miały miejsce w I połowie września, w zakresie zmian w programie dopłat do zakupu i finansowania pojazdów elektrycznych funkcjonującego pod nazwą "NaszEauto". Znane są już kierunki zmian i szykuje się w tym zakresie mała rewolucja - czy jednak nie będzie to przysłowiowy gwóźdź do trumny dla tych dopłat?

Czy seniorzy stracą prawa jazdy? Unia Europejska zdecydowała - nie ma odwrotu

Co pewien czas w debacie publicznej wraca temat uprawnień do kierowania pojazdami posiadanym przez seniorów. Dyskutuje się, czy ze względu na wiek starsi kierowcy nie powinni podlegać obowiązkowym, częstszym badaniom lekarskim, oraz czy lekarze swoim orzeczeniem mogliby „zabierać” prawa jazdy mniej sprawnym seniorom. Temat ten był ostatnio przedmiotem dyskusji na poziomie Unii Europejskiej i zapadły decyzje co do kierunków zmian.

Kontrole na granicach do kwietnia 2026 r. Przedłużenie aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie

Kontrole na granicach z Niemcami i Litwą zostały przedłużone do kwietnia 2026 r. Wydłużenie kontroli aż o pół roku powinno mieć swoje uzasadnienie. Przedsiębiorcy szczególnie boją się okresu ostatnich dwóch miesięcy roku.

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

REKLAMA

Ile kosztuje OC i AC w 2025 roku? Sprawdź, gdzie zapłacisz najmniej, a gdzie ceny wciąż biją rekordy

W 2025 roku koszt ubezpieczeń samochodowych wreszcie zwolnił tempo. Ceny OC i AC przestały rosnąć, a kierowcy odetchnęli z ulgą. Jednak pod pozorną stabilizacją kryją się duże różnice między regionami i zaskakujące trendy. W niektórych częściach Polski za polisę płaci się niemal dwa razy więcej niż w innych, a coraz więcej kierowców decyduje się na auta chińskich marek. Sprawdź, co naprawdę dzieje się na rynku OC i AC w 2025 roku.

KGP: 103 919 interwencji, 364 wypadki drogowe, 16 ofiar śmiertelnych. [Podsumowanie tygodnia]

Komenda Główna Policji opublikowała najświeższe dane dotyczące interwencji policjantów za weekend. Poniżej znajduje się podsumowanie ostatniego tygodnia. Policjanci w ubiegłym tygodniu przeprowadzili 103 919 interwencji. Byli wzywani do 364 wypadków drogowych.

To oni są najniebezpieczniejsi na drogach. Polacy nie mają wątpliwości

Młodzi kierowcy, rowerzyści, a może właściciele konkretnych marek aut? Najnowsze badanie pokazuje, kogo Polacy wskazują jako największe zagrożenie na drogach. Wyniki nie pozostawiają złudzeń i mogą być zaskoczeniem dla wielu uczestników ruchu. Na cenzurowanym znaleźli się nie tylko ci, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę za kółkiem. Zaskakuje też miejsce jednej z najpopularniejszych marek samochodów w Polsce.

Akcja "Trzeźwy Poranek". Stołeczni policjanci zatrzymali ponad 40 nietrzeźwych kierowców

Policjanci z garnizonu stołecznego przeprowadzili dziś akcję "Trzeźwy Poranek". Do godziny 10:00 skontrolowali blisko 18 tysięcy kierowców. Wyniki są alarmujące – 41 osób prowadziło pojazd po alkoholu, w tym zawodowi kierowcy oraz recydywista z dożywotnim zakazem prowadzenia.

REKLAMA

Jakie samochody wybierają przedsiębiorcy?

Jakie auta najczęściej wybierają polscy przedsiębiorcy? Według raportu EFL to biznesmeni napędzają polską motoryzację, wymieniając flotę co kilka lat. Najczęściej korzystają z leasingu.

Kiedy seniorzy stracą prawo jazdy? Aktualne zasady na październik 2025 – sprawdź, czy dotyczy to Ciebie

Czy seniorzy tracą prawo jazdy z powodu wieku? A może wystarczy choroba? A co z punktami karnymi? W praktycznym poradniku wyjaśniamy, co naprawdę decyduje o utracie uprawnień i jakie przepisy obowiązują kierowców w starszym wieku. Sprawdzamy też, kiedy decyzję podejmuje lekarz, a kiedy starosta lub sąd. Dzięki temu dowiesz się, jak uniknąć problemów i zachować prawo jazdy na dłużej.

REKLAMA